Sivu 1/6

Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 11.07.13 11:59
Kirjoittaja Emma-Liisa

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 11.07.13 22:24
Kirjoittaja Eki
Hiljaiseksi vetää.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 19.08.13 16:28
Kirjoittaja nylander
Ville Kivimäen väitöskirjan suomenkielinen, "kansantajuinen" laitos Murtuneet mielet näkyy tulleen kirjakauppoihin. Aiheen spesifisyydestä huolimatta vaikuttaa selailun perusteella erittäin mielenkiintoiselta.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 28.08.13 21:14
Kirjoittaja Niitä sun näitä
Eräässä muistelmakirjassa (jonka nimeä en nyt tältä istumalta satu muistamaan) oli kuvaus sodassa "kajahtaneiden hoidosta". Siinä kuvattiin Konrad von Bagh:in, eli "Vompakin" järjestämiä hoitosessioita, eli käytännössä simputussulkeisia, niin rajuiksi, että pahimmatkin "kajahtaneet" halusivat rintamalle jo muutaman päivän "käsittelyn" jälkeen.

Elokuvaprofessori Peter:in isä, Konrad, toimi Oulussa ns. seiskapatterin johtajana melkoisen pitkään. Nimitys tuli siitä, että lähellä Oulun kaupungin kasarmia toimi Oulun Piirimielisairaala. Ja kun varuskunnassa kerran oli tykistöä, niin seuraavaksi suurin patteri olikin järjestyksessä jo 7. patteri ja esim. B-miehiä puhuteltiin yleisesti "seiskapatterin miehinä".

Täällä on hyvä kuvaus kuinka "hoitoa" suoritettiin ja mikä kuulemma olikaan kyseisen taudin todellinen ja "oikea syy":

Lääketieteen musta historia

http://yle.fi/mot/070998/mot4a_4g.htm

Dokumentit
4 - Ote lääkintäkapteeni Konrad von Baghin artikkelista Sotilaslääketieteellisessä aikakauskirjassa 2/1945: Reaktiivisten ja sielusyntyisten häiriötilojen käsittelystä ja ehkäisemisestä joukko-osastoissa.
---

Aiheesta enemmän:

Karoliina Sysiharju

Historian pro gradu -tutkielma Tampere 2009

MASENNUKSEN BASILLEJA, TÄRÄHTÄNEITÄ TOSISOTAMIEHIÄ JA VERIIN JÄÄNYTTÄ SOTAA

MIELEN JÄRKKYMINEN JATKOSODAN SUOMALAISTEN RINTAMAMIESTEN SOTAKOKEMUKSISSA

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu04039.pdf

---

Konrad von Bagh

http://fi.wikipedia.org/wiki/Konrad_von_Bagh

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 09:20
Kirjoittaja historioija
Hankala kysymys tämä sairauksien ja häiriöiden todellisuus ja siitä tehtävät johtopäätökset yhä vieläkin rauhan aikana. Sairauslomille ja eläkkeelle pyrkiminen eritasoisin perustein tuntuu luonnolliselta ja on laajalti ympäristön ymmärtämää.

Sodan etulinjan kauhuista pois hakeutuminen on ilman muuta ymmärrettävää yksilöiden itsensä kannalta. Se pyrkimys on varmasti ollut yleinen, ja monelle elämää suurempi kysymys.
Vastaavasti on liikkeen rajoittaminen ollut sodankäyntikyvystä vastaaville olennainen ongelma. Von Baghin mietelmät epäilemättä pätevät sovellettuina yhä, sillä työelämä on monin osin kova paikka sekin, joskin harvoin sotatilanteeseen verrattava.

Tarkoitan tällä sitä tosiasiaa, että ihmisen käyttäytyminen ja esiintyminen sekä näkemykset eivät sinänsä ole kovin päteviä perusteita helpotuksille sen enempää sodassa kuin rauhassakaan. Jos asiamme on tärkeä, niin meistä löytyy monenlaista lahjakkuutta, mm. näyttelemisen ja vakuuttamisen taitoa. Varauksellisuus siis on suhtautumisessa tarpeen. Siitä seuraa luonnollisesti epäoikeudenmukaisuuksiakin, varsinkin jos ihmisten ongelmia aiheettomasti vähätellään.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 11:25
Kirjoittaja Emma-Liisa
historioija kirjoitti:Hankala kysymys tämä sairauksien ja häiriöiden todellisuus ja siitä tehtävät johtopäätökset yhä vieläkin rauhan aikana. Sairauslomille ja eläkkeelle pyrkiminen eritasoisin perustein tuntuu luonnolliselta ja on laajalti ympäristön ymmärtämää.

