Peter Tikka
Viestit: 166
Liittynyt: 03.08.06 16:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Joku haitta suomalaislapsista on oltava suomen ruotsalaisille, koska suomen ruotsalaiset haluavat erottelua ja suurella uteliaisuudella kysäisenkin Peteriltä mikä se on? En halua millään muotoa ilkkua tai pilkata, vaan kysyä suoraan tämän asian, josta ei olla totuttu suoraan kysymään. Ja sinä Peter olet oiva mies vastaamaan, koska tunnut kannattavan erottelu.
SIllä välin, kun odottelemme vastausta tuohon, sinä voisit puolestasi vastata, että miksi sinä niin palavasti haluat yhdistämistä ja miksi asia sinua edes liikuttaa? Onko kyseessä vain kosto siitä kun sinut kavereinesi poistettiin ruotsinkielisen koulun jumppasalista tai joku muu kiusanteon yritys?
Olen todellakin sitä mieltä, että ruotsinkieliselle lapsille mukaan lukien omille lastenlapsilleni on järjestettävä (niinkuin on tehtykin) sellainen koulu jossa he saavat opetusta omalla äidinkielellään. Missään tapauksessa ei heille pidä tarjota jotain ”ripottelua” kuten 3 ruotsinkielistä lasta vaikkapa 35:n suomenkielisen joukkoon jossa he pari kertaa saisivat opettajan huomiota tyyliin: ”Detta gäller också er, Birgitta, Kristina och Johannes” (fiktiivisiä nimiä). Miten heille järjestetään tällainen oma koulutus, ilmeisesti omissa koulurakennuksissa, siihen en ota kantaa. Se on minusta samantekevää. Minusta oikeus omakieliseen opetukseen omakielisessä ympäristössä on oikeus joka kuuluu jokaiselle lapselle, olipa hän ihonväriltään tai sukupuoleltaan millainen tahansa ja tasavertaisesti kaikkialle, missä se pystytään järhestämään. Olen "suvis", kuten haukkumasana nykyisin kuuluu.

Ehdottamaasi ruotsinkielisten lasten ripottelua eri suomenkielisiin kouluihin olisi sama kun näiden äidinkieleen tappoyritys hajota ja hallitse-strategiallasi jota en alkuunkaan hyväksy. Segregaatiokielto perustuu käsitykseen että ”samaa on kohdeltava samoin, erilaista eri tavoin” (lika skall behandlas lika, olika olika). Se ei merkitse tietenkään että ”erilaista on kohdeltava samoin”, siis että suomen- ja ruotsinkielisiä olisi kohdeltava samoin heidän eri äidinkielestään huolimatta, joka vaikuttaa olevan käsityksesi segregaatiosta, Haluaisitko että lapsesi sijoitettaisiin ruotsinkielisten lasten joukkoon ilman että koulussa olisi muita suomenkielisiä? Lapsethan olisi ennen niiden ensimmäistä joululomaa ruotsinkielisiä. Pitäisikö naisilla ja miehillä olla samat vessat, koska kummatkin on ihmisiä, joita on kohdeltava samoin?

Minusta on hyvä, että olet ja saat olla suomenkielinen, joka on äidinkielesi, eikö (?) ja toivon että suot minulle vastaavan oikeuden.

Petsku
Viimeksi muokannut Peter Tikka, 28.10.11 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Peter Tikka kirjoitti:
ekyto kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Joku haitta suomalaislapsista on oltava suomen ruotsalaisille, koska suomen ruotsalaiset haluavat erottelua ja suurella uteliaisuudella kysäisenkin Peteriltä mikä se on? En halua millään muotoa ilkkua tai pilkata, vaan kysyä suoraan tämän asian, josta ei olla totuttu suoraan kysymään. Ja sinä Peter olet oiva mies vastaamaan, koska tunnut kannattavan erottelu.
SIllä välin, kun odottelemme vastausta tuohon, sinä voisit puolestasi vastata, että miksi sinä niin palavasti haluat yhdistämistä ja miksi asia sinua edes liikuttaa? Onko kyseessä vain kosto siitä kun sinut kavereinesi poistettiin ruotsinkielisen koulun jumppasalista tai joku muu kiusanteon yritys?
Olen todellakin sitä mieltä, että ruotsinkieliselle lapsille mukaan lukien omille lastenlapsilleni on järjestettävä (niinkuin on tehtykin) sellainen koulu jossa he saavat opetusta omalla äidinkielellään. Missään tapauksessa ei heille pidä tarjota jotain ”ripottelua” kuten 3 ruotsinkielistä lasta vaikkapa 35:n suomenkielisen joukkoon jossa he pari kertaa saisivat opettajan huomiota tyyliin: ”Detta gäller också er, Birgitta, Kristina och Johannes” (fiktiivisiä nimiä). Miten heille järjestetään tällainen oma koulutus, ilmeisesti omissa koulurakennuksissa, siihen en ota kantaa. Se on minusta samantekevää. Minusta oikeus omakieliseen opetukseen omakielisessä ympäristössä on oikeus joka kuuluu jokaiselle lapselle, olipa hän ihonväriltään tai sukupuoleltaan millainen tahansa ja tasavertaisesti kaikkialle, missä se pystytään järhestämään. Olen "suvis", kuten haukkumasana nykyisin kuuluu.

