jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:Luulin sinun tietävän esiinnyttyäsi foorumilla fasismin asiantuntijana.

Käsitykseni on, että Ukrainassa kommunistinen puolue on kielletty. Laki tuli viime vuonna voimaan. Näin muistelen.
Sekös se ainoa fasistihallinnon määritelmä lopulta olikin?

Nykyisen kiellon syynä oli puolueen maanpetokselliseksi katsottu toiminta Krimin miehitykseen ja Itä-Ukrainan tapahtumiin liittyen. Päätöksestä on kyllä valitettu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen eli asia on kesken.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

jsn kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulin sinun tietävän esiinnyttyäsi foorumilla fasismin asiantuntijana.

Käsitykseni on, että Ukrainassa kommunistinen puolue on kielletty. Laki tuli viime vuonna voimaan. Näin muistelen.
Sekös se ainoa fasistihallinnon määritelmä lopulta olikin?

Nykyisen kiellon syynä oli puolueen maanpetokselliseksi katsottu toiminta Krimin miehitykseen ja Itä-Ukrainan tapahtumiin liittyen. Päätöksestä on kyllä valitettu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen eli asia on kesken.
Luulin sinun esiintyvän fasismihallinnon asiantuntijana, jollaiseksi minun kykyni eivät riitä alkuunkaan, joten turvaudun muiden määritelmiin enkä keksi omia. Kommunismin vastustaminen on yksi fasismille tyypillinen piirre. Muut ovat sellaisen keksineet, mutta sinä et.

Ukrainan nykyhallinnon mielestä hallinnon toimien vastustaminen on maanpetos. Onko niin? Se olisi totalitääristä. Ainakin minun mielestäni olisi, koska olen salliva.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:Luulin sinun esiintyvän fasismihallinnon asiantuntijana, jollaiseksi minun kykyni eivät riitä alkuunkaan, joten turvaudun muiden määritelmiin enkä keksi omia. Kommunismin vastustaminen on yksi fasismille tyypillinen piirre. Muut ovat sellaisen keksineet, mutta sinä et.
En ole fasistihallintojen asiantuntija eikä antamani määritelmä ollut itse keksimäni. En ole missään vaiheessa tällaista väittänytkään. Joten puhut lööperiä. Myyttiset mittasuhteet näemmä saaneen määritelmän kohdat näyttäisivät kyllä olevan aika yleisiä. En ole vieläkään nähnyt sinun kumoavan niitä.
Lemmi kirjoitti:Ukrainan nykyhallinnon mielestä hallinnon toimien vastustaminen on maanpetos. Onko niin? Se olisi totalitääristä. Ainakin minun mielestäni olisi, koska olen salliva.
Ehkä, jos kielto ulotetaan muihinkin puolueisiin ja aletaan rajoittaa koko ajan lisää. Näin tuskin tapahtuu. Sellainen veisi Ukrainan kansainväliseen eristykseen ja vain heikentäisi sitä lisää. Tietenkin tilannetta pitää myös tarkastella historiallisessa kontekstissaan. Onhan EU:ssakin esitetty aika ajoin natsisymbolien kieltämistä.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

jsn kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Luulin sinun esiintyvän fasismihallinnon asiantuntijana, jollaiseksi minun kykyni eivät riitä alkuunkaan, joten turvaudun muiden määritelmiin enkä keksi omia. Kommunismin vastustaminen on yksi fasismille tyypillinen piirre. Muut ovat sellaisen keksineet, mutta sinä et.
En ole fasistihallintojen asiantuntija eikä antamani määritelmä ollut itse keksimäni. En ole missään vaiheessa tällaista väittänytkään. Joten puhut lööperiä. Myyttiset mittasuhteet näemmä saaneen määritelmän kohdat näyttäisivät kyllä olevan aika yleisiä. En ole vieläkään nähnyt sinun kumoavan niitä.
Luulen, ettet ole kertonut kenen esittelemäsi määritelmä on, jonka kumoamisessa ilmoittaudut tuomariksi.
jsn kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Ukrainan nykyhallinnon mielestä hallinnon toimien vastustaminen on maanpetos. Onko niin? Se olisi totalitääristä. Ainakin minun mielestäni olisi, koska olen salliva.
Ehkä, jos kielto ulotetaan muihinkin puolueisiin ja aletaan rajoittaa koko ajan lisää. Näin tuskin tapahtuu.
Luulen että hallituspuolueet ovat yksimielisesti sodan jatkamisen kannalla ja kai osa oppositiostakin, joten hallitus ei ehkä kiellä puolueita, jotka kannattavat sen sotapolitiikkaa. Minskin rauhansopimuksen mukaiset lait ovat säätämättä. Kai se sopii kuvioon.

