Heikki_Tala
Viestit: 5
Liittynyt: 20.11.11 23:06

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Fil.lis. Jussi Jalonen hermostui tosissaan, kun kerroin muutamilla nettipalstoilla hänen tieteelliseen tutkimukseen soveltamansa periaatteen: "Itse en aio yrittääkään tonkia tuota plärää yhtään sen syvällisemmin, koska jo sen vilkaiseminen herättää ärtymystä." Noinhan oikea tieteenharjoittaja perustelee kantansa, eikö vain? ;-)
Jussin plärä tässä tapauksessa on Suomalaisuuden Liiton uusi kirja "Itämaasta itsenäisyyteen - suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde". Mutta muut voivat perehtyä kirjaan liiton sivuilla http://www.suomalaisuudeliitto.fi
Jussi on hermostunut myös cv:stäni ja painottaa minun olevan hammaslääkäri. Kyllä, olen ollut sitäkin ja tehnyt hammaslääkärityötä peräti 6 vuoden ajan 1964-70. Sen jälkeen jatkoin lääkintöhallituksen ylilääkärinä yli 20 vuotta ja johdin työtä, jolla suomalaisten lasten hampaiden terveys nostettiin pahnanpohjimmaisesta maailman huipulle. Tohtorintutkinto minulla on epidemiologiasta, joka antaa valmiudet erilaisten ilmiöiden tieteelliseen tarkasteluun (Jussilla taitaa vielä olla matkaa tohtorinhattuun?). YK:n asiantuntijana ehdin olla 32 vuoden kuluessa viidessä maanosassa.

Suomen ja erityisesti suomenruotsalaisten historiaan olen perehtynyt viimeksi kuluneen neljännesvuosisadan aikana ja kuva on valitettavan synkkä. Tuon perehtymisen tuloksiin voitte tutustua vaikka Wikisitaateissa googlaamalla Heikki Tala. Olen edelleen noiden teesieni takana ja pystyn ne aukottomasti osoittamaan oikeiksi tutkimusten ja muiden asiallisten dokumenttien avulla.

Kun Jussi nyt on aloittanut esittelyni omista lähtökohdistaan, niin lisätietoa löytyy http://www.simplesite.com/Tala

PS1. No voihan nenä, unohdin ihan sanoa, että olen ollut pitkään töissä samassa talossa kuin Jussikin - Tampereen yliopistossa terveydenhuollon hallinon dosenttina 1987-2004 eli eläkeikään asti. ;-D

PS2. Ja mielihyvin luen Jussi suunnitteleman kirjan hammaslääketieteestä. Kyllä hammaslääkärin tiedot ja taidot jokainen täysipäinen oppii (tosin silloin Jussikin joutuisi lukemaan useammankin kirjan), kunhan käyttää aikaa yhtä paljon kuin minä olen käyttänyt suomenruotsalaisuuden historiaan perehtymiseen.

PS3. "Itämaasta itsenäisyyteen" on täälläkin poikinut erittäin vilkkaan mielipiteiden vaihdon. Ehkäpä tämänkin ketju saa jonkun uteliaisuuden heräämään ja lukemaan kirjan nettiversion. Kovakantisena sen voi ostaa Suomalaisuuden Liitosta, mutta kirja löytyy myös kaikista maamme kirjastoista.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Heikki_Tala kirjoitti: "Itämaasta itsenäisyyteen" on täälläkin poikinut erittäin vilkkaan mielipiteiden vaihdon. Ehkäpä tämänkin ketju saa jonkun uteliaisuuden heräämään ja lukemaan kirjan nettiversion. Kovakantisena sen voi ostaa Suomalaisuuden Liitosta, mutta kirja löytyy myös kaikista maamme kirjastoista.
Tämä ketju on rönsyillyt välillä jo aika kauaksi ko. kirjasta. Koko teosta ei ole mainittu enää aikoihin. Enemmänkin täällä on keskitytty hämmästelemään erään nimimerkin väitteitä, jotka muuttuvat aina yhtäkkiä kesken matkan täysin päinvastaisiksi. Sama nimimerkki välillä jo ajoi itsensä nurkkaan ja livahti karkuun, mutta nyt hän näyttää, sinun rohkaisemanasi, taas palanneen takaisin. Tätä ennen hän ehti jo julistaa ettei enää halua kirjoittaa koska muut ovat yksinkertaisesti niin tyhmiä etteivät ymmärrä hänen nerouttaan. Hänen tekstinsä kun vielä liitetään kirjan seuraavaan painokseen niin siitä tulee vieläkin ansiokkaampi lisä kenen tahansa kirjahyllyyn.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