Sodan etulinjan kauhuista pois hakeutuminen on ilman muuta ymmärrettävää yksilöiden itsensä kannalta. Se pyrkimys on varmasti ollut yleinen, ja monelle elämää suurempi kysymys.
Vastaavasti on liikkeen rajoittaminen ollut sodankäyntikyvystä vastaaville olennainen ongelma. Von Baghin mietelmät epäilemättä pätevät sovellettuina yhä, sillä työelämä on monin osin kova paikka sekin, joskin harvoin sotatilanteeseen verrattava.

Tarkoitan tällä sitä tosiasiaa, että ihmisen käyttäytyminen ja esiintyminen sekä näkemykset eivät sinänsä ole kovin päteviä perusteita helpotuksille sen enempää sodassa kuin rauhassakaan. Jos asiamme on tärkeä, niin meistä löytyy monenlaista lahjakkuutta, mm. näyttelemisen ja vakuuttamisen taitoa. Varauksellisuus siis on suhtautumisessa tarpeen. Siitä seuraa luonnollisesti epäoikeudenmukaisuuksiakin, varsinkin jos ihmisten ongelmia aiheettomasti vähätellään.
Tämä puheenvuoro menee täysin ohi aiheen.

Kyse on siitä, että Saksan esimerkin mukaisesti ko. miehiä kohdeltiin Suomessa lähtökohtaisesti tylysti, koska uskotttiin, että normaali mies kesti sodan ja jos ei kestä, syy on oma heikkous, joka "parannetaan" kovalla kohtelulla.

Sen sijaan anglosaksissa oli jo oivallettu, että sodan aiheuttama stressi todella aiheuttaa ihan normaaleille miehille psyykkisiä oireita.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 12:03
Kirjoittaja historioija
Minä edustan sitä linjaa, että asioita voi ja tulee tarkastella mahdollisimman laajoissa yhteyksissä ja etsiä uusiakin sellaisia. Tällä linjalla jatkan edelleen.

Ainakin ohessa jo viitattu aikalainen, lääkintäkapteeni Konrad von Bagh tunnustaa sen, että ihmisen kestokyky voi ylittyä ja että hän saattaa olla aidosti uupunut. Joka tapauksessa on aina otettava huomioon keinottelun todennäköisyys. Toisin sanoen huijarit saavat aina aikaan sen, että todella kärsivätkin joutuvat epäluulon ja usein asiattoman kohtelun alaisiksi.
http://yle.fi/mot/070998/mot4a_4g.htm

