Tapio Onnela
Posts: 4819
Joined: 13.09.05 12:40
Contact: Website

Re: Ukraina

25.05.18 20:17

Tapio Onnela wrote:
21.10.16 00:55
lentävä kirvesmies wrote:
Klaus Lindgren wrote:Joku ampui lentokoneen alas. Eikö vastuussa olekaan se, joka ampui?
Mutta onhan meillä vuorenvarma kokemustietoon perustuva usko Ukrainan oikeuslaitoksen rehellisyyteen ja luonnollisesti Ukrainalaiset rikostutkijat ottavat tutkimustyössään kaikki seikat huomioon.
Rikostutkintaa MH17 koneen alasampumisesta ei johda Ukraina vaan Hollannin johtama kansainvälinen tutkimusryhmä JIT. Venäjä esti veto-oikeudellaan riippumattoman tutkimuslautakunnan nimittämisen.
Nyt alkaa tihkua tietoon myös matkustajakoneen alas ampuneiden henkilöiden nimiä:
Oleg Ivannikovin kerrotaan johtaneen Itä-Ukrainassa sotilasyksikköä, joka osallistui malesialaiskonen pudotukseen.
Bellingcat-ryhmä uskoo löytäneensä MH17-koneen pudottamisesta päättäneen henkilön (Yle, 25.5.2018)

Kansainvälinen tutkimusryhmän raportti julkistettiin 24.5.2018:

Hollanti ja Australia: Venäjä vastuussa MH17-koneen tuhosta. Maiden kannanotto saattaa johtaa oikeustoimiin. (Yle, 24.5.2018)
Venäjän valtio on laillisesti vastuussa vuonna 2014 tapahtuneesta malesialaisen matkustajakoneen alasampumisesta, sanovat Hollannin ja Australian hallitukset tiedonannossaan.

Lausunto on seurausta raportista, joka julkistettiin eilen torstaina. Tutkijat toteavat, että venäläisvalmisteinen Buk-ilmatorjuntaohjus, joka koneen pudotti, oli ollut Venäjän armeijan ilmatorjuntaprikaatin hallussa.

Ohjus ammuttiin Ukrainan maaperältä, venäläismielisten kapinallisten hallussa olleelta alueelta. Ohjus oli tuotu paikalle autokolonnassa, jossa kaikki ajoneuvot kuuluivat Venäjän armeijalle.

I Palvo
Posts: 259
Joined: 29.09.16 17:45

Re: Ukraina

08.09.18 16:43

"Venäjän maailma"- käsite nousi Venäjällä esille ja poliittiseen keskusteluun v. 2007 ja vuonna 2014 termi oli jo poliittista sanastoa Venäjällä. Pres. Putinin tiedottaja D. Peskov Krimin tapahtumista 7.3.2014 puhuessaan ilmoitti Putinin olevan "venäläisen maailman" turvallisuuden takaajan.
Putin julisti 11.2015 Krimin ja Sevastopolin Venäjään yhdistämisestä tulleen tärkeä tekijä venäläisten ja `venäläisen maailman´vahvistamisessa.
"Venäjän maailma"-
sanonta v. 2014 Krimin ja Itä-Ukrainan yhteydessä heijasti perusteellista muutosta Moskovan politiikassa. Neuvostoliiton jälkeiset valtionrajat määriteltiin puhtaasti ehdollisiksi: https://www.csis.org/analysis/russian-w ... s-strategy 8.2016.

Venäjän Naapurimaat suhtautuvat nyt "Venäjän maailma"- käsitteeseen epäluuloisesti, venäjänkielen opiskelu ja Venäjään myötätuntoisesti suhtautuminenkin ovat `venäläisten maailmaa´, ulkomailla asuvien venäläisten kulttuuristen ja kielellisten oikeuksien edistämiseen suhtaudutaan kielteisesti ja Venäjän tukemien järjestöjen toimintaan kohdistetaan enemmän vastatoimia "lähiulkomaissa".

