Esko-Olavi
Viestit: 197
Liittynyt: 18.03.15 12:46

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Tapio Onnela kirjoitti: Joten ehdota ihmeessä niitä sinne lisää.
Ehdota lisää historiablogeja seurattavaksi: Agricolan uutisfoorumit, Uudet historia-aiheiset mediat
Täytyykin lisäillä mielenkiinnosta.

Tässä eräs englanninkielinen mausteeksi, jossa ei suomalaisia lukijoita ole tavattu:
(valitettavasti ei taida enää päivittää)

http://gottmituns.net/gott-mit-uns-blog/

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Tapio Onnela kirjoitti: Tämä kyllä osoittaa hyvin sen, ettei hän ole menneisyyden virheistä juuri mitään oppinut:
Laura Halmisen arvio teoksesta Matti Rossi: Raunioista nousee Donbass. Johan Bäckman Publications, 2015. Palkitun kirjailijan Matti Rossin Donbass-pamfletti saa lukijan häpeämään
Jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, se yleensä on ankka. Jos kirja
haisee propagandalta ja siinä argumentoidaan kuin propagandassa, se yleensä on propagandaa.

Kääntäjä-kirjailija Matti Rossin pamfletti Raunioista nousee Donbass on propaganda-ankka.
Käsittääkseni Rossi katsoi ja katsoo tehneensä oikein. Hänen tapanasa tarkastella maailmaa oli samanlainen kuin FBI:n pitkäaikaisen johtajan Edgar J. Hooverin: on olemassa "oma puoli" ja viholliset ja vihollisille (ero oli vain se että Hoverin viholliset oli Rosisn "oman puoli) ja niiden välillä on armoton taustelu, jossa viholliselle saa ja pitää tehdä mitä tahansa, mitään yleisiä moraalinromeja ei tarvitse noudattaa.

Nyt on vain niin, että Hooverin ja Rossin tapaiset jäykkäniskat pelkäävät "vihollisia" niin paljon, että leimaavat sellaisiksi kaikki kriitikot, jotka olisivat tarpeen yhteiskunnan uudistamiseksi. Ja niinpä juuri he tekevät eniten hallaa omalle puolelleen.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Emma-Liisa kirjoitti:
Käsittääkseni Rossi katsoi ja katsoo tehneensä oikein. Hänen tapanasa tarkastella maailmaa oli samanlainen kuin FBI:n pitkäaikaisen johtajan Edgar J. Hooverin: on olemassa "oma puoli" ja viholliset ja vihollisille (ero oli vain se että Hoverin viholliset oli Rosisn "oman puoli) ja niiden välillä on armoton taustelu, jossa viholliselle saa ja pitää tehdä mitä tahansa, mitään yleisiä moraalinromeja ei tarvitse noudattaa.

Nyt on vain niin, että Hooverin ja Rossin tapaiset jäykkäniskat pelkäävät "vihollisia" niin paljon, että leimaavat sellaisiksi kaikki kriitikot, jotka olisivat tarpeen yhteiskunnan uudistamiseksi. Ja niinpä juuri he tekevät eniten hallaa omalle puolelleen.
Kaipa Matti Rossi katsoo tehneensä aina oikein, mutta eikö vertailukohdan ja henkilön voisi löytää lähempääkin, Juri Andropovin.
Juri Andropovin ura alkoi O.W.Kuusisen neuvostotasavallassa Andrei Zhdanovin suojattina ja KGB:n johtaja Jurista tuli 1967 ja Andropov siirtyi NL:n johtajaksi 1983 alkaen.
Andropovin 1967 - 1982 johtama KGB toimi meilläkin, mutta suurempaan tietoisuuteen ja arvostukseen Suomessa Andropov nousi noustuaan pääsihteeriksi,
Matti Rossi ei liene ollut ainoa Andropovin ihailija?

Veikko Palvo

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Veikko I Palvo kirjoitti: Kaipa Matti Rossi katsoo tehneensä aina oikein, mutta eikö vertailukohdan ja henkilön voisi löytää lähempääkin, Juri Andropovin.
Juri Andropovin ura alkoi O.W.Kuusisen neuvostotasavallassa Andrei Zhdanovin suojattina ja KGB:n johtaja Jurista tuli 1967 ja Andropov siirtyi NL:n johtajaksi 1983 alkaen.
Andropovin 1967 - 1982 johtama KGB toimi meilläkin, mutta suurempaan tietoisuuteen ja arvostukseen Suomessa Andropov nousi noustuaan pääsihteeriksi,
Matti Rossi ei liene ollut ainoa Andropovin ihailija?
Annat nyt Rossille liian suuren kunnian.

