Sivu 1/2

Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 06.12.13 14:12
Kirjoittaja Tapio Onnela
Tampereen yliopiston Aikalainen lehdessä (29.11.2013) Ville Kivimäkeä haastattelee Heikki Laurinolli isänmaallisuuden symbolien uuskäytöstä ja veteraanien perinnön väärinkäytöstä:
Isänmaallisuus oudoissa käsissä
Sotasukupolven kunnioituksen käyttö muukalaisvihan välineenä harmittaa tutkija Ville Kivimäkeä, joka on tutkinut suomalaissotilaiden henkisiä haavoja Murtuneet mielet -tutkimuksessaan. Kirja sai tämänvuotisen Tieto-Finlandia-palkinnon.
– Suurin osa suomalaisista on aina arvostanut veteraaneja, mutta 1990-luvulla alkaneessa kunnianpalautuksessa on osin mennyt puurot ja vellit sekaisin, Kivimäki sanoo.
Kunnianosoituksen nimissä ryhdyttiin korostamaan kovia ja kovuutensa vuoksi isänmaallisiksi ymmärrettyjä arvoja.
– Historiallisesti katsottuna sotasukupolven kestävintä sisäpoliittista perintöä on kuitenkin suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen 1950-luvulta alkaen, ei rasismi, militarismi saati uusliberalismi.
Kivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia ”veteraanit raivostuivat” -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit…venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit…maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Artikkelissa nostetaan esille kaksi karikatyyriä: suojeluskuntalainen veteraani ja pilkkaava taistolainen:
Yksi uuspatriotismin myyteistä on väite, että sotaveteraaneja ehtimiseen ryvetettiin läpi koko 1960- ja 1970-lukujen. Tässä näkemyksessä kokonainen ajanjakso typistyy kahteen karikatyyriin: suojeluskuntalaiseen veteraaniin ja pilkkakirvestä heiluttavaan taistolaiseen.
– Moni veteraani on varmasti loukkaantunut, mutta toisaalta esimerkiksi Eino S. Repo, Aarne Saarinen, Ahti Karjalainen, Ele Alenius ja Touko Laaksonen olivat sotaveteraaneja. Nyt on esitetty ajatus, että veteraani oli aina oikeistoa, jota nuori vasemmistolainen ryvetti. Se on paljon monimutkaisempi kuvio, Ville Kivimäki sanoo.
Kivimäki erottaa toisistaan veteraanien haukkumisen ja ymmärtämisen. Eivät veteraanit aina itsekään ymmärtäneet eivätkä osanneet asioistaan puhua.
– On yleismaailmallinen ilmiö, että veteraanit kaikkialla ovat kokeneet, että seuraava sukupolvi ei ymmärrä mitä he ovat kokeneet. On ihan hyvä kysymys, että voiko sitä edes ymmärtää, Kivimäki pohtii.
Isänmaallisuus oudoissa käsissä

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 06.12.13 18:36
Kirjoittaja jsn
Mitä enemmän aikaa kuluu, sen ohkaisemmaksi ja pinnallisemmaksi käsitys sodasta ja samalla sotaveteraaneista muuttuu. Tämä ei ole hyvä asia. Minusta tuntuu ettei tätä ole täysin tajuttu tässäkään jutussa.

1970-luvulla sotaveteraaneista valtaosa oli työelämässä olevia ihmisiä, 2000-luvulla he ovat olleet alati harveneva eläkeläisten joukko.

Tämän päivän elossa olevat sotaveteraanit olivat neljäkymmentä vuotta sitten varsin vireitä ihmisiä. He pitivät edelleen hallussaan yhteiskunnan johtopaikkoja, ja heihin törmäsi aivan kaikkialla, aivan kuten 2000-luvun alkupuolella suuret ikäluokat. Minusta sotaveteraanien niputtaminen yhdeksi ja samaksi ilmiöksi ei huomioi tätä olennaista historiallista eroa. Aika muuttuu ja ihmiset sen mukana. 2010-luvulla sotaveteraani-alkaa Suomessa olla myyttinen hahmo, johon ei kohta törmää yhtään missään (jos niitä t-paitoja ei lasketa). Tällä välin heitä vastustaneista suurista ikäluokistakin iso osa alkaa olla jo siirtynyt ajasta iäisyyteen. 1950-luvulla sotaveteraani saattoi yhtä hyvin olla huonosti metsässä asuva työikäinen, alkoholisoitunut pikkurikollinen tai menestyvä yritysjohtaja.

