Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Jukkis kirjoitti:mutta koska rautakautisten asumusten ja talonpaikkojen selvittäminen on käytännössä mahdotonta, on tyydyttävä vertaamaan kuppikivissä olevien kuppien muotoja maastonmuotoihin. Sen nyt pitäisi riittää näin alkuun, sillä aina on hyvä pysytellä niissä rajoissa jotka nyt vielä ovat todistettavissa.
Jos voit osoittaa, että kuppien väliin jää juuri läheisen järven muotoinen tila, olisihan sekin jo jotain. Nyt vain odotellaan tällaista todistusta...
Jukkis kirjoitti:Melkein tekisi mieleni sanoa suomen löylynlyömä kansakunta oli täyskristittyä, idässä jo 700-luvulta alkaen ja lännessä 900-luvulta, mutten sano. Tuntuu jotenkin yhdelle jos toiselle olevan identiteetin kannalta tärkeää että täällä on elänyt `jaloja villejä´vailla kristinuskon hapatetta joten mikäs minä olen kenenkään näkemyksiä pilaamaan, jos ei pakko ole keskustelun juonenkäänteiden vuoksi, joten aiheen voi antaa levätä.
Meillä muilla ei ole mitään identiteettimotiivia, mutta sinulla näyttää olevan, koska ohitat kaiken mitä tiedetään kristinuskon leviämisestä maahamme ja keksit tyhjästä noin epäuskottavan varhaisia ajoituksia. Kuten on jo monesti sanottu, muutama varhainen ristiaiheinen koru ei vielä tee kansasta kristittyä.

Kun naapurivallat lännessä ja idässä eivät olleet kristittyjä ennen kuin vuoden 1000 tienoilta alkaen, ja Baltia ja Itämeren etelärannat vasta sitäkin myöhemmin, niin miten kummassa ja mistä kristinusko olisi päätynyt Suomeen satoja vuosia aikaisemmin?

Jani Vidgren
Viestit: 8
Liittynyt: 11.11.13 14:01

Re: Tavastia

Jaakko Häkkinen kirjoitti:Karhunpalvonta ei tietääkseni kuulu katolilaisuuteen:
"Maassa harjoitetaan kalastuksen, nuotanvedon ja aikojenvalinnan yhteydessä suurta ilveilyä. Kun ihmiset sairastuvat, he etsivät apua perkeleeltä...uhraavat lampaita, rahaa ja muuta määrättyinä päivinä...juovat karhunmaljan pääkallosta, murisevat myös kuten karhu murisee, siten he kuuluvat saavan lisää onnea."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Isaacus_Ro ... kitkeminen
Karhunpalvonnan lisäksi voisi pakanallisena taikauskona pitää sammakkoarkkuja kalaonnea turvaamassa, mikä ilmiönä lienee ollut pitkäikäinen: http://www.nba.fi/fi/kansallismuseo/kok ... 2008/arkku

Lisää ihmeteltävää kuppikivien ajoittamiseen tuonee Siilinjärven Saunalahden pronssikautiseksi luokiteltu lapinraunio, jonka alta löytyi kaivauksessa 1977 mahdollisia uhrikuppeja:
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =749010006

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Kiitos mielenkiintoisista linkeistä, Jani!
Lapinraunioidenkin ajoittaminen on hankalaa, mutta tuon rautaisen nuolenkärjen perusteella voisi ehkä jotain sanoa? Mainintoja näkyy löytyvän kuitenkin vain piinuolenkärjistä.

timokohvakka
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.13 22:42

Re: Tavastia

Jaakko Häkkinen kirjoitti:Orijärviä on Mikkelissä kaksi; meitä koskee se heti Mikkelin eteläpuolella oleva. Ja Mikkelin eteläpuolella on useampiakin savialueita:
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KART ... 201953.jpg
Onko Mikkelin Savilahden viljelytapa ollut kaskeamista vaiko peltoviljelyä alunperin siitepölypioisuuksien tai muiden löytöjen mukaan? Savilahti oli savolaisten kantapaikka, joten siltä pohjalta voisi olettaa olleen kaskeamista, mutta hämäläiset ovat asuttaneet Mikkelin seutuja jo vanhastaan. Kumpi tapa oli käytössä tutkimustulosten mukaan Savilahdessa?

