Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

J.P.Roos kirjoitti:Ja se joka suunnittelee opinnäytettä aiheesta: perehdy myös sisältölähteisiin ettet kirjoita ihan tyhjää diskurssia jossa ei ole päätä eikä häntää, ja älä ota etukäteen kantaa! Tämän sanon näin alan professorina.
Hei

Tämä oli kaiketi heitto minun suuntaani. Tunnustan toki, että minulla on näin etukäteen erinäisiä hypoteeseja. Opinnäytteen tarkoitus lieneekin tarkastella, kuinka paikkaansa pitäviä hypoteesini ovat. Jos ne lopulta osoittautuvat vääriksi, niin se olkoon sitten loppupäätelmäni aiheesta. Näin työn alkuvaiheessa kuitenkin vaikuttaa siltä, että jonkinlaista jatkuvuutta esimerkiksi ns. kansojen älykkyystutkimuksissa on nähtävissä hyvin pitkän ajanjakson sisällä.

Yst. terv.
Annastiina

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

J. P. Roos kirjoitti:Kaikki Häkkisen tämän sitaatin yläpuolella olevat "kritiikit" ovat tyhjää helinää. Toistan vielä kerran: älykkyystutkimus on yksi robusteimpia sosiaalitieteellisiä tutkimusaloja joissa sekä mittarit että yhteydet ovat niin hyvin varmistettuja kuin ylipäänsä on mahdollista. Vain tietämätön moralisti voi heitellä hihastaan vasta-argumentteja ja vetäytyä sitten tyytyväisenä kuoreensa.
Miksi genetiikan professori Petter Portin sitten kirjoitti Vanhas-keskustelun yhteydessä HS:n Kuukausiliitteessä, että älykkyysosamäärämittauksia joudutaan aika ajoin kalibroimaan uudelleen? Tämä siksi, että koska kaikkialla ja jatkuvasti ihmiset pärjäävät aiempaa paremmin ko. testeissä - ja koska mittarilla on arvoa vain kun keskiarvo on lähellä sataa, pitää liian älykkääksi kohonneen kansan tulos kalibroida muuttamalla esim. keskiarvo 120 takaisin 100:ksi.

Minusta on selvää, että jos verrataan kansaa, joka on vasta käynyt läpi tällaisen kalibroinnin (eli keskiarvo pudotettu takaisin sataan), ja kansaa, joka on saavuttamassa kalibrointirajan (keskiarvo esim. lähes 120), niin jälkimmäinen kansa ei suinkaan ole se älykkäämpi.

Vielä hälyttävämpää on, mikäli kalibrointeja ei käytetä kaikkialla maailmassa - silloinhan tuollaisissa maissa väestön keskimääräinen älykkyys nousee koko ajan, kun taas Suomessa se palautetaan aina takaisin sataan. Tämä ei todellakaan kerro mitään vertailukelpoista kansan keskimääräisen yksilön mentaalisesta kapasiteetista.

Tästä lienet samaa mieltä?

Mensan sivuilta sattui silmään vielä seuraava pätkä, joka edelleen herättää epäilyjä älykkyystestien vertailukelpoisuutta kohtaan:
"On aina muistettava, kun keskustellaan ÄO:n numeroarvoista, että on tiedettävä käytetty keskihajonta. Suomen Mensa ry käyttää keskihajontaa 15, mutta muitakin arvoja on maailmalla käytössä."
http://www.mensa.fi/sivu.php/alytestit


Lisäksi täytyy ihmetellä, että jos "sekä mittarit että yhteydet ovat niin hyvin varmistettuja kuin ylipäänsä on mahdollista", miten tutkijoilta on voinut jäädä huomaamatta, että älykkyyttäkin paremmin kansantuotteen kanssa korreloivia ja sitä selittäviä tekijöitä löytyy? (ks. aiemman viestini linkit.)

Tai ehkä kyseessä on vain nimenomaisten tutkijoiden tarkkaamattomuus eikä älykkyystutkimukseen yleensä liittyvä ongelma?

Olli Turunen
Viestit: 23
Liittynyt: 17.01.08 22:28

Evoluutio, älykkyys ja kulttuuri

Ihminen on kulttuuria luova eläin, ja tähän kulttuuriin sisältyy myös materiaalinen elintaso. Älykkyyden -- sellaisena kuin sitä nyt mitataan -- irrottaminen tästä kontekstista on suoranainen kategoriavirhe. Yhteiskunta, josta puuttuu satojen vuosien rationalismiin ja luonnon tieteisiin pohjaava koulutusperinne; jonka väestö elää nälkärajalla; jossa taloudellinen ja yhteiskunnallinen menestys teknokraattisessa ympäristössä ei ole korkein hyve, ei voi esiintyä yhteismitallisena länsimaisen yhteiskunnan kanssa. Jo pelkkä biologinen elintaso vaikuttaa yksilön fysiologiaan siten, että vertailu on mahdotonta.

