historian harrastaja
Viestit: 37
Liittynyt: 30.03.12 12:46

Re: "Olin itse mukana"-argumentti

Jag var själv med Oriveden yhteiskoulun kouluneuvostossa, Panssariprikaatin varusmiesneuvostossa, opiskelija-asuntolan asukasneuvostossa sekä Helsingin Hämäläis-Osakunnnan toiminnassa vuosina 1974-1983 stalinistien valtakaudella.

Jag var sjäv med, kun stalinistinen Akateeminen Sosialistiseura pystytti "Suomen vallankumous" -näyttelyn Helsingin yliopiston päärakennuksen aulaan vuonna 1978.

Jag var själv med, kun toistakymmentä vuotta vallassa ollut äärivasemmisto äänestettiin kumoon Hämäläis-Osakunnan yleiskokouksessa vuonna 1983.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: "Olin itse mukana"-argumentti

historian harrastaja kirjoitti:Jag var själv med Oriveden yhteiskoulun kouluneuvostossa, Panssariprikaatin varusmiesneuvostossa, opiskelija-asuntolan asukasneuvostossa sekä Helsingin Hämäläis-Osakunnnan toiminnassa vuosina 1974-1983 stalinistien valtakaudella.

Jag var sjäv med, kun stalinistinen Akateeminen Sosialistiseura pystytti "Suomen vallankumous" -näyttelyn Helsingin yliopiston päärakennuksen aulaan vuonna 1978.

Jag var själv med, kun toistakymmentä vuotta vallassa ollut äärivasemmisto äänestettiin kumoon Hämäläis-Osakunnan yleiskokouksessa vuonna 1983.
Juu, mutta kyse onkin siitä, a) kerrotko tapahtumia muistisi mukaan vai onko sinulla esim. päiväkirjaa tuolta ajalta b) yleistätkö omia kokemuksiasi ksokemaan myös muita c) väitätkö tietäväsi mitkä olivat vastustajiesi motiivit tai tiedätkö edes, mitä heidän kielenkäyttösi tarkoitti.

historian harrastaja
Viestit: 37
Liittynyt: 30.03.12 12:46

Re: "Olin itse mukana"-argumentti

Minä olen kotoisin Längelmäeltä, Pohjois-Hämeestä. Längelmäen kirkonkylä on autio ja tyhjä, koska kuntakeskus ja säästöpankin pääkonttori siirettiin Länkipohjaan rautatien ja valtatien varrelle vuonna 1964. Längelmäen seurakunta on lakkautettu, koska kunta jaettiin kahtia: toinen puoli liittyi Oriveteen ja toinen puoli liittyi Jämsään.

1960-luvulla kirkonkylän K-kauppa oli täynnä asiakkaita aamusta iltaan ja kauppias Saarela järjesti 2-kerroksisessa kivitalossaan suuret joulujuhlat kaikille asiakkaille. 1960-luvun jouluaamuina (nykyään autio) Längelmäen kirkko oli ääriään myötä täynnä seurakuntalaisia. Saarelan kauppa on suljettu kirkonkylässä.

Yhtään linja-autoa ei kulje entisellä kotiseudullani.

1960-luvulla Tampereelle lähti bussi klo 7, klo 9 ja klo 11.30. Oriveden yhteiskouluun lähti bussi klo 7 ja 8. Tampere-Kuhmoinen -postiauto meni Kuhmoisten suuntaan klo 9 ja Tampereen suuntaan klo 16.50. Väinö Paunun linja-auto meni Kuhmoisista Tampereen suuntaan Viitapohjan kautta klo 9 ja Kuhmoisten suuntaan klo 17. Väinö Lahtisen, sittemmin Pohjolan Liikenteen bussit lähtivät Tampereelta eteläisen Längelmäen suuntaan klo 8, klo 15 ja klo 17.

Minä olin itse mukana. Jag var själv med 1950-luvulta lähtien.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: "Olin itse mukana"-argumentti

Kyösti Wilkuna oli itse mukana vuosien 1917-18 myllerryksissä ja kirjoitti tuoreeltaan kokemuksensa ja näkemyksensä julkisuuteen. Luen parhaillaan kyseistä teosta täällä Internetissä. Se kuvaa havainnollisesti aktiivisen valkoisen toimijan näkökulmaa itse tapahtumien aikaan, tai paremminkin katkeroittavan tapahtumisen jälkiviisaudella. Wilkuna lähti niihin mukaan Nivalassa, Keski-Pohjanmaalla.

https://archive.org/details/kunkansanouseemu00wilk

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”