JariL
Viestit: 435
Liittynyt: 13.02.09 14:40

Re: Kekkosen murhayritys

Jään odottamaan kiinnostuneena, minkälaisella vastineella JariL "kumoaa" skrjabinin esittämät faktat. Hänhän, siis JariL, on samanhenkisen jsn:n tavoin tunnetusti etevä parilla virkkeellä "nonchaleeraamaan" ikäviltä tuntuvat tosiasiat kädenkäänteessä.
Esitin asiasta kysymyksen ja sain mielestäni asiallisen vastauksen skrjabinilta. En kuitenkaan sinulta.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Kekkosen murhayritys

JariL kirjoitti: Alho todettiin henkisesti häiriintyneeksi eli hän tuskin edusti ajan poliittiista henkeä.
Koetin kääntää näkyville vähän toisenlaistakin näkökantaa:
Fil. tri Keijo Alho kuului 50-luvun alkupuolella mm. Rytin ja Tannerin poliittisiin keskustelukumppaneihin.

Mm. Väinö Tanner jatkoi yhteydenpitoa Alhoon myös tämän "asyyliaikana".
JariL vastasi tähän:
JariL kirjoitti:Ja tämä todistaa mitä? Että Ryti ja Tanner olivat ajastaan jäljessä? Ryti ei ollut enää aktiivisesti mukana politiikassa joten hänen osaltaan keskusteluilla ei muutoinkaan ollut käytännön merkitystä. Tanner pääsi myöhemmin vielä hetkeksi politiikan keskikentälle mutta mikä merkitys Alholla siinä prosessissa oli jää ainakin minulle hämäräksi.
Ei tätä oikein pysty tulkitsemaan muulla lailla kuin että halusit täysin kiistää esittämäni, Vesikansan kirjasta peräisin olevien näkökohtien merkityksen - varmaankin motiiveista, joiden luulisi olevan selviä sinun ja aisaparisi jsn:n viestejä vuosia lukeneille. (Miksiköhän Vesikansa muuten lainkaan otti kirjaansa tällaista JariL:n mukaan aivan merkityksentöntä tietoa?) JariL:n mukaan Suomen korkein sodanaikainen johto siis seurusteli 50-luvun alkuvuosina ja Tanner myöhemminkin ihan huvikseen "henkisesti häiriintyneen" kanssa, jolla ei ollut mitään poliittista merkitystä!

Tämän jälkeen sitten skrjabin löi Tannerin-Alhon kontaktia koskevat lopulliset faktat pöytään, ja JariL:stä tulikin äkkiä nöyrä poika skrjabinin edessä. Siinä sinun "asiallisuutesi".

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Kekkosen murhayritys

jsn kirjoitti:Vähän on edelleen epäselvää, mikä se "ikävältä tuntuva tosiasia" tässä tapauksessa lopulta oikein on. Onko se laajamittainen salaliitto Kekkosta vastaan? Ei nylander eikä skrjabin ole kyennyt tuomaan esille muuta konkreettista kuin epämääräisiä vihjailuja ja nuoren opiskelijan myöhemmin julkaisemia päiväkirjoja
Sínulle näyttää muodostuneen näistä "salaliitoista", milloin "fasistisista", milloin taas murhasalaliitoista tms., todellinen pakkomielle, joka jatkaa vaivamistaan vuodesta toiseen. En minä eikä havaintojeni mukaan kukaan muukaan ole sellaisista puhunut. Jos olet toista mieltä, niin leikkaa sieltä arkistosta kerrankin näyte jostain viestistäni. Mutta ellet taaskaan "ehdi", niin koeta rauhoittua.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Kekkosen murhayritys

nylander kirjoitti:Sínulle näyttää muodostuneen näistä "salaliitoista", milloin "fasistisista", milloin taas murhasalaliitoista tms., todellinen pakkomielle, joka jatkaa vaivamistaan vuodesta toiseen. En minä eikä havaintojeni mukaan kukaan muukaan ole sellaisista puhunut.
Mitä muuta tässä ketjussa esittämäsi väittämät sitten ovat kuin vihjailuja salaliitosta? Ei siihen välttämättä tarvitse itse salaliitto-sanan käyttöä, jos jatkuvasti puhuu salaisista yhteyksistä, joita oletat olevan eri henkilöiden välillä salatun ja lainvastaisen päämäärän toteuttamiseksi. Kekkosen vastustamisessa ei kai sinänsä ollut mitään rikollista. Olihan Suomi demokraattinen maa?

