Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Vetehinen kirjoitti:Onnela kehuu lautapää, paskanheitto ja saatana -ilmauksia,
M.O.T.
Tämä kertoo kaiken olennaisen Vetehisen kyvystä "ymmärtää" kirjoitettua suomea. :roll:
Tunnen suurta myötähäpeää, ettei aikuinen mies ymmärrä oman kapasiteettinsa rajoja.

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Moderoinnista jatkosotakeskustelussa

Tapio Onnela kirjoitti:Foorumilla ei ole sallittua ihmisten nimien vääntely.
Mutta joillekin sen sallit edelleenkin?

viewtopic.php?f=10&t=5138&start=60#p28158

-

Täällä arvoisa nimimerkki Vetehinen on taas mennyt tekemään sitä "nimien vääristelyä", hui kauhistus kuinka Vetehisen nyt käyneekään... :lol:


viewtopic.php?f=10&t=1849&start=165#p28199
Sensuuri nimen väärinkirjoittamisesta koskee näköjään vain sinua, Tuomas Embusken nimeä

viewtopic.php?f=10&t=1849&start=165#p28217
En ole koskaan nähnyt Tuomas Embusken kirjoituksia Agricolassa vaikka Onnela väittää Embusken kirjoittavan omalla nimellään.
viewtopic.php?f=10&t=1849&start=165#p28222
Saivartelet Tuomas Embusken nimen å-kirjaimesta

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Jatkosodan alku

Tapio Onnela kirjoitti:Kyseinen nimimerkki on väännellyt ja irvaillut myös muiden omalla nimellän kirjoittavien ja esiintyvien henkilöiden nimiä. Nämä viesti on poistettu. Kuvaava tietysi on, että tämä tapahtuu nimimerkin suojista. Jos foorumin moderointityyli ei miellytä niin kannattaa varmaan kirjoitella muille foorumeille.

"Härski-jsn ja Valtiopetturi-Saku" ja vähän muita havaintoja moderoinnista:

Alkuun muutama kysymys:

-Montako kirjoitusta Tuomas Enbuske on kirjoittanut tänne Agricolan keskustelupalstalle? Entäs Matti Klinge?

-Janssoniako tai Onnelaako ei samat säännöt koskekaan?

-Kuinka tarkasti on pysyttävä otsikon aiheissa?

Ja sitten erinäisiä tapauksia esimerkin valossa:

Re: Jatkosodan alku
Kirjoittaja Heikki Jansson » 25.04.13 11:36

viewtopic.php?f=10&t=5138&p=28116#p28116
Jäin ihmetteĺemään mitä tekemistä viestilläsi oli asian kanssa. Ehkei mitään? Tai ehkäpä saamme kuulla sen seuraavassa osassa telkkarin piirrettyä "Härski-jsn ja Valtiopetturi-Saku"-tarinaa?

Jäämme luottavaisin mielin odottamaan.

toim. Saku Selin


Re: Jatkosodan alku
Kirjoittaja Heikki Jansson » 25.04.13 19:2

viewtopic.php?f=10&t=5138&p=28144&#p28144
kun tiesin että toim. Saku Selin oli asettanut teoksensa julkiseen jakeluun perinneyhdistyksen käyttöön.


Tokihan minä tiedän mistä se moderaattorien "kenkä puristaa" minun kohdallani ja siitä kertoo jotain nämä muutamat esimerkit. Niissä minun sanomakseni tarjoillaan jo likipitäen "Niitä sun näitä"...


Nimimerkkien vääristely sallitaan jopa Tapio Onnelankin toimesta.


Nimimerkeistä
Kirjoittaja Tapio Onnela » 28.12.11 00:15

viewtopic.php?f=10&t=1849&p=21730#p21730
Mitä tulee nimimerkki ”Sitä sun tätä” viittaukseen Neuvostoliitosta, niin asiahan on kyllä juuri päinvastoin. En näe mitään syytä demokraattisessa ja vapaassa yhteiskunnassa käydä ainakaan historiaan liittyvää keskustelua nimettömänä - totalitaarisessa järjestelmässä kylläkin, sukupuolitaudit ovat sitten asia erikseen.

