Derkku
Viestit: 325
Liittynyt: 26.09.07 01:12

"Suomi - maailman amerikkalaisin maa"

Milloin on ryhdytty sanomaan Suomea maailman amerikkalaisimmaksi maaksi ja kenen toimesta?

(Sivumennen mainiten olen kuullut samaa sanottavan mm. Ruotsista, Länsi-Saksasta ja Iso-Britanniasta kyseisten maiden kansalaisten esittämänä. Kyseessähän on ainakin Suomen kohdalta järjetön fraasi ilman totuuspohjaa, mitään indikaattoria fraasin tueksi tuskin pystytään osoittamaan.)

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: "Suomi - maailman amerikkalaisin maa"

Derkku kirjoitti:Milloin on ryhdytty sanomaan Suomea maailman amerikkalaisimmaksi maaksi ja kenen toimesta?

(Sivumennen mainiten olen kuullut samaa sanottavan mm. Ruotsista, Länsi-Saksasta ja Iso-Britanniasta kyseisten maiden kansalaisten esittämänä. Kyseessähän on ainakin Suomen kohdalta järjetön fraasi ilman totuuspohjaa, mitään indikaattoria fraasin tueksi tuskin pystytään osoittamaan.)
Muistan kuulleeni hokemaa Suomesta maailman amerikkalaisempana maana jo 1980-luvulla. Perustunee amerikkalaiseen populaarikulttuuriin eikä mihinkään muuhun. Onhan Suomi kulttuurisesti ja poliittisesti aika lailla toisessa päässä kuin USA. Esimerkiksi ajatellen yksilönoikeuksia ja niiden suhdetta ryhmävaltaan (julkinen sektori ja lobbarit)

.

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

Hei!

Itse kysymykseen en osaa vastata mitään täsmällistä, mutta aiheeseen liittyen törmäsin muutamaan mielenkiintoiseen ohjelmakatkelmaan Ylen Elävässä arkistossa, joissa kaikissa esiteltiin Yhdysvalloista matkittuja erilaisia käytäntöjä:
Estoton Halloween Helsingissä
Vaasan supermarket
Drive-in-tyypin nakkikioski Porissa

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”