Albert Ravila
Viestit: 263
Liittynyt: 22.10.08 18:14

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

wejoja kirjoitti:Tuon valokuvalinkkisi alta löytyvä "valokuva" kolmesta mapista vaikuttaa suhteellisen kömpelöltä PhotoShop bluffilta. Tässä taitaakin olla asialla varsinaiset fantasiataiteilijat.
Tunnusta, wejoja, pois, että olet lukenut aikaisemman postaukseni tässä viestiketjussa. Sillä muuten et kyllä olisi jekkua huomannut! Niin taitavasti se on tehty.

wejoja
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.08 17:41

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Kuten totesin, aika kömpelö yritys kloonata yhdestä mapista kolme... Ei valitettavasti ole ollut aikaa perehtyä postauksiisi, mutta kuvan tietty staattisuus pisti heti silmään ja nappasin sen tarkempaan spontaanisti tarkempaan syyniin.

(Hankin muuten ensimmäisen Adobe PhotoShop 2.5 ohjelman keväällä 1993 tuliterään Mac Color Classic: iin. Rauta on komerossa ja edelleen täydessä terässä kaikkine herkkuineen).

Albert Ravila
Viestit: 263
Liittynyt: 22.10.08 18:14

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

wejoja kirjoitti:Kuten totesin, aika kömpelö yritys kloonata yhdestä mapista kolme...
Ei se ole kömpelö. Se on ehdottomasti parhaita photoshoppauksia, mitä tällä palstalla konsanaan on nähty.
wejoja kirjoitti:Ei valitettavasti ole ollut aikaa perehtyä postauksiisi,
Ja miksi ei? On ikävää, että tämän päivän ihminen on niin kovin kiireinen.
wejoja kirjoitti:mutta kuvan tietty staattisuus pisti heti silmään ja nappasin sen tarkempaan spontaanisti tarkempaan syyniin.
Syynisi ei ole ollut tarpeeksi tarkka; kuvassa nimittäin on kolme eri mappia. Tässä taas näemme mihin kiire johtaa.
wejoja kirjoitti:(Hankin muuten ensimmäisen Adobe PhotoShop 2.5 ohjelman keväällä 1993 tuliterään Mac Color Classic: iin. Rauta on komerossa ja edelleen täydessä terässä kaikkine herkkuineen).
Itse olen Photoshopin käyttäjä vasta 7.0 versiosta alkaen. Mäkki olisi houkutteleva vaihtoehto, jos niitä (vars. läppäreitä) sai mattapintaisilla näytöillä. En oikein ymmärrä, miksi Apple suosii kirkkaita paneeleja. Ehkä niistä sitten on jotain hyötyä juuri kuvankäsittelyssä.

Eki

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Jännää, minkälaisen näytelmän ketjun avaaja sai aikaan!

On kyllä aivan hyödyllistä silloin tällöin pohtia myyttien ja kansan piirissä elävien uskomusten olemusta. Myyteistä kai on olemassa oikein tieteellisiä tutkimuksiakin.

Myytti voi heijastaa jotain todella tapahtunuttakin asiaa. Mutta ajat, paikat ja asioiden mittasuhteet yksinkertaistuvat. Myytti tarvitsee elääkseen aina jännitystä ja viihdettä, kuten sankareita, konnia, syyttömien kärsimystä, salailua. Myytti "ratkaisee" usein mieliä vaivanneita kysymyksiä, kuten vaikka kadonneiden sotilaiden kohtaloita. Kunnon suomalainen myytti sisältää aina "herrojen" virheitä, piittaamattomuutta ja ylimielisyyttä tavallista kansaa kohtaan.

"Huhtiniemi" on oikein hyvä myytti. Siinä kaikki todella tapahtuneetkin karkureitten teloitukset tapahtuvat samaan aikaan ja samassa paikassa. Teloitettujen lukumäärä ilmaistaan sellaisena, että se vähän säväyttääkin. Taistelussa kadonneiden kohtalo ratkaistaan "teloittamalla" heidät. Näin vähän kuin maksatetaan "herroilla" siitä, että saattoivat maamme tukalaan tilanteeseen laiminlyömällä puolustusvalmistelut kannaksella pitkän asemasodan aikana.