Jos tuhat suomalaista lähetettäisiin Siperiaan metsästäjä-keräilijöiksi pariksi sadaksi vuodeksi ilman mahdollisuutta meille nyt tuttuun kulttuuriin (koulutus, elintaso, hyveet, instituutiot) ja toinen sata eläisi Espoossa, jälkimmäisen porukan jälkeläiset saisivat nykyisissä älykkyystesteissä takuulla kovemmat pisteet, vaikka geneettinen tausta olisi täsmälleen sama.

Älykkyystutkimuksen ongelma on siis samankaltainen kuin anakronismiin lankeavan historioitsijan. Samoin kuin nykyisten moraalikäsitysten perusteella roomalaisen ylimystön toimintaa arvosteleva käyttää oman aikansa itsestään selvästi parempina nähtyjä mittareita vieraaseen (eri ajassa) kulttuuriin, samoin älykkyystutkija ottaa etnosenttisesti lähtökohdaksi oman yhteiskuntansa vaatimuksiin perustuvat mittarit.

Länsimainen teollinen tai jälkiteollinen yhteiskunta tuottaa sitä älykkyyttä, jota meillä mitataan. Älykkyystestejä pitäisikin mielestäni kutsua jotenkin näin: Matemaattinen, avaruudellinen, looginen ja kielellinen ongelmanratkaisutaito jälkiteollisessa koulutususkovaisessa luonnontieteelliseen rationaaliseen maailmankatsomukseen perustuvassa yhteiskunnassa.

Evoluutio ja geenien vaikutus ovat nykyisin itsestään selviä biologisia rajoitteita yksilöille ja ihmisyhteisöille. Jokainen asiaan perehtynyt tutkija lähtee siitä, että geenit toimivat vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa eikä yksistään genetiikasta voida johtaa kovinkaan paljon ottamatta ympäristöä huomioon. Mielestäni nykyinen älykkyystutkimus ei pysty todistamaan älykkyyden kausaalista suhdetta kansantuotteeseen sen paremmin kuin rotuteoriat aiemmin rodun suhdetta länsimaiden menestykseen.

Pikemminkin näyttää selvältä, että kulttuuri (instituutiot, ympäristö) selittää paitsi talouden myös mittaamamme ”älykkyyden” kehitystä genetiikka paremmin. Tähän opittuun älykkyyteen viittaa paitsi dysgeeninen hedelmällisyys myös fenotyyppisen älykkyyden jatkuva kasvu, jotka älykkyystutkijat itsekin myöntävät.

Luonnontieteen deduktiivisen paradigman sotkeminen yhteiskuntatieteisiin tuottaa jatkuvasti hämmentäviä tuloksia. Empiirinen tutkimus onnistuttiin ohittamaan esimerkiksi taloustieteissä pitkään postuloimalla rationaalinen (lue itsekäs) ihminen, joka altruistisuudessaankin on aina rationaalinen. Vaikka ihminen on laumaeläin, poikkeus lyhytnäköisestä yksilön hyödyn maksimoinnista oli kauan hämmentävä poikkeus, jota piti selittää. Näin on usein uudessakin behavioristisessa tutkimuksessa.
Toinen esimerkki yksinkertaistetusta deduktiosta ja yhteiskuntatieteiden haikailusta luonnontieteen universaaliuden piiriin on taloustieteen Ricardo, joka uskoi muutamien muuttujien yksinkertaisilla lausekkeilla voivansa luoda taloustiedettä, joka olisi yleisesti pätevää.