jukkis
Viestit: 168
Liittynyt: 05.11.13 13:48

Re: Tavastia

Muuhun en sano muuta kuin että näitä on ilo lukea:
Eihän sitä vastaan kukaan ole väittänytkään…eikä kukaan moista ole väittänyt…sinähän se olet hylkäämässä kuppikivien ja peltoviljelyn yhteyden…Ei kukaan vaadi kuppikivien siirtämistä…
Mukava nähdä ihminen joka sitten osaa ottaa lusikan kauniiseen kouraan. Toisaalta olisit varmasti säästynyt tältä(kin) taka-askeleelta jos olisit hyvällä uskonut kun sanoin olevani kova luu.
Tulee ny vähän kehuttua ja provottuakin mutta tälläinen sitä vaan on.
Jos voit osoittaa, että kuppien väliin jää juuri läheisen järven muotoinen tila, olisihan sekin jo jotain. Nyt vain odotellaan tällaista todistusta...
Itse asiassa juuri sellainen on Päivölän pihamaassa. Siitä se tämä karttatutkimus aikanaan alkoikin kun tuli ihmeteltyä kuinka kuopat kivessä on juuri viereisen vesistön muotoinen.
Kun naapurivallat lännessä ja idässä eivät olleet kristittyjä ennen kuin vuoden 1000 tienoilta alkaen, ja Baltia ja Itämeren etelärannat vasta sitäkin myöhemmin, niin miten kummassa ja mistä kristinusko olisi päätynyt Suomeen satoja vuosia aikaisemmin?
Tämä olisi aivan varmasti mielenkiintoinen aihe muidenkin mielestä ja uskoisin että pystyn hämmästyttämään tälläkin saralla niin kristinuskon saapumisen kuin pakanallisten uskomusten kitkemisajankohdissa. valitettavasti se ei ole tämän ketjun aiheena mutta tokihan sille voi avata oman ketjun niin mielelläni osallistun siihen ainakin sanottavani osalta

Jani Vidgren
Viestit: 8
Liittynyt: 11.11.13 14:01

Re: Tavastia

Jaakko Häkkinen kirjoitti:Kiitos mielenkiintoisista linkeistä, Jani!
Lapinraunioidenkin ajoittaminen on hankalaa, mutta tuon rautaisen nuolenkärjen perusteella voisi ehkä jotain sanoa? Mainintoja näkyy löytyvän kuitenkin vain piinuolenkärjistä.
Niin, nuo piinuolenkärjet olivat ymmärtääkseni pronssikauden tasakantaista muotoa, mutta tuon rautaisen konteksista ei minulla valitettavasti ole tuota muinaisjäännösrekisterin mainintaa parempaa tietoa. Voi siis olla myös ympäristöstä eikä varsinaisesti röykkiöstä. Täällä https://extras.csc.fi/arctinet/pronssikausi/166.phtml mainitaan että raunio oli myllätyn oloinen ja piinuolenkärjet olivat heti pintamaassa. Kiinnostavan mysteerin tuo kohde kuitenkin tarjoaa :-)

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Tavastia

Jaakko Häkkinen kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Katsoin ihan mielenkiinnosta mitä Geologian tutkimuslaitoksen geologisten aineistojen karttapalvelua sanoo Orijärven tienoosta. Se näyttää olevan "sora ja hiekka" ja sininen savimaa näyttää puuttuvan Orijärveltä.
Orijärviä on Mikkelissä kaksi; meitä koskee se heti Mikkelin eteläpuolella oleva. Ja Mikkelin eteläpuolella on useampiakin savialueita:
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KART ... 201953.jpg
Linkkaamastasi vuoden 1953 kartasta puuttuvat selosteet mitä maaperää mikin väri kuvaa, joten melko vaikea sanoa ilman karttaselosteita mikä väri on savimaata (onko sitä lainkaan?). Et tunnu kuitenkaan hyväksyvän viimeisimpiä online-karttojen tietoja vaan haet jotain vanhempaa.

