Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F.Lager kirjoitti: Jakobson: ”Miehityksen pelko loi pelon ilmapiirin, joka vinoutti vuoden 1945 eduskuntavaalien tulosten osoittamat poliittiset voimasuhteet kommunistien hyväksi."
Tosiaan aika kumma tulkinta. SKDL sai huomattavasti enemmän ääniä kuin SSTP ja vasemmiston yhteistyö, mutta eiköhän SKDL;n vaalimenestystä selitä aika hyvin sotaväsymys ja yhteiskunnan epäkohdat? Loppujen lopuksi, kun SDP menetti 35 paikkaa, niin vasemmiston yhteiskannatus nousi vain "jytkyn" verran (14 paikkaa),

"Miehityksen pelkoa" varmaan oli, mutta eiköhän se vaikuttanut nimenomaan päinvastoin eli niin, että kaikki kynnelle kykenevät tulivat äänestämään ja näin SKDL:n kannatus jäi vain neljännekseen (Tsehekkoslovakiassa taisi olla 38 prossaa).

Äänioikeusikäraja laski 21 vuoteen, joten uusia äänestäjiä oli kosolti, kun edelliset vaalit oli pidetty 1939.

Kannattaa huomata, että Englannissakin työväenpuolue voitti vaalit kesällä 1945, jolloin suuri osa brittimiehistä äänesti sotilaspuvussa, joten voinee sanoa, että uudistushalu oli yleinen trendi.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Vallankumouksia ja kapinoita oli ollut Euroopassa aikaisemminkin, eikä vielä tiedetty lokakuun vallankumouksen tulevaisuutta.
No eipä myöskään 1933 tiedetty, mitä kaikkea Hitlerin valta tuo, mutta silti sitä ei epäröity tuomita. Ja niitä, jotka tyytyivät odottelemaan, pilkataan nyt.

Molemmissa tapauksissa oli kyllä nähtävissä tietyt yleislinja, esim. vallan jaosta ja laista luopuminen, totuuden ja moraalin suhteellistaminen, oma ehdoton oikeassaolo ja oikeutus tehdä mitä vain, väkivallan ihannointi etc. Ja nimenomaan yleensä, ei poikkeuksena.

Varhaisia epäilijöitä oli esim. Gorki (Väärällä hetkellä ajateltua, joka muistaakseni on ruotsiksi).
F. Lager kirjoitti: Neuvosto-Venäjällä oli käynnissä sisällissota ja neljätoista ulkovaltaa tekivät intervention maahan.
Jo Kennan huomautti (Russia and the West under Lenin and Stalin), että interventiota korostettiin NL:n historiankirjoituksessa huomattavasti enemmän kuin sen tosiasiallinen merkitys oli. Psykologisesti se tietysti oli ymmärrettävää.

Sitä paitsi, jos jossakin maassa vallan kaappaa ryhmä, jolla on neljäsosan kannatus, niin tuskin tuollaista hallitutusta pidetään suoraa päätä laillisena ja sen vastustamista vaikka asein vääränä.

Tässä tullaankin siihen, mistä jo Mannerheim muistelmissaan huomautti, että Venäjällä ei ollut vastavoimaa, mutta Suomessa oli. Taustalla oli se, että Suomessa oli kaikssta huolimatta kehittynyt kansalaisyhteiskunta, Venäjällä ei.

Lisäys: on vielä muistetava seikka, johon muistaakseni Robert Conquest kiinnitti huomiota: Yhdysvaltain hallitusmudoon tekijöillä oli vankka käytännön kokemus eri aloilta, joten he omistivat suurta huomiota sille, miten vallan väärinkäsitykset voitaisiin estää. Sen sijaan bolsekkijohtajilta puuttui tyystin kokemus lainsäädännön, hallinnon tai talouselämässä, koska he olivat puuhailleet vain konspiratiivisesti. Heillä ei ollut tajua, mikä oli ylipäänsä mahdollista ja mikä ei. Ja sisällissodan aikana he oppivat vain käskemään ja pakottamaan.
Viimeksi muokannut Emma-Liisa, 02.07.12 13:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Ei ole kovin tavatonta, että Vuoden 1948 Itä-Euroopan tapahtumilla perustellaan kommunistien eristämistä Ranskassa (1947), Italiassa (1947) ja Suomessa (1948).
Nuo vuoden 1948 tapahtumat koskivat vain Tshekkoslovakiaa. Muissa Itä-Euroopan kehitys oli jo pitemmällä eikä ulkoista dramatiikkaa tarvittu.

Kai ihmiset osaavat päätellä, mihin kehitys vie, joskin totta kai tähän vaikuttaa suuresti pelko (tai toiveet, lisäys). Kylmä sota tietysti vaikutti taustalla.