J.P.Roos
Viestit: 29
Liittynyt: 13.08.08 18:02

Jaakko Häkkinen kirjoitti: Miksi genetiikan professori Petter Portin sitten kirjoitti Vanhas-keskustelun yhteydessä HS:n Kuukausiliitteessä, että älykkyysosamäärämittauksia joudutaan aika ajoin kalibroimaan uudelleen? Tämä siksi, että koska kaikkialla ja jatkuvasti ihmiset pärjäävät aiempaa paremmin ko. testeissä - ja koska mittarilla on arvoa vain kun keskiarvo on lähellä sataa, pitää liian älykkääksi kohonneen kansan tulos kalibroida muuttamalla esim. keskiarvo 120 takaisin 100:ksi.
Satahan on vain sovittu normiarvo, jolla ei sinänsä ole merkitystä. Olennaista on se, että mittarit ovat samoja. Ongelma on siis siinä, että ihmiset pärjäävät jatkuvasti paremmin testeissä, eli siis samanlaisen testisuorituksen älykkyys"arvo" laskee.
Tämä ns. Flynn -efekti on ratkaisematon ongelma edelleen. Kansallisissa vertailuissa se ei kuitenkaan ole iso ongelma, varsinkaan kun kyse on korrelaatioista. Tällä hetkellä näyttää edelleen siltä, että Flynn-efekti jatkuu (siis ÄÖ nousee saavutetusta tasosta riippumatta) kaikkialla suurin piirtein samanlaisena. Taustatekijät voivat toki eri maissa olla erilaisia (köyhissä maissa ravitsemus, rikkaissa maissa oppiminen)
Jaakko Häkkinen kirjoitti: Vielä hälyttävämpää on, mikäli kalibrointeja ei käytetä kaikkialla maailmassa - silloinhan tuollaisissa maissa väestön keskimääräinen älykkyys nousee koko ajan, kun taas Suomessa se palautetaan aina takaisin sataan. Tämä ei todellakaan kerro mitään vertailukelpoista kansan keskimääräisen yksilön mentaalisesta kapasiteetista.
Näissä kansainvälisissä vertailuissa kalibroinnit on tehty niin että luvut ovat vertailukelpoisia. Olennaisia ovat siis erot ja järjestys. Jos jonkin kansan keskiarvo on sata, niin se kertoo myös kuinka paljon ihmisiä sijoittuu minnekin jakautuman osalle. Mitä enemmän kansalaisista on huippuälykkäitä, sitä isompi on väestön mentaalinen kapasiteetti...
Jaakko Häkkinen kirjoitti: Mensan sivuilta sattui silmään vielä seuraava pätkä, joka edelleen herättää epäilyjä älykkyystestien vertailukelpoisuutta kohtaan:
"On aina muistettava, kun keskustellaan ÄO:n numeroarvoista, että on tiedettävä käytetty keskihajonta. Suomen Mensa ry käyttää keskihajontaa 15, mutta muitakin arvoja on maailmalla käytössä."
http://www.mensa.fi/sivu.php/alytestit
Siis yhden keskihajonnan väli on 15 pistettä. Näissä kansainvälisissä vertailuissa on pyritty tekemään kaikki mahdollinen vertailukelpoisuuden palauttamiseksi.
Jaakko Häkkinen kirjoitti: Lisäksi täytyy ihmetellä, että jos "sekä mittarit että yhteydet ovat niin hyvin varmistettuja kuin ylipäänsä on mahdollista", miten tutkijoilta on voinut jäädä huomaamatta, että älykkyyttäkin paremmin kansantuotteen kanssa korreloivia ja sitä selittäviä tekijöitä löytyy? (ks. aiemman viestini linkit.)
Sosio-ekonomista kehittyneisyyttä tai taloudellista kasvua koskevissa malleissa selittäjinä käytetään kaikkea mahdollista muuta paitsi älykkyyttä. Lynn ja Vanhanen olisivat voineet ottaa mukaan lisää muuttujia malliinsa, mutta olennaista oli että he pystyvät osoittamaan älykkyyden olevan tärkeän tekijän.
Minusta voi sanoa näin: niillä jotka haluavat kieltää älykkyyden merkityksen, on tässä todistustaakka, ei päin vastoin!

Olli Turunen
Viestit: 23
Liittynyt: 17.01.08 22:28

Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

Sosio-ekonomista kehittyneisyyttä tai taloudellista kasvua koskevissa malleissa selittäjinä käytetään kaikkea mahdollista muuta paitsi älykkyyttä. Lynn ja Vanhanen olisivat voineet ottaa mukaan lisää muuttujia malliinsa, mutta olennaista oli että he pystyvät osoittamaan älykkyyden olevan tärkeän tekijän.
Minusta voi sanoa näin: niillä jotka haluavat kieltää älykkyyden merkityksen, on tässä todistustaakka, ei päin vastoin!
Vanhanen ja Lynn eivät ole todistaneet muuta kuin että heidän poimimansa muuttujat korreloivat. Todistustaakka ei ole siirtynyt heiltä vielä minnekään.

Rapumertojen määrä mökkijärvessäni korreloi pihlajanmarjojen kypsymisen kanssa, mutta en silti kuvittele rapumertojen aiheuttavan pihlajanmarjojen kypsymistä. Mutta koska korrelaatio on niin vahva, on teillä, logiikkanne mukaan, taakka todistaa, että rapumerrat järvessäni eivät aiheuta pihlajanmarjojen punertumista.

Todistakaa samalla, että jäätelökioskit eivät aiheuta vesien lämpenemistä; että lintujen syysmuutto ei tuo kevättä Australiaan; että autojen määrä asukasta kohti ei selitä kansantuotetta. Todistakaa myös, että sokeritauti, verenpainetauti ja liikalihavuus eivät selitä kansantuotetta henkeä kohden.

Älykkyydellä voi kyllä olla merkitystä, mutta johtopäätösten vetäminen etnisten ryhmien genetiikan vaikutuksesta älykkyyteen on huonoa tiedettä, koska olosuhteet (ympäristö, kulttuuri) ovat niin erilaiset. Tässä asiassa laboratorio-olosuhteisiin ei päästä, joten sitä suuremmalla syyllä on vältettävä vetämästä leimaavia johtopäätöksiä puutteellisen datan perusteella (tässä vielä puutteellisin menetelmin).

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Maallikkonakin rohkenen ihmetellä Lynnin ja Vanhasen perimmäistä selitysperustetta älyllisten erojen syntymiselle eri etnisten ryhmien välille. Se on heidän mukaansa jääkauden aikainen "valintapaine". Tästähän pitäisi loogisesti seurata, että kaikkein korkein henkinen kapasiteetti olisi kulttuurievoluution aikana kehittynyt ns. sirkumpolaarisille ja niihin verrattaville kansoille. Mutta kun ei ole. Lynn ja Vanhanen selittävät tällaiset tapaukset pois poikkeuksilla ja poikkeuksen poikkeuksilla.