Ketju alkoi kommentistasi tuoreeseen uutiseen mahdollisesta murha-attentaatista Kekkosta vastaan vuonna 1957. Siitä pääsit heti sujuvasti jatkamaan että takana olisi varmaankin ollut asetta joitakin vuosia aiemmin kantanut Keijo Alho tai peräti eräs sittemmin professoriksi nimitetty oikeistolaisen maineessa ollut melko tunnettu historioitsija (jonka nimeä et edelleenkään halua mainita vaikka sinulta on sitä jo kertaalleen pyydetty). Samaan henkilöön olet vihjannut muutaman kerran aiemminkin. Häntä kohtaan sinulla tuntuu olevan jotakin erityistä henkilökohtaista antipatiaa. Olisit nyt edes kerran rehellinen ja sanoisit hänen nimensä ja osoittaisit samalla että miten hän todella liittyy Kekkosta vastaan ammuttuihin laukauksiin Naantalissa. En usko että sinulla on mitään todisteita tällaisesta. Murhasta tai sen yrityksestä syyttäminen on vakava asia, myös netin keskustelufoorumilla.

Näet salaliittoja milloin suomalaisten oikeistolaisten 1930-luvun Saksan suhteissa, milloin suomalaisten historiantutkijoiden "valtavirrassa" (mitä se ikinä tarkoittaakaan) ja nyt Kekkosen 1950-luvun vastustajissa. Väitätkö tosissasi että tässä sävyssä et ole koskaan kirjoíttanut?

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Kekkosen murhayritys

En ole ballistikko, mutta kun joku tuntematon tyyppi ampuu Kultarantaa kohti Kailon saaresta lähes puolen kilometrin matkalta vesialueen ylitse rakennuksen sisätiloissa olevaa maalia, niin voiko siinä edes puhua murhayrityksestä? Itselleni tulee mieleen, että paikan päällä on yhtä hyvin voinut sekoilla joku tyyppi laittomassa lintujahdissa.

Ei sikäli, kertoohan sekin jotain, että presidentillä on ollut ilmeisesti selvät syyt olettaa ampujan olleen liikkeellä tosissaan. Alhon tapaus tietysti antoi aiheen suhtautua tähänkin vakavasti.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Kekkosen murhayritys