Jotkut aiheet tuntuvat kuumentavan moderaattoreita kovastikin. Tällaistakin on joskus kirjoitettu

viewtopic.php?f=10&t=5013#p27151


Ruotsi, ruotsinkieli ja sudet on näemmä kovin kuumia aiheita.


Re: Suomi on ruotsalainen
Kirjoittaja Tapio Onnela » 22.03.13 15:11

viewtopic.php?f=10&t=4953&p=27504#p27521
Jaahas, olisko tässä taas suomenruotsalaisten salaliitto tässäkin takana? Oletko nyt ihan tosissasi? Löytyiskö tälle mielikuvitukselliselle väitteellesi jokin viite?

Re: Suomi on ruotsalainen
Kirjoittaja Niitä sun näitä » 22.03.13 16:46

viewtopic.php?f=10&t=4953&p=27504#p27525
- Aikamoisen "lainauksen" oletkin saanut lyhyestä viestistäni aikaiseksi. Enhän minä ihan noin kirjoittanut. Taisit lisäillä "omiasi" sekaan?

- Kuka on maininnut yhtään mitään Suomen ruotsalaisten salaliitosta? Vain sinä, joten laitahan sitä viitettä nyt vaan rohkeasti kehiin!

Tämä itsetutkiskelu hieman yllätti tuloksellaan, mutta siinä saattaa olla eräs vihje valittuihin moderointilinjauksiin joidenkin nimimerkkien ja henkilöiden osalle:


Re: Unkari haluaa ylväämmän historian
Kirjoittaja Tapio Onnela » 02.04.13 10:14

viewtopic.php?f=10&t=4953&start=480#p27679

Tyhmyyteni yhdistyy luonnevikaisuuteen. Ehkä siinä on myös ripaus naivia uskoa siihen, että on tärkeää tuoda esille näiden ruotsivihaajien tyhjän päällä lepäävät argumentit.

Tällainenkin näemmä sallitaan, joillekin...


Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena
Kirjoittaja Jussi Jalonen » 21.11.11 19:17

viewtopic.php?f=10&t=3947&p=21084#p21088

Palstaan mahdollisesti vasta ensi kertaa tutustuneelle yleisölle mainittakoon, että "Vetehinen" hieman tuossa sekoilee päästään.


... johtuneeko se sitten tästä:


Re: Suomi on ruotsalainen
Kirjoittaja Jussi Jalonen » 21.02.13 12:24

viewtopic.php?f=10&t=4953&start=345#p26989
Minäpäs olenkin polveutunut jumalista

Tällaiseen kainoon pyyntöönkään ei sitten suostuttu....


Re: Talvisota ja 1930-luvun politiikka
Kirjoittaja Jussi Jalonen » 11.03.13 23:52
Juu morjens. Saako tälle palstalle pyytämällä pysyvän porttikiellon?

...vaan se noteerattiin moderaattorin kommentilla ja JJ:n viesti poistettiin.


Re: Talvisota ja 1930-luvun politiikka
Kirjoittaja Tapio Onnela » 12.03.13 10:17

viewtopic.php?f=10&t=4303&start=330#p27357
Ketjusta poistettiin kaksi viestiä, jotka eivät käsitelleet otsikon mukaista aihetta.

Tämä taas kuulunee hyvinkin otsikon aiheisiin? Vaan eipä ole helppoa maalaisliitolaisillakaan... hajuton osanottoni.

Re: Jatkosodan alku
Kirjoittaja Jussi Jalonen » 29.04.13 12:26
Ei voi mitään, minulla on sattuneista syistä se Maalaisliiton jäsenkirja, joten vieno lannan leyhähdys kuuluu asiaan.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Hei, miksi ihmeessä kiusaatte itseänne Vetehinen ja Niitä sun näitä itseänne näin ala-arvoisella foorumilla? Kaltaisillenne historian asiantuntijoille ja fiksuille keskustelijoille löytyy kyllä varmaankin parempiakin paikkoja tuoda esille näkemyksinne. Jos tämän foorumin moderointityyli ei miellytä niin vaihtakaa ihmeessä foorumia.

Ja vielä kerran muistutuksesi tämä rekisteröitymisen yhteydessä hyväksyttäväksi tuleva lauselma:
Hyväksyt, että "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" on oikeus poistaa, muokata, siirtää ja sulkea mikä tahansa keskusteluketju tai viesti niin halutessamme

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Onkos siellä säännöissä sellaistakin, että
"Saat kuitenkin asiallisuuden rajoissa ja määrissä protestoida tällaista kohtelua vastaan."