Ehdottamaasi ruotsinkielisten lasten ripottelua eri suomenkielisiin kouluihin olisi sama kun näiden äidinkieleen tappoyritys hajota ja hallitse-strategiallasi jota en alkuunkaan hyväksy. Ymmärtääkseni segregaatiokielto perustuu käsitykseen että ”samaa on kohdeltava samoin, erilaista eri tavoin” (lika skall behandlas lika, olika olika). Se ei merkitse tietenkään että ”erilaista on kohdeltava samoin”, siis että suomen- ja ruotsinkielisiä olisi kohdeltava samoin heidän eri äidinkielestään huolimatta, joka vaikuttaa olevan käsityksesi segregaatiosta, Haluaisitko että lapsesi sijoitettaisiin ruotsinkielisten lasten joukkoon ilman että koulussa olisi muita suomenkielisiä? Lapsethan olisi ennen niiden ensimmäistä joululomaa ruotsinkielisiä. Pitäisikö naisilla ja miehillä olla samat vessat, koska kummatkin on ihmisiä, joita on kohdeltava tasa-arvoisesti?

Minusta on hyvä, että olet ja saat olla suomenkielinen, joka on äidinkielesi, eikö (?) ja toivon että suot minulle vastaavasti oikeuden olla ruotsinkielinen.

Petsku

Toivottavasti vastauksesi oli kohdistettu Vetehiselle, eikä minulle, koska minä en ainakaan ole yhdessäkään kohtaa eri mieltä. Minä odotin tuohon kysymykseeni Vetehisen vastausta.

Peter Tikka
Viestit: 166
Liittynyt: 03.08.06 16:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti:Toivottavasti vastauksesi oli kohdistettu Vetehiselle, eikä minulle, koska minä en ainakaan ole yhdessäkään kohtaa eri mieltä. Minä odotin tuohon kysymykseeni Vetehisen vastausta.
Näin todella oli. Luulin että odottit Vetehisin minulle osoittamaan kysymykseen vastausta minulta. On kivaa, että olemme samaa mieltä.

Petsku

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Peter Tikka kirjoitti:Segregaatiokielto perustuu käsitykseen että ”samaa on kohdeltava samoin, erilaista eri tavoin” (lika skall behandlas lika, olika olika). Se ei merkitse tietenkään että ”erilaista on kohdeltava samoin”, siis että suomen- ja ruotsinkielisiä olisi kohdeltava samoin heidän eri äidinkielestään huolimatta, joka vaikuttaa olevan käsityksesi segregaatiosta,
Minun on myönnettävä tuosta, etten tahdo oikein ymmärtää kirjoitustasi mitenkään muuten kuin, että kannatat segregaatiota ja vastustat segregaation kieltämistä ja käytät sanaa segregaatio, jolla tarkoitetaan rodun perusteella erottelua mm kouluissa.

Olemme mielestäsi, sinä suomen ruotsalaisena ja minä suomalaisena, erilaisia ja siksi meitä on kohdeltava eri tavalla eikä samalla tavalla. Olen hämmästynyt kirjoituksesi avoimuudesta, mutta kymmenen pistettä siitä (maksimi). Et juurikaan tunnu kiertelevän sen asian kanssa, että kannatat rotuerottelua. Ja sait jo kannatustakin.

Mielenkiintoinen kommentti. Kantasi on selvä, ellen tajunnut ihan pieleen jolloin korjannet.

Ripottelusta en tiedä paljon mitään, kunhan arvaan, että monissa suomalaisissa kouluissa on monia ripoteltuja monista eri roduista, ja heitä kohdellaan käsittääkseni samalla tavalla, ainakin toivon niin, vaikka he ovat erilaisia ja mielestäsi pitää kohdella eri tavalla sen erilaisuuden vuoksi, tai ehkä ei heitä, koska eri lailla pitää kohdella vain suomen ruotsalaisia. Tuollainen käsitys kirjoituksestasi tuli. Oikein tai väärin.