Valko-Venäjän pres. Aleksander Lukashenko on vuodesta 2015 alkaen kieltänyt Valko-Venäjän olevan osana "Venäjän maailmaa" ja Kazakstanissakaan Putinin sanomisiin Kazakstanista " suuremman venäläisen maailman " osana ei ole suhtauduttu myötämielisesti.
"Moldovassa Venäjän Novorossija-hankkeen jälkeen Moldovan eliitin näkemys "Venäjän maailmasta" on tullut kielteiseksi".

Ukrainassa Venäjän vaikutus on vähentynyt Krimin ja Donbassin tapahtumien seurauksena ja "Venäjän maailma"- käsitteestä on tullut sodan synonyymi.

"Ukrainan kriisin taustalla "Venäjän maailmasta" on tullut tunnettu käsite, lännen medialle kyseessä on Putinin Venäjä, kirj. Riho Laurisaar 2015 progradu, Itä-Suomen yliopisto, otsikolla: http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn ... 151032.pdf Mikä on Moskovan patriarkaatin "Venäjän maailma"?

"Venäjän presidentin tapa puhua "Venäjän maailmasta" osoittaa, että hänelle käsite tarkoittaa ennen kaikkea venäjänkielisiä ihmisiä ja arvomaailmaa, joka vastustaa läntistä yhteiskuntaa ja ( s.73. ) Putinin sanat ovat lähes suoraa lainaa Venäjän ortodoksisen kirkon vuonna 2008 laatimasta dokumentista, jossam patriarkaatti esitteli oman käsityksensä ihmisoikeuksista ja ihmisarvosta".

Novgorodin oblastissa "Valdai-klubissa v. 2013 pitämässään puheessa pres. Putin sanoi suoraan, että länsimaissa oli hylätty kristillinen perintö ja kulttuuritausta, mikä oli johtanut moraaliseen rappeutumiseen ja ihmiselämän arvokkuuden menettämiseen".

"Pres Dmitri Medvedev käsitteli v. 2011 kirkon keskeistä roolia kansakunnan yhdistämisessä sanoessaan: "Kirkko tekee tärkeätä työtä koko `venäjämkielisen maailman´ yhdistämiseksi ja että yhteiset henkiset arvot yhdistävät koko ortodoksista maailmaa ja seurakunnat erityisesti Venäjän ulkopuolella ovat sen painopisteet".
Venäjän ortodoksinen ulkomaankirkko saatettiin v. 2007 Moskovan patriarkaatin alaiseksi ja Venäjän ortodoksikirkko Suomessa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjän_o ... nen_kirkko Kirkot ja venäläisseurakunnat ovat alunperin olleet emigranttien perustamia.

Mutta Moskovan patriarkaatti hylkäsi v. 1441 Firenzen neuvoston valitseman roomalaiskardinaali Isidoren ja valitsi 1448 moskoviittien Jonas-piispan.
Moskovan ruhtinaskunta oli tuolloin ilmeisesti jo vapautunut 200 vuotisesta mongolien ylivallasta, joka ei ulottunut Novgorodin kauppartasavaltaan saakka?

Mutta Ukrainan ortodoksikirkko ei kuulu Moskovan patriarkaattiin, johon NL yritti 1955 asti saada Suomen ortodoksikirkonkin liittymään.

Veikko Palvo

Tapio Onnela
Posts: 4819
Joined: 13.09.05 12:40
Contact: Website

Re: Ukraina

10.09.18 11:42

I Palvo wrote:
08.09.18 16:43
Mutta Ukrainan ortodoksikirkko ei kuulu Moskovan patriarkaattiin, johon NL yritti 1955 asti saada Suomen ortodoksikirkonkin liittymään.