Mutta onhan se niin, että näille palstoille ei pidä tupata, jos ei tykätä. Ainakaan ei pidä liikaa sydämistyä tykkäämättömyydestä.

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Tapio Onnela kirjoitti:Hei, miksi ihmeessä kiusaatte itseänne Vetehinen ja Niitä sun näitä itseänne näin ala-arvoisella foorumilla? Kaltaisillenne historian asiantuntijoille ja fiksuille keskustelijoille löytyy kyllä varmaankin parempiakin paikkoja tuoda esille näkemyksinne. Jos tämän foorumin moderointityyli ei miellytä niin vaihtakaa ihmeessä foorumia.

Ja vielä kerran muistutuksesi tämä rekisteröitymisen yhteydessä hyväksyttäväksi tuleva lauselma:
Hyväksyt, että "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" on oikeus poistaa, muokata, siirtää ja sulkea mikä tahansa keskusteluketju tai viesti niin halutessamme
Eihän tässä ole muuta valittamista kuin tasa-arvoinen kohtelu kaikille kirjoittelijoille. Ottamatta kantaa kenenkään muun osalta, niin minua vain ihmetyttää Onnelan kärkäs puuttuminen joihinkin kirjoituksiini, ja sitten välitön uhkailu poissulkemisella.
Tahtomattani olen joutunut hänen silmätikukseen. Syynä ärsytykseen eivät liene esim. perättömät tai utopistiset väitteet /teoriat (kuten ehkä joillakin saattaisi olla syynä) tai lähdeviitteettömät kirjoitukset (kuten kuulemma joillakin saattaa olla). Varsinaista muuta syytä en keksi, kuin hieman suorasukainen kirjoitustyylini (vaikkapa ruotsiin tai susiin liittyvissä jutuissa).

Toki luulen että eräs ärsyttävä tekijä on minun tapani tallettaa kaikki omat kirjoitukseni, kuten joitain muitakin erinäisiä kirjoituksia / syntyneitä keskustelutilanteita ja sitten tarvittaessa hieman ruotia niitä. Joskus jopa palautin kerran pari joitain sensuroituja tekstinpätkiäni ja se oli nähtävästi TO:lle liian ärsyttävä juttu.

Kaikesta huolimatta hauskaa Vappua Tapio Onnelalle kuin muillekin palstalaisille.

P.S.

Eipä hevin uskoisi, että jostain "ruotsalaisesta oosta" (åÅ) riittää noin monta kommenttia. Siis Onnelan toimesta hänen syyttäessä minua "nimien vääristelystä".

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Niitä sun näitä kirjoitti: Eipä hevin uskoisi, että jostain "ruotsalaisesta oosta" (åÅ) riittää noin monta kommenttia. Siis Onnelan toimesta hänen syyttäessä minua "nimien vääristelystä".
Kyllä nimien vääntely ärsyttää, sillä se tuntuu tarkoitukselliselta ja ala-arvoiselta halventamispyrkimykseltä ja vihamielisyydeltä. Sellaista ei odoteta tasokkaassa kielenkäytössä.

Mitä tulee kommenttien lukuisuuteen, niin eihän se käytännössä yleensäkään voi olla suhteessa asian merkitykseen, eikä tarvitsekaan elävässä keskustelussa olla. Siinä voidaan juuttua pikkuseikkoihinkin ja toisaalta unohtaa olennaisuuksia. Vapaa keskustelu ei juuri tunnusta suunnittelua eikä aikatauluja.

Agricolan kello muuten on nähdäkseni vielä talviajassa. Sama suurpiirteisyys voisi olla eduksi keskustelullekin - mutta siis ei ainakaan nimissä ja nimimerkeissä...

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Ihmisten nimien vääntely osoittaa kirjoittajalta melkoista epäkypsyyttä, samoin kirosanojen viljely. Näiden tiukka ja johdonmukainen karsinta pitäisi yllä foorumin hyvää tasoa. Aina sitä ei kuitenkaan ole pidetty eli siten syytteet puolueellisuudesta, niin kohtuuttomia kuin ovatkin, ovat ikävä kyllä jossain määrin perusteltuja. Nimien vääntelyn tarkastelu jonkinlaisena perustuslaillisena oikeutena taas ei ole oikein mistään kotoisin eli kovin merkittäviä sananvapauden esitaistelijoita teistä ei saa.