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 12:48
Kirjoittaja nylander
historioija kirjoitti: Von Baghin mietelmät epäilemättä pätevät sovellettuina yhä
Sotahistoriasta väitellyt Ville Kivimäki kirjoittaa teoksessaan Murtuneet mielet. Taistelu suomalaissotilaiden hermoista 1939 - 1945 (WSOY 2013) mm.:
Konrad von Baghin esitys sotaneuroosien "vainoamisesta" ja Yrjö K. Suomisen ajatusleikki muutamien tuhansien suomalaisten tappamisesta sotaponnistusten tehostamiseksi olivat toki mielipiteitä, jotka lähestyivät kansallisosialistisessa Saksassa vallinnutta ajattelu- ja toimintatapaa.
historioija kirjoitti:Minä edustan sitä linjaa, että asioita voi ja tulee tarkastella mahdollisimman laajoissa yhteyksissä ja etsiä uusiakin sellaisia. Tällä linjalla jatkan edelleen.
Niinpä.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 13:12
Kirjoittaja historioija
nylander kirjoitti:
historioija kirjoitti: Von Baghin mietelmät epäilemättä pätevät sovellettuina yhä
Sotahistoriasta väitellyt Ville Kivimäki kirjoittaa teoksessaan Murtuneet mielet. Taistelu suomalaissotilaiden hermoista 1939 - 1945 (WSOY 2013) mm.:
Konrad von Baghin esitys sotaneuroosien "vainoamisesta" ja Yrjö K. Suomisen ajatusleikki muutamien tuhansien suomalaisten tappamisesta sotaponnistusten tehostamiseksi olivat toki mielipiteitä, jotka lähestyivät kansallisosialistisessa Saksassa vallinnutta ajattelu- ja toimintatapaa.
historioija kirjoitti:Minä edustan sitä linjaa, että asioita voi ja tulee tarkastella mahdollisimman laajoissa yhteyksissä ja etsiä uusiakin sellaisia. Tällä linjalla jatkan edelleen.
Niinpä.
Rinnastuksilla ja yhteyksillä nykyilmiöihin ymmärrämme mielestäni parhaiten, mistä menneisyyden tapahtumissa ja ilmiöissä oikein oli kysymys. Historia ei ole vain mielenkiintoisia ja omituisia sattumuksia, vaan siinä ilmenevät enemmän tai vähemmän selvinä samat "pohjavirrat" ja lainalaisuudet kuin nykyäänkin. Ihminen ei ole ratkaisevasti muuttunut vuosituhansissakaan.
Nyt joku sanoo, että tuohan on itsestäänselvyyttä... Onhan se, mutta se pitäisi myös aina muistaa.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 18:37
Kirjoittaja Emma-Liisa
historioija kirjoitti:
nylander kirjoitti:
historioija kirjoitti:Minä edustan sitä linjaa, että asioita voi ja tulee tarkastella mahdollisimman laajoissa yhteyksissä ja etsiä uusiakin sellaisia. Tällä linjalla jatkan edelleen.
Niinpä.
Rinnastuksilla ja yhteyksillä nykyilmiöihin ymmärrämme mielestäni parhaiten, mistä menneisyyden tapahtumissa ja ilmiöissä oikein oli kysymys. Historia ei ole vain mielenkiintoisia ja omituisia sattumuksia, vaan siinä ilmenevät enemmän tai vähemmän selvinä samat "pohjavirrat" ja lainalaisuudet kuin nykyäänkin. Ihminen ei ole ratkaisevasti muuttunut vuosituhansissakaan.
Nyt joku sanoo, että tuohan on itsestäänselvyyttä... Onhan se, mutta se pitäisi myös aina muistaa.
Jos "ihminen on aina samanlainen", niin miten se auttaa selittämään sitä, että saksalainen ja suomalainen käsitys "tärähtäneistä" samoin kuin heidän kohtelunsa oli erilaista kuin anglosaksisissa maissa?

Jos sen sijaan lähdetään siitä, että eri aikoina ja eri maissa on erilaisia käsityksiä, päästään tutkimaan, mistä ne olisivat saattaneet johtua ja mihin muihin ilmiöihin ne liittyvät.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 18:42
Kirjoittaja Emma-Liisa
historioija kirjoitti:. Joka tapauksessa on aina otettava huomioon keinottelun todennäköisyys. Toisin sanoen huijarit saavat aina aikaan sen, että todella kärsivätkin joutuvat epäluulon ja usein asiattoman kohtelun alaisiksi.
http://yle.fi/mot/070998/mot4a_4g.htm
Ja maahanmuuttajat aiheuttavat rasismin?

Eiköhän asia ole pikemmin niin, että empaattista lääkäriä kiinnostaa ennen kaikkea auttaa niitä 99 potilasta, mutta epäempaattisen ja autoritaarisen lääkärin kiinnostus kohdistuu siihen, että hän saisi sen yhden mahdollisen huijarin paljastettua ja siinä hötäkässä ne 99 unohtuvat.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 18:51
Kirjoittaja historioija
Emma-Liisa kirjoitti:
historioija kirjoitti:. Joka tapauksessa on aina otettava huomioon keinottelun todennäköisyys. Toisin sanoen huijarit saavat aina aikaan sen, että todella kärsivätkin joutuvat epäluulon ja usein asiattoman kohtelun alaisiksi.
http://yle.fi/mot/070998/mot4a_4g.htm
Ja maahanmuuttajat aiheuttavat rasismin?

Eiköhän asia ole pikemmin niin, että empaattista lääkäriä kiinnostaa ennen kaikkea auttaa niitä 99 potilasta, mutta epäempaattisen ja autoritaarisen lääkärin kiinnostus kohdistuu siihen, että hän saisi sen yhden mahdollisen huijarin paljastettua ja siinä hötäkässä ne 99 unohtuvat.
Näinkin, mutta olisiko tuota epäempaattista ja autoritaarista lääkäriä kehittynytkään, ellei ensin olisi niitä keinottelijoita? Kuka siis tässä on muna ja kuka kana?