Suurissa maissa, jotka käyvät vuosikymmenestä toiseen jonkinlaisia sotia, kuten USA, Israel, Britannia tai Venäjä, sotaveteraanin käsite sisältää paljon hyvin erilaisia merkityksiä.

Koko veteraanin käsite pitäisi purkaa, jotta sen merkitys ymmärrettäisiin. Samalla tulisi entistä vaikeammaksi erilaisten väittämien esittäminen veteraani-argumentilla.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 06.12.13 18:47
Kirjoittaja F. Lager
Nimimerkki jsn,

Tämä vaatisi täsmennystä:

“heitä vastustaneista suurista ikäluokistakin”

Vastustivatko suuret ikäluokat (tai jokin erillinen osa suuria ikäluokkia) sotaveteraaneja?

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 06.12.13 21:36
Kirjoittaja jsn
F. Lager kirjoitti:Tämä vaatisi täsmennystä:

“heitä vastustaneista suurista ikäluokistakin”

Vastustivatko suuret ikäluokat (tai jokin erillinen osa suuria ikäluokkia) sotaveteraaneja?
Olisi pitänyt varmaan käyttää lainausmerkkejä? Viittasin itse artikkelissa esiintyneeseen väitteeseen miten heitä ei aikanaan ymmärretty 60-70-luvun "nuorten" toimesta. "Suuriin ikäluokkiin" mahtuu hyvin monenlaista näkemystä. Yleistää voi sikäli vain, että ns. suurten ikäluokkien n. 1945-5? syntyneiden vanhemmat olivat usein 1910-20-luvulla syntyneitä ja suurella todennäköisyydellä heillä oli kokemusta sodasta. Ei tietenkään kaikilla. Ehkä "pitää" "purkaa" myös "suuren ikäluokan" käsite. Moni varmasti myös heistä suhtautui vanhempiensa ja varsinkin isiensä kokemuksiin ihailevasti.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 00:25
Kirjoittaja kpj
Haastattelussa sanotaan:

"Kivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla."

Tähän olisi lisättävä miten rienaava on kaatuneiden samaistaminen sotahankkeisiin, jossa heidän osana oli pelkkä kuoleminen vastuuttoman politiikan uhreina.

1939 - 1944 aikana 70 - 80 suomalaista kuoli sodassa joka ikinen päivä. Jälkipolvikin joutuu yhä lohduttautumaan - sota oli niin kammottava.

Näin on käynyt tavaksi väittää, että "itsenäisyys pelastettiin" sotimalla. Moni veteraani on - psykologisesti ymmärrettävästi - saatu mukaan tähän kertomukseen.

Kaatuneita ei sovi sekoittaa sotaintoiluun.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 08:44
Kirjoittaja jsn
kpj kirjoitti:Tähän olisi lisättävä miten rienaava on kaatuneiden samaistaminen sotahankkeisiin, jossa heidän osana oli pelkkä kuoleminen vastuuttoman politiikan uhreina.

1939 - 1944 aikana 70 - 80 suomalaista kuoli sodassa joka ikinen päivä. Jälkipolvikin joutuu yhä lohduttautumaan - sota oli niin kammottava.

Näin on käynyt tavaksi väittää, että "itsenäisyys pelastettiin" sotimalla. Moni veteraani on - psykologisesti ymmärrettävästi - saatu mukaan tähän kertomukseen.
Peräti kummallinen ajatus, että kaatuneista ei saisi puhua sodasta puhuttaessa. Minusta juuri se, että sodassa kuollaan, vammaudutaan ja kärsitään taloudellisia menetyksiä (niin valtio- kuin yksilötasolla) pitäisi olla aina päällimmäisenä mielessä sotia muisteltaessa.

Ilmeisesti tarkoitat "sotahankkeilla" jotakin suurta uusisänmaallista projektia. Sellaista minun on kyllä perin vaikea nähdä. Enemmänkin epämääräistä puhetta ja sodasta puhuminen muuttuu kokonaisuudessaan alati epämääräisemmäksi. "Vihollinenkaan" ei ole enää välttämättä sama.