jsn kirjoitti:Mitä muuta tässä ketjussa esittämäsi väittämät sitten ovat kuin vihjailuja salaliitosta? Ei siihen välttämättä tarvitse itse salaliitto-sanan käyttöä, jos jatkuvasti puhuu salaisista yhteyksistä, joita oletat olevan eri henkilöiden välillä salatun ja lainvastaisen päämäärän toteuttamiseksi.
Etkö itse todella ole ymmärtävinäsi: olen tuonut esille eri tutkijoihin viitaten 1950-luvun tapauksia ja episodeja, jotka todistavat, kuinka laajaa ja syvää erinäisten mainitulla kymmenluvulla aktivoituneiden oikeistopiirien viha erityisesti Urho Kekkosta kohtaan oli. Keskeisinä syinä tietenkin sotasyyllisyysoikeudenkäynti ja rauhanpolitiikka Neuvostoliittoa kohtaan. Sinä ja vain sinä olet se, joka tästä kaikesta kutoo päässään salaliitonomaisen verkoston "salatun ja lainvastaisen päämäärän toteuttamiseksi". Jollei tällaisen väittäminen toisen nimissä ole merkki pahasta pakkomielteestä, niin mikä sitten? Jollei salaliitto-sanaa löydy kirjoittamistani viesteistä, niin niistä kuitenkin takuuvarmasti pitäisi löytyä, ja vielä lukuisia kertoja, mainitsemasi "salattu ja lainvastainen päämäärä". Toki siitä sentään "ehdit" helposti laittaa muutaman sitaatin näkyville?
jsn kirjoitti:Ketju alkoi kommentistasi tuoreeseen uutiseen mahdollisesta murha-attentaatista Kekkosta vastaan vuonna 1957. Siitä pääsit heti sujuvasti jatkamaan että takana olisi varmaankin ollut asetta joitakin vuosia aiemmin kantanut Keijo Alho tai peräti eräs sittemmin professoriksi nimitetty oikeistolaisen maineessa ollut melko tunnettu historioitsija
Uskomaton tyyppi! Missä olen väittänyt ja vielä "sujuvasti", että Alho olisi jotenkin yhdistynyt Ylen viime päivien uutiseen. Puhumattakaan jostain historioitsijasta, josta kerroin pari Klingen ja Korhosen mainitsemaa episodia vuodelta 1960 osoituksena, millaiset mielialat oikeistossa vallitsivat Kekkosta ja hänen idänpolitiikkaansa kohtaan. Väitteitäsi ei oikein voi muuksi luonnehtia kuin patologiseksi valehteluksi, mikä kyllä on tullet esille monesti aikaisemminkin. Kiinnostuneet voisivat halutessaan vilkaista vaikkapa vuosi sitten Jokisipilän & Könösen kirjaa koskevassa säikeessä esittämiäsi väitteitä.
jsn kirjoitti:oikeistolaisen maineessa ollut melko tunnettu historioitsija (jonka nimeä et edelleenkään halua mainita vaikka sinulta on sitä jo kertaalleen pyydetty). Samaan henkilöön olet vihjannut muutaman kerran aiemminkin. Häntä kohtaan sinulla tuntuu olevan jotakin erityistä henkilökohtaista antipatiaa. Olisit nyt edes kerran rehellinen ja sanoisit hänen nimensä ja osoittaisit samalla että miten hän todella liittyy Kekkosta vastaan ammuttuihin laukauksiin Naantalissa. En usko että sinulla on mitään todisteita tällaisesta. Murhasta tai sen yrityksestä syyttäminen on vakava asia, myös netin keskustelufoorumilla.
Taidat kuvitella itselläsi olevan suuretkin käskijänvaltuudet, mutta koetan vähän selventää: Minulla ei ole mitään velvollisuutta tarjoilla sinulle julkisesti saatavilla olevassa kirjassa mainittua henkilönimeä, "vaikka sitä olisi kertaalleen pyydetty". Sen kun käyt läpi Klingen päiväkirjasarjan. Ja mitähän tarkoittaa järjetön tokaisusi, että "olisit nyt kerrankin rehellinen". Klingehän asiasta on kirjoittanut - en minä.
jsn kirjoitti:osoittaisit samalla että miten hän todella liittyy Kekkosta vastaan ammuttuihin laukauksiin Naantalissa. En usko että sinulla on mitään todisteita tällaisesta. Murhasta tai sen yrityksestä syyttäminen on vakava asia, myös netin keskustelufoorumilla.
Kudot jälleen sairasmielistä verkkoasi. Katson törkeän perättömän syytöksesi minua kohtaan niin vakavaksi, että mahdollisesti joudumme selvittämään tämän kiistan loppuun oikeudessa.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Kekkosen murhayritys

