Re: Rautatiekuljetukset 1944
Lähetetty: 19.06.07 13:15
Jotenkin asiaa tuntien täytyy muistuttaa, että divisioonien pääasiallinen siirto toteutettiin - kaluston puutteessa - nk. heittomarssina.Ciccio kirjoitti:Hyökkäyksen alettua kannakselle siirrettiin Itä- Karjalasta 5- 6 divisioonaa, mikä on edellyttänyt suuruusluokkana 25 x 6 junaa = 150 ja n. 150 x 20 = 3000 rautatievaunua.
Muut kuljetukset lisäksi, puhutaan tuhansista rautatievaunullisista siirroissa.
Se, mikä usein unohdetaan, on, että Salpa -linja oli pääpuolustuslinja. Sinne asti Puna- armeija ei koskaan päässyt. Talin taistelujen tiedustelutietojen mukaan venäläiset olivat jo tuosta "esitorjunnasta" äimän käkenä. Koko keskustelun ongelma on (taas) suomalaisten tapa sirottaa tuhkaa niskaansa ja kertoa kuinka huonoja me olemme. Barbarossaa on kautta läntisen keskustelun selitetty sillä, että Hitler aliarvioi NL:n sotilaallisen kyvyn. Todellinen ongelma oli, että Hitler aliarvioi Suomen sotilaallisen kyvyn. Tämä virhearviointi näkyy hyvin tarkasteltaessa sotiaallisia saavutuksia itärintamalla. Näyttää siltä, että Talvisota todella oli syy Saksan tappioon, mutta eri syistä kuin ajatellaan - eihän Saksa pärjännyt Suomessakaan.Lukemani perusteella vaikuttaa siltä, etteivät venäläiset edes keskittäneet runsaasti ilmavoimia siirtokuljetuksia vastaan ?
Mistä syistä näin näyttää olleen ? Olisiko joukkojen siirron viivästyessä ratkaisutaistelut Tali- Ihantalan sijaan käyty Salpa- linjalla ?