Onko tällainen tiedettä?

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

OT kirjoitti:Vanhanen ja Lynn eivät ole todistaneet muuta kuin että heidän poimimansa muuttujat korreloivat. Todistustaakka ei ole siirtynyt heiltä vielä minnekään.
Olen samaa mieltä, että korrelaatio on ilmeisesti osoitettu ja jos oikein muistan, se oli korrelaatiokerroin vain 0,67:n luokkaa, eli aika alhainen, mutta syy ja seuraus eivät ole selvillä.

Tässä voisi nyt hiukan spekuloida Suomen tilanteella. Sata vuotta sitten Suomi oli Euroopan toiseksi köyhin maa, mutta ei ole enää. Johtuuko talouden nousu suomalaisten korkeasta älykkyydestä, jolla kompensoimme maanviljelykselle soveltumattoman maan huonot elinolot, vai onko kyse teknologian kehittymisestä ja poliittisesta ilmapiiristä, jossa teknologiaa on ollut lupa käyttää?

Tai jos ajatellaan Viroa kommunismin aikaan ja nyt, niin taloudellinen nopea kehitys on aivan ilmeistä lyhyessä ajassa, mutta epäilen ovatko virolaisten ÄO:t nousseet nopeasti.

Entä Kiina? Ei siellä ÄO ole noussut vaan talouden säätelyä on vähennetty.

Hyvä esimerkki on myös Pohjois- ja Etelä-Korea, koska kyse on samasta kansasta (sama ÄO?), mutta noissa kahdessa maassa on erilainen taloudellinen järjestelmä ja toisessa nähdään nälkää. Näitten esimerkkien jälkeen kallistun itse sille kannalle, että taloudellinen menestys tukee väestön ÄO:n nousua. Aliravitulta riksankuljettajalta ei voi odottaa samaa henkistä suorituskykyä kuin pullamössöä syövältä yliopistokeikarilta.

Jos ÄO:n ja talouskasvua korrelaatiota jotenkin on selitettävä syy-seuraussuhteena, luulen että taloudellinen kasvu vaikuttaa positiivisesti ÄO:ään.

J.P.Roos
Viestit: 29
Liittynyt: 13.08.08 18:02

Re: Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

Tämä on nyt historioitsijoiden eikä sosiologien keskustelupalsta joten ajattelutavat ovat hieman erilaisia. Jos maailmanmallissa korrelaatiot ovat 0.6 0.7 luokkaa niin ne ovat korkeita ja jokainen tutkija olisi innoissaan sellaisista. Lynnin ja Vanhasen tulokset koskevat yhtä ajankohtaa, siis väestön keskimääräisen älykkyyden ja sosio-ekonomisen kehittyneisyyden astetta siinä kymmenen vuotta sitten. Heillä on tosin yksi heikko pitkittäisaineisto jota en pidä kovin uskottavana.

Kyse on poikkileikkausaineistosta, jossa ÄOn ja sosioekonomisen kehityksen mittarien väliset korrelaatiot ovat maailman mitassa ja vaikkapa pelkästään kehittyneissä kapitalistisissa maissa korkeita. TÄMÄN lisäksi on kuitenkin paljon tutkimusta joka osoittaa, että ravitsemuksen vaihtelulla silloin kuin kyse ei ole äärimmäisestä nälästä, ei juuri ole vaikutusta. Toisaalta älykkyys on potentiaali: jos olet vaikka kuinka älykäs mutta ET käy koulua etkä käytä älyäsi niin siitä ei ole hyötyä. Kehityserot tulevat sitten kun kiinalaiset tai virolaiset pääsevät vapaasti käyttämään lahjojaan.

Uskokaa nyt vain: koulutus ei juurikaan lisää älyä mutta äly auttaa kovasti oppimisessa. Samoin talouskasvu ei lisää kenenkään älyä (ei varsinkaan jos kasvu on vain idioottikulutusta) mutta ilman älyä ei ole kasvua! Toki tarvitaan vielä ahkeruutta ja motivaatiota, mutta niistäkään ei ole hyötyä jos on kovin tyhmä. Eli koettakaa keksiä älykkäämpiä vastaväitteitä!