Kyllä Ukrainan ortodoksinen kirkko nimenomaan kuuluu Moskovan patriarkaattiin. Tästähän on juuri parhaillaan menossa kiistaa, koska ukrainalaiset haluasivat eroon Moskovan holhouksesta. Kts. esim:
Ukrainan ortodoksinen kirkko haluaa irtautua Moskovan alaisuudesta – Venäjän kirkko käärmeissään (ESS, 9.8.2018)
Venäjän ortodoksinen kirkko uhkaa vastatoimilla Konstantinopolin patriarkkaa Bartolomeusta, jos Ukrainan ortodoksiselle kirkolle myönnetään autokefalia eli hallinnollisesti riippumaton asema.

Maailman ortodoksien johtajana pidetyn Bartolomeuksen on määrä lähiaikoina päättää, voiko Kiovan patriarkaatti irtautua Moskovan alaisuudesta.

Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, Moskovan patriarkka Kiril on kutsunut mahdollista autokefalian myöntämistä Ukrainan kirkolle katastrofiksi koko ortodoksiselle maailmalle.

***
Riikosen mukaan kirkkojen kiistelyä voidaan perustellusti pitää heijastumana uudesta, Venäjän ja sen länsinaapurien välisestä kylmästä sodasta.

– Tällaisia samanlaisia tilanteita oli toisen maailmansodankin jälkeen, vaikkakaan ei näin suuressa mittakaavassa. Moskova ja Konstantinopoli väänsivät kättä pienemmistä kirkkokunnista, siitä mikä kuuluu kenellekin.

Tällaisen kädenväännön kohteeksi joutui myös Suomen ortodoksinen kirkko, kun Moskovan patriarkaatti vuonna 1945 ehdotti sille Konstantinopolin patriarkaatin jättämistä ja liittymistä Moskovan alaisuuteen. Suomen kirkko pysyi autonomisena kirkkokuntana Konstantinopolin patriarkaatin alaisuudessa, niin kuin se oli ollut vuodesta 1923 lähtien.

Jos Bartolomeus myöntää Kiovan patriarkaatille autokefalian, saattaa se osaltaan vaikeuttaa ratkaisun löytämistä Itä-Ukrainan ja Krimin ongelmiin, kun Venäjän ja Ukrainan välinen juopa entisestään syvenee, Riikonen arvioi.

Ukrainan ortodoksinen kirkko haluaa irtautua Moskovan alaisuudesta – Venäjän kirkko käärmeissään (ESS, 9.8.2018)

Tässä muuten Ukrainan ortodoksisen kirkon historiasta:

Ukrainan autokefaalinen ortodoksinen kirkko
(Ortodoksi.net)
Ukrainan autokefaalinen ortodoksinen kirkko (UAOK) perustettiin vuonna 1921 Kiovassa kirkolliskokouksessa ja sen päämieheksi vihittiin metropoliitta Vasil (Lipkivski). UAOK oli tuolloin täysin itsenäinen eli autokefaalinen suhteessa muihin paikalliskirkkoihin. Kirkko sai kuitenkin virallisen autokefaalisen statuksensa vasta muutama vuosi tuon jälkeen, vuonna 1924, kun Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Gregorios VII antoi tomos -asiakirjan Kiovan Rus-Ukrainan metropoliittakunnan (hiippakunnan) uudelleen perustamisesta autokefaalisena kirkkona. Vastuu uuden piispainkokouksen perustamisesta annettiin Varsovan metropoliitta-arkkipiispa Dionisij’lle (Waledinskij).

Venäjän hajoamisen yhteydessä tämä kirkko haki autonomiaa Moskovan patriarkaatilta. Tämän seurauksena neuvostohallitus alkoi sen sijaan vainota kirkkoa ja Venäjän ortodoksinen kirkko myös esti jonkin aikaa UAOK:n sijoittumista sen kirkolliseen jurisdiktioon. Sotien välillä UAOK hyväksyttiin Venäjän kirkkoon ja sen sallittiin toimia Ukrainan neuvostotasavallan alueella.

Vuonna 1941 UAOK:n edustajat päättivät pitää Ukrainan kirkon Saksan Ukrainan miehityksen aikanakin kanonisessa yhteydessä Moskovan patriarkaattiin. Arkkipiispa Oleksij (Hromadski) ilmoitti olevansa tämän kirkon metropoliitta, jota harhaanjohtavasti kutsuttiin ”autonomiseksi kirkoksi”.