Sami Lehtonen
Viestit: 20
Liittynyt: 05.11.13 20:12

Re: Tavastia

Jani Vidgren kirjoitti: Lisää ihmeteltävää kuppikivien ajoittamiseen tuonee Siilinjärven Saunalahden pronssikautiseksi luokiteltu lapinraunio, jonka alta löytyi kaivauksessa 1977 mahdollisia uhrikuppeja:
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =749010006
Kiitokset linkistä tähän tapaukseen, johon ehdinkin jo aiemmin viitata, mutta en siihen hätään löytänyt viitettä. Toisessa ääripäässä ajoitettavissa olevia kuppikiviä lienee Lempäälän Hauralan kylästä löytynyt kuppikivi. Oletko, Jukkis, tutkinut siinä olevien kuppien sopimista maastoon?

Sami Lehtonen
Viestit: 20
Liittynyt: 05.11.13 20:12

Re: Tavastia

Tässä linkki mainitsemani Lempäälän kuppikiven tietoihin:
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =418010018
ja lähde, jossa valotetaan ko. kuppikiven historiaa paremmin:
http://www.sarks.fi/mt/pdf/95_4.pdf

Tämä toisaalta tuo hyvin esiin kuppikiviin liittyvän ongelmatiikan. Eli niiden pitkän iän, erilaiset mahdolliset kehitysvaiheet, yhden tai useamman käyttötarkoituksen ja niin edespäin. Kaikki tämä pitää ottaa huomioon.

jukkis
Viestit: 168
Liittynyt: 05.11.13 13:48

Re: Tavastia

Lempäälän kuppikivet on tuttuja. Yleensä kun noissa portaaleissa sanotaan että jotkin kupit on uudempaa tekoa, niin se yleensä tarkoittaa että joku on testannut siihen hilttiä tai jotain muuta modernimpaa poraa. Ilkivaltaahan se on mutta kyllä sen silmälläkin näkee.

Tuo juttu kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta että rautakautisen kuppikivistön päällä olis pronssikautinen röykkiö, mutta pitäisin silti vähän jäitä hatussa kunnes tiedämme enemmän (vaikka onhan Virossa tehty kuppikiviä jo pronssikaudellakin). Meinaan kun näitä on joku tutkija 70-luvulla tarkistellut, niin se on vaikka saattanut sekoittaa tafonit kuppikiviin, mihin vipuun voi mennä ammattilainenkin. Tai sitten se on joku pellonraivauskasa, sillä pronssikautiset röykkiöt sisämaassa on itsessään epäilyttävää.
Viimeksi muokannut jukkis, 04.12.13 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami Lehtonen
Viestit: 20
Liittynyt: 05.11.13 20:12

Re: Tavastia

jukkis kirjoitti: mutta onhan noita yllätyksiä. Tänä kesänä olin Ridderstadin kanssa löytämässä sisämaan ensimmäistä jätinkirkkoa.
http://www.sinikivi.com/sinikiven-paaki ... inkirkolla
Mitä vaan voi löytää jos omaa kontekstin eikä ole liian ennakkoluuloinen.
Kiitos tuosta linkistä! Se valottaa varsin hyvin omaa agendaasi ja motiivia, jolla olet liikenteessä. Yleensä tutkijoilla ei ole mitalisijat mielessä työtä tehdessään.

jukkis
Viestit: 168
Liittynyt: 05.11.13 13:48

Re: Tavastia

Kiitos tuosta linkistä! Se valottaa varsin hyvin omaa agendaasi ja motiivia, jolla olet liikenteessä. Yleensä tutkijoilla ei ole mitalisijat mielessä työtä tehdessään.
Jaa?...Minä olen aina luullut että asia on ihan päinvastoin. Tuntemani ammattitutkijat ovat yleensä aikas tuppisuista porukkaa eivätkä lipsauta mitään puolivalmiista tutkimuksestaan. Ovat sanoneet syyksi että ammattitutkijapiireissä on tapana varastaa kaikki, mikä ei ole pultattu lattiaan, kun kaikkien kunnianhimo on mitä on. mutta se siitä.