Ymmärtääkseni Kivimäki tarkoittaa juuri sitä ajattelua, joka kulminoitui siihen, miten Suomen jääkiekkomaajoukkue sai ennen loppuottelua (en muista vuotta) kenraali Ehrnroothin vieraakseen. Urheilulla ja sotimisella pitäisi olla perin vähän tekemistä keskenään. Toisaalta jonkin 2000-luvun alun vuoden (taaskaan en muista) itsenäisyyspäivän vastaanotolla samainen kenraali puhui toimittajille maahanmuuttajien integroimisen puolesta, kun häneltä kysyttiin mikä on nykyajan Suomessa olisi tärkeintä työtä itsenäisyyden hyväksi. Toimittajat menivät sanattomiksi ja lausuma unohdettiin.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 09:22
Kirjoittaja Emma-Liisa
jsn kirjoitti: Ehkä "pitää" "purkaa" myös "suuren ikäluokan" käsite.
Tätä ovat sosiologit tehneet jo monessakin kirjassa, esim. Kenen sukupolveen kuulut ja Suuret ikäluokat. Niistä käy ilmi, että elämäntyylejä oli useita, vaikka usein puhutaan vain pienestä joukosta opiskelijoita. Heidän tempauksensa oli esillä mediassa, esim. Vanhan valtaus, jossa oli vain satoja nuoria. Samaan aikaan Ruotsiin muutti tuhansia.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 12:34
Kirjoittaja Niitä sun näitä
kpj kirjoitti:Kaatuneita ei sovi sekoittaa sotaintoiluun.
Lieneekö tuokin seikka aikoinaan unohtunut?


Ylipäällikön päiväkäsky n:o 1 kesäkuulta 1941

http://www.mannerheim.fi/pkaskyt/pk1_41.gif
"Sankarivainajat nousevat kesäisten kumpujen alta jälleen rinnallemme tänään, jolloin lähdemme Suomelle turvatun tulevaisuuden luodaksemme Saksan mahtavien sotavoimien rinnalla ja asetovereina vakain mielin ristiretkelle vihollistamme vastaan."
Aiheesta enemmän:

http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuo ... lussa-1941

Sama linkki lyhennettynä: http://tinyurl.com/qjz8r8a

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 12:49
Kirjoittaja Emma-Liisa
Niitä sun näitä kirjoitti:
kpj kirjoitti:Kaatuneita ei sovi sekoittaa sotaintoiluun.
Lieneekö tuokin seikka aikoinaan unohtunut?


Ylipäällikön päiväkäsky n:o 1 kesäkuulta 1941

http://www.mannerheim.fi/pkaskyt/pk1_41.gif
"Sankarivainajat nousevat kesäisten kumpujen alta jälleen rinnallemme tänään, jolloin lähdemme Suomelle turvatun tulevaisuuden luodaksemme Saksan mahtavien sotavoimien rinnalla ja asetovereina vakain mielin ristiretkelle vihollistamme vastaan."
Aivan sama teema oli eräässä kuuluissassa NL:n sodanaikaisessa runossa, jonka kirjoittaja oli muistaakseni Konstantin Simonov.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 13:15
Kirjoittaja Heikki Jansson
Emma-Liisa kirjoitti:ovat sosiologit tehneet jo monessakin kirjassa, esim. Kenen sukupolveen kuulut ja Suuret ikäluokat. Niistä käy ilmi, että elämäntyylejä oli useita, vaikka usein puhutaan vain pienestä joukosta opiskelijoita. Heidän tempauksensa oli esillä mediassa, esim. Vanhan valtaus, jossa oli vain satoja nuoria. Samaan aikaan Ruotsiin muutti tuhansia.
Näin on ilman muuta. Kuitenkin on syytä muistaa Vanhan valtauksen symbolinen merkitys. Valtaus muistuttaa lopullista iskua tuolloin aikaansa eläneelle (joskus ”patriarkaaliseksi” sanotulle) kapitalistiselle yhteiskuntamallille maassamme ja siirtymistä kohti länsieurooppalaista demokratiaa. Siinä tavallaan otettiin viimeinen askel kohti nykyisin vallitsevaa ”veronmaksajien diktatuuria” jota sosiaalidemokraatit ja osin kansandemokraatit olivat ajaneet vuosikymmeniä maahamme. Lisäksi, pyrkimättäkään mihinkään analyysin muistutan seuraavasta:

Vain muutamaa kuukautta aiemmin oli massamme kuulunut ennenkuulumaton protesti Tšekkoslovakian miehitystä vastaan (silloin siis puhuttiin oikeasta, akuutista miehityksestä, ei mistään Viron postimerkkimyyjämiehityksestä) ja tulossa oli vielä osa Vietnamin sodan vastaisista mielenosoituksista. Muistaa sopii myös Ranskan ylioppilasmellakat samana vuonna. Kaupungistuminen ja maaseutujen autioituminen ja koulutuksen merkityksen korostuminen yhteiskunnnassa saivat ilmauksensa ylioppilasliikehdinnässä koko Euroopassa - ja meillä oli symbolina sille Vanhan valtaus.