Kun Hertta Kuusinen lausui "Tshekkoslovakian tie on meidän tiemme", hän kuulemma tarkoitti sen ihan yleisesti, mutta antoi vastustajille hyvän aseen.
Viimeksi muokannut Emma-Liisa, 02.07.12 13:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Kun jokin lakko, kapina tai mielenosoitus on kytketty NKP:n toimeksiantoon, on voitu vähätellä yhteiskunnan sisäisiä tekijöitä.
Epäilemättä, mutta myös päinvastoin. Yleiseuroopalainen ja -maailmallinen maailmallinen poliittinen ja taloudellinen tilanne antaa edellytykset ja raamit, joissa toimitaan.

Asia ei ole joko-tai vaan sekä-että.

F. Lager
Viestit: 13
Liittynyt: 01.12.11 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

Emma-Liisa,
Eikös nämäkin ole melkoisen propagandistisia nimityksiä? "Omistavaan luokkaan" sullotaan yhtä hyvin vientikapitalisti ja kartanonomistaja kuin ja perhemaatilan ja pikkukaupan omistaja.
Suomi oli tuolloin luokkayhteiskunta, ottamatta tässä kantaa siihen, onko se sitä edelleen. Yhteiskuntaluokka ja sen johdannaistermit ovat hyödyllisiä käsitteitä historian tutkimuksessa ja yhteiskunnallisten suhteiden käsittämisessä. Puhe omistavista ja omistamattomista luokista ei ole propagandaa, varsinkaan 1910- ja 1920-lukujen Suomen kohdalla.

Luokkarakennetutkimus jakaa ihmiset luokkiin ja mittaa omaisuuden, tulojen, työn itsenäisyyden ja sosiaalisen liikkuvuuden jakaumia. Kun luokkateorioita sovelletaan historian tutkimuksessa, perusajatuksena on että yhteiskunnan luokkajaosta seuraa eturistiriitoja, järjestäytymistä ja kamppailu valtiovallasta.

Taloudellinen asema on sekä objektiivinen olosuhde että koettua todellisuutta. Omistamattomat ihmiset, jotka muodostivat vielä 1910-luvulla selvän enemmistön väestöstä, olivat herrojen alaista työväkeä, renkejä, piikoja ja apulaisia. Maanomistus erotti talonpojat torppareista, muonamiehistä, loisista ja itsellisistä. Torpparin taloudellinen asema riippui torpan tuotosta ja sopimuksesta, ja torpparin irtosanomista helpotettiin vuonna 1909 maanvuokra-asetuksella.

Paikallisyhteisöjen valtarakenteen huipulla oli suurtilallisten ja virkamiesten verkosto. Kunnallista valtaa käyttivät veroluvun mukaan varakkaat edustajat. Kirkonkokouksissa valta oli sidottu maiden tai kiinteistöjen omistamiseen. Vain omistamaton luokka äänesti sen ajan Suomen suurinta puoluetta, SDP:tä.

Syksyn 1918 torpparilaki ja jo mainitsemani vuoden 1922 Lex Kallio muuttivat nimenomaan luokkasuhteita. Suomalainen vasemmistoradikalismi oli etääntynyt Kominternin maaliskuun 1919 perustamiskongressin tilannearviosta ja SSTP:n toiminta sopeutui porvarillisen demokratian puitteisiin. Vallankumousta ”organisoimaan” palannut O. W. Kuusinen ilmoitti elokuussa 1919 SKP:n keskuskomitealle, ettei maassa ollut mitään edellytyksiä vallankumoukselle.
Voisitko kertoa, miten työläisten elinehtoja voi parantaa, jos yritys ei saa tuotteitaan myydyksi? Ja miten voi ilman hintakilpailua vallata markkinat kilpailijoilta, jos myy bulkkitavaraa?
Vastaukseni rajoittuu nyt kyseisen historiallisen ongelman taustaan. Ongelmana tietysti oli, ettei tulonsaajaryhmillä ollut instituutioita kompromisseille. Siksi ei tunnettu sopimuksia tuottavuuskehityksen mukaisesta palkkauksesta tai olosuhteiden vuoksi sovitusta palkkamaltista. Suomen teollisuuden mobilisoiminen vuonna 1915 siirsi elinkeinopoliittista päätösvaltaa sotilasviranomaisille ja lakot kiellettiin. Osake-, kiinteistö- ja valuuttakeinottelijat saivat melko rauhassa kasvattaa tulojaan vuosina 1914–1919. Sen sijaan työläisille palkkojen ja hintojen kehitys oli epäedullista, samalla kun teollisuustuotannon bruttoarvo kaksinkertaistui ja hintojen nousu siirsi rahavirtoja palkansaajilta omistajille. Tästä syystä marraskuussa 1917 ja tammikuussa 1918 lakkoiltiin. Elämä ja ruoka kallistuivat ja taustalla oli hyviä ulkoparlamentaarisia kokemuksia vuosilta 1905–1906.