Lokakuun 8. päivä 1942 arkkipiispa Nikanor ja UAOK:n piispa Mstislav ja autonomisen kirkon metropoliitta Oleksij kirjoittivat liittosopimuksen Svjato-Uspenska Potschajivskan lavrassa yhdistäen nämä kaksi kirkkoa. Saksan miehitysviranomaiset ja autonomisen kirkon venäjämieliset piispat saivat metropoliitta Oleksijn kuitenkin perumaan allekirjoituksensa. Metropoliitta Oleksij teloitettiin Voliniassa toukokuun 7. päivänä 1943 UPA-kapinallisten toimesta. (UPA [ukrainaksi: УПА] = Українська Повстанська Армія / Ukraiens’ka Povstans’ka Armija / Ukrainan kapinallisarmeija)

Venäjän ortodoksinen kirkko sai yleisen kirkollisen yksinoikeuden toisen maailmansodan jälkeen Ukrainan neuvostotasavallassakin. Useimmat muista kirkoista pakotettiin neuvostohallinnon toimesta tunnustamaan Venäjän vallankumouksesta henkiin elpynyt Moskovan patriarkaatti ainoana laillisena kirkkona Neuvostoliitossa. Useat syyttivät sitä kuitenkin kommunistisen puolueen marionetiksi, nukketeatteriksi. Moskovan patriarkka Tiihon Moskovalaisen epäilyttävän kuoleman jälkeen nämä autokefaaliset kirkot anoivat itsenäisyyttä – asiaa, jota Moskovassa ei siedetty sodan jälkeen, etenkään kun useita Ukrainan ortodoksisen kirkon papiston jäsentä, jotka eivät olleet liittoutuneet Moskovan kanssa, oli paennut Saksaan tai Yhdysvaltoihin. UAOK Ukrainassa likvidoitiin tuolloin neuvostoviranomaisten toimesta Moskovan patriarkaatin avustuksella. Jokainen UAOK:n piispa ja pappi, joka jäi Ukrainaan ja kieltäytyi liittymästä Venäjän kirkkoon teloitettiin tai lähetettiin keskitysleirille.

I Palvo
Posts: 259
Joined: 29.09.16 17:45

Re: Ukraina

10.09.18 15:55

Tapio Onnela wrote:
10.09.18 11:42
I Palvo wrote:
08.09.18 16:43
Mutta Ukrainan ortodoksikirkko ei kuulu Moskovan patriarkaattiin, johon NL yritti 1955 asti saada Suomen ortodoksikirkonkin liittymään.

Kyllä Ukrainan ortodoksinen kirkko nimenomaan kuuluu Moskovan patriarkaattiin. Tästähän on juuri parhaillaan menossa kiistaa, koska ukrainalaiset haluasivat eroon Moskovan holhouksesta.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Olin väärässä ja Ukrainan ortodoksikirkko kuuluu Moskovan patriarkaattiin. Mutta missä määrin ortodoksikirkko Ukrainassa sitten saarnannee "venäläinen maailma" eli Russki Mir-käsitettä ja ukrainalaisen poliittisen keskustelun osana "Russki Mir´n" kannattaminen ja aikaansaaminen ei liene.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
lisäys: Teuvo Laitila, Itä-Suomen yliopisto https://www.teologia.fi/component/conte ... nan-kriisi 5.2015 kirj.
Ukrainassa olevan kolme merkittävää ortodoksista kirkkoa:
1. Moskovan patriarkaattiin kuuluva autonominen kirkko edustaa venäläistä tulkintaa Kiovan suuriruhtinaskunnan kastamisesta ( v. 988 ) alkanutta varhaisortodoksista perinnettä", ( joka 200 vuoden mongolivallan ajan säilyi Novgorodin tasavallassa Ivan IV julman aikoihin saakka? Moskovan ruhtinaskunnassa hylättiin 1441 Firenzen kirkolliskokouksen valitsema kardinaali ja valittiin 1448 oma Moskovan patriarkaatin päämies.
Vanhauskoiset ortodoksit lienevät tuon kiistan seurausta?

