Kaisa Kyläkoski
Posts: 591
Joined: 01.12.05 08:46
Location: Helsinki
Contact: Website

Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

28.10.11 09:49

Kaarina Hazard kommentoi Iltalehden kolumnissaan otsikolla Taivas, varjele MTV Median kiekkomainosta, jossa on selvää viitettä sota-aikaan:
Sellaisille katsojille, jotka huomaavat mainoksen parin promillen kopsuissaan, sekalainen kuvasto toimii arvatenkin hyvin. Onhan siinä kaikenmoista tunnistettavaa kansallissälää. On omat inttimuistot ja sotaelokuvat samassa ihanassa mielleläjässä ryyditettynä naamoilla, joiden tutut piirteet tuottavat jollakin epämääräisellä tavalla hyvää mieltä, ja korsuveisuna unilulla Taivas varjele. Kyllä, kaikki kiva siinä on läsnä, kaikki semmoinen, jonka lopputulema on: Hyvä jätkät! Ja mitäpä sitä muuta tarvitaankaan.

Selvinpäin jos mainosta tarkastelee, on se tietenkin rietas. Leikkipelistä rahasta työkseen juttelevat ukot rinnastetaan kuin rinnastetaankin niihin miehiin, jotka pari sukupolvea sitten jättivät kotinsa todellisessa kuolemanvaarassa. Tästä näkökulmasta ajateltuna paheksunta on ymmärrettävää – miten ne kehtaavat.
Ilmeisesti kyse on tästä mainoksesta:

Jussi Jalonen
Posts: 902
Joined: 29.05.07 11:18
Location: Pyynikki

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

28.10.11 10:07

No rehellisesti sanoen, kyllä tuo mainos on minun mielestäni halventava, loukkaava ja sietäisi tulla hyllytetyksi.

Minusta on merkillistä, etteivät veteraanijärjestöt ole esimerkiksi tehneet asiasta aloitetta.


Best,

J. J.

Heikki Jansson
Posts: 662
Joined: 14.04.06 12:55
Location: Kirkkonummi

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

28.10.11 18:39

Kaarina Hazard kommentaarissaan Iltalehden kolumnissaan wrote: Selvinpäin jos mainosta tarkastelee, on se tietenkin rietas. Leikkipelistä rahasta työkseen juttelevat ukot rinnastetaan kuin rinnastetaankin niihin miehiin, jotka pari sukupolvea sitten jättivät kotinsa todellisessa kuolemanvaarassa. Tästä näkökulmasta ajateltuna paheksunta on ymmärrettävää – miten ne kehtaavat.
Tuo mainos saattaa tietysti monesta tuntua loukkaavalta koska se vetoaa kiihkomielisten urheilijoiden ja urheilua seuraavien muka-isänmaallisuuteen (me-henkeen) siinä, missä poliittisesti vastuunalaiset käyttivät sotienkin suhteen isänmaallisuutta politiikkansa täydellisen epäonnistumisen pyhittämiseksi ja anteeksi saamiseksi. Suomihan ”joutui” yhdessä natsi-Saksan kanssa hyökkäyssotaan 1941, ja - tosin - sitä ennen ”pääsimme” talvisotaan 1939 tapaavat nämä (heitä hieman oikaisten) sanoa. Samaa me-henkeä käytetään tuossa mainoksessa hyväksi.

Sama me-henki, isänmaallisuus, on raskaasti leimaa-antava jääkiekolle (ja yleensä kaikelle urheilulle). Minusta tuossa mainoksessa ei ole mitään erityisen kielteistä, se osoittaa miten me-henkeä voi käyttää hyväksi kaupallisesti. Kaupallisuudessa on se hyvä puoli, että mainokset ovat aina tavallaan rehellisiä. Niissä joutuu markkinoija kuluttajien armottoman arvostelun kohteeksi koska kuluttaja päättää täysin itsenäisesti: ”pidänkö mainoksesta”, ”vetoaako se minuun”. Sen sijan saattavat mainoksia idealistisesta näkökulmasta (tavallaan siis ”epärehellisesti”) tarkastelevat löytää niistä sellaista mitä pitää loukkaavana kuten tarkastelijan "korkeiden isänmaallisten arvojen" loukkaamista.

