ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Klaus Lindgren kirjoitti:Viikonloppu on näemmä ollut tämän säikeen kohdalla vilkas. Hienoa. Sen uhallakin, että minua taas syytetään ties mistä, totean poistaneeni Ekyton muutamasta puheenvuorosta muutaman Vetehiseen kohdistuneen asiattoman syytöksen. Ja pyydän kainosti, etteivät keskustelijat toiste eksy asiattomuuksiin.

Vetehisen minulle esittämään kysymykseen vastaan, että ei ole mielestäni ollenkaan oikein, että puhuttaessa Suomen asuttamisesta jätetään saamelaisten asuminen Etelä-Suomessa kokonaan vaille huomiota.
Voisitko samalla poistaa Vetehisen ruotsinkielisiin kohdistamat asiattomat syytökset?

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Siivosin minä jotain sieltäkin. En kylläkään mitään minulle osoitettua kysymystä.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Vetehinen kirjoitti: Jollain nettipalstalla joku esitteli kuvaa mahdollisesti viikinkiaikaisesta miekasta, jonka oli löytänyt kivikasasta metallinpaljastimen avulla.
Missäs näin kerrotaan? Vaikuttaa kirjoittamasi perusteella kyllä erittäin arveluttavalta, mikäli harrastelijat alkavat tuhoamaan muinaismuisolain alaisia kohteita tuollaisella toiminnalla. Ilmeisesti tälle valopäälle ei tullut mieleen, että hän on tehnyt korvaamatonta vahinkoa arkeologiselle kohteelle menemällä penkomaan sitä omatoimisesti!

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Muistaakseni tapauksessa oli menty tutkimaan muinaismuistoksi tiedettyä lapinrauniota. Siis väärin tehty ja siitä se tekijä sai satikutia foorumilla. Luulen että tapaus oli Suomi24 historiafoorumilla.

On tällainen Aarremaanalla sivusto ja sen foorumi:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/index.php

Kävin äsken vilkaisemassa tuota foorumia. Siellä kirjoitetaan mm viikinkiaikaisista ja merovinkiaikaisista löydöistä. Nuo tyypit tekevät jo yhteistyötä arkeologien ja museoitten kanssa.

Näitä harrastelijoita olisi hyvä hyödyntää enemmän. Kaikki voittavat kun harrastelijat saadaan ohjatusti ja valvotusti etsimään. Heille mielenkiintoista ja hyödyllistä puuhastelua oman harrastuksensa parissa ja arkeologeille ilmaista aputyövoimaa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Klaus Lindgren kirjoitti:Siivosin minä jotain sieltäkin. En kylläkään mitään minulle osoitettua kysymystä.
En havainnut mitää editointia omissa kirjoituksissani paitsi sinulle esittämäni kysymyksen häviämisen. Johon sitten vastasit.

Minun puolestani voit muokata kirjoitukseni Ekytoa miellyttäviksi jos itse niin haluat.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Vetehinen kirjoitti: Minun puolestani voit muokata kirjoitukseni Ekytoa miellyttäviksi jos itse niin haluat.
Nimimerkkkirjoittajan "Vetehinen" erehtyy. Kirjoituksia muokataan ylläpitäjien toimesta vain silloin kun ne eivät noudata foorumin sääntöjä. Poistamme myös tarpeettomia lainauksia edellisistä viesteistä, jotta foorumi säilyisi paremmin luettavana.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Sallivatko foorumin säännöt kiihottamisen kansanryhmää vastaan?