2. Toinen suuri ortodoksikirkko on KIOVAN PATRIARKAATTI vuodesta 1992 alk.
3. Ukrainan autokefaalinen, täysin itsenäinen ortodoksikirkko, perustettu 1918 Ukrainan alueen hiippakunnista v. 1918. Neuvostoliitto tukahdutti kirkon, saksalaiset elvyttivät ja ww2 jälkeen toimii USA:ssa.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Riho Laurisaar Progradun 2015 aihe on: "Ruskij Mir eli "Venäjän maailma" Moskovan patriarkaatin puheissa 2007 - 2014 " ja mielessäni oli lähinnä tuo Moskovan patriarkaatin venäläisessä politiikassakin käytetty käsite.

"Takaisin 1970-luvulle eli kuinka nuoriso juhlii ystävyyttä Moskovassa"- otsikolla YLE uutisoi 11.2016 https://yle.fi/uutiset/3-9269024 ja Venäjän federaation
2007 per. "Russki Mir" eli "venäläinen maailma" toimii yli 100 kulttuurikeskuksena 45 maassa.
"Säätiö on myös ulkomailla asuville venäläisille tarkoitettu yhteisö". ( kaksoiskansalaisillekinko? )
"Russki-Mir -suurtapaamisessa oli osallistujia 87 maasta".

"Russki Mir eli venäläisen maailman" toim.johtaja Vladimir Kotshinin mukaan Russki Mir -säätiöllä sanotaan ainoastaan Ukrainassa, Baltian maissa ja Englannissa olevan poliittisia tavoitteita ja sen käyvän informaatiosotaa".

Venäjän venäläinen Andrei Kamajev tuli vapaaehtoisena Itä-Ukrainaan syyskuussa 2014........haluten palauttaa "venäläisen maailman" Russki Mir´n".
"Kamajev menetti toisen jalkansa ja elää nyt invalidistatuksella ( ei sotaveteraanina ) pienellä eläkkeellä Pietarissa". https://www.verkkouutiset.fi/venalaisia ... eet-69040/ 8.2017
"Venäläisiä palaa invalideina ukrainan sodasta missä he eivät koskaan olleet".

"Venäjän presidentti Putinin mukaan venäläisiä saattaa taistella Ukrainassa vapaaehtoisina".....,mutta hallinto ei tunnusta vapaaehtoisten roolia ja
Vladimir Kamajev on `ulkopuolinen´invalidieläkkeellä elävä ei-sotaveteraani.

"Russki mir eli venäläinen maailma" -käsite näyttäisi yhdistävän Moskovan patriarkaattia, Venäjän poliittista johtoa ja vapaaehtoisia Ukrainassa?
Ja myöskin tuon 87 maan nuorison ystävyysfoorumin Moskovassa vuonna 2016?

Veikko Palvo

Tapio Onnela
Posts: 4819
Joined: 13.09.05 12:40
Contact: Website

Re: Ukraina

11.09.18 10:11

I Palvo wrote:
10.09.18 15:55
"Russki mir eli venäläinen maailma" -käsite näyttäisi yhdistävän Moskovan patriarkaattia, Venäjän poliittista johtoa ja vapaaehtoisia Ukrainassa? Ja myöskin tuon 87 maan nuorison ystävyysfoorumin Moskovassa vuonna 2016?
On kyllä selvää, että Venäjän ortodoksisella kirkolla (Moskovan patriarkaatilla) on kiinteä yhteys maata hallitsevaan eliittiin – sekurokratiaan ja sillä on varamasti myös oma tärkeä roolinsa juuri tuossa "Russki mirissä". Ukrainan kirkon ero Moskovasta on ukrainalaisten kannalta varmaankin viisasta ja hyvin ymmärrettävää.

