Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

historioija kirjoitti: Turhahan tällaisia päähänpinttymiä on vastustaa, mutta neuvoisin keskittymään historiakeskusteluun ja jättämään turhat pohdinnat tämän foorumin luonteesta syrjään. Tämähän ei ole mikään päivälehti eikä siis tarkoitettu päivänpolitiikan, kuten esimerkiksi Ukrainan tapahtumien setvimiseen. Kuvitellaanko muuten, että oikeiden lehtien kommenttipalstoille olisi vapaa pääsy? Viestejä karsitaan jo ennakkoon, eikä moderointi näy ulkopuolisille mitenkään, ei edes jälkipuheena. Siitä on turha vedota mihinkään ulkopuoliseenkaan instanssiin.
Luulin, että keskustelu ketjun aiheesta Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä on ok. En tiennyt sinun vastustavan ketjun aihetta.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:
historioija kirjoitti: Turhahan tällaisia päähänpinttymiä on vastustaa, mutta neuvoisin keskittymään historiakeskusteluun ja jättämään turhat pohdinnat tämän foorumin luonteesta syrjään. Tämähän ei ole mikään päivälehti eikä siis tarkoitettu päivänpolitiikan, kuten esimerkiksi Ukrainan tapahtumien setvimiseen. Kuvitellaanko muuten, että oikeiden lehtien kommenttipalstoille olisi vapaa pääsy? Viestejä karsitaan jo ennakkoon, eikä moderointi näy ulkopuolisille mitenkään, ei edes jälkipuheena. Siitä on turha vedota mihinkään ulkopuoliseenkaan instanssiin.
Luulin, että keskustelu ketjun aiheesta Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä on ok. En tiennyt sinun vastustavan ketjun aihetta.
Minun asenteellani ei ole tässä merkitystä, mutta en tosiaankaan näe mieltä tämänkaltaisessa journalistisessa keskustelussa. Pitäisi tyytyä yrittämään vaikuttaa moderoijien käytännön linjaan, mutta siinäkin välttämään jankuttamista. Tosiasiahan on, että nettipalstoillakin tarvitaan järjestysvaltaa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

historioija kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
historioija kirjoitti: Turhahan tällaisia päähänpinttymiä on vastustaa, mutta neuvoisin keskittymään historiakeskusteluun ja jättämään turhat pohdinnat tämän foorumin luonteesta syrjään. Tämähän ei ole mikään päivälehti eikä siis tarkoitettu päivänpolitiikan, kuten esimerkiksi Ukrainan tapahtumien setvimiseen. Kuvitellaanko muuten, että oikeiden lehtien kommenttipalstoille olisi vapaa pääsy? Viestejä karsitaan jo ennakkoon, eikä moderointi näy ulkopuolisille mitenkään, ei edes jälkipuheena. Siitä on turha vedota mihinkään ulkopuoliseenkaan instanssiin.
Luulin, että keskustelu ketjun aiheesta Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä on ok. En tiennyt sinun vastustavan ketjun aihetta.
Minun asenteellani ei ole tässä merkitystä, mutta en tosiaankaan näe mieltä tämänkaltaisessa journalistisessa keskustelussa. Pitäisi tyytyä yrittämään vaikuttaa moderoijien käytännön linjaan, mutta siinäkin välttämään jankuttamista. Tosiasiahan on, että nettipalstoillakin tarvitaan järjestysvaltaa.
Olen pahoillani journalistisesta keskustelusta. Jos muistan oikein en sitä aloittanut, mutta olen vastannut minulle esitettyihin kysymyksiin ja väitteisiin journalistisista ohjeista. Luulen journalististen periaatteiden olevan päätoimittajan lempiaihe.