nylander kirjoitti:
jsn kirjoitti:Mitä muuta tässä ketjussa esittämäsi väittämät sitten ovat kuin vihjailuja salaliitosta? Ei siihen välttämättä tarvitse itse salaliitto-sanan käyttöä, jos jatkuvasti puhuu salaisista yhteyksistä, joita oletat olevan eri henkilöiden välillä salatun ja lainvastaisen päämäärän toteuttamiseksi.
Etkö itse todella ole ymmärtävinäsi: olen tuonut esille eri tutkijoihin viitaten 1950-luvun tapauksia ja episodeja, jotka todistavat, kuinka laajaa ja syvää erinäisten mainitulla kymmenluvulla aktivoituneiden oikeistopiirien viha erityisesti Urho Kekkosta kohtaan oli. Keskeisinä syinä tietenkin sotasyyllisyysoikeudenkäynti ja rauhanpolitiikka Neuvostoliittoa kohtaan. Sinä ja vain sinä olet se, joka tästä kaikesta kutoo päässään salaliitonomaisen verkoston "salatun ja lainvastaisen päämäärän toteuttamiseksi". Jollei tällaisen väittäminen toisen nimissä ole merkki pahasta pakkomielteestä, niin mikä sitten? Jollei salaliitto-sanaa löydy kirjoittamistani viesteistä, niin niistä kuitenkin takuuvarmasti pitäisi löytyä, ja vielä lukuisia kertoja, mainitsemasi "salattu ja lainvastainen päämäärä". Toki siitä sentään "ehdit" helposti laittaa muutaman sitaatin näkyville?
jsn kirjoitti:Ketju alkoi kommentistasi tuoreeseen uutiseen mahdollisesta murha-attentaatista Kekkosta vastaan vuonna 1957. Siitä pääsit heti sujuvasti jatkamaan että takana olisi varmaankin ollut asetta joitakin vuosia aiemmin kantanut Keijo Alho tai peräti eräs sittemmin professoriksi nimitetty oikeistolaisen maineessa ollut melko tunnettu historioitsija
Uskomaton tyyppi! Missä olen väittänyt ja vielä "sujuvasti", että Alho olisi jotenkin yhdistynyt Ylen viime päivien uutiseen. Puhumattakaan jostain historioitsijasta, josta kerroin pari Klingen ja Korhosen mainitsemaa episodia vuodelta 1960 osoituksena, millaiset mielialat oikeistossa vallitsivat Kekkosta ja hänen idänpolitiikkaansa kohtaan. Väitteitäsi ei oikein voi muuksi luonnehtia kuin patologiseksi valehteluksi, mikä kyllä on tullet esille monesti aikaisemminkin. Kiinnostuneet voisivat halutessaan vilkaista vaikkapa vuosi sitten Jokisipilän & Könösen kirjaa koskevassa säikeessä esittämiäsi väitteitä.
jsn kirjoitti:oikeistolaisen maineessa ollut melko tunnettu historioitsija (jonka nimeä et edelleenkään halua mainita vaikka sinulta on sitä jo kertaalleen pyydetty). Samaan henkilöön olet vihjannut muutaman kerran aiemminkin. Häntä kohtaan sinulla tuntuu olevan jotakin erityistä henkilökohtaista antipatiaa. Olisit nyt edes kerran rehellinen ja sanoisit hänen nimensä ja osoittaisit samalla että miten hän todella liittyy Kekkosta vastaan ammuttuihin laukauksiin Naantalissa. En usko että sinulla on mitään todisteita tällaisesta. Murhasta tai sen yrityksestä syyttäminen on vakava asia, myös netin keskustelufoorumilla.
Taidat kuvitella itselläsi olevan suuretkin käskijänvaltuudet, mutta koetan vähän selventää: Minulla ei ole mitään velvollisuutta tarjoilla sinulle julkisesti saatavilla olevassa kirjassa mainittua henkilönimeä, "vaikka sitä olisi kertaalleen pyydetty". Sen kun käyt läpi Klingen päiväkirjasarjan. Ja mitähän tarkoittaa järjetön tokaisusi, että "olisit nyt kerrankin rehellinen". Klingehän asiasta on kirjoittanut - en minä.
jsn kirjoitti:osoittaisit samalla että miten hän todella liittyy Kekkosta vastaan ammuttuihin laukauksiin Naantalissa. En usko että sinulla on mitään todisteita tällaisesta. Murhasta tai sen yrityksestä syyttäminen on vakava asia, myös netin keskustelufoorumilla.
Kudot jälleen sairasmielistä verkkoasi. Katson törkeän perättömän syytöksesi minua kohtaan niin vakavaksi, että mahdollisesti joudumme selvittämään tämän kiistan loppuun oikeudessa.
En tähänkään mielelläni puutu, vaikka asia menneiden valossa koskee vähän minuakin. Mutta lienee viimeistään nyt tullut selväksi, että nimimerkki nylanderin kanssa ei kannata ryhtyä kiistelemään. Siinä joutuu vähitellen yhä syvemmälle henkiseen suohon ja ehkä lopulta raastupaan. Viisas vastapuoli ei provosoidu, vaan jättää arvottoman leikin alkuunsa sikseen.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Kekkosen murhayritys