Olen minä löytänyt kuppikivenkin, ei sillä. Lienee syytä kertoa. Aikani kuluksi olen tutkiskellut ns. ley-linjoja, jotka siis varmasti tälläkin palstalla edustavat huuhaata vailla vertaa, aivan pimeää ja tolkutonta oppia joka on ihan mambo-mamboo, mutta itsenihän ei tarvitse siitä välittää. Käytiin Vahdossa yhdellä linjalla jossa muinaiskohteet meni suorassa linjassa ja sanoin jo menomatkalla, että siinä välissä olevan kuppikiven kupit tulee menemään sen linjan mukaisesti – kuten menivätkin.
Sitten kävin Tyrvännössä ihmettelemässä miekanhiontakiviä, kun ne kartan mukaan oli viivasuoralla linjalla. Olin ihan varma että kivessä olevat urat ovat tämän linjan mukaisia, kuten sitten kävikin.
Viimeisenä sitten eksyin Sysmään tutkimaan neljän kuppikiven suoraa, jossa kupit niin ikään menivät tämän linjan mukaisesti. Sitten aattelin että ei hemmetti… lähdin dallaan tämän linjan – ei se pitkä ollut – ja yhdessä heinikossa sitten oli piilossa kuppikivi jossa oli yksittäinen kuppi, ja sen löysin ihan puhtaalla intuitiivisella päättelyllä.

Tietenkin on valitettavaa että kuppikartta-teorian perusteella näistä linjoista putoaa kokonaan pois kaikenlainen mystisyys, ja esoteerisempia selityksiä ei oikeastaan tarvita. Näissä paikoissa on kulkenut tie, ja koska tie on suora, on sen varrella olevat talotkin silloin suoria, kuin myös niiden pihoissa olleet kuppikivet. Sitä en tiedä, miksi ne on asetettu tieten viivasuoralle linjalle, sillä muutenhan se olisi yksi ja sama missä kohtaa pihapiiriä ne sijaitsevat, joten heittoa voisi olla oikein hyvin. Jostain syystä ei vain ole. Viiden kuppikiven suora ilmentää viittä sukupolvea jossa suvun päämiehen asuintalo on vaihtunut ja sen myötä on tehty aina uusi kuppikivikin. Näin minä sen nykyisin ajattelen.

Henkilökohtaisesta mitalisijasta olen onneksi vapaa. Tiedän paljon löytämättömiä jätinkirkkoja Lauhanvuorelta, jota en ole katsonut koskaan asiakseni ilmoittaa eteenpäin – kuten en sitä Sysmän kuppikiveäkään.

Ilari Aalto
Viestit: 14
Liittynyt: 13.11.13 12:29

Re: Tavastia

Hyvä Jukkis, näin hämäläiselle kirjasi Tavastia oli varsin mielenkiintoista luettavaa. Ikävä kyllä en juuri onnistunut löytämään siitä kestävää punaista lankaa tai pätevää argumentointia, mutta on hienoa, että Hämeen menneisyyttä nostetaan esiin.

En nyt ruodi koko kirjaa, mutta tässä muutama ajatuksia herättänyt kohta:
jukkis kirjoitti: Sitten kävin Tyrvännössä ihmettelemässä miekanhiontakiviä, kun ne kartan mukaan oli viivasuoralla linjalla. Olin ihan varma että kivessä olevat urat ovat tämän linjan mukaisia, kuten sitten kävikin.
Olen erittäin iloinen että havaitsit myös miekanhiontakivien muodostaman suoran linjan! Havaitsin tämän itsekin tehdessäni aiheesta arkeologian proseminaarityötä, ja laskin myös huvikseni kivistä 33,3 km etäisyyksiä. Ikävä kyllä nämä eivät tärpänneet tunnettuihin muinaisjäännöksiin. Ainoa tätä linjahavaintoa haittaava tekijä on kuitenkin se, että Anttilan hiomauurrekivi ei ole alkuperäisellä paikallaan. Se on siirretty vanhalta rantatörmältä Vanajaveden laskussa vapautuneelle vesijättömaalle, joten sitä ei voi ottaa laskussa huomioon. Meille jää kuitenkin vielä kaksi kiveä, jotka joka tapauksessa muodostavat suoran linjan – tämä on fakta, jota ei voi kumota, mutta eipä se mitään kerrokaan.