Ehdotit vaikuttamista moderoijien käytännön linjaan. Luulen, etten yritä vaikuttaa siihen. Se on mitä on. Jos moderoijat itse muuttavat linjaansa se on ihan ok. Voin olla väärässäkin, mutta noin ajattelen.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:Ehkä vastaat ettei Agricola noudata myöskään JSN:n journalistisia ohjeita. Oletan niin, mutta saatan olla väärässäkin.
Kuten jo joitakin kertoja tuossa kerroin. Tämä foorumi, jolla tässä keskustellaan EI ole mikään julkaisu vaan keskustelufoorumi. Jos mielestäsi foorumilla on rikottu lakia tee rikosilmoitus poliisille.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Ehkä vastaat ettei Agricola noudata myöskään JSN:n journalistisia ohjeita. Oletan niin, mutta saatan olla väärässäkin.
Kuten jo joitakin kertoja tuossa kerroin. Tämä foorumi, jolla tässä keskustellaan EI ole mikään julkaisu vaan keskustelufoorumi. Jos mielestäsi foorumilla on rikottu lakia tee rikosilmoitus poliisille.
Kiitos vastauksestasi. Tulkitsen, ettei Agricola noudata JSN:n journalistisia ohjeita ja aikaisemmin kirjoitit ettei Agricola noudata Hyvää lehtimiestapaa. Uskon sinun Agricolan päätoimittajana tietävän mitkä säännöt ja periaatteet koskevat Agricolan toimituksen kirjoituksia ja sinulla on luonnollisesti perustelut miksi ei tarvitse noudattaa niitä: Agricola ei ole julkaisu. Sille ei ole kai julkaisijaakaan.

Luulen, että se on minulle ihan ok, ettei Agricolan päätoimittaja ole sitoutunut journalistin ohjeisiin eikä hyvään lehtimiestapaan. Pidän hyvänä asiana tietoa sitoutumattomuudesta. Foorumin kirjoittajat tietävät. Noin minä asian ajattelen.

Luulen etten yksinkertaisena ihmisenä tajua ilman minua älykkäämpien selitystä miksi Agricolalla on vastaava päätoimittaja kun se ei ole julkaisu. Voi olla, etten tajua selityksen jälkeenkään.

Wikipedian artikkeli kertoo päätoimittajasta, että "Päätoimittaja on julkaisun, kuten lehden, verkkosivuston tai radiokanavan, vastaava toimittaja"
Päätoimittaja
https://fi.wikipedia.org/wiki/Päätoimittaja

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Näyttää siltä että on epätietoisuutta siitä, miten asia oikein menee. Tässä asia JSN:n (huom ei sama kuin tämä kirjoittaja!) sivuilla selvitettynä:

http://www.jsn.fi/blog/paatoimittaja-ei ... palstoista

Tämän JSN:n lakiasiantuntijan vuonna 2011 kirjoittaman artikkelin mukaan ennakkomoderointi ei ole sama asia kuin julkaiseminen. Päätoimittaja ei vastaa kaikista verkkosivuilla julkaistuista aineistoista, eikä mielipidekirjoituksia lueta toimitetuksi sisällöksi. Moderointia ei ole syytä lukea julkaisun toimittamiseksi johon kuuluu mm. kirjoitusvirheiden yms. oikaisua. Moderoija ei myöskään ole juridisessa vastuussa niiden sisällöstä vaan
Lähtökohtaisesti lailliset ja hyvän tavan mukaiset kommentit, myös typerät ja tyhjänpäiväiset, julkaistaan. Viestejä ei myöskään oikolueta, jäsennellä tai muutoin editoida. Tällöin moderoinnissa mielestäni ei ole kyse lain tarkoittamasta käsittelystä.
Tapio Onnela siis on kahdessa eri roolissa, koko Agricola-sivuston päätoimittajana ja keskustelupalstan moderaattorina. On totta, että moderaattorin ja päätoimittajan välinen ero ei ole aina tuotu kovin selvästi esille. Mikään ongelma tämä ei kuitenkaan minusta ole. Turhanpäiväinen trollaus ja raastuvalla uhkailu jäänevät nimimerkkien uhkailuksi.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

jsn kirjoitti:Näyttää siltä että on epätietoisuutta siitä, miten asia oikein menee. Tässä asia JSN:n (huom ei sama kuin tämä kirjoittaja!) sivuilla selvitettynä:

http://www.jsn.fi/blog/paatoimittaja-ei ... palstoista

Tämän JSN:n lakiasiantuntijan vuonna 2011 kirjoittaman artikkelin mukaan ennakkomoderointi ei ole sama asia kuin julkaiseminen. Päätoimittaja ei vastaa kaikista verkkosivuilla julkaistuista aineistoista, eikä mielipidekirjoituksia lueta toimitetuksi sisällöksi. Moderointia ei ole syytä lukea julkaisun toimittamiseksi johon kuuluu mm. kirjoitusvirheiden yms. oikaisua. Moderoija ei myöskään ole juridisessa vastuussa niiden sisällöstä vaan
Lähtökohtaisesti lailliset ja hyvän tavan mukaiset kommentit, myös typerät ja tyhjänpäiväiset, julkaistaan. Viestejä ei myöskään oikolueta, jäsennellä tai muutoin editoida. Tällöin moderoinnissa mielestäni ei ole kyse lain tarkoittamasta käsittelystä.
Tapio Onnela siis on kahdessa eri roolissa, koko Agricola-sivuston päätoimittajana ja keskustelupalstan moderaattorina. On totta, että moderaattorin ja päätoimittajan välinen ero ei ole aina tuotu kovin selvästi esille. Mikään ongelma tämä ei kuitenkaan minusta ole. Turhanpäiväinen trollaus ja raastuvalla uhkailu jäänevät nimimerkkien uhkailuksi.
Uskon Tapio Onnelan olevan päätoimittaja, vieläpä vastaava päätoimittaja, vaikka Agricola ei ole julkaisu, joilla on päätoimittajat. Ei-julkaisulla on vastaava päätoimittaja, mutta hän kai vain valvoo keskustelupalstaa. Noin minä olen ymmärtänyt.

Voi olla, että olen väärässä. Ehkä osanen Agricolaa on verkkojulkaisua ja Tapio Onnela on sen osan vastaava päätoimittaja, mutta jos noin on niin olisiko hyvä noudattaa Hyvää lehtimiestapaa tai JSN:n journalistin ohjeita? En osaa sanoa mikä on oikein.

Luulen raastuvalla uhkailun tulleen Tapio Onnelan kirjoituksesta. En ole sellaisesta kirjoittanut itse. En ainakaan muista ja olen melko varma, etten ole, koska en koskaan ole ketään uhannut raastuvalla. Paitsi kerran vuosia sitten henkilöä, joka ei maksanut minulle saatavia ja maksoi uhkailun jälkeen.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Lemmi kirjoitti:Voi olla, että olen väärässä. Ehkä osanen Agricolaa on verkkojulkaisua ja Tapio Onnela on sen osan vastaava päätoimittaja, mutta jos noin on niin olisiko hyvä noudattaa Hyvää lehtimiestapaa tai JSN:n journalistin ohjeita? En osaa sanoa mikä on oikein.
Ehkä voisi olla välillä hiljaakin, varsinkin jos ei tiedä ja epäilee olevansa väärässä?
jsn kirjoitti:Turhanpäiväinen trollaus ja raastuvalla uhkailu jäänevät nimimerkkien uhkailuksi.
Lemmi kirjoitti:Luulen raastuvalla uhkailun tulleen Tapio Onnelan kirjoituksesta. En ole sellaisesta kirjoittanut itse.
Teikäläiset ovat täällä olleet haastamassa päätoimittajaa oikeuteen jo useampaan otteeseen tai vedonneet milloin mihinkin muka-juridiseen vastuuseen. On kuitenkin hyvä, että myönnät sentään syyllistyneesi turhanpäiväiseen trollaukseen, joka on lähes pilannut koko keskustelupalstan, ilman mitään juridista vastuuta. Tämän voin todistaa sillä, että keskusteluun osaa ottavien määrä on supistunut huomattavasti.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