Otan tähän väliin taas esimerkkejä historian ja politiikan ajoittain häilyvästä suhteesta.

Lueskelin eilisiltana Jouko Vahtolan teosta Suomen historia. Jääkaudesta Euroopan unioniin (Suuri Suomalainen Kirjakerho, Helsinki 2003). En malta olla lainaamatta muutamia kohtia sisällissodan valkoisen osapuolen tavoitteista, 1920-luvun kommunismista ja Lapuan liikkeen synnystä. Sivulla 206 Vahtola kirjoittaa sisällissodan osapuolten tavoitteista mielestäni melko yksipuoliseen sävyyn: ”Päävastustaja oli sosiaalidemokraattinen puolueenjohto, joka punakaartien avulla oli ryhtynyt yrittämään `väkivaltaista vallankaappausta` venäläisen sotaväen avulla. Sota oli Mannerheimin joukoille vapaussota, jolla turvattiin itsenäisyys ja valtiollinen vapaus. Jo alun alkaen oli valkoisille selvää, että sotaa joudutaan käymään pääosin kansalaissotana vallankumoukseen ja kapinaan nousseita omia kansalaisia, punaisia, vastaan. Tällöinkin sodittiin itsenäisyyden ja vapauden, jo saavutetun demokraattisen järjestyksen säilyttämisen puolesta.”

Oliko näin? Itsestään selvästi sodittiin demokraattisen järjestelmän säilyttämisen puolesta ja kansanvaltuuskunta ajoi maahan diktatuuria ja miehitysvaltaa? Eikö Mannerheimin suhde Suomen valtiolliseen itsenäisyyteen ollut vähintäänkin epäselvä kesään 1919 asti?

Vahtola jatkaa sisällissodan jälkeisestä tilanteesta sivulla 263 seuraavasti: ”Yhteiskunnan kumoukseen pyrkivä puolue ei tietenkään saanut lupaa toimia Suomessa julkisesti, mutta se toimi maan alla ja pyrki soluttautumaan sekä vasemmistopuolueisiin että ammattiyhdistysliikkeeseen. Tannerin johtama sosialidemokratia piti alusta lähtien tiukan rajan kommunisteihin ja sulki kerta toisensa jälkeen radikaalit puolueen ulkopuolelle estäen kommunistisen vyörytyksen. Sillä oli keskeinen merkitys kommunismin pitämiseksi aisoissa nuoren itsenäisen Suomen historiassa.” Mitä ihmettä on ”vyörytys”? Olisiko ”aisoissa pitämisen” lisäksi voitu harkita integraatiota? Vahtola tarkastelee, ymmärtää ja selittää sivutolkulla oikeiston näköalojen sävyeroja ja taustaa, mutta laitavasemmiston osaksi jää vain historian tyly tuomion. Mielestäni tällöin korostuu historian kirjoituksen poliittisuus: tutkija haluaa – joko inhimillisistä tai voimakkaammin ”maailmankatsomuksellisista” syistä – ymmärtää tiettyjä poliittisia osapuolia toisia enemmän.

Lukemalla eteenpäin paljastuvat vasemmiston tarkoitusperät: perinteisen yhteiskuntajärjestyksen kumoaminen ja ristiriitojen lietsominen. Sivulla 310 Vahtola kirjoittaa, että SDP:tä ”radikalisoi kilpailuasema toisen vasemmistopuolueen, kommunistien vuonna 1920 perustaman Suomen Sosialistisen Työväenpuolueen kanssa, joka sai poliittiset oikeudet, vaikka sen tiedettiin toimivan Moskovan ja sieltä käsin Suomessa maanalaisesti toimivan Suomen Kommunistisen Puolueen talutusnuorassa ja pyrkivän Suomen poliittisen järjestelmän kukistamiseen.” Mitä tässä yhteydessä merkitsee poliittisen järjestelmän kukistaminen? Kun tarkastelee yhteiskuntahistoriaa taaksepäin, niin kymmenen vuoden välein tapahtuu demokraattisesti päätettyjä ”järjestelmän kukistumisia”. Valtiollinen elämä ei ole luonteeltaan staattista. Vahtolan tekstistä jää kuva, ettei kommunismia kitketty riittävän tehokkaasti. Antautuuko Vahtola liiaksi silloisen oikeiston rakentamalle julkisuuskuvalle ja tuntemuksille?