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Olen tosiaankin poistanut myös Vetehisen teksteistä muutaman sanan, mutta mitään minulle osoitettua kysymystä en ole poistanut. Mitä kansanryhmää vastaan kiihottamiseen tulee, niin siihen Vetehinen ei nähdäkseni ole syyllistynyt – ja sanottakoon saman tien, että henkilökohtaisesti en ole samaa mieltä Vetehisen kanssa, joten syytökset eri mieltä olevien sensuroinnista ovat perättömiä. Sitä en ymmärrä, mitä tekemistä koulujen ryhmäkoolla on tekemistä Itä-Uudenmaan asutushistorian kanssa, joten sitä keskustelua voitaneen jatkaa jossain muualla.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Klaus Lindgren kirjoitti: Mitä kansanryhmää vastaan kiihottamiseen tulee, niin siihen Vetehinen ei nähdäkseni ole syyllistynyt
Hän levittää perättömiä väitteitä ruotsinkielisistä niin tällä kuin muillakin foorumeilla tarkoituksenaan heikentää ruotsinkielen asemaa Suomessa.

Tässä lainaus häneltä eräältä toiselta foorumilta:

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 13&t=35841
Helsingissä kuitenkin suomenruotsalaiseen peruskoululaiseen panostetaan noin 500 euroa enemmän kuin suomalaiseen ja maahanmuuttajalapseen. Maahanmuuttajalapset käyvät suomalaista koulua. Ruotsinkieliseen kouluun heitä ei hyväksytä, koska vanhempien äidinkieli on väärä. Suomalaiset ovat suvaitsevaisempia kuin suomenruotsalaiset.

Suuremmalla satsauksella suomenruotsalaiset saavat pienemmät luokkakoot ja pienemmät koulut. Suomenruotsalaisten koulujen koko on vain puolet suomenkielisten ja maahanmuuttajien koulujen koosta Helsingissä.

Helsingin kaupunki osoittaa, että suomenruotsalainen koululainen (ja maahanmuuttaja) on arvottomampi kuin suomenruotsalainen. Asiaan on puututtava ja suomalaiskouluihin on satsattava yhtä paljon kuin suomenruotsalaisiin kouluihin.
Hän ei edes vaivaudu yrittäämään todistaa, ettei ruotsinkielisiin kouluihin hyväksytä maahanmuuttajia, suomenkieliset ovat ruotsinkielisiä suvaitsevaisempia ja että ruotsinkielisiin satsataan enemmän kuin muihin.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Mitä Vetehinen esittää muualla, ei kuulu tämän foorumin moderaattoreille. Tällä foorumilla hänen väitteisiinsä on sen sijaan vastattu ja vieläpä varsin asiallisesti ja hyvin. Joten jospa palaisimme taas sinne Itä-Uudenmaan asutushistoriaan?

wejoja
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.08 17:41

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

"--- Näitä harrastelijoita olisi hyvä hyödyntää enemmän. Kaikki voittavat kun harrastelijat saadaan ohjatusti ja valvotusti etsimään. Heille mielenkiintoista ja hyödyllistä puuhastelua oman harrastuksensa parissa ja arkeologeille ilmaista aputyövoimaa.---"

Kuinka ohjata, saati valvoa harrastelijoita, joita löytyy meidänkin maakunnasta useita kymmeniä, osalla jopa 2000 euron metalleja erottelevat ilmaisimet työkalupakissaan. Joka kerta, kun harrastelija kaivaa "koekuopan" ja nostaa sieltä esim. metalliesineen, on se irrotettu lopullisesti löytökontekstistaan ja sen arvioiminen sen jälkeen on melkein mahdotonta kokonaisvaltaisesti ilman kontaminoitumisen vaaraa. Ei ihme, että esim. Turkissa tai Kreikassa saa pelkästä ilmaisimen hallussapidosta tuhansien eurojen sakot ja jos jää kiinni itse teosta, heilahtaa armotta häkki.

Kuulin muuten taannoin huhun, että jostain Savonlinnan kulmilta olisi amatöörivoimin löytynyt 100-200 hopearahaa käsittävä kätkö ja että löytäjä olisi kaupannut rahat/rahoja eurooppalaisiin divareihin?

