Agricolaverkon vintti
Timo Vihavainen: Tiedot ja luulot kansalaisten muistissa
Agricola
(Julkaistu Kanava-lehdessä 1/2004)
On sanottu että historiaa voidaan ymmärtää vain taaksepäin,
mutta valitettavasti ihmiset joutuvat kuitenkin elämään sitä
eteenpäin. Taaksepäin katsottaessa asiat ainakin joutuvat uuteen perspektiiviin
ja samalla kadottavat alkuperäisen luonteensa. Kun uuden tiedon valossa
menneisyyden tapahtumat täyttyvät uusilla merkityksillä, vanhat
tiedon ja luulon kerrostumat häviävät huomaamatta ja tekevät
tilaa uusille. Lopputuloksena saattaa olla, että konstruoidaan myytti,
jota aikanaan eläneet ihmiset eivät olisi tunnistaneet lainkaan - ei edes muistelija itsekään.
Uusi konstruktio saattaa perustua paljonkin parempaan tietoon kyseisen ajan
todellisuudesta kuin ajan ihmisillä itsellään oli, mutta ellei
historia pysty välittämään käyttäjälleen
asianmukaista käsitystä juuri käsittelemiensä ihmisten aikoinaan
kokemasta maailmasta, se käy harhaanjohtavaksi, vetosipa tutkija kuinka
komeasti kalskahtavaan metodiguruun tahansa. Nykyisyydellä on aina oma
tärkeysjärjestyksensä ja omat uskomuksensa, ja aina ne myös
poikkeavat siitä mitä oli menneisyydessä. Historioitsijan olisi
ymmärrettävä tämä hyvin herkästi, jottei hän
joutuisi eksyksiin.
Hyvä esimerkki historian luomasta konstruktiosta on juutalaisten joukkotuho,
holokausti. Toista maailmansotaa tarkastellaan nykyään poikkeuksetta
sellaisesta perspektiivistä, jossa holokausti on erittäin määräävässä
asemassa. Kysymykset Hitlerin voitosta ja tappiosta nähdään mitä
suurimmassa määrin holokaustin taustaa vasten, ja tämä perspektiivi
ulottuu säännöllisesti myös Hitlerin valtaannousua edeltäneeseen
aikaan.
Tässä, ei tietenkään ole mitään väärää.
Holokausti on sen luokan historiallinen tapahtumasarja, että se kyllä
ansaitsee tulla rankatuksi toisen maailmansodan keskeiseksi tarkastelupisteeksi.
Vaikka se historiana onkin "konstruktio", en ole huomannut paatuneimpienkaan
postmodernistien väittävän, että se olisi vain" pelkkä
konstruktio kaikkein muiden mahdollisten joukossa. Tottahan se oli eikä
kuvittelua.
Ongelmana on kuitenkin se, että meiltä saattaa unohtua, että
"holokausti" juuri sellaisena kuin me sen tunnemme, ei kuulunut toisen
maailmansodan ajan todellisuuteen. Juutalaisten tuhoamisen koko laajuus järjestelmällisyys
ei paljastuttuaan ollut yllätys vain liittoutuneille. Se oli sitä
myös useimmille saksalaisille ja yleisesti ottaen koko maailmalle. Nykyisin
alkaa olla tapana suhtautua ironisesti ajatukseen, etteivät saksalaiset
tienneet, mitä juutalaisille tapahtui. Olisi kuitenkin myös kovin
harhaanjohtavaa väittää, että he olisivat tunteneet holokaustin.
Holokaustia, enempää kuin Stalinin terroriakaan ei niiden tapahtumahetkellä
tuntenut kukaan siinä muodossa kuin me nyt ne tunnemme.
Jotakin tietysti tiedettiin. Kaikkea väkivaltaa, mitä nämä
terrorihallinnot harjoittivat, ei aikanaan edes yritetty pitää salassa,
mutta todelliset vertahyytävät näytöt karusta todellisuudesta
saatiin esimerkiksi Neuvostoliitossa vasta sitten, kun saksalaiset idässä
alkoivat tutkia joukkohautoja. Saksassa taas totuus paljastui vasta, kun keskitys-
ja tuhoamisleirit joutuivat liittoutuneiden käsiin. Ennen näitä
vihoviimeisiä ja vastaansanomattomia näyttöjä liikkeellä
oli kyllä massoittain oikeaa tietoa, mutta myös väärää
tietoa, ja tämän kaikki ymmärsivät. Totaalisen sodan oloissa
propagandaa tehtiin häikäilemättömin menetelmin, eikä
kriittisellä tarkkailijalla ollut mitään syytä uskoa vastustajan
levittämää tietoa todeksi. Holokausti, kuten myöhemmin paljastui,
oli lisäksi vielä ylittänyt jopa liittoutuneiden propagandamiesten
kuvittelukyvyn. Vaikka se olisi tunnettu ja siitä kerrottukin, olisi sanoman
perille vieminen vihollisen puolella varmasti ollut ylivoimainen tehtävä.