Ns. partaradikaalien perintönä oli tuolloin suurilla ikäluokilla maassamme sadankomitea, rukouslauantait (maallemme spesifisenä ilmiönä), tulossa oli sotiemme historian kirjoittaminen uusiksi kun ajopuuteoria upotettiin ja sisällissotaa koskevat falskit myytit rikottiin (nimim. nylander lainasi terävästi professori Vihavaista äskettäin toisessa viestiketjussa tästä valkopesumyytistä). Jäljelle jäi oikeastaan vain talvisotaa koskea myytti antibolshevistisen oikeistopolitiikan ihanuutta (1918-45) kuvaavista myyteistä.

Vanhan valtaus ansaitsee toki hieman myytinkin kuvaa – itse asiassa koko joukon. Sitä ei pidä ainakaan aliarvioida, joskin myytti mikä myytti. Symboloihan se yhden aikakauden loppua ja uuden - demokraattisemman - alkua monessakin mielessä. Sotapoliitikan jälkeinen poliittinen kehitys maassamme alkoi yleiseurooppalaiseen tapaaan vakiintua ja hakea uriaan myös meillä. Uuden sukupolven asia oli hakea ne urat.


Semmottii...

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 13:50
Kirjoittaja Vetehinen
Tapio Onnela kirjoitti:Tampereen yliopiston Aikalainen lehdessä (29.11.2013) Ville Kivimäkeä haastattelee Heikki Laurinolli isänmaallisuuden symbolien uuskäytöstä ja veteraanien perinnön väärinkäytöstä:
Isänmaallisuus oudoissa käsissä
Kivimäki moittii veteraaneihin vetoamista ja kertoo tarinan skinistä, pisti Suomen lipun ikkunaansa ja mitäpä muutakaan Kivimäki teki kuin vetosi veteraaniin, lippua ei saa laittaa ikkunaan. Kivimäki pelaa samaa peliä kuin he, joita Kivimäki moittii.

Isänmaallisuushan on erityisesti vasemmistolaisille kirosana, koska isänmaallisuuteen liittyy ajatus, ettei suomalainen Suomi kuulukaan kaikille maailman ihmisille.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 14:03
Kirjoittaja Emma-Liisa
Emma-Liisa kirjoitti:ovat sosiologit tehneet jo monessakin kirjassa, esim. Kenen sukupolveen kuulut ja Suuret ikäluokat. Niistä käy ilmi, että elämäntyylejä oli useita, vaikka usein puhutaan vain pienestä joukosta opiskelijoita. Heidän tempauksensa oli esillä mediassa, esim. Vanhan valtaus, jossa oli vain satoja nuoria. Samaan aikaan Ruotsiin muutti tuhansia.
Näin on ilman muuta. Kuitenkin on syytä muistaa Vanhan valtauksen symbolinen merkitys. Valtaus muistuttaa lopullista iskua tuolloin aikaansa eläneelle (joskus ”patriarkaaliseksi” sanotulle) kapitalistiselle yhteiskuntamallille maassamme ja siirtymistä kohti länsieurooppalaista demokratiaa. Siinä tavallaan otettiin viimeinen askel kohti nykyisin vallitsevaa ”veronmaksajien diktatuuria” jota sosiaalidemokraatit ja osin kansandemokraatit olivat ajaneet vuosikymmeniä maahamme. [/quote]

Tämä lopputulos tuskin oli kuitenkaan se, mihin ko. ylioppilaat pyrkivät. Tosin ehkä sana "vallankumous" ei kai vielä tarkoittanut sitä, mitä se 70-luvulla tarkoitti.
Heikki Jansson kirjoitti: Lisäksi, pyrkimättäkään mihinkään analyysin muistutan seuraavasta:

Vain muutamaa kuukautta aiemmin oli massamme kuulunut ennenkuulumaton protesti Tšekkoslovakian miehitystä vastaan (silloin siis puhuttiin oikeasta, akuutista miehityksestä, ei mistään Viron postimerkkimyyjämiehityksestä)
Aika kumma vertaus. Vuoden 1968 kokemukset Tshekkoslovakiassa olivat toki ikävät, niin suurimmaksi osaksi kuitenkin ei-väkivaltaiset.