Petter Tikka
Viestit: 56
Liittynyt: 20.04.15 06:34

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:Käsitykseni on, että Ukrainassa kommunistinen puolue on kielletty. Laki tuli viime vuonna voimaan. Näin muistelen.
Sekös se ainoa fasistihallinnon määritelmä lopulta olikin?
Minua jäi muuten kiinnostamaan se, miten oleellista on fasistisen valtion määritelmässä, kuinka fasistisessa valtiossa suhtaudutaan juutalaisiin? Ilmeisesti antisemitismi ei ole mitenkään ollut tyypillistä fasismille koska sitä ei mainita jsn:n kirjoituksessa?

Japanin keisarikunta oli kai oli liittoutunut Saksan ja Italian kanssa. Saksa ja Italia ainakin olivat ”fasistisia valtioita”. Oliko myös Japani siihen aikaan "fasistinen valtio"?

Minä muuten luulen että jsn:n ”fasistisen valtion” määritelmä on II maailmansodan jälkeistä perua jolloin tehtiin komparatiivisia tsekkauslistoja. Niihin ei enää kukaan alan asiantuntija ole kai ainakaan noin viimeiseen 20 vuoteen vedonnut. Nykyisin puhutaan tietääkseni lähinnä Roger Griffinin 1991 ilmestyneesta kansakunnan uudestisyntymistä painottavasta ultranationalismista fasismin määritelmänä (kirjassa The Nature of Fascism, 1991).

Griffinin määritelmään fasismista Ukraina sopii tiettävästi kuin nyrkki silmään. Sitten on olemassa vieläkin tuoreemmat teoriat.

Mutta en ole missään nimessä fasismin erikoisasiantuntija, enkä esitä toisen laatimaa listaa manitsematta, että olen lainannut sen niin kuin jsn teki (mihin jsn yllättäen olikin vedonnut).

Mutta siis: miksi ei jsn:n tai siis nykyisin, jonkun toisen laatimassa tsekkauslistassa jossa sanotaan mitä kaikkea fasistisessa valtiossa pitää olla, jotta valtio olisi fasistinen, mainita antisemitismiä? Väitän, että antisemitismi oli olennaista Hitlerin Saksassa ja Mussolinin Italiassa II maailmansodan aikana. Mutta jsn ei varmaan ole sitä mieltä?
Viimeksi muokannut Petter Tikka, 21.03.16 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Ukraina

Petter Tikka kirjoitti: Ilmeisesti antisemitismi ei ole mitenkään ollut tyypillistä fasismille koska sitä ei mainita jsn:n kirjoituksessa?
Mussolinin valtio ei ollut antisemitistinen ennen liittoutumistaan Hitlerin kanssa, eikä senkään jälkeen paitsi sitten Salón tasavallan aikana. Rasistinen kyllä, kuten muutkin siirtomaavallat. Huomattavasti enemmän antisemitismiin ryhtyi Petainin johtama Ranska.

Kyllä Griffinkin puhuu hallituksista puhuessaan karismaattisesta johtajuudesta, pyrkimyksestä totalitaariseen kontrolliin jne.
Petter Tikka kirjoitti:Oliko myös Japani siihen aikaan "fasistinen valtio"?
Japania ei yleensä pidetä täysin sopivana Hitlerin ja Mussolinin tyyppisen fasismin määritelmiin, vaikka se oli ulkopolitiikassaan ja rasistisessa ylemmyydentunnossaan varsin samankaltainen. Japanissa ei ollut totalitaarista valtapuoluetta. Sen sijaan monet nykyisin lukevat myös Saddam Husseinin Irakin tai Assadien Syyrian fasistiseksi valtioksi. Niitä yhdistää arabinationalistinen ja arabisosialistinen baathismi, joka syntyvaiheessaan 1920-30-luvuilla sai vahvoja vaikutteita Hitleriltä ja Mussolinilta.

Yhtenä yleisimpänä piirteenä pidetään aggressiivista nationalismia. Mutta käsittääkseni myös johtajakulttia.

lentava kirvesmies
Viestit: 360
Liittynyt: 07.12.07 09:20

Re: Ukraina

Tapaus Savtsenkon oikeuskäsittely jatkuu tänään, muistaakseni.