Jos huhu pitää paikkansa, olisi ohjaamiseen pikaisesti panostettava nykyaikaisin menetelmin, luomalla jokamiehen "kenttätyöoppaan" tai saitin, jossa tuodaan riittävän pelkistettynä esiin kaikki tarvittava. Se olisi käsittääkseni pedagogisessa mielessä ainoa järkevä linja. Näkökulma ei tietenkään voi olla "aarteen etsinnässä", vaan esihistoriassa ja historiassa sekä kulttuuriperinnössä ja niiden suojelussa sekä tutkimisessa. Soveltuisikohan oppaan luominen esim. Museoviraston 15- vuotis suunnitelmiin?

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

wejoja kirjoitti: Kuinka ohjata, saati valvoa harrastelijoita, joita löytyy meidänkin maakunnasta useita kymmeniä, osalla jopa 2000 euron metalleja erottelevat ilmaisimet työkalupakissaan. Joka kerta, kun harrastelija kaivaa "koekuopan" ja nostaa sieltä esim. metalliesineen, on se irrotettu lopullisesti löytökontekstistaan ja sen arvioiminen sen jälkeen on melkein mahdotonta kokonaisvaltaisesti ilman kontaminoitumisen vaaraa. Ei ihme, että esim. Turkissa tai Kreikassa saa pelkästä ilmaisimen hallussapidosta tuhansien eurojen sakot ja jos jää kiinni itse teosta, heilahtaa armotta häkki.
Tuo on kieltämättä asian haittapuoli. Toisaalta voisi ajatella, että tuo kyseinen löytö voisi jäädä kokonaan löytymättä ilman tuota harrastajaa ja maatua olemattomiin. Silloin siitä ei olisi iloa kenellekään.

wejoja
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.08 17:41

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Niin, tuossa on tietysti ajatusta, tutkiako mieluimmin rautakauden kirvestä, vain sen jäljelle jäänyttä ruosteläiskää maaperässä? Tämä kysymyksen asettelu johtaa todennäköisesti tarkastelemaan muinaismuistolakia, arkeologian tieteenalan naurettavan pieniä tutkimusresursseja tms. joka edelleen ei johda mihinkään. Siitä huolimatta olen jokseenkin varma, että jonkinlainen nykyaikainen opas (selkokielellä) toisi aarteenetsijän takaraivoon muitakin ajatuksia kuin vain löytämisen ilon. Homma kuuluisi mielestäni Museovirastolle...

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

wejoja kirjoitti:Niin, tuossa on tietysti ajatusta, tutkiako mieluimmin rautakauden kirvestä, vain sen jäljelle jäänyttä ruosteläiskää maaperässä? Tämä kysymyksen asettelu johtaa todennäköisesti tarkastelemaan muinaismuistolakia, arkeologian tieteenalan naurettavan pieniä tutkimusresursseja tms. joka edelleen ei johda mihinkään. Siitä huolimatta olen jokseenkin varma, että jonkinlainen nykyaikainen opas (selkokielellä) toisi aarteenetsijän takaraivoon muitakin ajatuksia kuin vain löytämisen ilon. Homma kuuluisi mielestäni Museovirastolle...
Minulla oli mielessä, että nuo harrastelijat olisivat ohjatussa työssä arkeologien apuna samalla tavalla kuin nyt on harrastelijoita kenttätöissä. Tuskin siitä olisi haittaa vaan pelkästään hyötyä kaikille ja innokkaita apumiehiä ja -naisia näyttää löytyvän.

Kannatan positiivista ratkaisua josta kaikki hyötyvät.

Hiittisten hämäläiskyläkin on alunperin harrastelija metallinpaljastajanikkarin löytämä, joten on heistä hyötyä.

Modeille kysymys: saako noihin Ekyton esittämiin syytöksiin vastata?

wejoja
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.08 17:41

Re: Itä-Uudenmaan asutushistoria

Kiitos tiedosta, tuo väitöskirja vaikuttaa mielenkiintoiselta ja pitänee kaukolainata joululukemiseksi...JJ

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”