Mahtaako sitten sillä, mitä joskus aikanaan tiedettiin, olla niin
väliä nykyajan kannalta? Luulenpa että on. Kysymys "tiedosta"
ja luulosta lienee useissa tapauksissa olennaisen tärkeä seikka, joka
määrää sen, miten erinäisiin menneisyyden tapahtumiin
on suhtauduttava.
Sotavankien luovutukset saksalaisille, joista viimeaikoina on paljonkin puhuttu,
ovat hyvä esimerkki tapauksista, joiden moraalinen arviointi ei ole mahdollista,
ellei kyetä luotettavasti selvittämään, millaisten olettamusten
vallitessa ne tapahtuivat Asioiden selvittäminen vaatii varsin seikkaperäistä
ja huolellista työtä kussakin tapauksessa erikseen ja on sangen mahdollista,
ettei ongelma ole lainkaan ratkaistavissa. Mitkään yleisen tason havainnot
eivät tällaisissa konkreettisissa tapauksissa riitä arvostelun
ja moraalisen tuomion pohjaksi.
Mutta mitä sitten aivan yleisellä tasolla tiedettiin saksalaisten
suhtautumisesta vankeihin? Tämäkin kysymys on sangen kiinnostava,
eikä sitä kannata banalisoida. Sekin ansaitsee huolellisen tutkimuksen,
joka toivon mukaan voidaan suorittaa samalla kun vankien kohtaloa jatkosotamme
yhteydessä muutenkin selvitetään.
Ainakin Suomessa näyttää korrektisti käyttäytyneiden
ja "sivistyksellään" keikailleiden saksalaisten brutaalisuuden
paljastuminen tuottaneen yllätyksen toisensa jälkeen. Kuten Paasikivenjatkosodan
päiväkirjoista ilmenee, oli vanhalle valtiomiehelle shokki kuulla
että natsit olivat Norjassa kiduttaneet "arvonantoa ansaitsevia kansalaisia,
professoreita" nahkaremmeillä hakaten. Kun tieto vaikutti luotettavalta,
sai se Paasikiven resoneeraamaan, ettei natsien ja bolsevikkien välillä
oikeastaan ollut periaatteellista eroa, vaikka jälkimmäisten rötökset
tietysti olivatkin määrällisesti suuremmat. Päämajan
mielipidetarkkailun mukaan taas vasta Lapin tuhoaminen sai suomalaiset rintamamiehet
arvioimaan, etteivät entiset aseveljet olleetkaan "kulttuurikansaa",
vaan suorastaan bolsevikkeihin rinnastettavia.
Jatkosodan alussa vuonna 1941 eivät saksalaiset kuitenkaan olleet vielä
julkisuudessa erityisen pahoin ryvettyneet, vaikka Puolan sotaretkellä
olikin tapahtunut mitä raaimpia tihutöitä. Syytökset esimerkiksi
ilmapommituksista eivät tehneet erityistä vaikutusta Suomessa, jossa
niistä oli jo kokemusta omasta takaa ja vieläpä taholta, joka
kuului niin sanottuun demokraattiseen rintamaan. Kansanmurhapolitiikkaan liittyviä
rötöksiä kuitenkin oli jo tosiasiassa hyvää vauhtia
kertymässä. Operaatio Barbarossa aloitettiin rikollisen tuhoamissodan
merkeissä, mistä todisti niin sanottu komissaarikäsky. Joukkotuhon
uhreiksi joutuivat myös ne venäläisten sotavankien miljoonaiset
joukot, jotka heti sodan alussa jäivät saksalaisten käsiin ja
joita ei kyetty huoltamaan - eikä ilmeisesti todella yritettykään;
bolsevikki kun ei Hitlerin formuloiman komissaarikäskyn mukaan ollut "toveri"
saksalaiselle eikä hänestä sellaista tulisikaan. Niinpä
taistelu oli käytävä "ennennäkemättömän
säälimättömällä kovuudella".