Venöjällä Savtsenko on syytettynä osallisuudesta Venäläisten toimittajien surmiin. Savtsenkon syyksi luetaan tykkitulen ohjaaminen siviiliryhmää vastaan.
Pakolaisrthmää jota kuvaamassa toimittajat olivat.

Siviilien surma, jotka olivat Ukrainan kansalaisia, on taas Ukrainan valtion asia, kuten myös Savtsenkon kuuluminen aseelliseen ryhmään, joka tietääkseni rikkoo Ukrainan lainsäädäntöä, on myös Ukrainan valtion asia. Joten oletan Ukrainan oikeuslaitoksen ryhtyneen syytetoimiin.

Petter Tikka
Viestit: 56
Liittynyt: 20.04.15 06:34

Re: Ukraina

lentävä kirvesmies kirjoitti:Tapaus Savtsenkon oikeuskäsittely jatkuu tänään, muistaakseni.

Venöjällä Savtsenko on syytettynä osallisuudesta Venäläisten toimittajien surmiin. Savtsenkon syyksi luetaan tykkitulen ohjaaminen siviiliryhmää vastaan.
Pakolaisrthmää jota kuvaamassa toimittajat olivat.

Siviilien surma, jotka olivat Ukrainan kansalaisia, on taas Ukrainan valtion asia, kuten myös Savtsenkon kuuluminen aseelliseen ryhmään, joka tietääkseni rikkoo Ukrainan lainsäädäntöä, on myös Ukrainan valtion asia. Joten oletan Ukrainan oikeuslaitoksen ryhtyneen syytetoimiin.
Niin, taas uusi tapaus josta ei oikeasti voi sanoa kuin tragedia.

Korneljukista muistokirjoitus CPJ:n sivustulla (Committee to Protect Jouralists) raportti.
https://cpj.org/killed/2014/igor-kornelyuk.php.

Saman järjestön lausunto Ukrainassa surmansa saaneista journalisteista ”Russian journalist and media worker killed in eastern Ukraine
https://cpj.org/2014/06/russian-journal ... n-east.php


Tuomioistuin ratkaisee nyt tietysti syyllisyyskysymyksen, ennen kaikkea sen, että onko Savtšenko tehnyt sen, josta häntä syytetään. Savtšenko ilmoitti itse, että hänellä on alibi. Saa nähdä.

Jos hänet havaitaan syyttömäksi on asia ohi hänen osaltaan.
Hän on joutunut siinä tapauksessa valitettavasti sijaiskärsijäksi. Niin on joutunut tietysti myös Igor Korneljuk ja Anton Voloshin ja niiden alaikäiset lapset, joilta tykintulitus vei isät.
Jos Savtšenko taas on syyllinen niin tulee mieleen seuraava:
Toisissa olosuhteissa puolustus olisi tietenkin voinut väittää ettei kyse ollut murhasta vaan kuoleman tuottamuksesta. Olisi viitattu tahallisuuden puutteeseen. Savtšenko ei ole kai tiennyt että hän oli (siis jos oli) tappamassa ulkopuolisia siviilejä ja venäläisiä journalisteja. Ei kai koko tykkiä olisi laukaistukaan, jos olisi tiedetty, että kohde oli siviilejä. Paitsi että sormennäyttö, ks. jälj., estää kaiken sympatian Savtšenkolle.

Tulee heti mieleen toinen vahinkolaukaus, nimittäin MH 17-lento, joka on samanlainen tapaus. Tietämättä sen enempää siitä käy mielessä ettei varmaan kukaan täysijärkinen edes oleta, että laukaisijat, olivatpa ne ketä vaan, olisivat laukaisseet BUKin jos olisi tiedetty, että kohde oli matkustajakone. Paitsi tietysti Onnela, joka uskoo kai mitä vaan. Hän katsoo myös, että maailmanrauha oli uhattuna MH 17-lentoon ammutun vahinkolaukauksen johdosta. Sellaista propaganda tekee.

Sama koskee tietysti noin 4.000 siviilin surmaamista sotatoimien yhteydessä Donbassissa. Niistä ei ole vain syyllistä saatu syytteeseen. Savtšenko saatiin syytteeseen.

Valitettavasti Savtšenko on omalla asenteellaan myötävaikuttanut omaan puolustuksensa heikkouteen. Sääli. Hän on muun muassa näyttänyt keskisormeaan tuomioistuimelle, jossa oli läsnä surmansa saaneen Igor Korneljukin alaikäiset lapset edustajanaan lasten äiti. Näin ollen surmaaja näytti keskisormeaan myös lapsille, joilta tykin laukaus oli vienyt isän. Hän on myöntänyt, että hän toimi tykin tulenjohtajana.