Kiinnostavaa on tarkastella myös miten tämä Venäjän vaikutus kirkolliseen elämään muualla on näkynyt.
Esim. Georgiassa ortodoksikirkko on ollut välillä itsenäinen ja välillä se on ollut venäläiskomennossa, esim. vuosian 1817-1917, jolloin se oli osa venäläistämispolitiikkaa. 1920-luvulla ja siitä eteenpäin ankara repressio kohdistui kaikkeen uskonnolliseen toimintaa Georgiassa kuten muuallakin Neuvostoliitossa. Aika paradoksaalisesti Stalin palautti 1943 Georgian kirkolle autonomian (tämä liittyi sodan aikaiseen politiikkaan, jossa kaikki voimat piti valjastaa sodan päämäärien hyväksi Neuvostoliitossa – myös kristinusko) josta lähtien Georgian ortodoksisella kirkolla on ollut autonominen asema, ”autokefalinen” ortoksinen kirkko Georgian patriarkaatti. Tällä hetkellä kirkko on eniten luotettu instituutio Georgiassa.

I Palvo
Posts: 259
Joined: 29.09.16 17:45

Re: Ukraina

13.09.18 22:24

Tapio Onnela wrote:
11.09.18 10:11

On kyllä selvää, että Venäjän ortodoksisella kirkolla (Moskovan patriarkaatilla) on kiinteä yhteys maata hallitsevaan eliittiin – sekurokratiaan ja sillä on varamasti myös oma tärkeä roolinsa juuri tuossa "Russki mirissä". Ukrainan kirkon ero Moskovasta on ukrainalaisten kannalta varmaankin viisasta ja hyvin ymmärrettävää.



Itsenäisen Ukrainan ortodoksikirkon yhdessä Romanian ort.kirkon kanssa sanotaan olevan Moskovan patriarkaattia suurempi, http://www.atlanticcouncil.org/blogs/uk ... -for-putin kirjoittaa englantilainen Taras Kuzio https://en.wikipedia.org/wiki/Taras_Kuzio 10.9.2018

Viitannee kirkkojen jäsenmääriin, miten lienee. Mutta Ukrainan Kiovan patriarkaatin metropoliitta Filaret on osallistunut Kievan Rusin 1030-vuotisseremoniaan Ukrainassa vuoden 988 Kievan Rusin kristillistämisestä laskien ja sanotaan sen koskeneen ainoastaan Kievan Rusia, historiassa sanotaan puhutun ukrainalaisista ja Ukrainasta satoja vuosia v. 988 jälkeen liittämättä sitä Venäjään tai Valko-Venäjään.

Moskovan ruhtinaat ja ensimmäinen tsaari Ivan IV Julma olisivat siten omaksuneet kristinuskon 1400-luvulla ja Kolmas Rooma-käsitteen ja Kievan Rus ei olisi ollut ensimmäinen venäläinen valtio.

Moskovan Russki Mirin sanotaan edustavan venäläistä `soft poweria´ ja sen merkeissä on Venäjällä juhlittu Krimin valloitusta ja sotaa Itä-Ukrainassa.
Ukrainassa Venäjän pehmeän vaikuttamisen, Russki mirin sanotaan menettäneen merkityksensä ja vaikutuksensa ja mielipidetiedusteluissa venäjää puhuvista ukrainalaisistakin sanotaan 56% vastustavan Russki miriä.

Moskovassa Russki mir näyttäisi edustavan venäläistä maailmaa Valko-Venäjälläkin ja tässä https://dgap.org/en/node/28188 sanotaan Russki Mir-käsite kehitetyn v. 1995 - 2000 Kremlin piirin intellektuellien, akateemisten tutkijoiden ja toimittajien taholla ja Moskovan patriarkaatinkin julistaneen tätä geopoliittista käsitettä Ukrainan suunnallekin.