Juha Siltalan mukaan kaksikymmentälukulaisten tulkintoja värittivät ”valkoisen Suomen” maailmanselitykset, joiden mukaan esimerkiksi ammattiyhdistysliikkeen voittoisat lakot nähtiin ”valtakunnan itsenäisyyttä vastaan tähdätyksi sabotaasiteoiksi.” Samoin työmaaterrorin käsite laajennettiin koskemaan yleisesti koko taloudellista työväenliikettä. Vaikka Kominternin VI kongressissa vuonna 1928 maailman kommunistipuolueita ohjeistettiin kiihdyttämään luokkataistelua, SKP oli Siltalan mukaan ”pahoin halvaantunut”. (ks. Juha Siltala, Lapuan liike ja kyyditykset 1930. Otava, Helsinki 1985)

Oikeistoradikalismin noususta Vahtola kirjoittaa sivulla 311, että kommunistien ”yhä räikeämmäksi käyvä toiminta” herätti Etelä-Pohjanmaalla Lapuanliikkeen.

Toiminnan räikeydestä ja yhteiskunnallisesta voimasta on myös lievempiä näkemyksiä.

Lackman kirjoittaa Ratakatu 12 -teoksessa (WSOY 2009, toim. Matti Simola) sivulla 214, että ”Vaikka Riekki oli jo 1926 todennut, että kommunismi oli vain `pieni lainsäädäntökysymys` ja myöhemmin 1930, että kommunismi `ei tarvitsisi nyt kuin armonpiston` toimittajat eivät uskoneet häntä vaan propagandaa. STK oli perustanut jo 1920-kuvun alussa ”Kansalais-Tietotoimiston”, joka oli levittänyt vuosittain 125–280 uuden kapinan puhkeamisella mässäileviä artikkeleja viidelletoista sanomalehdelle.” Tällaisia asioita ei voida sivuuttaa, kun arvioidaan kommunismin vaaraa 1920-luvulla.
SKP:n ohjelma hylkäsi parlamentarismin
Perinteisen työväenliikkeen toimintamuodot ja periaatteet hylättiin. Ongelmana on kuitenkin se, miten ohjelmaa proletariaatin diktatuurista tulisi tulkita. Mikä merkitys kyseisellä SKP:n dokumentilla oli suomalaiselle kommunismille? Tauno Saarela mainitsee artikkelissaan Suomalaisen kommunismin vallankumous (Työväentutkimuksen vuosikirja 2009, 58), että tukintoihin SKP:n tavoitteista ovat vaikuttaneet nimenomaan sisällissodan voittajat, jotka ”omia toimiaan legitimoidakseen loivat vaarallisen vihollisen.” Työväestön kansalaisoikeuksien turvaaminen oli suomalaisen kommunismin keskeinen teema, joka ”nostettiin esille erityisesti vaalikampanjoissa sekä joukkopidätysten ja oikeudenkäyntien aikana.” (Saarela 2009, 60)

SKP:n ohjelmaa on arvioitava sen pohjalta, missä ja milloin se kirjoitettiin. Saarela luettelee väitöskirjassaan Suomalaisen kommunismin synty 1918–1923 (KSL, 1997) syitä, miksi eduskuntakeskeinen linja hylättiin. Tärkein on kai se, että ”Suomalaisten punapakolaisten perustama Suomalainen kommunistinen puolue oli vuodet 1918–1920 vahvasti kiinni Neuvosto-Venäjällä syntyneissä kysymyksissä.” (Saarela 1997, 100)

Ei oikeistokaan suhtautunut parlamentarismiin mitenkään yksimielisen hyväksyvästi, vaan ”porvarilliset ryhmittymät olivat sitoutuneet enemmän tai vähemmän autoritaariseen näkemykseen maan hallitsemisesta.” Samalla ”Valtaosa suomalaisen kommunismin pyrkimyksistä edistää vallankumousta tapahtui porvarillisen demokratian periaatteiden puitteissa.” (Saarela 2009, 61–62)
On toki luultavaa, että ilman vuoden 1918 tapahtumia työnantajilla ja työntekijöillä olisi ollut parempi valmius neuvotella. Ja tietenkin työntekijöiden asema olisi ollut vahvempi ja työnantajien suojeluskunnan ym. takia vahvempi. Puhumattakaan että vuosisadan alkukymmeninä ei olisi keskitytty niin paljon Venäjän-suhteisiin vaan sisäisiin uudistuksiin (esim. Svinhufvud piti eduskunnan puhemiehenä avajaisissa puheen, jonka takia eduskunta hajotettiin useaan kertaan).
STK kieltäytyi vielä kesäkuussa 1943 neuvottelemasta työmarkkinasäännöistä palkansaajien kanssa, koska SAK:lla oli säännöissään niin kutsuttu ”sosialisoimispykälä” (esim. Tapio Bergholm, Sopimusyhteiskunnan synty I. Otava, Helsinki 2005, 31). Kyse oli jälleen sekä palkoista, haluttomuudesta edistää työehtosopimuksia, yhteiskunnallisesta vallasta että kommunismin pelosta.
Jo Kennan huomautti (Russia and the West under Lenin and Stalin), että interventiota korostettiin NL:n historiankirjoituksessa huomattavasti enemmän kuin sen tosiasiallinen merkitys oli. Psykologisesti se tietysti oli ymmärrettävää.
Interventiot ja sisällissota olivat vain osatekijöitä, jotka on hyvä muistaa. Sitä tarkoitin huomautuksellani. Henkilökohtainen kokemukseni on, että V. I. Lenin ja kommunismiin/sosialismiin "sisäänrakennetut" epäkohdat tulevat ihmisillä ensimmäisenä ja lähes ainoina tekijöinä mieleen.