Kouluerottelu on erottelua eri rakennuksiin ja kun suomen ruotsalaisissa kouluissakin lienee joukko oppilaita, niin tämä joukko saa ruotsinkielisen opetuksen myös siinä samassa rakennuksessa, jossa koulua käyvät suomalaiset ja maahanmuuttajien lapset, mutta koska kannatat kouluerottelua, jota kutsut segregaatioksi, niin et hyväksy samaa koulurakennusta, vaikka opetuskieli olisi oma.

Segregaatiosta on wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotuerottelu

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:
Peter Tikka kirjoitti:Segregaatiokielto perustuu käsitykseen että ”samaa on kohdeltava samoin, erilaista eri tavoin” (lika skall behandlas lika, olika olika). Se ei merkitse tietenkään että ”erilaista on kohdeltava samoin”, siis että suomen- ja ruotsinkielisiä olisi kohdeltava samoin heidän eri äidinkielestään huolimatta, joka vaikuttaa olevan käsityksesi segregaatiosta,
Minun on myönnettävä tuosta, etten tahdo oikein ymmärtää kirjoitustasi mitenkään muuten kuin, että kannatat segregaatiota ja vastustat segregaation kieltämistä ja käytät sanaa segregaatio, jolla tarkoitetaan rodun perusteella erottelua mm kouluissa.

Olemme mielestäsi, sinä suomen ruotsalaisena ja minä suomalaisena, erilaisia ja siksi meitä on kohdeltava eri tavalla eikä samalla tavalla. Olen hämmästynyt kirjoituksesi avoimuudesta, mutta kymmenen pistettä siitä (maksimi). Et juurikaan tunnu kiertelevän sen asian kanssa, että kannatat rotuerottelua. Ja sait jo kannatustakin.

Mielenkiintoinen kommentti. Kantasi on selvä, ellen tajunnut ihan pieleen jolloin korjannet.

Ripottelusta en tiedä paljon mitään, kunhan arvaan, että monissa suomalaisissa kouluissa on monia ripoteltuja monista eri roduista, ja heitä kohdellaan käsittääkseni samalla tavalla, ainakin toivon niin, vaikka he ovat erilaisia ja mielestäsi pitää kohdella eri tavalla sen erilaisuuden vuoksi, tai ehkä ei heitä, koska eri lailla pitää kohdella vain suomen ruotsalaisia. Tuollainen käsitys kirjoituksestasi tuli. Oikein tai väärin.

Kouluerottelu on erottelua eri rakennuksiin ja kun suomen ruotsalaisissa kouluissakin lienee joukko oppilaita, niin tämä joukko saa ruotsinkielisen opetuksen myös siinä samassa rakennuksessa, jossa koulua käyvät suomalaiset ja maahanmuuttajien lapset, mutta koska kannatat kouluerottelua, jota kutsut segregaatioksi, niin et hyväksy samaa koulurakennusta, vaikka opetuskieli olisi oma.

Segregaatiosta on wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotuerottelu
Mitäs jos vastaisit kysymykseeni? Peterkin vastasi sinun kysymykseesi.

Ihanko tosissasi haluat lapsesi tai lapsenlapsesi ruotsinkieliseen kouluun? Vai yritätkö vain kiusata ruotsinkielisiä?
Vetehinen kirjoitti: Segregaatiosta on wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotuerottelu
Linkilläsi rotuerottelusta ei muuten ole mitään tekemistä kielierottelun kanssa. Jos eri rodut puhuvat samaa kieltä, heitä voidaan opettaa yhdessä samalla kielellä. Eri kielisiä taas ei voida opettaa yhdessä samalla kielellä, vaikka olisivat samaa rotua. Käytännön mahdottomuus.
Viimeksi muokannut ekyto, 29.10.11 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti:Ihanko tosissasi haluat lapsesi tai lapsenlapsesi ruotsinkieliseen kouluun?
Ne joille ajatukseni ovat tuttuja entuudestaan tietävät, ettei minua haittaa lainkaan se, että samassa koulurakennuksessa on luokkia, joissa opetetaan ruotsiksi ja toisia, joissa opetus on suomeksi. Oikeastaan minusta tuo tilanne on toivottava. En siis kannata segregaatiota, jota Petsku tuntuu kannattavan, koska me kuulemma olemme niin erilaisia.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:
ekyto kirjoitti:Ihanko tosissasi haluat lapsesi tai lapsenlapsesi ruotsinkieliseen kouluun?
Ne joille ajatukseni ovat tuttuja entuudestaan tietävät, ettei minua haittaa lainkaan se, että samassa koulurakennuksessa on luokkia, joissa opetetaan ruotsiksi ja toisia, joissa opetus on suomeksi. Oikeastaan minusta tuo tilanne on toivottava. En siis kannata segregaatiota, jota Petsku tuntuu kannattavan, koska me kuulemma olemme niin erilaisia.
Miksi sinusta noiden luokkien pitäisi olla samassa rakennuksessa?