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 18:57
Kirjoittaja Emma-Liisa
Jatkoa edellliseen:

Luinpa tässä Tapio Koivukarin uuden romanain Käpykaartilaiset. Ei ollut hänen parhaitaan. mutta antoi kuitenkin ajatuksia. Paikkana oli lounasisuomalainen pitäjä. Tapahtumia kuvattiin sekä käpykaartilaisten ja heitä jahtaavan nimismiehen näkökulmasta. Pari kommunistisia "kiihottajaakin" kuului henkilöihin, mutta ei kuitenkaan ollut perussyy vaan talvisodan kovat kokemukset sekä seudun köyhyys. Nimismies oli ihan kunnon mies. vaikka jatkosodan alussa innostui, ja sai miehet kiinni ilman tulitaisteluja.

Siinä vaiheessa, kun pitäjään alkoi tulla kymmeniä suru-uutisia rintamalta, leskeksi jääneet naiset saattoivat solvata käpykaartilaisten vaimoja. Toisaalta isossa varakkaassa talossa annettiin eräälle heistä työtä (näin maksettiin "henkivelkaa" varoituksesta vuodelta -18).

Muuten paikkakunnalla oli periaatteena, että eroavista mielipiteistä huolimatta pitää kaikkien kanssa tulla toimeen. Niinpä ilmiantoja alkoi tulla vasta siinä vaiheessa, kun käpykaartilaiset alkoivat tehdä isompia varkauksia (esim. puoii sikaa ja silloin arvokas polkypyörä).

"Hävitysohjeista" käpykaartilaiset eivät innostuneet. sillä köyhiinhän elintarvikkeiden sabotaasli olisi osunut, ei herroihin eikä upseereihin.

Sodan jälkeen elettiin ja työskenneltiin taas sovussa, eikä asiasta puhuttu paitsi ehkä omasssa keskuudessa.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 19:03
Kirjoittaja Emma-Liisa
historioija kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti: Eiköhän asia ole pikemmin niin, että empaattista lääkäriä kiinnostaa ennen kaikkea auttaa niitä 99 potilasta, mutta epäempaattisen ja autoritaarisen lääkärin kiinnostus kohdistuu siihen, että hän saisi sen yhden mahdollisen huijarin paljastettua ja siinä hötäkässä ne 99 unohtuvat.
Näinkin, mutta olisiko tuota epäempaattista ja autoritaarista lääkäriä kehittynytkään, ellei ensin olisi niitä keinottelijoita? Kuka siis tässä on muna ja kuka kana?
Lääkäreillähän oli teoriansa ja ohjeensa ennen kuin he tapasivat ainoaakaan "tärähtänyttä". Ja kyse olisi siis siitä, miksi Suomen lääkärit ottivat ne diktatuurimaa Saksasta eivätkä demokraattisista anglosaksista maista. Joissa myös suhtautuminen karkureihin oli erilaista.

Re: Sodassa psyykkisesti haavoittuneiden hoito ja kohtelu

Lähetetty: 29.08.13 19:36
Kirjoittaja historioija
Emma-Liisa kirjoitti:
historioija kirjoitti:
Emma-Liisa kirjoitti: Eiköhän asia ole pikemmin niin, että empaattista lääkäriä kiinnostaa ennen kaikkea auttaa niitä 99 potilasta, mutta epäempaattisen ja autoritaarisen lääkärin kiinnostus kohdistuu siihen, että hän saisi sen yhden mahdollisen huijarin paljastettua ja siinä hötäkässä ne 99 unohtuvat.
Näinkin, mutta olisiko tuota epäempaattista ja autoritaarista lääkäriä kehittynytkään, ellei ensin olisi niitä keinottelijoita? Kuka siis tässä on muna ja kuka kana?
Lääkäreillähän oli teoriansa ja ohjeensa ennen kuin he tapasivat ainoaakaan "tärähtänyttä". Ja kyse olisi siis siitä, miksi Suomen lääkärit ottivat ne diktatuurimaa Saksasta eivätkä demokraattisista anglosaksista maista. Joissa myös suhtautuminen karkureihin oli erilaista.
Sotalaitosten perinteet ovat vanhoja. Aina on täytynyt pitää sotilaita väkisin rivissä. Suomessa ongelma kärjistyi 1600-luvulla, kun kauas vieraisiin maihin tarvittiin runsaasti tavallisia siviilimiehiä. Entä sitten vuonna 1918, kun vastahankaisuus oli laajaa ja vahvaa, koska kyseessä oli taisteleminen oman maan samanlaisia ihmisiä vastaan. Eiköhän tämä perinne ja myös miesvoiman vähäisyys suurvaltaa vastaan vaikuttanut vahvasti siihen, miten tiukka linja valittiin - tai sitä jatkettiin.