Martti Pelho
Posts: 168
Joined: 11.03.11 14:16

Miksi ulkoministeri V. Molotovin nimi salattiin Helsingin Sanomien lukijoilta?

11.12.11 18:22

Veteraanitoimittaja Martti Valkonen, Uuden Suomen (1969-73) ja Helsingin Sanomien (1991-95) Moskovan-kirjeenvaihtaja, tarjoaa kirjassaan “Suomettuminen jatkuu yhä” (Tammi 1998) mielenkiintoista näkökulmaa sotahistorian varjopuolten suomalaiseen salaamiseen ja pimittämiseen.

Toukokuun 9. päivänä 1995 Moskovassa pidettiin jättimäiset Voiton päivänjuhlat “voittamattoman puna-armeijan kunniaksi”.

Myös Suomen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari osallistui lukuisten muiden valtiojohtajien tavoin näihin Venäjän presidentti Boris Jeltsinin esikunnan ja armeijan järjestämiin juhlallisuuksiin.

Valkonen kirjoitti juhlallisuuksista Helsingin Sanomille jutun “Voitonjuhlat ilman muistia”.

Lehden ulkomaan osaston päällikkö Kari Huhta päätti kuitenkin olla julkaisematta sitä. Huhta kertoi Valkoselle julkaisevansa jutun seuraavana päivänä.

Tuli seuraava päivä. Juttua ei julkaistu.

Hesarin ulkomaan osaston päällikkö Huhta selvitti sensuritoimiaan lehden Moskovan-kirjeenvaihtaja Valkoselle: “Se oli eilisen asioita eikä se mene enää lehteen, koska me läntiseen tapaan olemme jo siirtyneet uusiin aiheisiin”.

Valkonen vaati edelleen hyvän juttunsa julkaisemista sellaisenaan, muuttamatta.

Hesari julkaisikin jutun mutta siihen oli tehty lukuisia muutoksia, mukana oikea kardinaalimunaus, eräänlainen suomettumisen maailmanennätys lajissaan.

Valkonen oli kirjoittanut alkuperäisessä jutussaan mm. Stalinin Neuvostoliiton ja Hitlerin Saksan tekemästä ns. Molotovin-Ribbentropin-sopimuksesta, jolla diktaattorit olivat jakaneet Euroopan keskenään. Helsingin Sanomien sensuroijat olivat pudottaneet jutusta Molotovin nimen kokonaan pois!

Valkonen vaati oikaisua juttunsa sensuroinnista. Ulkomaan osaston päällikkö suostui. Oikaisu julkaistiin seuraavan päivän Hesarissa. Siinä todettiin todellinen munaus kätkien “toimituksen tehneen virheen käsitellessään juttua".

Valkonen otti selvää, ketkä olivat peukaloineet lehdessä hänen juttuaan.

Helsingin Sanomien keskustietokoneesta ilmeni kolme toimittajaa ja kellonajat, jolloin he olivat muuttaneet Valkosen juttua ja poistaneet mm. Molotovin nimen.

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
Andalusia

Return to “Puheenvuoroja historiasta”