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

historioija kirjoitti:
Niitä sun näitä kirjoitti: Eipä hevin uskoisi, että jostain "ruotsalaisesta oosta" (åÅ) riittää noin monta kommenttia. Siis Onnelan toimesta hänen syyttäessä minua "nimien vääristelystä".
Kyllä nimien vääntely ärsyttää, sillä se tuntuu tarkoitukselliselta ja ala-arvoiselta halventamispyrkimykseltä ja vihamielisyydeltä. Sellaista ei odoteta tasokkaassa kielenkäytössä.

Alunperin kyse oli tästä keskusteluketjusta ja siihen lisätystä Klinge -kommentista:

viewtopic.php?f=10&t=4435&sid=fcb8385bb ... 38b#p26584

Kyseessä oli tästä Tuomas Enbusken kirjoittamasta HS:n kolumnista ja siitä oli noukittu muutama lause:

Mitä ajattelin tänään: Huonosti käyttäytyvä mies
Kolumnit 1.2.2013, klo 7:00 Tuomas Enbuske

http://nyt.fi/20130201-mitae-ajattelin- ... yvae-mies/

Tässä ote alkuperäisestä kommentista:


...
"jopa Tuåmas Enbuske sanoo Klingen
olevan Ranskassa ikään kuin marsilainen, joka laskeutuu maan pinnalle ja
luulee, että koirat taluttavat ihmisiä, eikä päinvastoin.

Tuomas Enbuske päästelee HS:n 1-7.2.2012 NYT-liitteessä s. 19 aika
pahoja Klingestä otsikolla Huonosti käyttäytyvä mies.

Hän kysyy jutussa: Miksi Matti Klinge sitten on moukka?

No Matti oli pari vuotta sitten (TE:n mukaan haastattelun alkajaisiksi)
ruotinut TV-kuvausryhmän pukeutumisen ja ei suostunut kättelemään erästä
kuvaajaa..."

Ja sitten Enbusken kytköksistä tämä maininta:

Tuåmas Enbuske on muuten Svenska Nu -järjestön varapuheenjohtaja...

http://svenskanu.fi/pdfs/pdf_3_6

Valtuuskunnan jäsenet

1. Lipponen Paavo, Svenska nu -verkoston puheenjohtaja ja suojelija
2. Enbuske Tuomas, toimittaja, Yle/ Van Der Media, Svenska nu -verkoston
varapuheenjohtaja
+ 50 muuta kielitalibaania

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Mutta eniten tässä on ajateltava tätä foorumia, Agricolaa, ja sen mainetta. Keskustelijoiden velvollisuutena on käyttää heille annettua tilaisuutta tarkoitetulla tavalla eli asialliseen ja antoisaan, mahdollisimman korkeatasoiseen tietojen ja näkemysten vaihtoon. Eihän taloon kutsuttujen vieraidenkaan odoteta ryhtyvän riitelemään keskenään. Onhan meillä sellaiseen sovelias foorumikin olemassa. Hermonsa herkästi menettävät tai vahvempaa kielenkäyttöä kaipaavat voivat siellä tuulettaa jokseenkin vapaasti.

Kyllähän historia on vaikea ja herkkä ala, sillä siinä on vaikea, yleensä jopa mahdoton päästä täsmälliseen ja kaikkien hyväksymään lopputulokseen. Tutkimuskohdehan ei yleensä enää ole suoraan saavutettavissa, vaan tutkittaessa on tyydyttävä välillisiin ja vajavaisiin, ei aina kovin luotettaviin tietoihin ja muihin jäänteisiin. Niiden tulkintakin on jälkikäteen herkkää virheille. Politiikkakin sisältyy historiaan samassa suhteessa kuin sen tutkimiin ja kuvaamiin aiheisiin.