Kyse on samanlaisesta ilmiöstä kuin siitä, joka kärjistyi Muhammed-piirroksissa ja Salama-oikeudenkäynnissä. Pragmaatikko ei niitä edes havaitse, ellei niitä erikseen osoita. Hän on niistä autuaan tietämätön, kuin kirjoittamaton lehti. Sen sijaan pragmaatikko saattaa reagoida siihen, että tuokin mainos on omiaan korostamaan mielikuvaa, että Suomi vain ”joutui” sotaan - ilman vaihtoehtoja - jos ko. pragmaatikko siis tuntee historiaa. Edelleen hän saattaa Hazardiin yhtyen pitää sodanaikaisessa vaarassa olleiden rinnastamista jääkiekkoon melkoisen typeränä, muttei mitenkään loukkaavana. Jotta loukkaantuisi täytyy olla idealisti, omata joitain "pyhiä arvoja" joita ei pragmaatikolla ole. Esimerkiksi Ellen Salpakari - kirkkoherran rouva - on Väinö Linnan kuvauksessa erinomainen karrikointi (kaikki kirjojen henkilökuvaukset ovat tavallaan karrikatyyrejä, tiettyjä piirteitä korostavia) idealistisista syistä loukkaantuvasta. Samanlainen vasemmistolainen on esimerkiksi Linnan kuvaama Halme (jottei syntyisi mielikuvaa että väittäisin tätä vain oikeistolaisista.

En siis äänestä Kaarina Hazardin tavoin tuota mainosta vastaan, ainakaan samoista syistä. Mutta ymmärrän kyllä mielipiteen, jonka mukaan on ihmetystä herättävää etteivät veteraanijärjestöt ole tehneet asiassa aloitetta, nehän ovat tahattomia propagandan levittäjiä omassa sinänsä kiitettävässä toiminnassa.

Jussi Jalonen
Posts: 902
Joined: 29.05.07 11:18
Location: Pyynikki

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

28.10.11 19:05

Heikki Jansson wrote: Mutta ymmärrän kyllä mielipiteen, jonka mukaan on ihmetystä herättävää etteivät veteraanijärjestöt ole tehneet asiassa aloitetta, nehän ovat tahattomia propagandan levittäjiä omassa sinänsä kiitettävässä toiminnassa.
Voi tietysti olla, ettet seurannut esimerkiksi viimekeväisiä eduskuntavaaleja, joiden yhteydessä Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja arvosteli hyvin kielteiseen sävyyn sitä, miten muuan oikeistolainen ehdokas oli käyttänyt veteraanikeräystä varsin näkyvästi keppihevosenaan jakaessaan omia vaaliesitteitään.

Heikki Jansson wrote: Jotta loukkaantuisi täytyy olla idealisti, omata joitain "pyhiä arvoja" joita ei pragmaatikolla ole.
Niiden puuttuminen on kyllä pantu merkille jo hyvän aikaa, ole huoleti.


Best,

J. J.

Kaisa Kyläkoski
Posts: 591
Joined: 01.12.05 08:46
Location: Helsinki
Contact: Website

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

31.10.11 08:06

Ylioppilaslehdessä Maria Ruuska oli haastatellut kanavanjohtaja Jukka Raatikaista:
Millaisia ajatuksia luulet mainoksen herättävän henkilössä, jonka ovelle on yöllä kolkutettu ja pyydetty autoon, joka on vienyt rintamalle Karjalaan?

”Heille tulee varmaan mieleen muistoja menneisyydestä. Silloinkin Suomen kansa oli yhtenäinen, kun oli tilanne, miksi piti olla yhtenäinen. Missään ei sanota, että miehet olisivat lähdössä sotaan. Voihan olla, että he ovat lähdössä kertausharjoituksiin tai näytelmäkerhon kokoukseen. Jos katsoo mainosta liian tarkkaan, päätä alkaa varmasti särkeä.”

Jussi Jalonen
Posts: 902
Joined: 29.05.07 11:18
Location: Pyynikki

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

31.10.11 09:33

Raatikaisen on näemmä vastaillut yhtä tahdikkaasti kuin sarvikuono.

"No varmaan sulle tuleekin erilainen fiilis kun sä oot nainen". Hohhoijaa. Sen päälle alkaa saivartelu "No ei siinä suoraan sanota että ne ovat menossa sotaan" ja läpä läpä lässyn lää.

Mainoksen voisi hyllyttää ja Raatikaiselle sopisi antaa tuon haastattelun perusteella potkut yleisestä pökkelömäisyydestä.



Best,

J. J.

Vetehinen
Posts: 2704
Joined: 18.06.07 23:35

Re: Historian käyttö jääkiekkomainoksessa

01.11.11 17:45

Jussi Jalonen wrote:No rehellisesti sanoen, kyllä tuo mainos on minun mielestäni halventava, loukkaava ja sietäisi tulla hyllytetyksi.

Minusta on merkillistä, etteivät veteraanijärjestöt ole esimerkiksi tehneet asiasta aloitetta.
Luultavasti veteraanijärjestöissä ei mainosta ole pidetty loukkaavana ja hyvä niin. Jonkin verran meteliä saatu aikaiseksi lehtien myymiseksi. Siinä se.

Return to “Puheenvuoroja historiasta”