Vain typerys uskoo, että hänen asiansa paranee jollain tapaa näyttämällä kansainvälisiä käsimerkkejä, olkoon asia sitten oma syyttömyys tai oma ideologia. Ele sanoo paljon Savtšenkon omasta asenteesta.
Itse en usko hetkeäkään, että Ukrainan viranomaiset panevat tikkua ristiin Ukrainan separatistialueella asuneiden ”ali-ihmisten” surmaajille. Ne sinänsä kyllä oli Ukrainan kansalaisia. Länsiukrainalaisten ultranationalistien pelkoa on Kiovassa luulisin ihan liikaa. Ne ei yksinkertaisesti uskalla.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Ukraina

Savchenkon tuomio on juuri julistettu.

https://www.rt.com/news/336677-ukrainia ... ence-jail/

22 vuotta vankeutta ja lisäksi sakkoja laittomasta maahantulosta. Tuomion lukemisen hän tosin keskeytti laulaen.

Maailman huomio kuitenkin kiinnittyy tänään toisaalle. Kenenkähän etua se palvelee. Ja kenen etua koko oikeudenkäynti.
Petter Tikka kirjoitti:Toisissa olosuhteissa puolustus olisi tietenkin voinut väittää ettei kyse ollut murhasta vaan kuoleman tuottamuksesta. Olisi viitattu tahallisuuden puutteeseen. Savtšenko ei ole kai tiennyt että hän oli (siis jos oli) tappamassa ulkopuolisia siviilejä ja venäläisiä journalisteja. Ei kai koko tykkiä olisi laukaistukaan, jos olisi tiedetty, että kohde oli siviilejä. Paitsi että sormennäyttö, ks. jälj., estää kaiken sympatian Savtšenkolle.
Savchenkon puolustus lähti siitä, että hän ei ollut tehnyt mitään näistä, joten lieventäviä asianhaaroja ei ollut olemassa. Aivan hyvin ja kunniallisesti olisi voinut esittää, että seuraukset olivat valitettavat, mutta johtuivat sodasta eikä siviilien surmaaminen sotilaiden vieressä ollut tarkoituksena. Siihen ei lähdetty. Tämän ratkaisun voi selittää vain yksi asia. Se että puolustuksen esittämä on totta ja syyttäjän kyhäelmä valetta. Miten esimerkiksi Savchenko, jonka pidättämisestä on videokuvaa, pääsi luvattomasti tunkeutumaan Venäjän alueelle. Se on yhtä uskottavaa kuin parikymmetä vuotta sitten tapahtunut Georgian presidentin Zviad Gamsahurdian itsemurha niskaan ampumalla.

Keskisormen näyttö ei toki ole erityisen kaunista. Mutta ehkä se voidaan sallia ihmiselle, joka on menossa kohti kuolemaansa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

jsn kirjoitti:Keskisormen näyttö ei toki ole erityisen kaunista. Mutta ehkä se voidaan sallia ihmiselle, joka on menossa kohti kuolemaansa.

Luulen ettei hän ole menossa kohti kuolemaansa (tai kukapa meistä ei olisi?) vaan keskisormen näyttö on tarkoitettu ukrainalaisille kannattajille. Uskon hänen palaavan muutaman kuukauden kuluttua Ukrainaan vankien vaihdossa ja Savschenko pääsee parlamenttiin Radaan edustamaan Julia Timoshenkon puoluetta.

Venäjällä hänet tuomittiin oikeudessa. Kaikissa länsimaissa ei kai oikeudenkäynti olisi ollut itsestään selvä asia.

Petter Tikka
Viestit: 56
Liittynyt: 20.04.15 06:34

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:
jsn kirjoitti:Keskisormen näyttö ei toki ole erityisen kaunista. Mutta ehkä se voidaan sallia ihmiselle, joka on menossa kohti kuolemaansa.
...
Venäjällä hänet tuomittiin oikeudessa. Kaikissa länsimaissa ei kai oikeudenkäynti olisi ollut itsestään selvä asia.
Niin, tässä kai viitattiin USA:n terroristipidätyksiin ja pitämiseen tunnetuissa mustissa vankiloissa ainakin Puolassa, Liettuassa sekä USA:n Kuubalta ”ikuisiksi ajoiksi vuokraamaan” Guantanamo Bayn tukikohdassa. No, sitä ”ikuista vuokrasopimusta” on Kuuba sittemmin kun se pääsi USA:n miehityksestä yrittänyt purkaa viimeiset 50 vuotta, mutta sehän ei kuulu tähän, joten ei siitä sen enempää.