Myyttiin voidaan lyhyellä aikavälillä vaikuttaa kovin vähän. Myytti elää hyvää elämää valistuksen ja järjen saarnan tavoittamattomissa. Tiukka tosiasioiden esille tuonti on helppo tulkita niin, että taaspa koetetaan totuuden paljastajat vaientaa ja häpäistä. Myytti on - lyhyellä tähtäimellä - aina voitolla, koska se on yksinkertainen ja mieliin jäävä, myös kaupalliselle medialle hyvin kelpaava. Pitemmällä aikavälillä myytti kuitenkin on väsyttävä, koska sen asiasisältö ei kehity. Väittämät eivät tarkennu, vaan useimmiten hajoavat ja imevät entistä epäuskottavampia piirteitä.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

nylander kirjoitti: Aivan oikein, Lumikki, hyvin luonnehdittu! Nämä todella ovat täysin poliittisesti varautuneita kysymyksiä, olkoonkin että ne koskettelevat historiaa.

Fantastista. Siinäkin vaiheessa, kun jonkun "suuhygienistin" luppoaikanaan levittämä selkeä huuhaa todetaan huuhaaksi, niin viimeiseksi pakotieksi vedetään se, että kyseessä on "poliittisesti varautunut kysymys", mistä on mahdotonta saada varmuutta.

Lähinnä tässäkin keskustelusäikeessä hämmästyttää se, miksi sen yleensä pitää olla olemassa.



Best,

J. J.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Jussi Jalonen kirjoitti:
nylander kirjoitti: Aivan oikein, Lumikki, hyvin luonnehdittu! Nämä todella ovat täysin poliittisesti varautuneita kysymyksiä, olkoonkin että ne koskettelevat historiaa.

Fantastista. Siinäkin vaiheessa, kun jonkun "suuhygienistin" luppoaikanaan levittämä selkeä huuhaa todetaan huuhaaksi, niin viimeiseksi pakotieksi vedetään se, että kyseessä on "poliittisesti varautunut kysymys", mistä on mahdotonta saada varmuutta.
Viittasin puheenvuorossani nimimerkki Lumikin esiin tuomiin laajempiin asiayhteyksiin, Suomen 1900-luvun alkupuolen polittiseen historiaan kokonaisuudessaan. Martti Pelhon Huhtiniemi-käsityksistä olen jo tätä ennen kahdesti selvästi sanoutunut irti. (Toisen näistä viesteistäni Onnela tosin poisti.) Kuinkahan monta kertaa tästä viimeksi mainitusta asiasta vielä joutuukaan vääntämään ratakiskoa milloin millekin samaan kuppikuntaan kuuluvalle vääristelijälle?

P.S. Pilkkaamalla jonkun ihmisen ammattia osoitat jälleen kerran vain oman kehittymättömyytesi.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

nylander kirjoitti: Martti Pelhon Huhtiniemi-käsityksistä olen jo tätä ennen kahdesti selvästi sanoutunut irti. (Toisen näistä viesteistäni Onnela tosin poisti.) Kuinkahan monta kertaa tästä viimeksi mainitusta asiasta vielä joutuukaan vääntämään ratakiskoa milloin millekin samaan kuppikuntaan kuuluvalle vääristelijälle?
Poistettu viestisi ei käsitellyt Pelhon Huhtiniemi-käsityksiä vaan psykiatrista terminologiaa, siksi se poistettiin. (minulla on kyllä kyseinen viestisi tallella)
nylander kirjoitti:P.S. Pilkkaamalla jonkun ihmisen ammattia osoitat jälleen kerran vain oman kehittymättömyytesi.
Tästä olen paljolti samaa mieltä kanssasi.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Tapio Onnela kirjoitti:
nylander kirjoitti: Martti Pelhon Huhtiniemi-käsityksistä olen jo tätä ennen kahdesti selvästi sanoutunut irti. (Toisen näistä viesteistäni Onnela tosin poisti.) Kuinkahan monta kertaa tästä viimeksi mainitusta asiasta vielä joutuukaan vääntämään ratakiskoa milloin millekin samaan kuppikuntaan kuuluvalle vääristelijälle?
Poistettu viestisi ei käsitellyt Pelhon Huhtiniemi-käsityksiä vaan psykiatrista terminologiaa, siksi se poistettiin. (minulla on kyllä kyseinen viestisi tallella)
Oikaisen mahdollisen väärinkäsityksen. Kirjoitin:
Toisen näistä viesteistäni Onnela tosin poisti.
Kirjoittamani kohdan sävy ei ollut tarkoitettu moittivaksi vaan neutraalin toteavaksi. Olen muistavinani, että poistetussa viestissänikin olisin sanonut, etten ota mitään kantaa Pelhon väitteisiin [= sanoudun niistä irti], mutta ehkä sekoitan sen johonkin toiseen viestiin. Koetan pitää lukua näistä sanomisistani siksi, että jo kahdesti eri henkilö on tietoisesti vääristellen identifioinut minut Pelhon Huhtiniemeä koskevien käsitysten kannattajaksi.