Kari Alenius käyttää teoksessaan Viron, Latvian ja Liettuan historia (2000) periodista 1944-1991 nimitystä "toinen neuvostomiehitys".
Heikki Jansson kirjoitti: ja tulossa oli vielä osa Vietnamin sodan vastaisista mielenosoituksista. Muistaa sopii myös Ranskan ylioppilasmellakat samana vuonna. Kaupungistuminen ja maaseutujen autioituminen ja koulutuksen merkityksen korostuminen yhteiskunnnassa saivat ilmauksensa ylioppilasliikehdinnässä koko Euroopassa - ja meillä oli symbolina sille Vanhan valtaus.

Ns. partaradikaalien perintönä oli tuolloin suurilla ikäluokilla maassamme sadankomitea, rukouslauantait (maallemme spesifisenä ilmiönä),
Mihinkäs unohtui e-pilleri ja keskioluen tulo kauppoihin?

Huomattakoon, että ylioppilaiden keskeinen tavoite - "yksi mies, yksi ääni" -periaate yliopiston hallinnossa torjuttiin, vaikka sitä tukivat Kekkonen ja Virolainen.

On muistettava myös "unohdetun kansan" vastaprotesti.
Heikki Jansson kirjoitti: tulossa oli sotiemme historian kirjoittaminen uusiksi kun ajopuuteoria upotettiin ja sisällissotaa koskevat falskit myytit rikottiin (nimim. nylander lainasi terävästi professori Vihavaista äskettäin toisessa viestiketjussa tästä valkopesumyytistä). Jäljelle jäi oikeastaan vain talvisotaa koskea myytti antibolshevistisen oikeistopolitiikan ihanuutta (1918-45) kuvaavista myyteistä.
Epäilemättä monet historiantutkijat tekivät hyvää työtä, mutta taistolaisnuorison keskuudessa syntyi uusia myyttejä. Johonkinhan se ihailu piti kohdistaa...Ja kas kummaa: russofobiselle AKS-läiseltä isältä periytyi neukkuja ihailevalle ASS:laiselle pojalle ja tyttärelle muuan piirre ei lainkaan tunnettu mmyötätuntoa naapurimaan kansan kärsimyksiä kohtaan, vaan sen velvollisuudeksi katsottiin uhrautuminen "suuremman hyvän" hyväksi.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 14:10
Kirjoittaja Emma-Liisa
Vetehinen kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Tampereen yliopiston Aikalainen lehdessä (29.11.2013) Ville Kivimäkeä haastattelee Heikki Laurinolli isänmaallisuuden symbolien uuskäytöstä ja veteraanien perinnön väärinkäytöstä:
Isänmaallisuus oudoissa käsissä
Kivimäki moittii veteraaneihin vetoamista ja kertoo tarinan skinistä, pisti Suomen lipun ikkunaansa ja mitäpä muutakaan Kivimäki teki kuin vetosi veteraaniin, lippua ei saa laittaa ikkunaan. Kivimäki pelaa samaa peliä kuin he, joita Kivimäki moittii.

Isänmaallisuushan on erityisesti vasemmistolaisille kirosana, koska isänmaallisuuteen liittyy ajatus, ettei suomalainen Suomi kuulukaan kaikille maailman ihmisille.
Kivimäki vain kertoo kyseisen veteraanin mielipiteen: tämä ei ollut pitänyt lipun laittamisesta ikkunaan.

Siis kyse oli siitä, että skinin käsitys veteraanin kunnioittamisesta meni metsään, koska hän lainasi sen ulkomailta eikä tuntenut vanhemman väen käsityksiä lipun kunnioituksesta.

Toki Kivimäki tämän jälkeen tekee oman tulkinnan: kyseinen veteraani olisi arvostanut enemmän käytännön apua. Muistettakoon, että jo Yrjö Jylhä vieroksui suuria sanoja - arvot tulivat todeksi toiminanssa.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 14:27
Kirjoittaja Vetehinen
Emma-Liisa kirjoitti: Siis kyse oli siitä, että skinin käsitys veteraanin kunnioittamisesta meni metsään, koska hän lainasi sen ulkomailta eikä tuntenut vanhemman väen käsityksiä lipun kunnioituksesta.
Sinä lisäsit omankin tulkintasi tähän soppaan. Veteraanit käyvät vähän kenen tahansa keppihevosiksi.