Veikko Palvo

Tapio Onnela
Posts: 4819
Joined: 13.09.05 12:40
Contact: Website

Re: Ukraina

12.10.18 12:07

Tapio Onnela wrote:
11.09.18 10:11

On kyllä selvää, että Venäjän ortodoksisella kirkolla (Moskovan patriarkaatilla) on kiinteä yhteys maata hallitsevaan eliittiin – sekurokratiaan ja sillä on varamasti myös oma tärkeä roolinsa juuri tuossa "Russki mirissä". Ukrainan kirkon ero Moskovasta on ukrainalaisten kannalta varmaankin viisasta ja hyvin ymmärrettävää.


Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin piispainkokous eli pyhä synodi on myöntänyt Ukrainan ortodoksikirkolle autokefalian eli eron Moskovan patriarkaatin alaisuudesta. Jukka Mallinen kertoo FB sivuillaan, että Moskovan patriarkan lehdistösihteeri ilmoitti saman tien, että Moskova katkaisee ehtoollisyhteyden Konstantinopolin kanssa.
Announcement (11/10/2018).
https://www.patriarchate.org/-/communiq-1

I Palvo
Posts: 259
Joined: 29.09.16 17:45

Re: Ukraina

14.10.18 20:42

YK ei ole Ukrainan, Krimin, eikä Syyrian suhteen saanut aikaiseksi juuri mitään mainittavampaa, mutta YK:n IPCC:n maapallon ilmaston lämpenemistietojen viimeisin koottu raportti on ollut viime aikoina julkisuudessa ja kiire olisi tehdä jotain............ , lopettaa ainakin lihansyönti teollisuusmaissa.
Laajat ja suorastaan lyhyessä ajassa mahdottomatkin vaihtoehdot saattavat kenties vesittää noita kiireellä toteutettavia suuria muutosvaihtoehtoja?

Maapallon lämpenemisen vastustajilla on joitakin esityksiä https://www.cleanenergywire.org/factshe ... its-europe , miten realistisia sitten lienevätkään, todellisuus esim. erityisesti Saksan osalta näyttää varsin toisenlaiselta, miljardeja €uroja investoidaan fossiilisiin energialähteisiin https://www.dw.com/en/report-reveals-bi ... a-40749475 ja Saksankin energiasta 40% tulee hiilestä. Ja 40% raakaöljystä Venäjältä, Saksa tuo 60% energiastaan ja Ranska 45%.

Ydinvoiman käyttö on Saksassa päätetty lopettaa vuoteen 2022 mennessä. Ruotsi teki saasteettoman ydinvoiman lopettamispäätöksen vuoteen 2020 aiemmin, mutta Ruotsissa lopettamisen takarajan siirrosta vuoteen 2040 on keskusteltu.

Ja Nord Stream 2 kaasuputkien valmistumisen vuoden 2019 lopussa jälkeen Suomenlahden kautta kulkee 55 miljardia kuutiometriä vuodessa enemmän maakaasua Venäjältä Saksaan.
Krimin miehitys 2014 ja sota Itä - Ukrainassa estivät Mustallemerelle aiotun SouthStream-kaasuputken rakentamisaloituksen ja nyt Gazprom rakentaa 2019 loppuun valmistuvaa 31,5 milj.kuution TurkStream-putkea eteläisen EU:n energiatarpeeseen.

Saksa ja Venäjä ovat neuvotelleet energiasta Sotshissa 5.2018 ja Berliinin lähellä 8.2018. Merkel sanoi, että "Ukraina on otettava huomioon". Putin vakuutti Sotshissa lehdistölle: "Venäjä jatkaa kaasutoimituksia Ukrainan kautta niin kauan kuin ne ovat taloudellisesti perusteltuja". Saksan ulkoministeri sanoi toukokuussa 2018 Finlandia-talolla: "Haluamme, ettei Ukraina menetä täysin kaasun kauttakuljetuksesta saatuja tuloja Nord Stream 2.:n takia". Gazprom onkin tehnyt v. 2019 loppuun, Nord Stream 2:n ja TurkStreamin valmistumiseen saakka ulottuvan kaasun transit-sopimuksen Ukrainan kanssa.