En myöskään voi allekirjoittaa väitettäsi, että miekanhiontakivien uurteet osoittaisivat olettamasi linjan suuntaan – eiväthän Kirkkovalkaman kiven uurteet edes ole samansuuntaisia, ja Anttilankin kiven uurteista ainoa selkeä osoittaa aivan eri suuntaan. Kristiinanhovin kivikin on hieman epämääräinen, ja sen löytäjä Jyri Saukkonen on nyttemmin ollut hieman epäileväinen kiven miekanhiontakivistatusta kohtaan. Muussa tapauksessa olen valmis mielenkiinnolla keskustelemaan miekanhiontakivistä erikoisena kuppikivien tyyppinä, kuten esität.

Tavastiassa lähteiden käyttösi hieman kummastuttaa: käytät esimerkiksi Leväluhdan tontuista(???) kirjoittaessasi ilmeisesti Tarja Formiston sittemmin virheelliseksi osoitettuja mittauksia vuodelta 1993, vaikka uutta tarkempaa tietoa on saatavissa (Markku Niskanen 2006: Stature of the Merovingian-Period Inhabitants from Leväluhta, Finland. Fennoscandia Archaeologica XXIII. s. 24–36 http://www.sarks.fi/fa/PDF/FA23_24.pdf)

Niskanen osoittaa, että vainajien todelliset keskipituudet ovat olleet miehillä (4 kpl) 165,8 cm ja naisilla (21 kpl) 153,4 cm. Nämä ovat hieman keskimääräistä lyhyempiä, mutta eivät mitenkään poikkeuksellisia rautakauden Suomessa. Mielestäni tämä ei oikeuta kutsumaan leväluhtalaisia tontuiksi tai kääpiöiksi.

Myös väitteesi Leväluhdan edustamasta kannibalismista kaipaavat hieman lihaa luitten ympärille. Ihmissyönnin vaatima lihan irrottaminen jättää taitavassakin käsittelyssä luihin jälkiä, jollaisia Leväluhdan vainajista ei ole tavattu. Suosittelen tutustumaan Leväluhdasta vielä Anna Wessmannin artikkeliin vuodelta 2009 (Levänluhta - A Place of Punishment, Sacrifice or Just a Common Cemetery? Fennoscandia Archaeologica XXVI. s. 81-105 http://www.sarks.fi/fa/PDF/FA26_81.pdf).

Minua muuten kiinnostaisi tietää, miten kuppikiviteoriasi istuu Varsinais-Suomen kuppikiviin, joiden kupit kulkevat yleensä rinnakkaisina suorina linjoina? Ovatko nämä tie-, pelto- vai asutuskuvioita? Myös Hämeestä tunnetaan vastaavanlaista kuppien muodostamia kuviota (mm. Mierolan Sillankorvan kivi http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... s=82010061). Myös tähtikuvioinen kuppikivi löytyy Viroa lähempää Hattulan Retulansaaresta. (Kuva: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... pikivi.jpg)

Lopuksi totean vielä omasta puolestani, että ihmismenneisyydessä maailmaa ei yleensä ole hahmotettu kaksiulotteisesti lintuperspektiivistä (karttana), vaan kiintopisteiden välisinä etäisyyksinä maan pinnalla. Eiväthän merenkulussa käytetyt itineraariot tai rajasopimuksetkaan ole karttoja, vaan ne on ilmaistu kiintopisteiden avulla. Tämän pohjalta ajatus kuppikivistä kaksiulotteisina karttoina tuntuu lähtökohtaisesti hieman anakronistiselta.