Minusta onkin tärkeää, että kaikki tutkijat ja keskustelijat tunnustavat tietojensa ja käsitystensä vajavuuden ja epävarmuuden, jolloin kiistat lievenevät.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Niitä sun näitä kirjoitti:Eihän tässä ole muuta valittamista kuin tasa-arvoinen kohtelu kaikille kirjoittelijoille. Ottamatta kantaa kenenkään muun osalta, niin minua vain ihmetyttää Onnelan kärkäs puuttuminen joihinkin kirjoituksiini, ja sitten välitön uhkailu poissulkemisella.
Olet ymmärtänyt väärin. Kohtelun ei ole tällä foorumilla tarkoituskaan olla tasa-arvoista. Omalla nimellään kirjoittaville sallitaan enemmän, koska he vastaavat sanomisistaan itse, mihin nimimerkkien takaa kirjoittavat eivät pysty. Minusta tämä linja ei ole epäreilu. Tiedän monia, jotka ehdottomasti kieltäytyvät keskustelemasta anonyymien kanssa historiaan liittyvistä kysymyksistä. Foorumilla yritetään tasapainoilla näiden näkökulmien välillä ja onneksi foorumille kirjoittavat nimimerkit ovatkin enimmäkseen fiksuja ja asiallisia. Mikään 100% laadun tae ei toki oma nimikään ole kuten hyvin olemme huomanneet.

Moderointi ei voi muutenkaan valitettavasti olla ihan matemaattisen tasa-arvoista ja tasapuolista. Esimerkiksi kaikkia kirjoituksia ei pysty millään lukemaan, ja perehtymään keskustelun syövereihin ja toki myös virheitä tulee. Näistä voi tulla sitten itkemään tähän "Keskustelua keskustelusta" -säikeeseen.
Foorumilta ei poisteta nimimerkkien kirjoittamia asiallisia ja otsikon mukaisia kirjoituksia, joissa omalla nimellään esiintyviä henkilöitä ei pilkata eikä käsitellä muutenkaan kohtuuttomasti.

Jos nämä foorumin linjaukset eivät miellytä, kannattaa vaihtaa foorumia.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Tapio Onnela kirjoitti:
Niitä sun näitä kirjoitti:Eihän tässä ole muuta valittamista kuin tasa-arvoinen kohtelu kaikille kirjoittelijoille. Ottamatta kantaa kenenkään muun osalta, niin minua vain ihmetyttää Onnelan kärkäs puuttuminen joihinkin kirjoituksiini, ja sitten välitön uhkailu poissulkemisella.
Olet ymmärtänyt väärin. Kohtelun ei ole tällä foorumilla tarkoituskaan olla tasa-arvoista. Omalla nimellään kirjoittaville sallitaan enemmän, koska he vastaavat sanomisistaan itse, mihin nimimerkkien takaa kirjoittavat eivät pysty.
Minäkin olen ymmärtänyt väärin.

Ilmoitat Tapio Onnela suorasukaisesti, ettei tarkoitus edes ole moderoida tasa-arvoisesti (joka merkitsisi samoja sääntöjä kaikille) ja se tarkoittaa, ettei Agricolan säännöillä oikeasti ole merkitystä.

Agricolan julkiset säännöt ( viewtopic.php?f=10&t=81 ) ovat Onnelan julistuksen jälkeen käytännössä roskissa.

Mielenkiintoinen ajatuskuvio on, että joillekin sallitaan enemmän (saa nälviä, kiroilla yms), koska he Onnelan mukaan vastaavat sanomisistaan itse. Palstan julkisten sääntöjen mukaan Kirjoittajat ovat itse vastuussa kirjoituksiensa sisällöstä. Nyt Onnela väittää, etteivät nimimerkit vastaa itse kirjoituksistaan.

On tavallaan hyvä, että Tapio Onnela tulee ulos kaapista ja julistaa ns hidden agendansa, mutta ongelmaksi jää, että julkistetut säännöt sanovat toista kuin Onnela sanoo tässä ketjussa.

Älyllisen rehtiyden nimissä esitän toivomuksen, että Onnelan de facto noudattamat moderoinnin pelisäännöt julkistetaan Agricolan säännöissä.

Sääntöihin lisättävä virke kuuluu "Kohtelun ei ole tällä foorumilla tarkoituskaan olla tasa-arvoista".