jsn kirjoitti:Enemmänkin täällä on keskitytty hämmästelemään erään nimimerkin väitteitä, jotka muuttuvat aina yhtäkkiä kesken matkan täysin päinvastaisiksi.
Toisto on opetuksen äiti ja sitä harjoittamalla, toistamalla samaa pari kertaa olen onnistunut saamaan jopa yhden virkkeen pituisen viestin perille, luultavasti. Ei se varmaa ole. Ei siis pidä muuttaa, vaan toistaa. Ainakin joillekin.
jsn kirjoitti: Sama nimimerkki välillä jo ajoi itsensä nurkkaan ja livahti karkuun, mutta nyt hän näyttää, sinun rohkaisemanasi, taas palanneen takaisin. Tätä ennen hän ehti jo julistaa ettei enää halua kirjoittaa koska muut ovat yksinkertaisesti niin tyhmiä etteivät ymmärrä hänen nerouttaan.
Kirjoitit että olen älyllisesti ja tiedollisesti ylivertainen, tai ainakin käsitykseksesi oli muodostunut tuollainen kuva ja epäilit, että luon tuollaisen kuvakkeen päähäsi tahallani, josta tietenkin moitit meitsiä. Onko se pelkkä olkinukke vai totuuden siemen, voi jokainen tykönään mietiskellä.

Kirjoitin jättäväni luultavasti vastaamatta kaikkein idioottimaisimpiin kirjoituksiin, jonka seurauksena olen näköjään livahtanut karkuun, joten asiaa korjatakseni, tässä oli vastaus sellaiseen mihin ajattelin olla vastaamatta.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:Toisto on opetuksen äiti ja sitä harjoittamalla, toistamalla samaa pari kertaa olen onnistunut saamaan jopa yhden virkkeen pituisen viestin perille, luultavasti. Ei se varmaa ole. Ei siis pidä muuttaa, vaan toistaa. Ainakin joillekin.
Epäilemättä on huomattu, että harrastat toistoa. Joskus kannattaisi keskittyä myös siihen, mitä oikeastaan haluaa sanoa. Ylläolevastakaan se ei oikein selviä. Jos se on vain sitä, että haluat olla esillä hinnalla millä hyvänsä, niin sitten ymmärrän.
Vetehinen kirjoitti:Kirjoitin jättäväni luultavasti vastaamatta kaikkein idioottimaisimpiin kirjoituksiin, jonka seurauksena olen näköjään livahtanut karkuun, joten asiaa korjatakseni, tässä oli vastaus sellaiseen mihin ajattelin olla vastaamatta.
Jos toiset kirjoittavat idioottimaisuuksia, niin eihän niihin tietenkään ole pakko vastata. Ei ole välttämätöntä edes kirjoittaa sellaista, mikä aiheuttaa vain "idiotismin" aaltoja. Voisi kirjoittaa sellaistakin, mikä johtaa kiinnostavaan ja inspiroivaan keskusteluun. - Olet kenties huomannut, että monet palstalle tekemäsi keskustelunavaukset ovat jääneet täysin vaille kommentteja.

Heikki_Tala
Viestit: 5
Liittynyt: 20.11.11 23:06

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Suomalaisuuden Liiton uusin kirja "Itämaasta itsenäisyyteen - suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde" on vielä varsin kesyä tekstiä verrattuna siihen, mitä kaikkea pahaa Ruotsi on satojen vuosien aikana tehnyt Suomelle ja suomalaisille.
Tässä on hyvä linkki http://lyyxem.freehostia.com/index.htm

Vielä nykyäänkin Ruotsi vetää aina maton Suomen jalkojen alta, kun se vain on mahdollista. Esimerkkinä suomalaisen upseerin luotettavuuden kyseenalaistaminen EU:n korkeaan sotilasvirkaan. Koko 1900-luvun alkupuolen Ruotsi kärkkyi mahdollisuutta ottaa osia Suomesta (Ahnevanmaa ja Pohjois-Suomi), asettaa ruotsalainen prinssi Suomeen varakuninkaaksi, jne.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Pitää näköjään taas muistuttaa, että tämän foorumin säännöissä sanotaan mm. Asiallista keskustelua ei myöskään ole jonkin poliittisen aatesuunnan tai mielikuvituksellisten teorioiden itsepintainen esiin tuominen.

Tuosta Talan antamasta linkistä pääsee sivustolle, joka on sekä jonkin poliittisen aatesuunnan että mielikuvituksellisten teorioiden itsepintaista esille tuomista. Voisivatko Tala ja Vetehinen ymmärtää, mitä nuo säännöt sanovat ja merkitsevät?

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Pyydän parahin Klaus, että ymmärtäisit, ettei minulla ole mitään tekemistä Heikki Talan kirjoituksen ja sen sisältämien linkkien kanssa.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Vetehinen kirjoitti:Pyydän parahin Klaus, että ymmärtäisit, ettei minulla ole mitään tekemistä Heikki Talan kirjoituksen ja sen sisältämien linkkien kanssa.
Olen pahoillani lipsahduksesta.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Klaus Lindgren kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Pyydän parahin Klaus, että ymmärtäisit, ettei minulla ole mitään tekemistä Heikki Talan kirjoituksen ja sen sisältämien linkkien kanssa.
Olen pahoillani lipsahduksesta.
Vähän vastahakoisesti hyväksyn pahoittelusi, koska syytät aika usein meikäläistä milloin mistäkin.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Heikki_Tala kirjoitti:

PS2. Ja mielihyvin luen Jussi suunnitteleman kirjan hammaslääketieteestä. Kyllä hammaslääkärin tiedot ja taidot jokainen täysipäinen oppii (tosin silloin Jussikin joutuisi lukemaan useammankin kirjan), kunhan käyttää aikaa yhtä paljon kuin minä olen käyttänyt suomenruotsalaisuuden historiaan perehtymiseen.
Voi kyllä olla vaikeaa ladata samanlaista asenteellisuutta ja faktojen suodattamista propaganda-aseeksi niinkin kuivaan aiheeseen kuin hammaslääketiede, joka ei taida herättää samanlaista kiihkoa kuin ruotsinkieli ja ruotsinkieliset Suomessa. Vaikka voi kai sinne taika-uskon ja kansanparannuksen saralta jotain mehukasta löytyä.

tsadilainen
Viestit: 119
Liittynyt: 19.06.07 14:37

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

ekyto kirjoitti: Vaikka voi kai sinne taika-uskon ja kansanparannuksen saralta jotain mehukasta löytyä.
Amalgaamipaikkojen vaarallisuus on herättänyt hyvinkin kiihkeää keskustelua, joka vastannee tasoltaan tätä kielisotaa.

Veikko Palvo
Viestit: 853
Liittynyt: 12.10.09 13:13

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Tuskinpa Ranskan voi sanoa käyttävän historiaa kielipoliittisena lyömäaseena vaaliessaan ranskankieltä ja ranskalaista kulttuuria 80 - 90 miljoonalla €:lla vuodessa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Organisati ... ancophonie
Mutta Charles de Gaulle
joutui kyllä aikoinaan jättämään Kanadan vierailunsa kesken isäntiensä kehoituksesta julistettuaan puheessaan: "Eläköön Quebec, eläköön v a p a a Quebec"!

Kanadan naapurimaa Amerikan itärannikon osavaltioita Ranskan kuningas oli kylläkin 1700-luvun lopulla niiden itsenäistyessään käymässä vapaussodassa tai vallankumouksessa tukenut ja monet ruotsalaisetkin palkkasotilaat taistelivat Amerikan riveissä.
Toivatkohan he takaisin Ruotsiin tullessaan mukanaan myöskin amerikkalaisia aatteita
kohta lähitulevaisuudessa syntyvään autonomiseen Suomeen?
Kustaan sodassa kapinoitiin ja Suomen sodassa vetäydyttiin pikimmiten Pohjanmaalle
Sveaborg - Suomenlinnan ja Svartholman antautuessa.

Mutta
Ranskan kuningas sai lyhyeksi ajaksi koko "keskilännen" Ranskan haltuun ennen joutumistaan giljotiiniin Ranskan vallankumouksessa.
Ja
Amerikan sisällissotakin lienee aiheutunut Amerikan etelävaltioiden paljolti ranskankielisen väestön pohjoisvaltioista eriävästä kulttuurista?

Uusi Ruotsi- siirtomaasta savolaisine ja "metsäsuomalaisine" asukkaineen Ruotsi oli
luopunut melkoisen pian sen perustamisen jälkeen 1600- luvulla.

Veikko Palvo

Veikko Palvo

tsadilainen
Viestit: 119
Liittynyt: 19.06.07 14:37

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Veikko Palvo kirjoitti: Mutta
Ranskan kuningas sai lyhyeksi ajaksi koko "keskilännen" Ranskan haltuun ennen joutumistaan giljotiiniin Ranskan vallankumouksessa.
Ja
Amerikan sisällissotakin lienee aiheutunut Amerikan etelävaltioiden paljolti ranskankielisen väestön pohjoisvaltioista eriävästä kulttuurista?
Ranskalainen Pohjois-Amerikka oli enimmäkseen intiaanien asuttamaa, ja nämä olivat onnellisen tietämättömiä siitä, että olivat jollain paperilla Ranskan kuninkaan alamaisia.
Etelävaltioista vain Louisianassa oli sanottavasti ranskalaista kulttuuria. Haitilta pakeneilla plantaasinomistajilla saattoi kyllä olla jokin rooli syvän etelän plantaasitalouden synnyssä.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Historia kielipoliittisena lyömäaseena

Käsitys Etelävaltioiden ranskalaisuudesta tai katolisuudesta on harhaanjohtava ja ilmeisesti peräisin eurooppalaisten tekemästä analogiasta protestanttiseen pohjoiseen ja katoliseen etelään. Etelävaltioiden muodostama Bible Belt muodostuu nimenomaan vahvasta herännäisprotestantismista eri muodoissaan. Tästä johtuen seuduilla on ollut mm. kieltolakialueita. Alkuperäinen kartanoiden Etelä taas oli jopa brittiläisempi kuin pohjoisvaltiot. Niihin muutti siirtolaisia Euroopasta, vaikkapa katolisesta Irlannista ja Sisiliasta.

Totta on, että termi "Dixie" tulee Louisianan kaksikielisistä 10 dollarin seteleistä. Louisianan ranskalaiskulttuuri on hyvin voimakkaasti ja tietoisesti korostettu juttu, ilmeisesti jossain määrin jopa turistieksotiikkaa. Se ei tainnut olla merkittävä tekijä Sisällissodassa, jossa pääkiista oli itärannikon valtioiden välillä.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”