Nadija Savtšenko kertoi ylpeästi tiedotusvälineiden edustajille että hän pitää ylväästi lippua korkealla. USA:n pidättämät eivät pitäneet lippua korkealla. He eivät päässeet puhumaan tiedotusvälineille, vaan heitä pidetiin eristyksissä.

Savtšenko oli protestiksi mennyt nälkälakkoon. Niin teki myös moni USA:n ylläpitämissä mustissa vankiloissa. Silloin heille annettiin ravinto ns. peräsuolinesteytyksen avulla. Eikä olekin ylentävää. Siihen oli tietysti nälkälakossa olevan pakko tyytyä, koska häneltä riistettiin ”oikeus” päästä kuolemaan nälkään.

Esimerkiksi Khalid Sheikh Mohammed (ns. KSM) murtui kun häneltä oli riistetty uni yhtäjaksoisesti yli 180 tuntia. Häntä vesikidutettiin 183 kertaa. Hän on vieläkin Guantanamossa. En kyllä olisi toivonut Savtšenkolle sitä epäinhimillistä kohtelua, jonka USA varasi esimerkiksi KSM:lle https://en.wikipedia.org/wiki/Khalid_Sheikh_Mohammed

Jos joku on kiinnostunut USA:n vankikohtelusta Guantanamo Bayssä ja muualla mustissa vankiloissa suosittelen puolentoista tunnin dokkaria ”The Road To Guantanamo”. Nähtävillä YouTubessa https://www.youtube.com/watch?v=_HCw-5Qnm8c . Dokkari käsittelee kolmen brittimuslimin kohtelua, mutta minusta dokkari antaa ennen kaikkea hyvän käsityksen USA:n muka ihmisoikeuksien kunnioittamisesta Guantanamo Bayssä ja siellä käytetyistä kuulustelutekniikoista. Dokkaria en suosittele heikkohermoisille.

Savtšenko meni nälkälakkoon. Hänen nälkälakkoaan kunnioitettiin. USA ei varmaan olisi sallinut hänelle sitä oikeudenkäynnistä puhumattakaan, vaan pannut hänet pyllistämään niin kuin se nöyryytti monia muitakin. Nälkälakkoile nyt siinä kun ravintoa pannaan väkisin ruiskulla suolistoon peräsuolen kautta. Kokeissa on USA:n Guantanamo Bayn kaltaisissa vankiloissa pidetyt murtuneet kolmessa vuorokaudessa.

Savtšenko sai jopa puhua journalistienkin kanssa. Sai myös olla yhteydessä perheeseen. Ei olisi tullut kuuloonkaan jossain Guantanamo Bayssä ja USA:n mustissa vankiloissa. Niissä pidettiin täysin eristettynä kaikista muista ihmisistä, säilytettiin pienissä rautahäkeissä kun ei kuulusteltu tai kidutettu.

Sellaista oli olla vanki ”sivistyneessä” USA:ssa. Savtšenkoa kohdeltiin sentään hänen ihmisarvoa kunnioittaen. Pääsi osoittelemaan keskisormeaan tuomioistuimessa.

Voi olla että hänet vaihdetaan vankienvaihdossa. Journalisteja ei Venäjällä suojella vaan heidän murhaajansa päästetään toimimaan toisen valtion parlamenttiin.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Petter Tikka kirjoitti:Savtšenko meni nälkälakkoon. Hänen nälkälakkoaan kunnioitettiin.
Luulen ettei Savtsenkoa pakkosyötetty.

Joku muukin minun lisäkseni on saattanut panna merkille Savtsenkon normaalin hoikan olomuodon, joka ei muistuta, ei ainakaan minun, käsitystä siitä miltä pitkään nälkää nähnyt ihmien muistuttaa. Luulen jokaisen kansalaisjournalismista kiinnostuneen läytävän google-haulla valokuvia Savtsenkosta ja voivan tehdä omat johtopäätökset.