Lumikki
Viestit: 13
Liittynyt: 04.01.11 23:29

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Jarmo Nieminen kirjoitti:
Lumikki kirjoitti:Onneksi on tutkijoita, jotka uskaltavat panna itsensä alttiiksi eri osapuolien rumputulelle.
Näin on Lumikki, mikälie spekulantti sitten oletkin. Minulle oli aikoinaan vaikea ymmärtää sitä, miten sairas (sota)historian tutkimusyhteisö on. Luulin, että valkohapsiset viisaat miehet ja naiset keskustelevat sivistyneesti menneisyydestämme. Niin ei tapahtunut. Verisesti puolustettiin omaa kantaa, omaa ylevyyttä korostaen ja toista osapuolta henkilökohtaisuuksilla solvaten.

Jarmo Nieminen
Everstiluutnantti evp.
Helsinki

Hei Jarmo. En miellä itseäni spekulantiksi, olen vain historiasta kiinnostunut muun alan ihminen. Erityisesti olen kiinnostunut Suomen työväenliikkeen historiasta.
Se ei tarkoita sitä, etten suhtautuisi kriittisesti sen lieveilmiöihin tai esim. Neuvostoliittoon. Mielenkiintoista, miten tällä palstalla pääsee heti niputetuksi
"vastapuolen leiriin". Sen takia kommentoiminen voi olla suorastaan ahdistavaa.
En jaa Martti Pelhon näkemyksiä, mutta eivät hänen alasampujansakaan vakuuta
(täytyy lisätä, ettet kuulu alasampujiin, vaan asiallisesti kirjoittaviin). Minua ei niinkään häiritse erimielisyys kuin ylimielisyys. Väittely on aina kiinnostavaa.

Ja kyllä, uskon etteivät kokemuksesi historiantutkijana ole olleet aina miellyttäviä.
Toivotan kuitenkin menestystä urallesi, uusin kirjasi on mielenkiintoisesti
kirjoitettu ja huolellisesti toteutettu.

Jarmo Nieminen
Viestit: 72
Liittynyt: 01.04.11 22:34

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Kiitos Lumikki viestistäsi, uskon sinua. Nimimerkin taakse on vain niin helppoa piiloutua. Taavetti Heikkisen päväkirjojen julkaiseminen oli minulle suuri kunnia. Olin onnekas päästessäni työn tekemään. Kiitänkin ystävääni dosentti Eero Elfvengreniä asian esittämisestä minulle silloin, kun Romahtaako rintaman aallot velloivat yli äyräiden. Minun ja johtamani laitoksen osaavien tutkijoiden niskaan heitettiin tuolloin rapaa enemmän kuin urakalla ja täysin aiheettomasti. Päiväkirjojen julkaiseminen oli osin vastaus siihen, että puolustusvoimissa olevia sotahistorian tuktijoita elähdyttää tieto, ei sillä spekulointi, eikä sen salaaminen.

Jarmo Nieminen
Everstiluutnantti evp.
Helsinki

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Eki kirjoitti: "Huhtiniemi" on oikein hyvä myytti.
Onhan se sitäkin. Mutta jos se olisi pelkästään myytti, emme siitä tässä enää keskustelisi. Tässä tapauksessahan on myös kyse selkeästä historian väärentämisestä, huijauksesta siis. Minua on hieman kummastuttanut se miksi useiden dokumenttien laajakantainen väärentäminen loppujen lopuksi kuitattiin aika kevyesti, tämä siitä huolimatta että väärentäjä toimitti näitä myös arkistoihin.