Palaan vielä referaattiin Kuisman kirjasta:
Koska lakot sulkivat "Suomen elintärkeitä portteja ulkomaailmaan maan talouden ja koko tulevaisuuden kannalta äärimmäisen haavoittuvassa vaiheessa", niiden "kovaotteinen murtaminen poliisin, vankien, suojeluskuntalaisten ja vapaaehtoisten kansalaisten yhteisvoimin" ei "tuntunut" luonnottomalta.

Tästä kehittyi Pihakalan kaartina tunnettu lakonmurto-organisaatio.

Tämän jälkeen K. kysyy, olisiko lakoissa kyse muustakin kuin inflaation ahdistamien työläisten kamppailusta paremmista elinehdoista. Lakkojohto oli vallankumouksellista, ja "vaikka todisteita punaisen Moskovan tukirahoista ei löydettykään, kaikki tuntui puhuvan sen puolesta, että satamatyöläisten aiheellista tyytymättömyyttä yritettiin kanavoida palvelemaan SKP:n ja Neuvosto-Venäjän tavoitteita.
Pihkalan kaartin kehittymisessä oli kyse myös ”valkoisen Suomen” tirkistysaukosta. Saarela mainitsee viholliskuvien kahlinneen kansalaissodan voittajia. Se helpotti Suomessa toimineiden vasemmistolaisten kytkemistä Neuvosto-Venäjään ja SKP:hen sekä ”näkyi myös suomalaisten porvarillisten ryhmien asenteessa työväenliikkeen ulkoparlamentaariseen toimintaan”. (Saarela 1997, 23) Oikeiston ja työnantajien asennoituminen lakkoihin perustui välittömien yhteiskunnallisten intressien lisäksi pelkoon (jos niitä voidaan täysin erottaa). Saarela esittääkin, että ”kansalaissodan jälkeisessä Suomessa pelko kansannousun toistumisesta sai sodan voittajat liioittelemaan häviäjien puheita ja kannanottoja sekä polkemaan monia keskeisiä kansalaisoikeuksia. Puheen tulkitseminen rikolliseksi teoksi kavensi oikeuksia ratkaisevasti ja esti heitä huomaamasta, että julkisen toiminnan salliminen myös sitoisi vasemmistolaisia vallitsevaan järjestelmään.” (Saarela 1997, 163) Tämä huomio poikkeaa esimerkiksi Vahtolan selostuksesta sekä muista tulkinnoista, joissa kommunismi on aina vieras ja pelottava, anarkiaan ja tuhon kylvämiseen pyrkivä raakalaisvoima.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti:Emma-Liisa,
Eikös nämäkin ole melkoisen propagandistisia nimityksiä? "Omistavaan luokkaan" sullotaan yhtä hyvin vientikapitalisti ja kartanonomistaja kuin ja perhemaatilan ja pikkukaupan omistaja.
Suomi oli tuolloin luokkayhteiskunta, ottamatta tässä kantaa siihen, onko se sitä edelleen. Yhteiskuntaluokka ja sen johdannaistermit ovat hyödyllisiä käsitteitä historian tutkimuksessa ja yhteiskunnallisten suhteiden käsittämisessä. Puhe omistavista ja omistamattomista luokista ei ole propagandaa, varsinkaan 1910- ja 1920-lukujen Suomen kohdalla.

Luokkarakennetutkimus jakaa ihmiset luokkiin ja mittaa omaisuuden, tulojen, työn itsenäisyyden ja sosiaalisen liikkuvuuden jakaumia. Kun luokkateorioita sovelletaan historian tutkimuksessa, perusajatuksena on että yhteiskunnan luokkajaosta seuraa eturistiriitoja, järjestäytymistä ja kamppailu valtiovallasta.

Taloudellinen asema on sekä objektiivinen olosuhde että koettua todellisuutta. Omistamattomat ihmiset, jotka muodostivat vielä 1910-luvulla selvän enemmistön väestöstä, olivat herrojen alaista työväkeä, renkejä, piikoja ja apulaisia. Maanomistus erotti talonpojat torppareista, muonamiehistä, loisista ja itsellisistä. Torpparin taloudellinen asema riippui torpan tuotosta ja sopimuksesta, ja torpparin irtosanomista helpotettiin vuonna 1909 maanvuokra-asetuksella.