nylander kirjoitti:Etkö itse todella ole ymmärtävinäsi: olen tuonut esille eri tutkijoihin viitaten 1950-luvun tapauksia ja episodeja, jotka todistavat, kuinka laajaa ja syvää erinäisten mainitulla kymmenluvulla aktivoituneiden oikeistopiirien viha erityisesti Urho Kekkosta kohtaan oli.
Keskustelu alkoi uutisesta, että Kekkosta vastaan tehtiin attentaatti juhannusaattona vuonna 1957. On siis enemmän kuin luontevaa olettaa, että tarkoituksesi oli liittää tätä seurannut pohdiskelu ko. asiaan? Kyse ei siis ole kahdesta erillisestä ilmiöstä, vaikka aivan hyvin voisi olla. Kukaan ei kyennyt tuolloin eikä ole kyennyt nytkään selvittämään mistä laukauksissa oli kysymys.
Mieleen muistuu varhempiakin lukemiani tuokiokuvia samasta aihepiiristä: Klinge on vuodesta 1999 jatkuneen päiväkirjasarjansa eräässä niteessä kertonut tapauksen elo-syyskuun taitteesta 1960. Neuvostoliiton puoluejohtaja Nikita Hrushtshev oli tulossa vierailulle Kekkosen 60-vuotispäiväksi (3.9.1960). Silloisen valtionarkiston kahvilassa (?) Klingen mainitsema nuori maisteri (myöhempi historian professori) oli käynyt kuumana ja vaatinut, että "nimismiehen pitäisi olla Vainikkalassa aseen kera" neuvostovierasta vastassa.

Keijo Korhonen on viimeksi ilmestyneessä kirjassaan Mahtimiehistä maan matosiin (2013) kertonut aivan ilmeisesti samasta tapauksesta. Sekin tapahtui valtionarkistossa syyskuun 1960 alussa. Hänen mukaansa "kuumapäämaisteri" (jonka Korhonen toisin kuin Klinge diskreetisti jättää nimeämättä) olisi vaatinut, että "toivottavasti suomalainen poliisi käsiaseellaan lopettaa sen saatanan [Kekkosen], jos se yrittää myydä Suomen ryssille".
Klinge ja Korhonen eivät oletettavasti ole kirjoittaessaan tienneet mitään Kekkosen murhayrityksestä. Ampumistapaus oli siis jo vuonna 1957, ei 1960. Tällä välin oli ehtinyt tapahtua paljon, mm. Suomen ja NL:n suhteissa. Ao. maisteri ei ollut tulossa suoraan Naantalista, vaan aikaväliä oli yli 3 vuotta. Kyseinen ampuja olisi voinut olla myös puolueisiin sitoutumaton, jonka motiivit olisivat olleet puhtaan henkilökohtaiset. Varsin todennäköisesti hän olisi voinut olla mielenterveydeltään järkkynyt henkilö, kuten erilaisissa vainoamistapauksissa usein on, meillä ja muualla. Vaihtoehto vaan ei tunnu juolahtavan mieleesi.
nylander kirjoitti:Kudot jälleen sairasmielistä verkkoasi. Katson törkeän perättömän syytöksesi minua kohtaan niin vakavaksi, että mahdollisesti joudumme selvittämään tämän kiistan loppuun oikeudessa.
En ole syyttänyt sinua murhasta, vaan todennut, että esittämäsi vihjailut "virttyneiden muistikuvien perusteella" ampumisen taustavoimista ovat ilmeisen perusteettomia. Vieläpä toteat, että et kyllä syytä Tanneria, mutta muita mainitsemiasi henkilöitä kyllä:
Pakko lisätä erästä henkilöä ajatellen, koska asia muuten vuorenvarmasti kopsahtaa bumerangina niskaan: En ole väittänyt Väinö Tannerin juonitelleen Kekkosen ampumista
Mistä siis aiot minua syyttää oikeudessa?

Sen jälkeen et ole kirjoittanut kovinkaan ystävällismielisessä sävyssä, se voidaan selvästi todistaa tästä ketjusta. Esitin pyhä sota-ketjussa mielestäni täysin asiallisia epäilyksiä siitä, että oliko VAL todella niin mahtava ja kaikkivoipa kuin siitä on väitetty.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Kekkosen murhayritys

Jos lyhyesti itse ketjun aiheeseenkin palaisi, niin olettaisin olevan kohtuullisen hyvin tunnetuksi sen, että 1950-luvulla oli vallalla laajaakin, ja voimakasta Kekkos-vihaa. Tämähän ilmeni erityisesti kaikenlaisten ikävien huhujen levittämisenä jopa vain tätä tarkoitusta varten perustettujen lehtien kautta, liittoumien ja verkostojen rakentamisena häntä vastaan, sekä pahimmillaan uhkailuina.