J.P.Roos
Viestit: 29
Liittynyt: 13.08.08 18:02

Re: Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

OT kirjoitti:
Rapumertojen määrä mökkijärvessäni korreloi pihlajanmarjojen kypsymisen kanssa, mutta en silti kuvittele rapumertojen aiheuttavan pihlajanmarjojen kypsymistä. Mutta koska korrelaatio on niin vahva, on teillä, logiikkanne mukaan, taakka todistaa, että rapumerrat järvessäni eivät aiheuta pihlajanmarjojen punertumista.
Totean vain että tämä on typerää saivartelua, jota ei pitäisi tieteellisessä keskustelussa harjoittaa. Kausaalisuhteiden tutkiminen on tärkeää ja hyödyllistä puuhaa. Jos OT luulee, että minä hyväksyn minkä tahansa korrelaation kausaalisuhteeksi niin hän on pahasti väärässä. Itse asiassa on myös tilanteita joissa kahden muuttujan välinen korrelaatio on nolla, vaikka niillä todellisuudessa on kausaalisuhde. Tällöin pitää vain häiritsevät väliin tulevat muuttujat poistaa. Tämänkin yhteiskuntatieteilijät nykyään osaavat.

Kun puhumme älykkyyden ja sosio-ekonomisen kehittyneisyyden korrelaatiosta niin kyse on kiistämättömästä yhteydestä (samoin kuin rapumertojen ja pihlajanmarjojen välillä). Teidän tehtävänne on yrittää todistaa tämä yhteys merkityksettömäksi, minun tehtäväni ei ole todistaa sitä merkitykselliseksi.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

J.P.Roos kirjoitti:Kehityserot tulevat sitten kun kiinalaiset tai virolaiset pääsevät vapaasti käyttämään lahjojaan.
Noin se juuri minunkin mielestäni on. Taloudellinen kehitys ei siis ole kiinni väestön älykkyydestä vaan siitä, voiko väestö vapaasti käyttää älyään tai muita lahjojaan eli kyse on pitkälti siitä, miten yhteiskunta toimii.
J.P.Roos kirjoitti:Uskokaa nyt vain: koulutus ei juurikaan lisää älyä mutta äly auttaa kovasti oppimisessa. Samoin talouskasvu ei lisää kenenkään älyä (ei varsinkaan jos kasvu on vain idioottikulutusta) mutta ilman älyä ei ole kasvua! Toki tarvitaan vielä ahkeruutta ja motivaatiota, mutta niistäkään ei ole hyötyä jos on kovin tyhmä. Eli koettakaa keksiä älykkäämpiä vastaväitteitä!
Vastaväitteet ovat kyllä ihan älykkäitä.

Kirjoitin jo aikaisemmin (viesti on poistettu, en tiedä mistä syystä), että Mensan mukaan juuri ylioppilaaksi päässeet pärjäävät parhaiten Mensan älykkyystestissä, koska ovat joutuneet älyään harjoittamaan lukiossa kirjoituksiin valmistautuessaan. Mensan testiä väitetään kulttuurivapaaksi eli koulutus ei suoraan vaikuta tulokseen, kuten esimerkiksi sanallisissa tehtävissä, joissa oppineisuudella on merkitystä. Tiedä sitten millaisia testejä Vanhanen on käyttänyt esim Kongossa.

Tietääkseni keskimääräistä tyhmempi pärjää oikein hyvin esimerkiksi professorina, mutta saattaa joutua ahkeroimaan enemmän kuin älykkäämpi kollegansa. Joten kannattaa katsoa kenen ikkunassa palaa valo vielä iltamyöhään :-D

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kansantuotetta selittää sokeritauti eikä älykkyys

J.P.Roos kirjoitti:Itse asiassa on myös tilanteita joissa kahden muuttujan välinen korrelaatio on nolla, vaikka niillä todellisuudessa on kausaalisuhde. Tällöin pitää vain häiritsevät väliin tulevat muuttujat poistaa. Tämänkin yhteiskuntatieteilijät nykyään osaavat.
Kerro jokin esimerkki tuollaisesta tapauksesta, jossa häiritsevät muuttujat on poistettu.
J.P.Roos kirjoitti:Kun puhumme älykkyyden ja sosio-ekonomisen kehittyneisyyden korrelaatiosta niin kyse on kiistämättömästä yhteydestä (samoin kuin rapumertojen ja pihlajanmarjojen välillä). Teidän tehtävänne on yrittää todistaa tämä yhteys merkityksettömäksi, minun tehtäväni ei ole todistaa sitä merkitykselliseksi.
Itse ainakin hyväksyn, että korrelaatio on olemassa. Taitavat muutkin keskustelijat sen hyväksyä. Mutta.

En purematta niele, että väestön muita korkeampi älykkyys olisi syy sen parempaan taloudelliseen menestykseen. Mielestäni on paljon esimerkkejä, jotka osoittavat köyhän väestön (tyhmiä) parantaneen taloudellista tilaansa (tulleet älykkäiksi) ja päin vastoin.

Olli Turunen
Viestit: 23
Liittynyt: 17.01.08 22:28

Uskottavat aineistot

J.P.Roos kirjoitti: Heillä on tosin yksi heikko pitkittäisaineisto jota en pidä kovin uskottavana.
Mikähän mahtaisi olla tuo heikko aineisto? Heillä oli jonkinlaiset älykkyystestit 81 valtiosta. 104 valtion keskiarvot arvottiin ympäröivien maiden perusteella. Jos Suomi sijaitsisi Etiopian ja Sierra Leonen välissä ja psykometrikot olisivat laiskotelleet, niin ai että meillä oltaisiin tyhmiä.