Paikallisyhteisöjen valtarakenteen huipulla oli suurtilallisten ja virkamiesten verkosto. Kunnallista valtaa käyttivät veroluvun mukaan varakkaat edustajat. Kirkonkokouksissa valta oli sidottu maiden tai kiinteistöjen omistamiseen. Vain omistamaton luokka äänesti sen ajan Suomen suurinta puoluetta, SDP:tä.
Luonnollisesti luokkia oli (ja on), mutta tuollainen jako on liian mekanistinen. Eihän esim. kansakoulunopettaja ja postivirkailijakaan mitään omistanut, mutta tuskin he SDP:tä (ainakaan yleisesti) äänestivät. Toisaalta entiset torpparit äänestivät vasemistoa vielä senkin jälkeen, kun saivat oman tilan.

Päivi Uljaalla (kiitos kirjavinkistä!) on kiintoisa esimerkki, miten työläiset kannattivat sellaista työttömyysturvaa, joka hyödytti heitä enemmän pienviljelijöitä yms., koska monien työläisten tausta oli maalla. Esimerkistä näkyy, miten tutkijan ei pidä olettaa mitään ennalta tai ainakin kyseenalaistaa oletuksensa.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

[quote="F. Lager] Saarela esittääkin, että ”kansalaissodan jälkeisessä Suomessa pelko kansannousun toistumisesta sai sodan voittajat liioittelemaan häviäjien puheita ja kannanottoja sekä polkemaan monia keskeisiä kansalaisoikeuksia. Puheen tulkitseminen rikolliseksi teoksi kavensi oikeuksia ratkaisevasti ja esti heitä huomaamasta, että julkisen toiminnan salliminen myös sitoisi vasemmistolaisia vallitsevaan järjestelmään.” (Saarela 1997, 163) [/quote]

Eikös tämä ole melkoista jälkiviisautta. Vaaditaan, että ihmiset muutama vuosi yhteenoton jälkeen olisivat olleet yhtä viisaita kuin vuosikymmeniä myöhemmin, vaikka kyseessä olivat todennäköisesti pahasti posttraumaattisesta stressistä kärsineet henkilöt.

Sitä paitsi, niin kovaa kuin se onkin, viestijä vastaa siitä, että viesti menee perille. On melkoisen alentavaa kommunisteja (tässä tarkoitetaan siis aktiiveja) kohtaan lähteä siitä, ettei heillä oli vähemmän vastuuta kuin muilla ihmisillä he vain reagoivat muiden tekoihin.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Henkilökohtainen kokemukseni on, että V. I. Lenin ja kommunismiin/sosialismiin "sisäänrakennetut" epäkohdat tulevat ihmisillä ensimmäisenä ja lähes ainoina tekijöinä mieleen.
Eipä tässä ole kyse vain kommunisteista. Vai tunnetko tapauksia, jossa yksinvalta, olisi se yksilöllä tai ryhmällä, ei olisi johtanut oikeudellisiin väärinkäytöksiin?
Tai että kun maailma jakaantuu "meihin" ja "muihin" ja "meidän koetaan olevan vaarassa, moraali ei olisi lentänyt romakoppaan ja niille "muille" saa tehdä mitä vain?

F. Lager
Viestit: 13
Liittynyt: 01.12.11 23:35
Paikkakunta: Turku

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

Emma-Liisa,
Eikös tämä ole melkoista jälkiviisautta. Vaaditaan, että ihmiset muutama vuosi yhteenoton jälkeen olisivat olleet yhtä viisaita kuin vuosikymmeniä myöhemmin, vaikka kyseessä olivat todennäköisesti pahasti posttraumaattisesta stressistä kärsineet henkilöt.
Saarela siis korostaa, että pelko kommunismia ja uutta kapinaa kohtaan sai aikaan eristämistä. Voidaan tietysti pohtia, mitkä tekijät vaikuttivat pelkoon ja minkälaisilla ajatuksilla oli aikalaisille perusteita. Ammennettiinko perusteita sisällissodan kokemuksista, kommunistien todellisista tai kuvitteellisista tavoitteista vai mistä? Yllyttivätkö oikeistolaiset puolueet viranomaisia laittomiin toimiin kommunistien vaalityön ja muun poliittisen toiminnan rajoittamiseksi? Mihin asti oli ”perustultua” puhua sisällissodan jälkeisistä ”poikkeusoloista”, posttraumaattisesta stressistä ja ”laittomasta maanpetospuolueesta”? Esimerkiksi Matti Lackmanin mainitsema STK käytti hyväksi pelkoja ja epäluuloja kommunismin vastaisessa kamppailussa. Olisiko näin, että puolin ja toisin vähän lietsottiin.

