Vetehinen kirjoitti:Etäisyyden saamiseksi voisi kysyä, kokiko musta mies, että hänen ihmisoikeuksiaan loukattiin vai, että mustan miehen kohtalo on olla orja? Luulis että kumpaankin tulisi myöntäviä vastauksia, mutta ei sitä varmasti tiedä. Ajattelen niin, ettei orjan hyväksyntä orjuudelle tee orjuudesta hyväksyttävää, eikä suomalaisten alistuminen ihmisoikeuksiensa puuttumiselle tee puutteesta hyväksyttävää, joten kokemuksen kysyminen on epäoleellista.
Analogia ei oikein toimi. Suomalaiselle oli käytännön etuja omaehtoisesta ruotsin kielen omaksumisesta, ja juuri siitä syystä ruotsin kieli laajensi jalansijaansa tässä maassa 1600- ja 1700-luvuilla. Kuvaavaa oli, että esimerkiksi noita mainitsemiani vaatimuksia suomen kielen käyttöönotosta virkakielenä vastustivat käsittääkseni monasti juuri syntyperältään suomalaiset virkamiehet. He pelkäsivät, että ehdotettu järjestelmä saattaisi sitoa suomalaissyntyiset virkamiehet turpeeseen kotimaassa, ja torpedoida mahdollisuudet kunnianhimoiseen ja hienoon uraan Tukholmassa.
Ruotsinkielisyydestä oli siis etuja, ruotsinkielisyys mahdollisti sosiaalisen nousun, ja ruotsinkielisyys oli jotain, jonka vapaaehtoinen omaksuminen oli jopa houkuttelevaa. Totta kai voi perustellusti katsoa, että kansankielen jääminen paitsioon opetuksessa ja virkakoneistossa oli aikalaisillekin ei-toivottavaa, mutta rinnastus orjuuteen on katteettoman räikeä. Orjuudestahan ei ollut orjalle itselleen mitään etuja, orjuus ei mahdollistanut sosiaalista nousua, enkä usko että kovinkaan moni on vapaaehtoisesti ikinä antautunut orjaksi, paitsi korkeintaan jos vaihtoehtona on ollut kuolema.
Lisäksi, koska puhumme ihmisoikeuksista kaiketikin objektiivisena käsitteenä, on hyvä muistaa sekin, ettei orja välttämättä nähnyt orjuudessa instituutiona
per se mitään pahaa. Yksittäistä orjaa harmitti vain hänen
oma henkilökohtainen orjuutensa. Kollektiivista identiteettiä, jonka perusteella orjuus olisi ollut vääryys koko mustaa kansanosaa kohtaan, ei ollut vielä ennen 1800-lukua sanottavammin olemassa orjien itsensä keskuudessa. Hallitsevan valkoisen väestön keskuudessa orjuus alettiin mieltää moraaliseksi vääryydeksi toisia ihmisolentoja kohtaan vasta samoihin aikoihin. Mutta koska jokainen ajatteli yhä lähinnä vain omaa etuaan, niin vapautunut orjakin saattoi ensi töikseen huoletta
ostaa oman orjan, eikä siinä ollut hänen mielestään mitään väärää.
Eräs asia, jonka Steven Spielberg jätti kertomatta
Amistad-elokuvassaan oli suullisessa perimätiedossa säilynyt maininta päähenkilön, orjakapinaa laivalla johtaneen ja lopulta Yhdysvaltain korkeimmassa oikeudessa vapautetun orjan Cinquen myöhemmästä
omasta historiasta orjakauppiaana.
Cheers,
J. J.