Vanhanen ja Lynn puhuvat näin ollen roturyhmien (järkyttävää) ja kansallisuuksien keskimääräisestä älykkyydestä naapurimaiden tulosten pohjalta arvotuin luvuin. Tosin esimerkiksi Kirgiisian luku on arvottu Turkin ja Iranin pohjalta ilmeisesti "roturyhmän" tai kielisukulaisuuden perusteella. Suomen keskiarvo löytyisi varmaan sitten jostain hantien ja virolaisten väliltä.

Muutamia esimerkkejä ilmeisesti uskottavista aineistoista, jotka ilmentänevät hyvin kansallista keskiarvoa: Barbadoksella 108:n 9–15-vuotiaan testi, Kolumbiassa 50:n 13–16-vuotiaan testi, Ecuadorissa 104:n 5–17-vuotiaan testi, Egyptissä 129:n 6–12-vuotiaan testi, Päiväntasaajan Guineassa 48:n 10–14-vuotiaan testi jne.

Roosin aiemmin kehuma kansainvälisten vertailujen kalibrointi tarkoitti Vanhasen ja Lynnin tapauksessa 2-3 pisteen summittaista lisäämistä maiden tuloksiin vuosikymmentä kohti riippuen siitä, kuinka kaukana niissä tehty testi ajallisesti oli Britannian vuoden 1979 lukemista. Tällä lisäyksellä pyrittiin ottamaan huomioon Flynnin efekti (joka jo sinällään todistaa, että älykkyystestit mittaavat lähinnä keskiluokkaista koulutuspyrkyryyttä), joka Flynnin tuloksissa ei kuitenkaan missään nimessä ole vakio vaan on esim. Tanskassa muuttunut vuosikymmenessä kahdeksan pistettä, Espanjassa kuusi ja peräti 26 pistettä 14 vuodessa Keniassa. Lynnin ja Vanhasen luvut ovat siis ihan mitä sattuu, mutta niillä leimataan kansallisuuksia geneettisesti tyhmiksi. Vähän samoin kuin suomalaiset eivät aikanaan ihan yltäneet oikeiksi arjalaisiksi.

Tällä uskomattomalla purkkavirityksellä he sitten venyttävät lukusarjansa vuoteen 1820. Tästä oli Binetin ensimmäisiin älykkyystesteihin vielä noin vuosisata aikaa. Varsin robusteja lukuja siis.

IQ and the Wealth of Nations, reviewed by K Richardson. Heredity (2004) 92, 359–360.
Kyse on poikkileikkausaineistosta, jossa ÄOn ja sosioekonomisen kehityksen mittarien väliset korrelaatiot ovat maailman mitassa ja vaikkapa pelkästään kehittyneissä kapitalistisissa maissa korkeita. TÄMÄN lisäksi on kuitenkin paljon tutkimusta joka osoittaa, että ravitsemuksen vaihtelulla silloin kuin kyse ei ole äärimmäisestä nälästä, ei juuri ole vaikutusta.
Korrelaatiot eivät auta, jos ei ole uskottavaa kausaalista mekanismia. Kuten itsekin totesit, älykkyys on potentiaalia, mutta Flynn ja Vanhanen sekoittavat sen inhimilliseen pääomaan, joka on aivan eri asia. Se on toteutunutta potentiaalia (hyvin koulutettua työvoimaa), joka voi toimia panoksena talouden kasvua ja volyymia laskettaessa.

Ainakin pituuskasvun ja koetun terveyden osalta parantunut biologinen elintaso vaikuttaa sukupolvia. Suomalaisten keskipituus esimerkiksi kasvaa jatkuvasti. Ei olisi kaukaa haettua, että näin olisi mentaalisen kapasiteetin osalta myös. Uskottavampaa on, että myös kausaliteetti on saman suuntainen, kun muistamme, että keskipituus korreloi vielä älykkyystestejäkin paremmin kansantuotteeseen.
Uskokaa nyt vain: koulutus ei juurikaan lisää älyä mutta äly auttaa kovasti oppimisessa.
No ainakin 250 Etiopialaisen juutalaisen ryhmä saatiin samalle tasolle israelilaisten verrokkien kanssa opetukseen panostamalla. Alkuun 15-16-vuotiaiden siirtolaisryhmä pärjäsi huonommin kuin 9-10, 10-11, 11-12, 12-13 ja 13-14-vuotiaiden ryhmät Progressive Matrices Standard -testissä.
Etiopialaiset olivat noin viisi vuotta jäljessä israelilaisia tovereita, mutta saatiin opetusinterventiolla samalle tasolle PMS-testissä.

"A recent study comparing Ethiopian Jews and Israelis using group dynamic assesment techniques showed that after efficient intervention the Ethiopian Jews can "catch up" with Israeli subjects of the same age."

Kaniel, S. & Fisherman, S. 1991, "Level of Performance and Distribution of Errors in the Progressive Matrices Test: A Comparison of Ethiopian Immigrant and Native Israeli Adolescents", International Journal of Psychology, vol. 26, no. 1, pp. 25-33.