Suoranaisiin väkivaltaan tai muihin laittomuuksiin ei ainakaan laajassa mitassa tiedetä ryhdytyn, vaikka puheita sellaisestakin saattoi kyllä olla kiivaimmilla hetkillä. Tämä lienee selvää jo senkin perusteella ketkä Kekkosen keskeisiä poliittisia vastustajia olivat; he olivat useimmiten jo keski-iän ylittäneitä, yhteiskunnallisesti vakaassa asemassa olevia ja koulutettuja henkilöitä, joille ei esimerkiksi väkivaltaan turvautuminen ollut luonteenomaista. Heidän ensisijaista toimintakenttäänsä olivat parlamentti ja lehdistö. Hetken huumassa tällaisissakin piireissä saatettiin kuitekin peräänkuuluttaa vaikkapa Lapuan Liikkeen uudelleen kokoamista, kuten jotkut tekivät yleislakon tuoksinassa, tai vaikkapa sitten vaatia laittamaan Kekkosesta ilmat pihalle. Käytöntöön näitäkään vaateita ei laitettu.

Näiden ohella tietenkin oli sitten salatumpaakin harrastusta erityisesti joidenkin nuorisoryhmien parissa, joissa olisi periaatteessa ollut potentiaalia väkivallankn käyttöön, mutta joilta taas puuttui pääasiassa sekä organisointitaito että muut välineetkin. Näitä tällaisia olivat siis Igur Zabellin tapaiset, kansallissosialismin tai fasismin nimeen vannoneet, poliisin melko helposti kukistamat nuorten miesten/poikain joukkiot, jotka tosin hajosivat usein itsestäänkin toimijoiden tajutessa homman älyttömyyden. Tällaisiakin silti satunnaisesti esiintyi myös 1950-luvulla.

JariL
Viestit: 435
Liittynyt: 13.02.09 14:40

Re: Kekkosen murhayritys

Tanner pääsi myöhemmin vielä hetkeksi politiikan keskikentälle mutta mikä merkitys Alholla siinä prosessissa oli jää ainakin minulle hämäräksi.
Tämä oli se asia johon skrjabin vastasi täysin asiallisesti. Alho siis toimi mielipidevaikuttajana enemmän tai vähemmän menestyksellisesti Tannerin puolesta. Tai jos ei aina Tannerin puolesta ainakin Kekkosta vastaan.

Olen edelleen sillä kannalla, että Ryti ei ollut poliittinen tekijä 1950-luvun puolella ja että tältä osin keskustelut Alhon kanssa eivät paljoa ole painaneet. Tannerkin oli myös kotimaassa poliittisessa paitsiossa joten siltä osin Alho lienee enemmänkin vahingoittanut ajamaansa asiaa kuin on sitä edistänyt näillä keskusteluilla. Tannerin paluu sdp:n puheenjohtajaksi ei tilannetta parantanut.

Nylander ehkä esittää konkreettisemmin miten erityisesti Ryti vaikutti merkittävästi politiikkaan 1950-luvulla? Tannerin mahalasku on minullekin tuttu.

Yleisemmin voisi tietysti miettiä sitä vastustettiinko Kekkosta vain hänen idänpolitiikkansa vuoksi vai oliko taustalla myös muita motiiveja. Kekkonen oli yksi niistä poliitikoista joka käytti idän korttia 1950-luvulla. Vaikka realiteetit saatoivat olla pakottavia, niin parlamentarismin kannalta tällainen painostus oli erittäin kyseenalaista ja herätti varmasti epäilyjä siitä, ajetaanko valtakunnan vai yksilön/ryhmän etua? Esimerkiksi Kari Suomalainen yritti upottaa Kekkosta piiroksillaan aina vuoteen 1956 saakka juuri vihjaamalla siihen, että Kekkonen ajoi omaa etuaan enemmän kuin maan etua. Yksi parhaista esimerkeistä on Porkkalan palautuksen jälkeen ilmestynyt kuva, jossa Kekkonen ohittaa Paasikiven autolla jossa on juliste "Minä sen tein!"