Pitäisikö myös esim. ala-asteen ja yliopiston olla samassa rakennuksessa?

Entä pitäisikö kaikkien Suomen koulujen olla samassa rakennuksessa,johon mahtuu noin miljoona oppilasta?

Eipä sinun ajatuksesi tunnu täällä saavan vastakaikua muilta kuin Tompalta.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti: Segregaatiosta on wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotuerottelu
Linkilläsi rotuerottelusta ei muuten ole mitään tekemistä kielierottelun kanssa.
Linkkasin koska Petsku käytti sanaa segregaatio Suomen kouluerottelusta ja linkkauksen syy on siis Petskun käyttämä termi segregaatio, joka tarkoittaa rotuerottelu. En tiedä oliko tuo Petskun taholta tietoista yhdistämistä, ehkä on, ehkä tuli vahingossa, mutta outoa on, jos sana olisi yhtäkkiä pälkähtänyt päähän eikä koskaan aikaisemmin mielessä ollut.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti:Eipä sinun ajatuksesi tunnu täällä saavan vastakaikua muilta kuin Tompalta.
Sattaa ollakin noin kuin kirjoitat ja ei kai missään missä on ollut segregaatio voimassa, ole koskaan kivutta ja heti sitä purettu. Onhan sen kanssa totuttu elämään ja pitämään segregaatiota jopa normaalina olotilana. Voi olla, että aika harva uskaltaa nostaa päätään tässä asiassa. Ainakin muualla missä segregaatiota on harrastettu, on ollut aika rajuakin kun sitä on alettu purkaa.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:[
Linkkasin koska Petsku käytti sanaa segregaatio Suomen kouluerottelusta ja linkkauksen syy on siis Petskun käyttämä termi segregaatio, joka tarkoittaa rotuerottelu.
Segregaation yksi merkitys on rodullinen erottelu. Yleisesti sitä käytetään muutakin, esim. sukupuolten erottelua kuvaamaan. Edellä lienee kielierottelusta kyse. Varmasti sen ymmärsitkin, mutta kunhan provoilet.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:
ekyto kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti: Segregaatiosta on wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotuerottelu
Linkilläsi rotuerottelusta ei muuten ole mitään tekemistä kielierottelun kanssa.
Linkkasin koska Petsku käytti sanaa segregaatio Suomen kouluerottelusta ja linkkauksen syy on siis Petskun käyttämä termi segregaatio, joka tarkoittaa rotuerottelu.
Ei segregaatio tarkoita rotuerottelua, vaan erottelua yleensä:

http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitseva ... istym.html
Segregaatio voi olla joko enemmistön harjoittamaa eristämistä tai vähemmistön omaehtoista eristymistä. Jälkimmäistä esiintyy silloin, kun vähemmistön jäsenet korostavat vain omaa kulttuuriaan ja vetäytyvät kanssakäymisestä valtaväestön edustaman kulttuurin kanssa. Tällainen asenne voi tarjota tilapäistä suojaa, mutta sisältää myös riskejä. Se voi johtaa kyvyttömyyteen osallistua laajempaan yhteiskuntaan.
Aktiivista eristämistä edustaa mm. apartheid-politiikka sekä ns. vierastyöläisten ja heidän perheidensä kohtelu ja koulutus joissakin Keski-Euroopan maissa. Seurauksena on ollut sosiaalisia ongelmia, lasten ja nuorten kouluvaikeuksia ja käyttäytymishäiriöitä.
[PT]

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

skrjabin kirjoitti:Segregaation yksi merkitys on rodullinen erottelu. Yleisesti sitä käytetään muutakin, esim. sukupuolten erottelua kuvaamaan. Edellä lienee kielierottelusta kyse. Varmasti sen ymmärsitkin, mutta kunhan provoilet.
Ymmärsin kyllä siten, että kyse on meidän erilaisuudesta ja samanlaisia on kohdeltava samalla tavalla ja erilaisia eri tavalla, joka minun mielestäni viittaa ei vaan kieleen, vaan syntyperään, äidinkieleen, ja siihen kun liittää sanan segregaatio ja niin kuvio on aika valmis. Siksi hämmästelin Petskun suorapuheisuutta.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Minä muuten muistelen, että intissä ollessani niillä vapaaehtoisilla naisilla oli eri tupa. Kamalaa segregaatiota.