Onko se sitten väärin laittaa Suomen lippu ikkunaan kun veteraani ei tykkää?
Emma-Liisa kirjoitti:Toki Kivimäki tämän jälkeen tekee oman tulkinnan: kyseinen veteraani olisi arvostanut enemmän käytännön apua.
Joo Kivimäen oma tulkinta veteraanin mahdollisesta arvostuksesta, jonka muiden kohdalla tyrmää. Itselleen toki sallii.

Re: Veteraanit uuspatriotismin keppihevosina

Lähetetty: 07.12.13 15:53
Kirjoittaja Heikki Jansson
Heikki Jansson kirjoitti:otettiin viimeinen askel kohti nykyisin vallitsevaa ”veronmaksajien diktatuuria” jota sosiaalidemokraatit ja osin kansandemokraatit olivat ajaneet vuosikymmeniä maahamme.
Emma-Liisa kirjoitti:Tämä lopputulos tuskin oli kuitenkaan se, mihin ko. ylioppilaat pyrkivät. Tosin ehkä sana "vallankumous" ei kai vielä tarkoittanut sitä, mitä se 70-luvulla tarkoitti.
Se ei varmaankaan ollut se lopputulos johon ylioppilaat pyrkivät, siinä olet varmaan oikeassa, mutta ei sillä olekaan niin väliä, siihen se johti kuitenkin, pyrkivätpä he siihen tai ei. Se ei tietysti vähennä tai pienennä sen merkitystä.

Kirjoitit viestiisi sävyyn, joka antoi aiheen olettaa, että käsitit että Vanhan valtaus olisi ollut (vain) jokin sadoista ellei tuhansista arkipäiväisistä kokoontumisesta, johon kuitenkin – loppujen lopuksi – otti osaa vain muutamia satoja osallistujia. Ts. olisit käsittänyt, että yhtä hyvin voitaisiin puhua joistain leffateatterikäynnistä tai urheilukilpailusta, jossa on käynyt satoja henkilöitä. Ehket kuitenkaan tarkoittanut sitä. Siihen kuitenkin reagoin kun kirjoitit:
Emma-Liisa kirjoitti:Heidän tempauksensa oli esillä mediassa, esim. Vanhan valtaus, jossa oli vain satoja nuoria. Samaan aikaan Ruotsiin muutti tuhansia.
Vertasit sitä siis sen jälkeen maastamuuttoon Ruotsiin, joka oli todellinen ongelma (mistä lienemme yksimielisiä). Siten sain sen käsityksen, että mahdollisesti halusit verrata Vanhan valtausta (vain) johonkin leffailtaan tai lätkämatsiin tms., joka oli vain saanut - jostain merkillisestä syystä – liikaa julkisuutta erityisesti verrattuna johonkin Ruotsiin muuttoon. Tällöin olisi, kuten kirjoitin, Vanhan valtauksen symbolinen merkitys unohtunut kokonaan.

Siksi tahdoin muistuttaa valtauksen symbolisen merkityksen tärkeydestä ja siinä yhteydessä kuvasin niitä realiteetteja, joilla oli suurin merkitys sen ajan nuorelle sukupolvelle ja josta tietysti Vanhan valtaus sai kasvualustansa mutten tietenkään tahtonut kiistää Sinunkaan esittämien näkökohtien oikeellisuutta an sich. Siten en oikeastaan näe syytä mihinkään eripuraan eikä mikään sen ajan ilmapiiriä kuvaava maininta – eivät tietysti liioin mainitsemasi - ole lainkaan poissuljettua.

- Detaljina muuten, keskiolut ”vapautettiin” muistamani mukaan vasta seuraavan vuoden alusta lukien joten keskivapaa alkoholikulttuuri ei ollut vielä Vanhan valtauksen tapahtuessa tehnyt lopullisesti tuloansa. Silloin myytiin vielä alkoholijuomia Alkon korteilla paikallisissa Alkoissa. E-pillereiden vaikutuksesta, välillisestä tai välittömästä ko. tapahtumaan Vanhan valtaukseen en osaa valitettavasti sanoa juuta enkä jaata.

Loppuosa viestissäsi ei kaipaa kommentteja kun en oikein enää tunne siinä mainittuja henkilöitä (entisiä taistolaisia) enää. Varmaankin nämäkin ovat olleet kuitenkin ihan mukavia ja sydämellisiä ihmisiä, eikö vaan. Ainakin monet heistä.


Semmottii...