jsn kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Voi olla, että olen väärässä. Ehkä osanen Agricolaa on verkkojulkaisua ja Tapio Onnela on sen osan vastaava päätoimittaja, mutta jos noin on niin olisiko hyvä noudattaa Hyvää lehtimiestapaa tai JSN:n journalistin ohjeita? En osaa sanoa mikä on oikein.
Ehkä voisi olla välillä hiljaakin, varsinkin jos ei tiedä ja epäilee olevansa väärässä?
jsn kirjoitti:Turhanpäiväinen trollaus ja raastuvalla uhkailu jäänevät nimimerkkien uhkailuksi.
Lemmi kirjoitti:Luulen raastuvalla uhkailun tulleen Tapio Onnelan kirjoituksesta. En ole sellaisesta kirjoittanut itse.
Teikäläiset ovat täällä olleet haastamassa päätoimittajaa oikeuteen jo useampaan otteeseen tai vedonneet milloin mihinkin muka-juridiseen vastuuseen. On kuitenkin hyvä, että myönnät sentään syyllistyneesi turhanpäiväiseen trollaukseen, joka on lähes pilannut koko keskustelupalstan, ilman mitään juridista vastuuta. Tämän voin todistaa sillä, että keskusteluun osaa ottavien määrä on supistunut huomattavasti.
En tiennyt pilanneeni Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä. Olen syvästi pahoillani keskustelun sinulle aiheuttamasta mielipahasta. Ei ole ollut tarkoitukseni suistaa sinua raiteiltasi. Lasken väärät syytöksesi, jotka loukkaavat minua, hetkellisen epätasapainon aiheuttamiksi ja annan sinulle anteeksi kirjoituksesi.

nelimjaa
Viestit: 75
Liittynyt: 31.08.12 10:31

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

jsn on oikeassa.
Kun nimimerkki Lemmi ja pari muuta hengenheimolaistaan ilmestyi palstoille, oli heitä hauska seurailla. Tämmöistä täällä, mielenkiintoista...
Kun aikaa kului, asteittain vahvistunut tendenssi alkoi rasittaa. Linkitysten vyörytys tarkoituksena osoittaa Venäjä syyttömäksi mihinkään pahaan missään ja hyväntekijäksi kaikkialla muualla, se tappaa kaiken todellisen mielenkiinnon, parodiana se menee, jos nyt seklaisesta sattuu pitämään.
Ikävä tulee vaikkapa Vetehistä ja (uskokaa pois) Pelhoa, kun nykymenoa seuraa.
Ylläpidon väelle voi vain toivoa voimia ja jaksamista näiden kanssa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

jsn kirjoitti:Teikäläiset ovat täällä olleet haastamassa päätoimittajaa oikeuteen jo useampaan otteeseen tai vedonneet milloin mihinkin muka-juridiseen vastuuseen. On kuitenkin hyvä, että myönnät sentään syyllistyneesi turhanpäiväiseen trollaukseen, joka on lähes pilannut koko keskustelupalstan, ilman mitään juridista vastuuta. Tämän voin todistaa sillä, että keskusteluun osaa ottavien määrä on supistunut huomattavasti.
Näinhän se on, tuloksettomia kanteluja ja valituksia on tosiaan tehty muutamia. Eiväthän ne ole mihinkään johtaneet, sillä foorumin säännöt ovat tässä hyvin selkeät. Näitä on yleensä tullut sen jälkeen kun on huomattu, että oman agendan ajamiseen foorumilla ei ole tullut vastakaikua, ja reilulla keskustelulla ei ole enää pärjätty.
Voi olla, että joillekin on jäänyt epäselväksi se, että Agricola portaalin sateenvarjon alla ilmestyy monenlaisia julkaisuja ja palveluja, joista tämä keskustelufoorumi on vain yksi monista. Sitä tietenkin koskevat yleiset keskustelufoorumien säännöt, se siis ei ole julkaisu, joka edes voisi noudattaa mitään "journalistisia ohjeita", miten esimerkiksi kukaan muu kuin nimimerkki Lemmi itse (tai he, Lemmihän puhuu itsestään välillä kolmaneessa persoonassa) voisi olla vastuussa Lemmin foorumille kirjoittamista valheista?