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Vetehinen kirjoitti:. Palstan julkisten sääntöjen mukaan Kirjoittajat ovat itse vastuussa kirjoituksiensa sisällöstä. Nyt Onnela väittää, etteivät nimimerkit vastaa itse kirjoituksistaan.
Miten nimimerkki voisi vastata kirjoituksestaan, jos ei edes tiedetä kuka hän on?

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Vetehinen kirjoitti: Mielenkiintoinen ajatuskuvio on, että joillekin sallitaan enemmän (saa nälviä, kiroilla yms), koska he Onnelan mukaan vastaavat sanomisistaan itse.
Missäs kohtaa minä näin olen sanonut, taidat kuvitella taas omiasi.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Keskustelua keskustelusta ja sen pelisäännöistä

Vetehinen kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Niitä sun näitä kirjoitti:Eihän tässä ole muuta valittamista kuin tasa-arvoinen kohtelu kaikille kirjoittelijoille. Ottamatta kantaa kenenkään muun osalta, niin minua vain ihmetyttää Onnelan kärkäs puuttuminen joihinkin kirjoituksiini, ja sitten välitön uhkailu poissulkemisella.
Olet ymmärtänyt väärin. Kohtelun ei ole tällä foorumilla tarkoituskaan olla tasa-arvoista. Omalla nimellään kirjoittaville sallitaan enemmän, koska he vastaavat sanomisistaan itse, mihin nimimerkkien takaa kirjoittavat eivät pysty.
Minäkin olen ymmärtänyt väärin.

Ilmoitat Tapio Onnela suorasukaisesti, ettei tarkoitus edes ole moderoida tasa-arvoisesti (joka merkitsisi samoja sääntöjä kaikille) ja se tarkoittaa, ettei Agricolan säännöillä oikeasti ole merkitystä.

Agricolan julkiset säännöt ( viewtopic.php?f=10&t=81 ) ovat Onnelan julistuksen jälkeen käytännössä roskissa.

Mielenkiintoinen ajatuskuvio on, että joillekin sallitaan enemmän (saa nälviä, kiroilla yms), koska he Onnelan mukaan vastaavat sanomisistaan itse. Palstan julkisten sääntöjen mukaan Kirjoittajat ovat itse vastuussa kirjoituksiensa sisällöstä. Nyt Onnela väittää, etteivät nimimerkit vastaa itse kirjoituksistaan.

On tavallaan hyvä, että Tapio Onnela tulee ulos kaapista ja julistaa ns hidden agendansa, mutta ongelmaksi jää, että julkistetut säännöt sanovat toista kuin Onnela sanoo tässä ketjussa.

Älyllisen rehtiyden nimissä esitän toivomuksen, että Onnelan de facto noudattamat moderoinnin pelisäännöt julkistetaan Agricolan säännöissä.

Sääntöihin lisättävä virke kuuluu "Kohtelun ei ole tällä foorumilla tarkoituskaan olla tasa-arvoista".
Älä viitsi Vetehinen kiukutella. Onhan se oikein, että meitä nimimerkillisiä pidetään tiukemmin silmällä ja kovemmassa kurissa. Olemme sitä paitsi täällä hyvän tahdon varassa. Jos haluamme tämän vapaamielisen käytännön jatkuvan, meidän on oltava tietyssä määrin nöyriä ja kunnollisia.

Itse asiassa käytäntöjen kuuluisi olla kovempia. Otetaanpa mallia ravintoloista. Niiden asiakkaiden kuuluu pukeutua ja käyttäytyä sen tason mukaan, jolla ravintola halutaan pitää. Näitäkin nettipalstojakin tulee olla eritasoisia. Kaikkiin eivät kaikki kirjoittelijat siis sovellu. Täytyyhän ihmisten saada vaihtaa tietoja, kokemuksia ja mielipiteitä seurassa, jossa heidän vakiintuneista tavoistaan piittaamattomat häiriköt eivät mellasta ja kiristä hermoja, niin että kaikki menettävät leppoisan ja asiallisen jutteluilmapiirin.

Demokratia ja sananvapaus eivät tarkoita sitä, että rajoja ei saisi olla. Kullakin olkoon haluamansa lainen nettipalsta. Toisaalta voikoon kukin opetella käytännössä haluamilleen tavoille, kunnes ehkä osoittautuu toivottomaksi tapaukseksi. Opetukseen kuuluvat ojennukset, joista täälläkin on ollut kyse.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”