Kukaan ei ole väittänyt, että suomalaisilla kommunisteilla oli vähemmän vastuuta omista tekemisistään kuin muilla. Suomalaiset kommunistit tekivät asioista johtopäätöksiä paikallistasolla ja SKP:n keskuskomiteassa. Jälkimmäisessä oli vaikea saada välitöntä kuvaa Suomen olosuhteista, ja keskuskomitean merkitys auktoriteettina kasvoi kun SSTP kohtasi paikallistasolla virkavallan vastustusta. Saarela kirjoittaa, että ”Vuosikymmenen lopussa Suomen porvarilliset puolueet halusivat tiukentaa valvontatoimintaa… Sitä varten sisäministeriölle ja maaherroille haluttiin valta kieltää sellaisten yhdistysten toiminta, joka katsottiin olevan vastoin lakia tai hyviä tapoja.” (Tauno Saarela, Suomalainen kommunismi ja vallankumous 1923–1930. SKS, Helsinki 2008, 403)

Oliko kyse oikeiston hegemoniapyrkimyksestä vai sisällissodan aiheuttamasta epäluottamuksesta? Vaiko sekä että? 1920-luvun lopulla yhä suurempi osa vasemmistolaisesta toimista alettiin määritellä rikolliseksi ja otteet kommunismin kitkemiseksi kovenivat. Saarela viittaa Jaakko Mäkelän tutkimukseen (1989), jonka mukaan vuosina 1924-1927 lehtien lakkauttamiset ja painokanteet olivat harvinaisia, mutta lisääntyivät merkittävästi vuoden 1929 kuluessa. Kommunismin hävittäminen voimistui aikana, jolloin liike oli tosiasiallisesti heikoilla. Samalla radikaali oikeisto muodosti uhkan demokratialle ja parlamentarismille. Tuomioita annettiin valkoista armeijaa, suojeluskuntia, sotalaitosta, tuomioistuimia tai vuonna 1918 maassa olleita saksalaisia sotajoukkoja ”halventaneista” kirjoituksista (Saarela 2008, 405–406.)
Eipä tässä ole kyse vain kommunisteista. Vai tunnetko tapauksia, jossa yksinvalta, olisi se yksilöllä tai ryhmällä, ei olisi johtanut oikeudellisiin väärinkäytöksiin?
Ilmaisin asiani ilmeisesti epäselvästi. En tarkoita, että kyse olisi vain kommunisteista. En ajattele, että kommunismissa ja sosialismissa on ”sisäänrakennettuja” epäkohtia. Ilmaisin vain henkilökohtaisen ja sikäli yleiseltä merkitykseltään vähäpätöisen kokemukseni siitä, että harvemmin ihmiset pohtivat mitään interventiota, sisällissotaa, ensimmäisen maailmansodan aiheuttamia olosuhteita tai tsaarin hallinnon kyvyttömyyttä Neuvosto-Venäjän/Neuvostoliiton kehityksessä. Neuvostoliiton historian yleisesityksissä näin tietysti tehdään. Voi olla, että ”neuvostohistoriankirjoituksessa” on interventioiden roolia aikoinaan ylikorostettu. Liekö tänä päivänä yleisempänä tendenssinä viittaukset V. I. Leninin ”pahuuteen” ja kommunismin/sosialismin ”huonouteen”.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Oliko kyse oikeiston hegemoniapyrkimyksestä vai sisällissodan aiheuttamasta epäluottamuksesta? Vaiko sekä että? 1920-luvun lopulla yhä suurempi osa vasemmistolaisesta toimista alettiin määritellä rikolliseksi ja otteet kommunismin kitkemiseksi kovenivat. Saarela viittaa Jaakko Mäkelän tutkimukseen (1989), jonka mukaan vuosina 1924-1927 lehtien lakkauttamiset ja painokanteet olivat harvinaisia, mutta lisääntyivät merkittävästi vuoden 1929 kuluessa. Kommunismin hävittäminen voimistui aikana, jolloin liike oli tosiasiallisesti heikoilla.
Sivujuonteena tähän, on sinällään mielenkiintoista että 1920-luvun alkuvuosina rauhansopimuksen artiklojakin tulkittiin hyvin laveasti, ja katsottiin että jopa maahan palaavat punaupseerit kuuluivat armahduksen piiriin. 1924 linja muuttui, ja katsottiin ulkomaisen sotilaskoulutuksen jo itsessään riittävän tuomioon valtiopetoksen valmistelusta.

