Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Professori Vihavainen ehdottaa Uudenkaupungin rauhan museota

nylander kirjoitti: Ja etkös sinä ollutkin se sama heppu, joka taannoin, ei kovinkaan kauan aikaa sitten, sätti prof. Vihavaisen Länsimaiden tuhoa sekavan tajunnanvirran tuotteeksi tms. Prof. Klinge taas on samaisen hepun mielestä "traagisesti degeneroitunut", vai miten se menikään. Ihan tulee mieleen vanha jytkytys "- -tuuli on vastainen, kääntyykö suunta sen, minnekä tuuli vienee?"

Totta kai, täsmälleen noin luonnehdin Vihavaisen teosta, ja tasan sellainen se onkin. Mutta mitenkähän tämä liittyy mihinkään "tuulen kääntymiseen"? Vasta jäikö kenties epäselväksi, että katson tuossa muodossa ehdotetun Uudenkaupungin rauhan museon kuuluvan tuohon samaan kruunupäiden ihannoimisen kategoriaan?

Kirjoitin eilen myöhäisillalla piruuttani erittelevän blogitekstin, jonka julkaisin nyt. Ei minulla tuota pystiä vastaan sinänsä mitään ole, mutta lohkaisinpa nyt piruuttani jotain kun kerran patsaat puhuttavat.



Huomenta,

J. J.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Professori Vihavainen ehdottaa Uudenkaupungin rauhan museota

Jussi Jalonen kirjoitti: Mutta mitenkähän tämä liittyy mihinkään "tuulen kääntymiseen"? Vasta jäikö kenties epäselväksi, että katson tuossa muodossa ehdotetun Uudenkaupungin rauhan museon kuuluvan tuohon samaan kruunupäiden ihannoimisen kategoriaan?
Jos Vihavaisen museoehdotuksen lukee, niin ainakaan tuota tulkintaa siitä ei voi nimenomaan tehdä, paitsi jos jo lähtökohtaisesti asennoituu ehdotuksen tekijään negatiivisesti.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Professori Vihavainen ehdottaa Uudenkaupungin rauhan museota

nylander kirjoitti: Järjen ääntä on käyttänyt Kansallisarkiston pääjohtaja Jussi Nuorteva pitkässä ja loistavasti perustellussa vastineessaan, mutta sekään ei ole rauhoittanut kiivailijoita. Nuortevan tekstiä minulla ei enää ole tallella, muuta sen pääajatus mielestäni oli kansakoulun tapaan "omin sanoin" kerrottuna, että muistomerkkien tarkoitus on kirjaimellisesti muiston, tässä tapauksessa todella merkittävän tapahtuman muiston, säilyttäminen eikä niitä tule nyt nähtyyn tapaan ideologisoida.
Tässä tuo 29.7. Turun Sanomissa ilmestynyt Jussi Nuortevan mielipidekirjoitus:
Patsas kertoo myönteisestä kulttuuritahdosta, Turun Sanomat 29.7.2012 03:30

Oli ikävää lukea Turun Sanomissa 22.7. Matti Jokisen ja Heikki Hakalan negatiivisuutta henkivät kirjoitukset Aleksanteri I:n ja Ruotsin kruununprinssi Karl Johanin tapaamisen kunniaksi pystytettävästä patsaasta. Eniten hämmästytti kirjoitusten asenteellisuus, joka nousi siitä, että Venäjän pääkonsulinvirasto on ollut aloitteellinen asiassa.

Turun tapaaminen on tärkein valtiollinen tapahtuma Turun monisatavuotisessa historiassa. Suomessa sen kanssa kansainvälisestä merkittävyydestä voi kilpailla vain vuoden 1975 ETY-kokous. On hyvin ymmärrettävää, että Venäjä haluaa muistaa Turun tätä tapaamista juhliessaan tänä vuonna monin tavoin niin sanotun isänmaallisen sodan 200-vuotisjuhlaa.