Vielä lainaus Naturen julkaisemasta Heredity lehdestä koskien Lynnin ja Vanhasen kirjaa ja älykkyystestejä:

"Good IQ scores thus simply reflect the educational aspirations and the cognitive, linguistic, and affective dispositions that go with middle class background. They have been shown to be quite unrelated to the truly complex cognition demanded in everyday social and practical tasks. Perhaps, the best evidence for this is the so-called 'Flynn effect'. This refers to the huge secular increases in average IQ test performances over many decades in all countries where records are available. Scarcely mentioned in this book, because fatal to its basic thesis (see below), and baffling psychologists who still think of the IQ as a biometric test, it simply reflects the rapid expansion of the middle classes, and their associated psycho-linguistic/affective dispositions. It is not a reflection of increased mental ability as such, as Flynn agrees."

IQ and the Wealth of Nations. Reviewed by K Richardson. Heredity (2004) 92, 359–360.

Lynnin ja Vanhasen vanhentuneista tilastomenetelmistä en ala kinaamaan, koska muut ovat tehneet sen jo paljon paremmin. Samoin kuin tämän muunkin kritiikin.

Lopuksi sanoisin, että itse olisin kovin pahoillani, jos minuun, perheeseeni, etniseen ryhmääni tai kansakuntaani lyötäisiin geneettisesti tyhmän leima Lynnin ja Vanhasen metodeilla.

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

J.P.Roos kirjoitti:Satahan on vain sovittu normiarvo, jolla ei sinänsä ole merkitystä. Olennaista on se, että mittarit ovat samoja. Ongelma on siis siinä, että ihmiset pärjäävät jatkuvasti paremmin testeissä, eli siis samanlaisen testisuorituksen älykkyys"arvo" laskee.
Tämä ns. Flynn -efekti on ratkaisematon ongelma edelleen. Kansallisissa vertailuissa se ei kuitenkaan ole iso ongelma, varsinkaan kun kyse on korrelaatioista
- -
Näissä kansainvälisissä vertailuissa kalibroinnit on tehty niin että luvut ovat vertailukelpoisia. Olennaisia ovat siis erot ja järjestys. Jos jonkin kansan keskiarvo on sata, niin se kertoo myös kuinka paljon ihmisiä sijoittuu minnekin jakautuman osalle. Mitä enemmän kansalaisista on huippuälykkäitä, sitä isompi on väestön mentaalinen kapasiteetti...
Jos tulkitsin vastauksesi oikein, niin ongelma on juurikin se minkä sanoin: eri maissa tehtyjen testien yhteismitallisuus ei ole parhaimmasta päästä. Kuten sanoin, minusta älykkäämpi on se kansa, joka on jo kerran palautettu sataan, kuin se kansa, joka vasta etenee kohti palautusta (ja lähestyy esim. kuvitteellista 120:n keskiarvoaälyä). Vertausta käyttääkseni:

Kyseessä on kuin 4 x 400 m viestijuoksu. Kukin juoksija juoksee osuudellaan ratakierroksen. Vertaileva tutkimus katsoo vain, että Suomen ja Japanin juoksijat ovat ratakierroksella pidemmällä kuin USA:n ja Jamaikan juoksijat, eikä kiinnitä lainkaan huomiota siihen, että Suomi ja Japani ovat vasta toisella osuudella, kun taas USA:n ja Jamaikan juoksijat ovat jo kolmannella osuudella (= yksi sataan palautus enemmän tehtynä).

J.P.Roos kirjoitti:Sosio-ekonomista kehittyneisyyttä tai taloudellista kasvua koskevissa malleissa selittäjinä käytetään kaikkea mahdollista muuta paitsi älykkyyttä. Lynn ja Vanhanen olisivat voineet ottaa mukaan lisää muuttujia malliinsa, mutta olennaista oli että he pystyvät osoittamaan älykkyyden olevan tärkeän tekijän.
Minusta voi sanoa näin: niillä jotka haluavat kieltää älykkyyden merkityksen, on tässä todistustaakka, ei päin vastoin!
Ja muut näyttävät osoittaneen muiden tekijöiden korreloivan kansantuotteen kanssa vielä paremmin. Todellista kuvaa ei siis saada selville, ennen kuin kaikki vaihtoehdot otetaan tarkasteluun.

Lisäksi, kuten itsekin taisit sanoa toisessa viestissä, korrelaatiokaan ei yksin todista kausaalisuhteesta.

En tiedä, onko joku kieltänyt älykkyyden merkityksen, mutta yhtä lailla sokeaa olisi kieltää kaikkien muiden tekijöiden merkitys ja tutkia vain älykkyyden vaikutusta.

