ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Peter Tikka kirjoitti:
Koulussa meillä olikin 60-luvulla tapana nauraen sanoa “vi är finlandssvenskar, vi går på wc och spyr tyst.” Emme siis ruotsinkielisinä melunneet joutuessamme hakeutumaan vessaan liiallisen alkoholin nauttimisin seurauksena, ja se oli meistä suomenruotsalaista “hyvää” jolloin nauroimme - itsellemme. Joku muu olisi sanonut tietysti, ettei alkoholia pidä juoda niin paljoa, mutta me ratkaisimme pulman omalla tavallamme. Sellaista se oli, Vetehisen kuvaamaa “freudenthalismia” anno domini 1960. Viha suomenruotsalaisia kohtaan on sen sijaan edelleen voimissaan ja laajalle levinnyttä.
1970- ja 1980-luvuilla Vaasassa lapsuuteni ja nuoruuteni kavereista noin puolet oli ruotsinkielisiä, enkä minä Vetehisen luomaa kuvaa ruotsinkielisistä suomalaisista heistä tunnista. Toki yksittäisiä ylilyöntejä etenkin vanhemman väen keskuudessa saattoi tapahtua. Kerran eräässä kahvilassa vanhempi ruotsinkielinen rouva suuttui kahvilassa työskennelleelle tytölle, joka ei osannut ruotsia. Hän meuhkasi, että kantelee tytöstä kauppakamarille. Itse ymmärsin kyllä, että kyseessä on poikkeustapaus, joku menneisyyteen juuttunut dinosaurus. Tällaisista olin anekdoottina kuullut jostain vaasalaisesta kunnallispoliitikosta, joka aikoinaan vastusti teollisuuden tulemista Vaasaan, koska sen mukana tulee kommunisteja ja suomenkielisiä.

Peter Tikka
Viestit: 166
Liittynyt: 03.08.06 16:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kielikysymys

ekyto kirjoitti:1970- ja 1980-luvuilla Vaasassa lapsuuteni ja nuoruuteni kavereista noin puolet oli ruotsinkielisiä, enkä minä Vetehisen luomaa kuvaa ruotsinkielisistä suomalaisista heistä tunnista.
Juu! Suoraan sanoen, Vetehisestä syntyneestä kuvasta ei minäkään tunnista arvostamiani suomalaisia (en suomen- enkä ruotsinkielisiä).

Petteri

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”