Keisari Aleksanteri I:n ja Ruotsin kruununprinssi Karl Johanin neuvottelut Turussa elokuussa 1812 olivat merkittäviä koko Euroopan tulevaisuuden kannalta. Ne vahvistivat Ruotsin liittymisen Napoleonin vastaiseen liittokuntaan, Suomen pysymisen Venäjän autonomisena suuriruhtinaskuntana ja Norjan liittämisen Ruotsiin. Pohjoismaiden historia sai elokuussa 1812 Turussa uuden suunnan.
Venäjä saattoi Turussa sovitun salaisen sopimuksen ansiosta siirtää suurimman osan joukoistaan Suomesta Baltiaan taistelemaan ranskalaisia vastaan. Napoleonin suuri armeija sai vakavan sivustauhan, mikä osaltaan pakotti sen vetäytymään Moskovasta ja Venäjältä. Eurooppalainen suursota päättyi Pariisin valtaukseen 1814 ja Wienin kongressiin. Ruotsissa vuoden 1812 politiikasta muodostui ulkopolitiikan johtava doktriini seuraaviksi kahdeksi vuosisadaksi.

Enemmän kuin Venäjän kiinnostus Turun tapaamista kohtaan minua ihmetyttää se, ettei Turku itse ollut ajoissa aloitteellinen vuoden 1812 muistamisessa. Valmistelut aloitettiin viime tingassa. Hyvän loppukirin ansiosta elokuun lopuksi on kuitenkin luvassa hauska ja kiinnostava kulttuuritapahtuma Aurajoen varrelle ja kaupunginkirjaston ympäristöön. Siitä suuri kiitos kaupungille ja lukuisille tapahtumien valmisteluun osallistuneille organisaatioille ja yksityishenkilöille.

Patsaat ja muistomerkit ovat tärkeä osa historiallisten tapahtumien muistamista. Kun pintaa raaputtaa, huomaa, että käytännöt ovat hyvinkin kansainvälisiä. Ranska lahjoitti Yhdysvalloille Vapaudenpatsaan, Tarton keskustassa on Ruotsin lahjoittama Kustaa II Aadolfin patsas, Suomen Kaartille on pystytetty muistomerkki Bulgarian Gornyi Dubnjakin kylään, ja suomalaisten jääkärien muistomerkki Saksan Hohenlockstedtissa muistuttaa tuhansien nuorukaisten uskosta itsenäisyysunelmaan. Ensimmäisen maailmansodan entiset vihollismaat ovat Länsi-Euroopassa pystyttäneet suurtaisteluille yhteisiä muistomerkkejä aivan viime vuosina.

On totta, että venäläiset paikallisviranomaiset eivät aina ole suhtautuneet myönteisesti suomalaisten muistomerkkien vaalimiseen Suomeen ennen kuuluneilla alueilla. Se on surullista ja valitettavaa. Hakalan ajatus ”kielteisestä vastavuoroisuudesta” – jos ette te, niin emme sitten mekään – ei silti varmasti parantaisi tilannetta. Uskon enemmän myönteisten esimerkkien voimaan. Ne kertovat oikeasta kulttuuritahdosta.

Venäjän ja venäläisten asenteista puhuttaessa on syytä tuoda esiin myös myönteiset esimerkit. Mikael Agricolan hautamuistomerkin uudelleen rakentaminen Karjalankannaksen Kuolemanjärvellä toteutettiin yksityisellä venäläisellä rahoituksella. Turussa toimiva Mikael Agricola -seura onnistui myös hyvässä yhteistyössä Viipurin kaupungin kanssa pystyttämään uudelleen Mikael Agricolan patsaan Viipuriin. Muitakin ilahduttavia esimerkkejä sekä suomalaisten että venäläisten kannalta tärkeiden hankkeiden toteuttamisesta voisi esittää.

Jussi Nuorteva, Pääjohtaja, valtionarkistonhoitaja, dosentti
Patsas kertoo myönteisestä kulttuuritahdosta (TS, 29.7.2012)

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Professori Vihavainen ehdottaa Uudenkaupungin rauhan museota

Jatkan vielä Uudenkaupungin rauha 1721 -teemalla spekulointia, mutta nyt toivoakseni juurevan konkretian tasolla:

Jolloinkin 2000-luvun puolimaissa kävin eräällä Tallinnan-matkalla raitiovaunulla Kadriorgissa ja johduin astumaan sisälle myös alueen kulmauksessa sijaitsevaan ns. Pietari Suuren mökkiin, joka oli ainakin vielä tuolloin avoinna pidetty Tallinnan kaupunginmuseon jonkinlainen filiaali. Esineistön sanottiin olevan peräisin 1700-luvulta, jopa ihan Pietari I:n ajoilta. Mieleeni on jäänyt pyöreä (?), muistaakseni pöytälevyn virkaa tehnyt tasopinta, johon oli kuvattu pohjoisen Itämeren aluetta esittävä kartta. Katselijan huomio kiinnittyi kartassa Suomen lounaisrannikolle huomiotaherättävän suurikokoisena painettuun sanaan Nystadh (tai jokin sen variantti, en enää muista). Paikalla oli muitakin suomalaisia, ja he pohdiskelivat kartan ääressä, miksi rauhanneuvottelujen näyttämöksi oli valittu juuri Uusikaupunki. Kukaan paikalla olleista ei tiennyt sanoa asiasta mitään sen varmempaa. Kysymys aktivoitui mielessäni, kun katselin Tapio Onnelan Agricola-verkkoon linkittämiä kuvia Uudenkaupungin torin muistomerkistä (joka kylläkin on minulle jo vanhastaan tuttu itse paikallakin nähtynä).

Uudenkaupungin verkkosivuillahan mainitaan, että kaupunki valittiin rauhanneuvottelujen näyttämöksi "venäläisten toivomuksesta". 1700-luvun sotahistorian spesialisti Einar W. Juva kirjoitti sekä 30- että 60-luvun yleisesityksissään astetta jyrkemmin, että näin tapahtui "venäläisten vaatimuksesta". Nykyajan katsannossa tämä tuntuu merkilliseltä, koska kaupungissa ei raatihuoneen tultua sodan tai miehityksen aikana hävitetyksi ollut edes sopivaa taloa, jossa neuvottelut olisi voitu pitää. Kuten Tapio Onnela muistaakseni varhemmin mainitsi, venäläiset toivat valmiin rakennuksen Lokalahden Mattisten ratsutilalta Uuteenkaupunkiin ja pystyttivät sen keskelle toria.

Ruotsi oli saanut ensimmäisen rauhankontaktin venäläisiin jo kesällä 1718, jolloin neuvotteluja käytiin Ahvenanmaan Lövössä. Ruotsin puolelta neuvotteluja kävi kuninkaan nimissä hänen oikea kätensä, historiankirjoituksessa "pahanhengen" mainetta kantanut paroni von Görtz, jolla Juvan mukaan "viimeisellä matkallaan näyttää olleen tsaarin lopullinen sopimusehdotus muassaan", kunnes sitten Kaarle XII:n kaatuminen marraskuun viimeisenä päivänä 1718 teki kaikki suunnitelmat tyhjiksi. - Jospa venäläiset vuonna 1721 eivät siis vaatineetkaan neuvottelupaikaksi Uuttakaupunkia sinänsä, vaan heille liikenteellisesti sopivampaa paikkaa Manner-Suomen rannikolta hankalien Saaristomeren yhteyksien sijalle?

Jäljelle jää kuitenkin vielä kysymys: miksi silti juuri Uusikaupunki? Ainoa mieleeni tuleva järkeenkäyvältä tuntuva selitys tuntuu jälleen viittovan liikenneyhteyksiin: ns. Suuren postitien läheisyyteen. Varsinais-Suomessa Suuren postien linjaus suuntautui Turusta tiukasti luoteeseen Raisio, Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen kautta Vehmaalle, jossa se taittui jyrkässä kulmassa lounaaseen kohti Taivassaloa ja Rymättylän Vartsalan rantaa, mistä matka jatkui Vårdön, Brändön ja Eckerön etappien kautta yli Ahvenanmeren nykyisen Ruotsin itärannikon Grisslehamniin. Vähäpätöisyydestään huolimatta Uusikaupunki oli kuitenkin kaupunki käsityöläisten palveluineen (muonitus yms.), ja sieltä suuntautui lyhyt ja ajan oloissa ilmeisen hyvä maantie edellä mainittuun Suuren postitien mutkaan tai "kulmaan", josta sitten kuriirien sopi liikkua sekä länteen että itään.

Voi tietenkin olla, että olen väärillä jäljillä ja että selitys tähän historian detaljiin löytyykin ihan toisaalta. Jos joku asiaan perehtynyt sellaisesta tietää, olisi siitä ihan mielenkiintoista kuulla.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”