Eki

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

skrjabin kirjoitti:
Eki kirjoitti: "Huhtiniemi" on oikein hyvä myytti.
Onhan se sitäkin. Mutta jos se olisi pelkästään myytti, emme siitä tässä enää keskustelisi. Tässä tapauksessahan on myös kyse selkeästä historian väärentämisestä, huijauksesta siis. Minua on hieman kummastuttanut se miksi useiden dokumenttien laajakantainen väärentäminen loppujen lopuksi kuitattiin aika kevyesti, tämä siitä huolimatta että väärentäjä toimitti näitä myös arkistoihin.

Juu, oikeassa olet. Kiitos!

Yritin vain eritellä myytille tunnusomaisia piirteitä. Tässä rakkaassa "Huhtiniemessämme" on lisäpiirteitä, kuten sanoit. Jos joku uskomuksiin oikeasti perehtynyt avaa juttuketjun myyteistä, voisi esimerkkinä "Huhtiniemen" sijasta käyttää vaikka "Mäkkylän kummitusta" tai "Ruokolahden leijonaa."

Albert Ravila
Viestit: 263
Liittynyt: 22.10.08 18:14

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

nylander kirjoitti:P.S. Pilkkaamalla jonkun ihmisen ammattia osoitat jälleen kerran vain oman kehittymättömyytesi.
Pilkalla ja ylenkatseella ei tietenkään pitäisi olla mitään tekemistä sen paremmin tällä palstalla kuin muissakaan keskusteluissa. Huomio pitäisi pystyä kiinnittämään siihen, mitä sanotaan ja miten sanottava perustellaan. Historia ei mielestäni ole sellaista salatiedettä, etteikö myös historiassa kouluttautumaton henkilö voisi esittää perusteltuja näkemyksiä itseään kiinnostavasta aiheesta.

Huhtiniemestä ja kesästä 1944 keskusteltaessa esiintyi runsaasti sellaisia kommentteja, joissa kiinnitettiin huomiota keskustelijan ja/tai kirjoittajan taustaan. Epäiltiin erilaisia piilomotiiveja ja taustaryhmien vaikutusta. Ilmiö lienee melko ainutlaatuinen suomalaisessa historiakeskustelussa. En itse ainakaan muista toista keskustelua, jossa olisi argumentoitu esimerkiksi vääränlaisella koulutuksella.

Tässä yhteydessä tulee väistämättä mieleen Teloitettu totuus –kirjaan kohdistettu ankara kritiikki. Teoksen kuudesta kirjoittajasta neljä arvioitiin ”historian harrastajiksi”, ja yhden heistä mainittiin ”yltäneen Joutsan veteraanimatrikkelin laatijaksi”. Heidän ammattejaan tai koulutustaan ei suoranaisesti pilkattu, mutta jostain syystä eräät teosta kritisoineet katsoivat tarkoituksenmukaiseksi nostaa esiin edellä mainitun kaltaisia seikkoja. Mielestäni ne eivät tuoneet lisäarvoa silloiseen keskusteluun. Niin ikään voisi ajatella, että jos edellä mainittujen henkilöiden pätevyydessä kerran oli pahoja puutteita, niin silloin heidän argumenttiensa kestämättömyyden toteennäyttäminen ei olisi edellyttänyt mainittujen seikkojen toistuvaa esiin nostamista. Historiassa korkeasti koulutetut henkilöt kykenevät kyllä laulamaan harrastelijat suohon ilman, että heidän täytyy useaan otteeseen todeta näiden olevan harrastelijoita.