Martti Tapio Pelho
Viestit: 322
Liittynyt: 24.12.11 16:05

Re: Kekkosen murhayritys

Osallistuin työni takia kesäkuussa 1977 Jyväskylässä pidettyihin Suomen ja Neuvostoliiton ystävyyspäivien tapahtumiin.

Asuin Cumulus-hotellissa. Saman hotellin neljännessä kerroksessa asuivat tasavallan presidentti Urho Kekkonen ja Suomi-Neuvostoliitto-Seura ry:n silloinen puheenjohtaja, valtioneuvos Martti Miettunen ja seuran pääsihteeri Christina Porkkala.

Neuvostoliittolainen valtuuskunta ja valko-venäläinen kansantanssiryhmä asuivat toisessa ja kolmannessa kerroksessa. Supon ja KGB:n miehiä valvoi ja päivysti joka kerroksessa hissin viereisissä huoneissa.

Tuolloin, sunnuntaiaamun pikkutunteita, Cumulus-hotellissa tapahtui jonkinlainen provokaatioyritys, jonka yhteydessä loukkaantunut ja verissäpain ollut suomalaismies vietiin ambulanssilla pois.

Cumuluksen aamiaispöydässä suojelupoliisin miehet puhuivat varsin avoimesti tapahtuneesta muttei mulle selvinnyt tarkemmin, mitä hotellissa oli pari tuntia aikaisemmin tapahtunut.

Kysyin asiasta SN-Seuran ystävyyskaupunkisihteeri Antero Leppäseltä. Sain häneltä jyrkän kiellon olla puhumatta asiasta ja kyselemästä joutavia. Sain tuolloin käsityksen ettei kysymyksessä ollut humalaisen suomalaismiehen rettelö vaan joku vakavampi yritys.

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
ANDALUSIA

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Kekkosen murhayritys

Muistan hämärästi, että tästä murhayrityksestä olisi keskusteltu aikaisemmin! En muista mikä foorumi se oli, ylläpito muistaa ehkä jos se olikin Agricola! Tai sitten joku ruotsalainen foorumi?

Joka tapauksessa on esitetty sellainen teoria, että tekijä halusi kostaa, koska Kekkonen oli teloittanut hänen isänsä Haminassa vuonna 1918. Eli tekijän henkilöllisyys olisi saatu selville, mutta asiasta haluttiin vaieta, koska ei haluttu että Kekkosen rooli kevään 1918 teloituksissa nousee otsikoihin!

Tästä murhayrityksestä olen joka tapauksessa lukenut aikaisemmin ja siitä esitetty kostoteoria on myöskin tuttu.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Kekkosen murhayritys

laitman kirjoitti:Muistan hämärästi, että tästä murhayrityksestä olisi keskusteltu aikaisemmin! En muista mikä foorumi se oli, ylläpito muistaa ehkä jos se olikin Agricola! Tai sitten joku ruotsalainen foorumi?

Joka tapauksessa on esitetty sellainen teoria, että tekijä halusi kostaa, koska Kekkonen oli teloittanut hänen isänsä Haminassa vuonna 1918. Eli tekijän henkilöllisyys olisi saatu selville, mutta asiasta haluttiin vaieta, koska ei haluttu että Kekkosen rooli kevään 1918 teloituksissa nousee otsikoihin!

Tästä murhayrityksestä olen joka tapauksessa lukenut aikaisemmin ja siitä esitetty kostoteoria on myöskin tuttu.
En missään nimessä halua puolutella "punikkiorvon" mahdollista osallisuutta, mutta mieleen kuitenkin johtui seuraavia kysymyksiä:

Kekkonen (tai oikeastaan Haavikko) mainitsi muistaakseni Vuosisatani-teoksessa, että hän oli säilyttänyt mielessään "kauheaa salaisuutta" (täysin muistinvarainen sitaatti) koko elämänsä. Mistä "punikin poika" oli saanut tietää, että Kekkonen yleensä oli tuona päivänä Haminan valleilla ja erityisesti että juuri Kekkosen luoti (vai oliko hänet määrätty käskynalaisena johtamaan teloitusryhmää) oli osunut hänen isäänsä?