Yleisesti voisi kai arvioida että olojen vakiinnuttua muutoinkin alettiin kasvavassa määrin torjua tuota uhkaa, oli se fiktiivinen tai ei. Jonkinlainen paradoksi kehitys sinällään on, mutta siinä mielessä ymmärrettävä että kun resurssit paranee ja omasta asemastaan ollaan aiempaa varmempia, niin silloin voidaan tavoitella toisella tavalla vastapuolen täysmittaista tukahduttamista. Jossain määrin on erikoista että Riekki yhtenä keskeisistä toimijoista näyttäisi toppuutelleen kehitystä, huolimatta siitä että kommunismin uhan varjolla hänen toimistonsa saattoi saada lisää resursseja käyttöönsä.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

skrjabin kirjoitti: Sivujuonteena tähän, on sinällään mielenkiintoista että 1920-luvun alkuvuosina rauhansopimuksen artiklojakin tulkittiin hyvin laveasti, ja katsottiin että jopa maahan palaavat punaupseerit kuuluivat armahduksen piiriin. 1924 linja muuttui, ja katsottiin ulkomaisen sotilaskoulutuksen jo itsessään riittävän tuomioon valtiopetoksen valmistelusta.
Isoisänsä tarinassa Vihan ja rakkauden liekit Sirpa Kähkönen katsoo tuon tuomion oikeutetuksi, vaikka isoisä oli jättänyt koulun kesken. EK:n mukaan tuohon olisivat voineet muutkin vedota.

Tuokin teos osoittaa, että aate vain lujittui vankilassa.
Yleisesti voisi kai arvioida että olojen vakiinnuttua muutoinkin alettiin kasvavassa määrin torjua tuota uhkaa, oli se fiktiivinen tai ei. Jonkinlainen paradoksi kehitys sinällään on, mutta siinä mielessä ymmärrettävä että kun resurssit paranee ja omasta asemastaan ollaan aiempaa varmempia, niin silloin voidaan tavoitella toisella tavalla vastapuolen täysmittaista tukahduttamista. [/quote}

No jaa, palaan Matti Virtasen teokseen Fennomanian perilliset: molemmilla puolilla oli eheyttäjiä ja radikaaleja, mutta eheyttäjätkään eivät hyväksyneet vastapuolen radikaaleja, koska nämä eivät hyväksyneet vastavuoroisia sääntöjä.

Lieneekö sattumaa, että NL:ssakin linja ensin pehmeni NEPin myötä ja sitten koveni 1929, jolloin alkoi kollektivisointi.
Jossain määrin on erikoista että Riekki yhtenä keskeisistä toimijoista näyttäisi toppuutelleen kehitystä, huolimatta siitä että kommunismin uhan varjolla hänen toimistonsa saattoi saada lisää resursseja käyttöönsä.
Ei se ehkä ole niinkään outoa, koska nimenomaan EK:lla oli asiasta tietoa eikä luuuloa. Joku pystyy arvioinmaaan asioita ja keinoja kiihkottomasti, jostakin toisesta tulee paranoidi (esim. FBI:n Hoover).

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

F. Lager kirjoitti: Liekö tänä päivänä yleisempänä tendenssinä viittaukset V. I. Leninin ”pahuuteen” ja kommunismin/sosialismin ”huonouteen”.
Puhutko nyt historiankirjoituksesta vai jostakin muusta?

Jos todetaan, ettei Lenin välittänyt luoda minkäänlaisia takeita suojella kansalaisia valtion oikeudenloukkauksilta, niin ei kai silloin puhuta henkilön "pahuudesta". Yhtä hyvin tuo voi tarkoittaa naiivia uskoa, ettei vallankumous sellaisia tarvitse, koska tsekalaiset ovat niin korkeatasoisia ihmisiä, ettei heitä tarvitse valvoa.

Tosin tuo tietenkin koski vain omia, vihollisia ei tarvinnut sääliä. Siinä vain kävi niin, että kun ryhmä toisensa jälkeen julistettiin vihollisiksi, niin ei kukaan ollut puolustamassa, kun omien vuoro tuli (vrt. Martin Niemöller).

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Kansallisen historian ja politiikan suhde

Emma-Liisa kirjoitti:Ei se ehkä ole niinkään outoa, koska nimenomaan EK:lla oli asiasta tietoa eikä luuuloa. Joku pystyy arvioinmaaan asioita ja keinoja kiihkottomasti, jostakin toisesta tulee paranoidi (esim. FBI:n Hoover).
Jos sitä tiedon valossa arvioi niin Riekin kaudella homma muuttui järjestelmällisemmäksi, ja luovuttiin myös, ainakin enimmältä osin, Riekin mielestä tiedon saannissa tehottomista keinoista kuten vankien hakkaamisesta. Lackman ei ainakaan anna kovin hyvää kuvaa hänen edeltäjiensä kyvyistä, ja henkilökuntakin oli aika epävakaata, juopottelevaa sakkia jolla ei ollut mitään käsitystä järjestelmällisyydestä tiedon hankinnassa.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”