Ja niin, on muuten olemassa sellainenkin arkeologian haara kuin historiallisen ajan arkeologia, joka tutkii nimenomaan menneisyyttä (Suomen tapauksessa) keskiajasta nykypäivään. Esittämäsi Lallin kirveeniskun esihistoria-historia -jako ei ole enää nykyään jako arkeologian ja historiantutkimuksen välillä.

jukkis
Viestit: 168
Liittynyt: 05.11.13 13:48

Re: Tavastia

Kiitos tietenkin Tavastiaa kohtaan esittämästä mielenkiinnosta, mutta kuten tiedät, sen aihepiiri on laaja kuin maan ja taivaan välillä, ja tässä välissä olen pakotettu rajaamaan aihetta jotenkin. Otan nyt teemaksi tuon tyrvännön ja kenties tässä vielä joskus voidaan hypätä laajempiinkin kuvioihin. Rajauksella pysyy keskustelu ns. hanskassa.
Olen erittäin iloinen että havaitsit myös miekanhiontakivien muodostaman suoran linjan! Havaitsin tämän itsekin tehdessäni aiheesta arkeologian proseminaarityötä, ja laskin myös huvikseni kivistä 33,3 km etäisyyksiä. Ikävä kyllä nämä eivät tärpänneet tunnettuihin muinaisjäännöksiin. Ainoa tätä linjahavaintoa haittaava tekijä on kuitenkin se, että Anttilan hiomauurrekivi ei ole alkuperäisellä paikallaan. Se on siirretty vanhalta rantatörmältä Vanajaveden laskussa vapautuneelle vesijättömaalle, joten sitä ei voi ottaa laskussa huomioon. Meille jää kuitenkin vielä kaksi kiveä, jotka joka tapauksessa muodostavat suoran linjan – tämä on fakta, jota ei voi kumota, mutta eipä se mitään kerrokaan.
Jep, pidän itsekin itsestäänselvänä että Anttilan kiveä on siirretty. Sillä kun vetää viivan näiden kolmen lävitse, huomaa aikas piankin että ne eivät stemmaa. Anttilan kiven kuuluisi olla aavistuksen etelämpänä, ja väitänpä että siellä se on ollutkin. Mikäli sitä on siirrelty jostain muualta, niin silloin sitä on siirretty kaksi kertaa historiansa aikana.

Eikä tässä kaikki, alkuperäinen etäisyys on melkoisella varmuudella ollut 3.33 km mutta myös se on rikkoutunut kiveä siirtäessä. Mikä tämä mitta sitten on?
Tässä mielessä en ihan rinnastaisi miekanhiontakiviä kuppikiviin, sillä kyse ei ole kartasta vaan jonkinlaisesta maanjaosta. Etäisyys on mitattu ns. gotlannin kyynärän avulla, joka siis on 0.55m jolloin mittayksikkö tanko käsittää kuusi kyynärää eli 6 x 0.55m joka siis on 3.33m.
Tätä mittaa ei tarvitse Tyrvännössä kaukaa hakea, sillä kirkko on rakennettu tällä mittasuhteella, tämä kannattaa lukea ajatuksella.
http://www.tyrvanto.net/verkko/tyrvanto ... 01/j12.htm

Luonnollisesti olen katsonut kaikkien kivikirkkojen mittasuhteita Markus Hiekkasen ”Keskiajan kivikirkot” teoksen avulla, ja huomannut että valtaosassa kivikirkkojen takaseinät ovat mitattu po. kyynärän avulla. Lähes järjestään ne ovat jaollisia luvulla 0.55. Hiekkanen ei tätä itse tietenkään mainitse, sillä hänen ajoituslaskelmansa ovat pahasti ristiriidassa mittayksikön kanssa jonka käyttö loppui jo 1400-luvulla. Yleisesti tätä ei taas tiedetä koska nämä ovat akateemisten piirien ns. vapaamuurarillisia salaisuuksia, kuten yleensäkin kaikki muinaiseen arkkitehtuuriin perustuva. Näistä jutuista voi kukin tykönään pohtia miksi ainakin länsisuomen kivi- ja puukirkot ovat rakennettu aina 33.3 km välein.