Esimerkkinä oikeasta portaalissa olevasta julkaisusta on vaikkapa Agricolan arvostelut, jolla on myös oma ISSN numero. Tässä julkaisussa kyllä otetaan vakavasti Lemmin niin liikuttavalla tavalla esiinnostama "hyvä journalistinen käytäntö". Olen esimerkikisi antanut kaikille mahdollisuuden kommentoida kirja-arvosteluja (suora vastineoikeus), ja joskus kun olen tehnyt virheen, (joita niitäkin toki sattuu aina silloin tällöin) pyrkinyt parhaani mukaan niitä korjaamaan. Viimeksi esimerkiksi tässä arviossa, jonka kuvatekstissä luotin liikaa kuvalähteen antamaan alkuperäiseen kuvatekstiin, ja jonka onneksi eräs lukija huomasi virheelliseksi. Näin tietysti kuuluu toimia journalistisia periaatteita noudattavissa julkaisuissa, joita siis keskustelufoorumi ei ole.

Liikuttavaa sinänsä, että tämä nimimerkki Lemmi on niin huolissaan Agricola-foorumin sananvapaus- ja oikeuskysymyksistä. Joulukuun puolivälin jälkeen hän on kirjoittanut foorumille melkein 400 viestiä, joiden jotakuinkin ainoa yhteinen nimittäjä on ollut uskollinen Venäjän propagandan uusintaminen. Venäjän sananvapauden nykytilahan meillä on hyvin tiedossa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Luulen, etten ole lainkaan huolissani Agricolan mistään käytännöstä, mutta voi olla, että olen väärässä. En tiennyt sitäkään, että olisin hankkiutumassa johonkin rikosoikeudelliseen prosessiin.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

nelimjaa kirjoitti: Ikävä tulee vaikkapa Vetehistä ja (uskokaa pois) Pelhoa, kun nykymenoa seuraa.
Ylläpidon väelle voi vain toivoa voimia ja jaksamista näiden kanssa.
Mistä tiedät että Vetehinen ja Lemmi eivät ole yksi ja sama henkilö. Heissä on monia yhteisiä piirteitä. Kuten tapa puhua itsestään tai muu henkilökohtaisuuksiin käyvä tyyli. Vetehinen tosin ei koskaan ollut "väärässä". Hänellä voi olla vielä muitakin inkarnaatioita.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Haluaisitko nelimjaa etten kirjoita Ukrainasta?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Tapio Onnela kirjoitti:Yle noudattaa uutisoinnissaan journalistisia periaatteita.
kpj kirjoitti:Mutta yllä siteerattu sokea luottamus (Yleisradioon) provosoi minua. Olin näet aikuinen mies jo 1970- ja 1980-luvuilla, jolloin Yleisradion uutislähetykset ja (muun muassa) kulttuuriohjelmat vaikenivat kokonaan Neuvostoliiton epäkohdista, edistäen kaikin voimin samaisen liiton kansainvälisiä hankkeita.
Tapio Onnela kirjoitti:Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa.
Tapio Onnela kirjoitti:Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa.
Lemmi kirjoitti: Osaatko sinä Tapio sanoa onko Novaja Gazetan uutinen käsitelty journalistisia periaatteita noudattaen YLE:ssä?
Tapio Onnela kirjoitti: Olen lukuisia kertoasj pyytänyt nimimerkki kpj:tä ja myös nimimerkki lemmiä konkretisoimaan väitteen, jonka mukaan Yle ei noudattaisi journalistisia periaatteita
Lemmi kirjoitti:Luulen etten ole väittänyt YLE:n olevan noudattamatta journalistisia periaatteita, mutta silti niiden noudattamatta jättämisestä on YLE tuomittu Julkisen sanan neuvoston toimesta.
Tapio Onnela kirjoitti: No ei tuo kyllä todista yhtään siitä, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytänöjä.
Lemmi kirjoitti: Kysyisin sen päätoimittajalta ja kysymykseni hänelle kuuluu onko Agricola sitoutunut Julkisen sanan neuvoston journalistisiin ohjeisiin?
Tapio Onnela kirjoitti: Viimeistään tämä kommnetti osoittaa, ettet todellakaan ymmärrä journalistisia periaatteita.

Palsta, jolle nyt kirjoitat on keskustelufoorumi, ei journalistisia periaatteita noudattava julkaisu, joten se ei myöskään voi noudattaa "journalistisia periaaatteita".
Tapio Onnela kirjoitti: Voi olla, että joillekin on jäänyt epäselväksi se, että Agricola portaalin sateenvarjon alla ilmestyy monenlaisia julkaisuja

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”