J.P.Roos
Viestit: 29
Liittynyt: 13.08.08 18:02

Älykkyydestä on vaikea keskustella

Tämä on alkanut mennä jankutukseksi. Älykkyystutkimuksessa on erilaisia suuntauksia. On niitä jotka todella tekevät empiiristä tutkimusta ja tuottavat tuloksia. Ongelma on siinä, että kriitikot eivät joko halua tutustua näihin tuloksiin tai kiistävät ne hyvin puutteellisilla perusteilla. Ja sitten on niitä, jotka eivät edes välitä tuloksista vaan keksivät ihan omia älykkyyskäsitteitä tai moraalisesti "oikeita" väittämiä (mistä tämä keskustelu sai alkunsa, kun minun väitettiin moralisointikritiikillä rajoittavan arvostelua). En sanoisi että kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi mutta niin kauan kuin kirjoittajat eivät lue (eivätkä ymmärrä) edes Lynn-Vanhasta (2 kirjaa!) niin keskustelusta ei juuri ole hyötyä. Etiopian juutalaiset voivat olla esimerkki sekä etnisistä eroista ja ravitsemuksen vaikutuksesta. Ja kuten sanoin, niin jos älykästä ihmistä ei kouluteta, ei hänen älykkyydestään mitään hyötyä ole!

Esimerkki nollakorrelaatiosta ja kausaalisuhteesta: oletetaan että pituus ja älykkyys kasvavat ajan myötä (suomalaiset ovat nyt jotain 10-15 senttiä pidempiä kuin viime vuosisadan alussa, ja saman verran älykkäämpiä). Oletetaan että pidempi ihminen on kömpelömpi ja joutuu useammin onnettomuuksiin kun taas älykkäämpi ihminen joutuu harvemmin onnettomuuksiin (jälkimmäisestä on empiiristä näyttöä). Tällöin sekä pituuden että älykkyyden osalta onnettomuuskorrelaatio on nolla. Toinen tekee siis tyhjäksi toisen vaikutuksen.

Uutisissa oli äskettäin toisensuuntainen esimerkki. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos väitti että koulutetut naiset kokevat enemmän perheväkivaltaa kuin kouluttamattomat, mikä kuulostaa suoraan sanoen huuhaalta. On varmaa että heikko koulutus (vähäisempi älykkyys) kytkeytyy riskikäyttäytymiseen joka lisää väkivaltakokemuksia. Selitys on siinä että nuoremmat naiset kokevat enemmän väkivaltaa. Mitä vanhempi nainen sitä harvemmin häntä hakataan tai raiskataan. Mutta nuoremmat naiset ovat paremmin koulutettuja. Siis tässä tapauksessa tehtiin kausaalitulkinta joka oli ilmeisen harhaanjohtava, ja joka on helppo osoittaa sellaiseksi. Koulutus ei lisää väkivaltaa, vaan ikä vähentää väkivaltaa JA koulutusta
Älykkyyden vaikutuksessa taloudelliseen kehitykseen on erittäin vaikea löytää tekijöitä jotka selittävät älykkyyden vastaavasti "pois". Olisi hauska jos yrittäisitte vakavasti esittää minulle tekijöitä, jotka tekevät tyhjäksi älykkyyden vaikutuksen (=korrelaation älykkyyden ja sosio-ekonomisen kehittyneisyyden välillä).
En siis väitä että älykkyys on ainoa tekijä, mutta se on kolmen-neljän keskeisen tekijän joukossa.
Demokratia parantaa älykkyyden vaikutusta, samoin kuten todettu, ravitsemus ja koulutus. Taloudellisella kehityksellä ja älykkyydellä on siis kumulatiivinen vaikutus. Todella köyhässä ja epädemokraattisessa maassa (Pohjois-Korea) älykkyyden merkitys on nolla, mutta heti kun tilanne muuttuu (Etelä-Korea) niin älykkyyden vaikutus on nopeutuva. Työnteon kulttuurilla voi olla myös merkitystä. Maassa jossa ei tarvitse tehdä työtä, älykkyyden merkitys ei ole suuri. Esimerkiksi jos maan tulot ovat peräisin yksinomaan öljystä ja pumppaamisen voi ulkoistaa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Älykkyydestä on vaikea keskustella

Vanhasen teesihän on, että huono taloudellinen kehitys JOHTUU väestön tyhmyydestä ja hyvä taloudellinen kehitys AIHEUTUU väestön älykkyydestä. En usko siihen, etkä ilmeisesti sinäkään. Kuten kirjoitat, johtuvat kahden Korean väestöjen taloudelliset erot ihan muista syistä kuin älykkyyseroista. Pohjois-Korealaiset eivät näe nälkää siksi, että olisivat tyhmempiä kuin etelä-korealaiset. Sinä selität eroa sillä, että P-Koreassa älykkyyden merkitys on nolla, mutta se on aivan eri asia kuin väestön älykkyys.

Jos korrelaatiota väestön talouden ja älykkyyden välillä esiintyy (kuten Vanhanen on esittänyt), on kyse ilmeisesti siitä, että taloudellinen kehitys NOSTAA älykkyyttä eikä päinvastoin. Parantamalla väestön taloudellista olotilaa, nousee tuon väestön älykkyys. Talous voi myös taantua, josta Argentiina on hyvä esimerkki.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”