Vuonna 2017 Ukrainan kautta kulki 93,5 miljoonan kuution kaasumäärä, transito-arvo 2 - 3 miljardia € ( tiedot €-summasta vaihtelevat ) ja kun siitä vähennetään Nord Stream 2.:n 55 milj. ja Turk Streamin 31,5 miljoonaa kuutiota, niin Ukrainan kautta ei enää 2020 näyttäisikään kulkevan juuri lainkaan Venäjän maakaasua.
Trumpin USA vaati ilmeisen turhaan nestekaasudiiliä EU:lta, mutta lng on 25%:a Venäjän putkikaasua kalliimpaa.

Taloudelliset edut tietysti yhdistävät mutta miten EU:n energiaetujen ja Krimin kaappauksen johdosta asetettujen Venäjä-pakotteiden välisen ristiriidan osalta lienee?
Ja tässäkään asiassa EU ei ollut yksimielinen, kymmenkunta itäistä EU-maata olivat Nord Stream 2.:n rakentamista vastaan.

Veikko Palvo

Tapio Onnela
Posts: 4819
Joined: 13.09.05 12:40
Contact: Website

Re: Ukraina

15.11.18 13:37

Tapio Onnela wrote:
12.10.18 12:07
Tapio Onnela wrote:
11.09.18 10:11
On kyllä selvää, että Venäjän ortodoksisella kirkolla (Moskovan patriarkaatilla) on kiinteä yhteys maata hallitsevaan eliittiin – sekurokratiaan ja sillä on varamasti myös oma tärkeä roolinsa juuri tuossa "Russki mirissä". Ukrainan kirkon ero Moskovasta on ukrainalaisten kannalta varmaankin viisasta ja hyvin ymmärrettävää.


Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin piispainkokous eli pyhä synodi on myöntänyt Ukrainan ortodoksikirkolle autokefalian eli eron Moskovan patriarkaatin alaisuudesta. Jukka Mallinen kertoo FB sivuillaan, että Moskovan patriarkan lehdistösihteeri ilmoitti saman tien, että Moskova katkaisee ehtoollisyhteyden Konstantinopolin kanssa.
Announcement (11/10/2018).
https://www.patriarchate.org/-/communiq-1


Uusi vaihe tässä patriarkaatti asiassa on se, että Venäjä on nyt perustanut Turkkiin omassa Moskovan patriarkaatin hallinnassaan olevia seurakuntia. Turkissahan jo on Konstantinopolin patriarkaatti, johon Turkissa olevat seurakunnat kuuluvat ja johon myös Suomen ja Viron kirkot kuuluvat autonomisina.
Venäjä ilmiselvästi käyttää kirkkoa muiden poliittisten tavotteidensa ajamiseen.

The Moscow Patriarchate is taking its battle against the Universal Patriarchate over Ukrainian autocephaly to a new level: it is seeking to organize Orthodox parishes in Turkey in order to set the stage for the creation of a new patriarchate in the backyard of Patriarch Bartholemew.

When Moscow spoke about an Orthodox Patriarchate in Turkey a few weeks ago, many dismissed that as an absurdity because there are so few non-Muslims in that country; but in fact, many of the oldest patriarchates in the world are in places where there are very few Orthodox believers – and Moscow clearly plans to add another one to it as part of its geo-religious game.

***
Up to now, Illarion says, Moscow restrained from taking independent action out of deference to the Constantinople Patriarch but now that the latter has violated the canonical territory of Russia, Moscow no longer feels the need to hold back. Instead, it is sending its own priests to Turkey to support the faithful.

Apparently, the first case of this took place yesterday when a priest from Russia held an Orthodox service in the church on the territory of the Russian consulate general in Istanbul.


Paul Goble: Moscow Laying Groundwork for Alternative Patriarchate in Muslim Turkey Window on Eurasia -- New Series (Tuesday, November 13, 2018)

Return to “Puheenvuoroja historiasta”