Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan aiheuttama kärsimys ja sen kirvoittamat erilaiset eettiset ja moraalifilosofiset kysymykset ovat myös meille musiikintutkijoille näkyvissä lähes päivittäin. Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluille maaliskuussa antaman suosituksen mukaisesti yliopistot ovat pidättäytyneet korkeakoulu- ja tiedeyhteistyöstä venäläisten organisaatioiden kanssa. Suosituksen mukaisesti jo olemassa oleva organisaatioiden välinen yhteistyö on keskeytetty toistaiseksi eikä uusia hankkeita käynnistetä. Tutkijoiden liikkuvuutta…

Lue lisää

The fame of the Finnish composer Yrjö Kilpinen (1892–1959) in Nazi Germany was evident in newspapers and classical music magazines. In this article, I examine how Nazi propaganda was constructed in German newspaper articles related to Yrjö Kilpinen from 1934 to 1944. Since the end of World War II, questions have lingered regarding Kilpinen’s associations…

Lue lisää

Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin ja urkujen aineryhmä järjesti Enzio Forsblomin, Suomen urkutaiteen yhden voimahahmon syntymän 100-vuotisjuhlasymposiumin vuonna 2020. Esitelmistä on koottu Peter Peitsalon toimittama julkaisu, jossa tarkastellaan kohdehenkilön merkittävää roolia J. S. Bachin urkumusiikin esityskäytäntöjen tutkijana, levyttävänä urkutaiteilijana, yhdistysten aktiivijäsenenä ja puheenjohtajana sekä urkujen suunnittelijana. Oman mausteensa artikkelikokoelmaan tuovat tekstit, joissa jäsennetään Forsblomin toimintaa kaunokirjallisuuden ja julkisten…

Lue lisää

Musical intonation is a complex phenomenon. It can be broadly divided into three distinct parts: a psychoacoustic stretched tuning, a context-bound distinction of harmonic and melodic intonation, and an affective characteristic intonation.  The stretched tuning, which has been verified in psychoacoustic listening experiments, where the notes above the reference (A4≈442Hz) are more up-tuned than their…

Lue lisää

Hitler and Blondi: A Musicalised, Postdramatic Theatre Performance  This article examines how music explores the central concepts of the postdramatic theatre work Hitler ja Blondi: kolmetoista laulua diktaattorille, saksanpaimenkoiralle ja pianolle (“Hitler and Blondi: Thirteen Songs for a Dictator, a German Shepherd and one Piano”), a co-production of the TTT-theatre in Tampere (premiered 19 Feb,…

Lue lisää

Suomalaissyntyinen Tukholman Kuninkaallisen hovikapellin klarinetisti Bernhard Crusell (1775–1838) joutui alkuvuodesta 1810 myrskyn silmään. Laajalevikkinen Stockholms Posten -sanomalehti pilaili Crusellin konsertin kustannuksella ennätyksellisen pitkässä artikkelisarjassa, minkä jälkeen Crusell vetäytyi kahdeksaksi kuukaudeksi Tukholman konserttielämästä. Seuraavana kesänä Crusell matkusti Leipzigiin, solmi arvokkaan kustannussopimuksen ja käynnisti siten kansainvälisen säveltäjänuransa.

Lue lisää

Musiikki oli keskeisessä roolissa amerikansuomalaisissa siirtolaisyhteisöissä 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Suomalaiset siirtolaiset painattivat omat laulukirjansa, joista ehkä kiinnostavimmat julkaistiin Industrial Workers of the World -ammattiyhdistyksen jäsenten toimesta. Artikkelissa käsitellään suomalaisten ”tuplajuulaisten” - kuten liikkeen jäseniä suomalaisyhteisöissä nimitettiin - ensimmäistä laulukirjaa Proletaarilauluja, joka julkaistiin vuonna 1918. Kirjan sisältö noudatteli liikkeen radikaalia anarko-syndikalistista linjaa.

Lue lisää