Koulutetuista historioitsijoista tuli mieleen Heikki Ylikangas ja hänen teoksensa ”Väkivallasta sanan valtaan” vuodelta 1999. Kyseessä on mainio teos, jota suosittelen lämpimästi kaikille. Kirjassa on mm. varsin verevä kuvaus siitä keskustelusta, joka aikoinaan käytiin Ylikankaan teoksen ”Tie Tampereelle” tiimoilta. Itse huomasin vasta nyt, toisella lukukerralla, erään mielenkiintoisen seikan. ”Teloitettu totuus” ei nimittäin ole ensimmäinen Ylikankaan teoksen johdosta kirjoitettu ns. vastakirja. Mikko Uola on nimittäin 1998 kirjoittanut teoksen ”Seinää vasten vain! Poliittisen väkivallan motiivit Suomessa 1917-18”. Kirjassaan Ylikangas nimeää Uolan teoksen ”eräänlaiseksi Tie Tampereelle –teoksen vastakirjaksi”. Tämä jos mikä jälleen kerran muistuttaa meitä Ylikankaan ansioista tutkijana. Hän ei ainoastaan itse tee uutterasti tutkimusta, vaan hänen tutkimuksensa ovat myös omiaan synnyttämään uutta tutkimusta.

Eki

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

Jarmo Nieminen kirjoitti:Kiitos Lumikki viestistäsi, uskon sinua. Nimimerkin taakse on vain niin helppoa piiloutua. Taavetti Heikkisen päväkirjojen julkaiseminen oli minulle suuri kunnia. Olin onnekas päästessäni työn tekemään. Kiitänkin ystävääni dosentti Eero Elfvengreniä asian esittämisestä minulle silloin, kun Romahtaako rintaman aallot velloivat yli äyräiden. Minun ja johtamani laitoksen osaavien tutkijoiden niskaan heitettiin tuolloin rapaa enemmän kuin urakalla ja täysin aiheettomasti. Päiväkirjojen julkaiseminen oli osin vastaus siihen, että puolustusvoimissa olevia sotahistorian tuktijoita elähdyttää tieto, ei sillä spekulointi, eikä sen salaaminen.

Jarmo Nieminen
Everstiluutnantti evp.
Helsinki
Jarmo Niemisen tarkasti toimittama "Rintaman poliisi" on vakuuttava todistus siitä, ettei Suomessa todellakaan salata tai kaunistella lähimenneisyyden kiusallisiakaan asioita. Kirja kannattaa lukea yhdessä v 2003 julkaistun "Sotatuomarin päiväkirjat" teoksen kanssa.


S

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: 2000 vai 3000 teloitettua rintamakarkuria?

nylander kirjoitti: Viittasin puheenvuorossani nimimerkki Lumikin esiin tuomiin laajempiin asiayhteyksiin, Suomen 1900-luvun alkupuolen polittiseen historiaan kokonaisuudessaan.
Siinä tapauksessa teit sen väärässä ketjussa.
nylander kirjoitti: Kuinkahan monta kertaa tästä viimeksi mainitusta asiasta vielä joutuukaan vääntämään ratakiskoa milloin millekin samaan kuppikuntaan kuuluvalle vääristelijälle?
Koska jatkat samaan paatokselliseen sävyyn ja esiinnyt marttyyrinä, niin nyt joudut valitettavasti selostamaan, mitä tarkoitat tällä "samalla kuppikunnalla".
nylander kirjoitti: P.S. Pilkkaamalla jonkun ihmisen ammattia osoitat jälleen kerran vain oman kehittymättömyytesi.
Tässä taitaa itse asiassa olla enemmänkin kyse omasta kehittymättömyydestäsi, koska nähtävästi et ymmärtänyt mihin nuo laittamani lainausmerkit kyseisen kommentoijan ammattinimikkeen ympärillä tosiasiassa viittasivat. Voin kyllä vääntää asian sinulle rautalangasta: minä en sattumalta usko, että Martti Pelho on minkään sortin suuhygienisti.

Itse asiassa en usko, että Martti Pelho on edes hänen oikea nimensä, tai että tuo olisi minkään sortin oikea henkilöllisyys - en ennen kuin kyseinen asia todeksi osoitetaan. Internet-forumeilla käytävä keskustelu ja ihmisten harrastamat keinotekoiset identiteetit ovat minulle vanhastaan sen verran tuttuja, että rohkenen kyllä tehdä moisen olettamuksen. "Pilkkaamisesta" vaahtoamisen voit siis jättää sikseen.



Best,

J. J.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”