Ukrainalaisen median mukaan Savtsenko julisti 7. nälkälakkonsa 3.3.16.
Savchenko on hunger strike, drawing worldwide support
http://www.ukrweekly.com/uwwp/savchenko ... e-support/

Toisen vanhemman ukrainalaisen uutisen mukaan (julkaistu tammikuussa 2016) Savtsenkon nälkälakko olisi kestänyt jo toista kuukautta. Luulen, että se näkyisi.
Savchenko, lawyers criticise hearings as hunger strike enters second month
http://uatoday.tv/society/savchenko-law ... 78175.html

Joidenkin väitteiden mukaan hän olisi "nälkälakossa" ollessaan kieltäynyt venäläisestä ruoasta ja Ukrainan diplomaatit ja hänen lakimiehensä olisivat tuoneet hänelle ruokaa vankilaan. En tiedä onko se totta vai ei, mutta en näe missään kuvia nälkään riutuvasta naisesta, joka on liian heikko seisomaan oikeudessa. Kaikissa näkemissäni kuvissa ja videoissa hän on hyväkuntoisen näköinen. Luulen, että nälkälakko on julkisuustemppu sympatian keräämiseksi.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Petter Tikka kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
jsn kirjoitti:Keskisormen näyttö ei toki ole erityisen kaunista. Mutta ehkä se voidaan sallia ihmiselle, joka on menossa kohti kuolemaansa.
...
Venäjällä hänet tuomittiin oikeudessa. Kaikissa länsimaissa ei kai oikeudenkäynti olisi ollut itsestään selvä asia.
Niin, tässä kai viitattiin USA:n terroristipidätyksiin ja pitämiseen tunnetuissa mustissa vankiloissa ainakin Puolassa, Liettuassa sekä USA:n Kuubalta ”ikuisiksi ajoiksi vuokraamaan” Guantanamo Bayn tukikohdassa.
Viittasin luettelemiisi vankiloihin ja kidutukseen, mutta viittasin myös lennokki-iskuihin, joista julkisuudessa on vain vähän tietoa. Lennokki-iskuja kutsutaan mm nimellä targeted killings kun kohteena on tietty henkilö. Kohteen puhelinnumero on tunnistettu, tai kuten joskus käy, puhelin kuuluukin jollekin toiselle kuin mitä luullaan. Puhelimen sijainti saadaan selville ja lennokista ammutaan ohjus. Toiminta on salaista. Siksi amerikkalaiset kutsuvat sitä assassination -nimityksellä eli salamurha. Syyttäjä, tuomari ja teloittaja ovat sama. Käskyt antaa USA:n presidentti. Britanniassa teloituspäätöksen antaa kai pääministeri.

Ketju koskee Ukrainaa enkä halua täyttää tätä ketjua lennokki-iskuista, joten ei tästä enempää.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Ukraina

Ilmeisesti tarkoituksena on taas kerran todistella, että kun Yhdysvallat on tehnyt pahaa niin Venäjänkin pitää saada.
Petter Tikka kirjoitti:Voi olla että hänet vaihdetaan vankienvaihdossa. Journalisteja ei Venäjällä suojella vaan heidän murhaajansa päästetään toimimaan toisen valtion parlamenttiin.
Journalisteja todellakin surmataan ja pahoinpidellään Venäjällä, eikä syyllisiä yleensä löydy. Sen valossa onkin ymmärrettävää, ettei heistä ole niin väliksi, ja ollaan valmiit vapauttamaan journalistien murhasta vastikään suurella haloolla tuomittu. Eikö koko 1,5 vuotta kestänyt prosessi ollut turhan pitkä, ja tuotti paljon kansainvälistä arvovaltatappiota, kun vankienvaihto olisi voitu tehdä heti saman tien?
Lemmi kirjoitti:Kaikissa näkemissäni kuvissa ja videoissa hän on hyväkuntoisen näköinen. Luulen, että nälkälakko on julkisuustemppu sympatian keräämiseksi.
Kyllä Venäjän viranomaiset ovat julkisuudessa vahvistaneet Savchenkon nälkälakot, eivätkä ole kiistäneet niitä missään vaiheessa. Jos koko nälkälakkoja ei olisi ollut, olisi ollut taatusti heidän etunsa mukaista kiistää ne propagandana.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

jsn kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Kaikissa näkemissäni kuvissa ja videoissa hän on hyväkuntoisen näköinen. Luulen, että nälkälakko on julkisuustemppu sympatian keräämiseksi.
Kyllä Venäjän viranomaiset ovat julkisuudessa vahvistaneet Savchenkon nälkälakot, eivätkä ole kiistäneet niitä missään vaiheessa. Jos koko nälkälakkoja ei olisi ollut, olisi ollut taatusti heidän etunsa mukaista kiistää ne propagandana.
Uskon myös, että media on photoshopannut Savtsenkon pulskemmaksi kuin mitä hän oikeasti on, mutta voin olla väärässäkin.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”