Tekisi mieli vielä sanoa että näillä miekanhiontakivilllä voi olla vielä kolmaskin astronominen funktio mutta sen puolen jätän jollekulle toiselle ratkottavaksi. Ainakin suunta on kohti auringonnousua
En myöskään voi allekirjoittaa väitettäsi, että miekanhiontakivien uurteet osoittaisivat olettamasi linjan suuntaan – eiväthän Kirkkovalkaman kiven uurteet edes ole samansuuntaisia, ja Anttilankin kiven uurteista ainoa selkeä osoittaa aivan eri suuntaan. Kristiinanhovin kivikin on hieman epämääräinen, ja sen löytäjä Jyri Saukkonen on nyttemmin ollut hieman epäileväinen kiven miekanhiontakivistatusta kohtaan. Muussa tapauksessa olen valmis mielenkiinnolla keskustelemaan miekanhiontakivistä erikoisena kuppikivien tyyppinä, kuten esität.
Minä kyllä olin näkevinäni. Samoin kun kompassini astelukukin. Keskimmäistä en tosin mitannut kun se oli asuintalon takapihalla ja niin kun koetinkin sinne luikkia, niin eikös isäntä ollut siellä laittamassa pyykkiä. Ei sillä, mukavantuntuinen mies ja tunnuin pitävän hänestä ensisilmäyksellä, mutta en sitten kehdannut ihan kompassilla mitata kun se siinä oli, mutta silmämääräisesti meni tien mukaisesti kaakko-koillinen mukaisesti.
Minua muuten kiinnostaisi tietää, miten kuppikiviteoriasi istuu Varsinais-Suomen kuppikiviin, joiden kupit kulkevat yleensä rinnakkaisina suorina linjoina? Ovatko nämä tie-, pelto- vai asutuskuvioita?
Varsinaissuomeen en voi sanoa perehtyneeni. sen kuppikivet ovat ilmeisemmin balttilaista lainaa eivätkä suoraan liity kantahämäläisiin. luultavasti ne ovat asutuskuvioita kun jengi asuu saman joen varrella.
Myös tähtikuvioinen kuppikivi löytyy Viroa lähempää Hattulan Retulansaaresta...[...]...Tämän pohjalta ajatus kuppikivistä kaksiulotteisina karttoina tuntuu lähtökohtaisesti hieman anakronistiselta.
Retulansaaren – joka siis sijaitsee ihan Tyrvännön vieressä – kuppikiveä en millään muotoa hyväksy Otavaksi. Siinä on ylimääräinen tähtikin, ja otavan mittasuhteet ovat liiaksi vääristyneet. Meni aikaa ennen kuin löysin miltä Otava on näyttänyt 500-luvulla, mutta ei se silloinkaan ollut tuon muotoinen. Sen sijaan asettelin sen kartaksi ja huomasin että valtaosa ”tähdistä” muotoilee oivallisesti Retulansaari-Alvettula –tielinjaa ja tihentymä osuisi Palssarin tienristeykseen. Olen toki valmistanut karkean kuvankin joka on viestiketjun alimpana
http://www.sinikivi.com/foorumi/hermeet ... ?start=160

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Tavastia

Vetehinen kirjoitti:
Jaakko Häkkinen kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Katsoin ihan mielenkiinnosta mitä Geologian tutkimuslaitoksen geologisten aineistojen karttapalvelua sanoo Orijärven tienoosta. Se näyttää olevan "sora ja hiekka" ja sininen savimaa näyttää puuttuvan Orijärveltä.
Orijärviä on Mikkelissä kaksi; meitä koskee se heti Mikkelin eteläpuolella oleva. Ja Mikkelin eteläpuolella on useampiakin savialueita:
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KART ... 201953.jpg
Linkkaamastasi vuoden 1953 kartasta puuttuvat selosteet mitä maaperää mikin väri kuvaa, joten melko vaikea sanoa ilman karttaselosteita mikä väri on savimaata (onko sitä lainkaan?). Et tunnu kuitenkaan hyväksyvän viimeisimpiä online-karttojen tietoja vaan haet jotain vanhempaa.
Hyväksyisin, jos saisin ne selvinä näkyviin. Sinun linkkisi oli aika onneton käyttää, joten etsin selvempiä. Eivätkä ne saviesiintymät ole puolessa vuosisadassa mihinkään kadonneet, älä pelkää.
Geologisissa kartoissa on aina samat tunnusvärit: savi on siniharmaata joko keltaisella viivoituksella tai ilman.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”