Ja miksi kosto olisi 40 vuoden jälkeen kohdistunut tekohetkellä 17-vuotiaaseen Kajaanin sissien käskynalaiseen koulupoikaan, kun sisällissodan valkoisia massamurhaajiakaan kuten "Saaren Jalluja, Rummin Jusseja", Hans Kalmeja ja kaltaisiaan ei tiettävästi kukaan uhannut sodan jälkeen väkivaltaisella kostolla, siis siten että olisi ryhdytty sanoista tekoihin?

Sanalla sanoen: onko tällaisella "teorialla" enää mitään tekemistä asiapitoisen historiakeskustelun kanssa?

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Kekkosen murhayritys

Se, että Kekkonen vuonna 1918 oli toiminut teloitusjoukkueen johtajana ainakin Haminassa on kyllä ollut yleisesti tiedossa. Siinä yhdessä näytelmässä, jossa kerrottiin vuoden 1956 presidentin vaaleista on kohtaus, jossa Ville Pessi menee Tehtaankadulle ennen valitsijamiesten kokoontumista ja sanoo Vladimiroville suunnilleen näin "me emme ikinä äänestä vuoden 1918 pyöveliä". Vladimirov vastaa kertomalla että hän on saanut sähkeen Moskovasta, jossa käsketään kommunisteja äänestämään Kekkosta.

Entäs kosto 40 vuoden jälkeen? Kyllä vasemmiston puolella tiedettiin mikä oli Kekkosen rooli vuonna 1918 ja 1920-luvulla kommunistien kuulustelijana. Kommunistien keskuudessa oli vallalla mentaliteetti "me emme ikinä unohda, me emme ikinä anna anteeksi". Tiedän, koska lapsuudessani meillä oli naapuri, joka vuonna 1918 oli ollut punaisten puolella ja ollut vankileirillä, jossa saksalaiset olivat rääkänneet. Vielä 50 vuotta myöhemmin hän oli täynnä vihaa ja katkeruutta ja olen varma siitä, että hän olisi kostanut kiduttajilleen jos olisi ollut tilaisuus.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Kekkosen murhayritys

laitman kirjoitti:Se, että Kekkonen vuonna 1918 oli toiminut teloitusjoukkueen johtajana ainakin Haminassa on kyllä ollut yleisesti tiedossa. Siinä yhdessä näytelmässä, jossa kerrottiin vuoden 1956 presidentin vaaleista on kohtaus, jossa Ville Pessi menee Tehtaankadulle ennen valitsijamiesten kokoontumista ja sanoo Vladimiroville suunnilleen näin "me emme ikinä äänestä vuoden 1918 pyöveliä".
Missä näytelmässä? Nyt olisi tähdellistä tietää, onko näytelmää esitetty jo 1950-, 1960- tai edes 1970-luvulla? Vladimirovista alettiin suomalaisessa julkisuudessa puhua muistaakseni vasta jolloinkin 1980-luvulla tai Neuvostoliiton hajoamisen 1991 jälkeisenä aikana. Kekkosen (Haavikon) Vuosisatani ilmestyi 1981, ja sen suuri "paljastus", josta siihen aikaan laajalti puhuttiin, oli juuri Kekkosen kertoma Haminan vallien tapahtuma 1918.
laitman kirjoitti:Kyllä vasemmiston puolella tiedettiin mikä oli Kekkosen rooli vuonna 1918
Voidaanko nyt ihan puhua 17-vuotiaan käskynalaisen "roolista", kun nyttemmin hyvin tunnetaan valkoisen terrorin koko laajuus?

Minulla on sellainen käsitys, että menneisyyden yksityiskohtaisia tapahtumia ei voida rekonstruoida näytelmärepliikkien (tai yleensä kaunokirjallisuuden), huhujen tai naapurien puheiden varassa.

Mutta en minä tällaisesta asiasta rupea tämän pitemmälle kiistelemään. Kunhan totean mielipiteenäni, ettei tällaisesta huhupuheesta ole edes minkäänasteiseksi indiisiksi, jos kaikkinainen muu näyttö puuttuu.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”