Best,

J. J.

Peter Tikka
Viestit: 166
Liittynyt: 03.08.06 16:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Jussi Jalonen kirjoitti:Minä muuten muistelen, että intissä ollessani niillä vapaaehtoisilla naisilla oli eri tupa. Kamalaa segregaatiota.


Best,

J. J.

Juu. Lisäksi intissä tehtiin Elisabet Rehnin puolustusministerikaudella ovet vessoihin. Tällä RKP mahdollisti naisille ja miehille eri vessat myös intissä. Segregaation huippu, sanoisin. Sekä omat tuvat että myös eri vessat naisilla! Ja päälle tuli vielä ovet vessoihin. Kuinka ruotsalaista, kuinka segregatiivista. :roll:

YK:n pitäisi puuttua tällaiseen ruotsalaisten ajamaan segregaatioon, eikö niin, hyvä Vetehinen?

Kaiken huippu on kuitenkin se, että invalideille rakennetaan omia vessoja. Invalidivessojen vastustamistyö on kuulemma vasta ruotsalaisvastustajien suunnitelmissa. Eihän invalidien segregoitumista omiin vessoihin ole hyväksyttävissä: se on meidän katalien ruotsalaisten suunnitelma viattomien suomalaisten pään menoksi. :cool:


Sa Petsku vaan

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kielikysymys

Sukupuolen perusteella erilliset vessat ja tuvat armeijassa tuntuvat liittyvän jollain toistaiseksi minulle hämäräksi jääneellä tavalla kouluerotteluun. Pitää siis pohtia miten suomen ruotsalaisten koulujen erottelu omiin rakennuksiin liittyy tarpeilla käymiseen niin mieleen tulee, että olisko suomen ruotsalainen koulu ikään kuin iso vessa, jossa käydään tarpeilla. Tuo voisi olla yksi mielleyhtymä.

Toisaalta onhan se niin, että sukupuolinen häveliäisyys on aika universaalia. Luulis että nais- ja miesvessojen erottelulla olisi perusteltu mikä tahansa muukin erottelu, en tosin ole kuullut moisesta ja ehkä syy on, ettei kukaan muualla maailmassa halua varta vasten osoittautua tautisen tyhmäksi, mutta varmahan tuosta ei voi olla.

Mielenkiintoista että Petskun mielestä on invalideille on omia vessoja. Olenkohan rikkonut lakia, kun olen tarpeilla käydessäni suin päin käyttänyt invalideille varattua vessaa. Jos olen ja joudun siitä kiikkiin, niin aioin puolustautua sillä, että luulin vessan olleen varustettu niin, että se sopii invalideillekin, enkä osannut tulkita invalidimerkkiä kielloksi kaikilta muilta käyttää vessaa.

Invalidivessan yhdistäminen erillisiin koulurakennuksiin pistää miettimään, että onko Petskun idea se, että suomen ruotsalaiset ovat ikään kuin invalideja. Mene ja tiedä.

Humaanina ihmisenä voin auttaa Jalosta ja Petskua keksimään lisää perusteita kouluerottelulle. Onhan meillä invalideille varatut parkkipaikat, on oltava invaliditunnus jotta saa laillisesti parkkeerata ruutuun, joka on lähinnä määränpäätä, kuten vaikka kaupan ovea. Suomen ruotsalaiset ovat kuin invalideja. Sopisko tuo? Ja onhan meillä vielä sairaalatkin, jotka erottelevat sairaat ja terveet. Voisko noilla perustella erilliset koulurakennukset.

Tai voisiko noista johtaa toisin päin? Koska invalideille on omat parkit, niin on oltava omat suomen ruotsalaisillekin ja invalidikortin korvaa äidinkielimerkintä valtion rekisterissä.

Tuo erilliset tuvat naisille ja miehille pistää sekin miettimään, miten se liittyy kouluerotteluun. Ekaksi tuli mieleen, että suomen ruotsalaiset pelkäävät, että tyttäret joutuvat suomalaispoikien viekoiteltaviksi. Voi olla perääkin. Erotellaan koulut niin pojat eivät ns pääse pukille.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”