Suomessa saksalaisten vankeinhoidosta joka tapauksessa kiinnostui heinäkuussa
1941 vankileirien tarkastaja, joka halusi kuulla, miten saksalaiset hoitivat sotavankejaan, kun
asia tiettävästi oli siellä huippuunsa kehitetty. Saksan sotilasasiamies
Rössing vakuutti, että asiat Saksassa olivat tällä alalla
tosiaan mallikelpoisessa järjestyksessä. Siten esimerkiksi vankien ravinto
oli eriytetty sen mukaan, mihin he olivat kotimaassaan tottuneet: puolalaiset saivat ruisleipää ja ranskalaiset
taas valkeata leipää. Ranskalaisille tarjottiin myös ruoan kanssa
viiniä, johon he olivat tottuneet, ja jokainen vanki sai tekemästään työstä palkkaa, joka oli porrastettu kotimaassa totutun tulotason
mukaan. Vankeihin sovellettiin myös yleistä tapaturmavakuutuslakia,
ja ruoka-annosten normit olivat suunnilleen samanlaisia kuin siviiliväestölläkin.
Moista esimerkiksi kelpaavaa järjestelmää saksalaiset siis tarjosivat
malliksi suomalaisillekin, "kun kerran yhteistä sotaa käytiin".
Komissaarikäskystä, ennennäkemättömästä kovuudesta
ja juutalaisten likvidoinnista ei puhuttu halaistua sanaakaan. Onko meidän
oletettava, että nämä asiat kuitenkin joka tapauksessa tunnettiin
ja vaikuttivat taustalla, vaikka niistä ei vaivauduttu erikseen puhumaan?
Luulen, että tutkijoiden, jotka pitävät sotavankien luovuttamista
saksalaisille eettisesti vääränä tai jopa rikollisena, on
pystyttävä osoittamaan, että tiedossa oli näiden joutuminen
kansainvälisen oikeuden vastaisen kohtelun alaisiksi. Näinhän
ilmeisesti useassa tapauksessa olikin. Luultavaa on myös, että ainakin
jotkut suomalaiset tiesivät "jotakin" esimerkiksi komissaarikäskystä
ja myös juutalaisten kohtelusta. Olisi vain tiedettävä, mitä
loppujen lopuksi tiedettiin - ja mitä luultiin. Uskomattoman kovia - ja
toteutettavaksi mahdottomia - käskyjä antoi ylipäällikkönä
myös Stalin, joka muun muassa vaati jokaisen Neuvostoliiton maaperällä
olevan saksalaisen tuhoamista. Hän kielsi kategorisesti myös luovuttamasta
saksalaisille kiloakaan viljaa tai litraakaan öljyä. Talot oli poltettava
ja karja tuhottava. Puna-armeijastakaan ei hänen mielestään otettu
sotavankeja - oli vain pettureita.
Vaikka käytäntö ja teoria ovat kaksi eri asiaa, täytyi
länsiliittoutuneiden tietää esimerkiksi se, mitä oli luvassa
Stalinille luovutetuille niin sanotun Vlasovin armeijan miehille. Todettakoon
varmuuden vuoksi, ettei tämä poista suomalaisten viranomaisten vastuuta
omista teoistaan.
Kun tutkijat selvittävät, mitä tapahtui erilaisille maasta toiseen
luovutettujen vankien ryhmille toisessa maailmansodassa - ja näiden yhteismäärä
nousee miljooniin - on jokaisessa tapauksessa syytä tietää, mihin
asianomainen taho kuvitteli näitä ihmisiä lähettävänsä
ja millä perusteella. Lopullinen vastuu oikeudenloukkauksista ja väkivallanteoista
on tietenkin aina sillä osapuolella, joka siihen syyllistyi. Asianmukaisesti
suoritettua tutkimukset luovutuksista ja sotavankien kohtelusta yleensäkin
voivat antaa hedelmällisen ja kiintoisan näkökulman menneisyyteen.
Mikäli historiaa sen sijaan tarkastellaan väärin päin, saadaan
aikaan vain myytti, joka ei palvele ainakaan sellaista vanhanaikaista tavoitetta
kuin totuuden etsimistä.
Artikkeli ilmestyi aiemmin Kanava
-lehdessä (1/2004). Digitoitu Agricola -Suomen historiaverkkoa varten alkuperäisestä
tekstistä 29.3.2004. Julkaistu tekijän luvalla.
Luovutetut -sivustolle...
Kommentoi artikkelia Agricolan keskustelufoorumilla
Agricolaverkon vintti
|