Mitä mieltä sitten olemmekin Andropovin toiminnasta ja ennen kaikkea päämääristä, hän oli keinoissaan joustava (KGB;ssä hän käytti käytti "ennaltaehkäisevää toimintaa", eli toisinajatteljia puhuteltiin, joten he tiesivät mihin toiminta johtaa). KGB:n johtajana hänellä oli vallanpitäjistä parhaat tiedot NL:n ongelmista, mikä varmaan oli yhteydessä siihen, että hän auttoi Gorbatshovia ylenemään uraalla.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Emma-Liisa kirjoitti:
Mitä mieltä sitten olemmekin Andropovin toiminnasta ja ennen kaikkea päämääristä, hän oli keinoissaan joustava (KGB;ssä hän käytti käytti "ennaltaehkäisevää toimintaa", eli toisinajatteljia puhuteltiin, joten he tiesivät mihin toiminta johtaa). KGB:n johtajana hänellä oli vallanpitäjistä parhaat tiedot NL:n ongelmista, mikä varmaan oli yhteydessä siihen, että hän auttoi Gorbatshovia ylenemään uraalla.
KGBn johtajana Andropov lienee ollut hyvin perillä NL:n ongelmista, mutta mitä Suomessa hänestä aikanaan tiedettiin ja mitä neuvostojohtajista ylipäätään tiedettiin?
Haluttiinkohan taustoista tietääkään?
Juri Andropov
oli 1954 - 1957 Unkarissa NL:n suurlähettiläänä ja Unkarin kansannousun aikaan 1956 Suomessakin osoitettiin vielä mieltäkin Unkarin puolesta eli NLn toimia vastaan.
Presidentti Kekkonen
vieraili Unkarissa 1963 Janos Kadaria tapaamassa ja julkisuudessa kirjoitettiin sukulaiskansojen yhteyksien uudelleensolmimisesta, UKKn ja Kadarin tapaaminen ja keskustelut salattiin.
Tsekkoslovakiassakin UKK vieraili 1969, vuosi Tsekkoslovakian miehityksen jälkeen.
Vierailuilla osoitettiin oletettavastikin läntisten käsitysten mukaan hyväksyminen NL:n toimille, olisiko Kremlin miellyttäminen ollut UKKn tavoitteenakin?

Andropovin noustessa NLn johtoon taustatietoja hänestä lienee ollut ainakin saatavilla, mutta millaisiakohan tietoja oli Gorbatshovista hänen noustessaan valtaan?
En tarkoita niitä ´ihmisoikeuskysymyksiä´ vaan sitä, että etsittiinkö tuolloin neuvostojohtajista ylipäätään taustatietoja?

Veikko Palvo

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Antti Blåfieldin kirjoitus tämän päivän Hesarissa oli varsin kiinnostava:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1439780069039

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Emma-Liisa kirjoitti:Antti Blåfieldin kirjoitus tämän päivän Hesarissa oli varsin kiinnostava:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1439780069039
Antti Blåfield kirjoittaa Suomen olleen niitä harvoja eurooppalaisia valtioita, joissa fasismi ei saanut yliotetta ennen toista maailmansotaa.
Mutta oliko Suomessa fasismia vai tuliko käsite historiatietoisuuteen vasta ww2 jälkeen?

Kominternin määritelmän mukaan "fasismi oli finanssipääoman kaikkein taantumuksellisimpien, kaikkein sovinistisimpien ja imperialistisimpien ainesten avoimesti terroristista diktatuuria."
Sosiaalidemokraatitkin olivat sosiaalifasisteja Kominternin mukaan.

Määritelmähän sopi Kominternin Moskovassa perustettuun jäsenpuolue SKP:hen, sen fanaattisen yksipuoliseen ja äärimmäisyyksiin menevään puolueen pieneen ydinjoukkooon.
Lapuanliikkeeseen Kominternin määritelmä ei sovi, ehkäpä kyseessä oli pikemminkin pieni kansallinen äärioikeistolainen liike. Lapuanliike sai kyllä 1930 aikaiseksi sen omankin toiminnan 1932 lopettaneet ns. kommunistilait.
Blåfield kirj.:
"suuri enemmistö suomalaisista oli valmis sietämään elämän epätäydellisyyttä mieluummin kuin marssimaan hurmahenkisen totuuden tahdissa."
Ei marssittu äärilaitojen totuuden tahdissa ja 1939 suomalaiset olivat yksimielisesti Neuvostoliiton vaatimuksia vastaan, "oikeutetun realistiseksi" Leningradin turvallisuuskysymys muuttui ww2 jälkeen. Sallassa ja Petsamossakin.

Blåfieldin kirjoituksessa kuvataan joillain tahoilla syntynyttä "minäja muut"-käsitettä, joka tarvitsi itselleen viholliskuvan, jollaiseksi nyt sanotaan nostetun islam.
Ääriliikkeet tulisikin nujertaa, niin Jyväskylän vastarintaliike kuin jo perinteiset itsenäisyyspäivän anarkistitkin.
Ja historian pohjalta: Saksan kaduillakin natsit ja kommunistit tappelivat keskenään, "katutaistelut olivat yhteinen toimintamuoto" ja ehkäpä anarkistit ja uusnatsit tulevat löytämään saman ´yhteisen sävelen´ itsenäisyyspäivänä, siinä olisi kaksi vastarintaliikettä vastakkain?

Veikko Palvo

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Lueskelin Urho Kekkosen muistelmia vuonna 1972: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1 Miksi kirjoitin demokratian itsepuolustuksen.
UKK näyttäisi kannattaneen lapuanliikettä sen alkuvaiheessa, olihan se demokratian vihollisia vastaan suunnattu. UKK sanoo kirjoittaneensa ainakin yhden Vihtori Kosolan puheenkin:
"AKS-toveri
Arvo A. Pylkkänen pyysi laatimaan Vihtori Kosolalle puheen. Pudottelin fraasin toisensa jälkeen, keräilin muististani Kosolalle aikaisemmin kirjoitettuja aatteita ja vaatimuksia, säilytin tarpeellisen jyrkkyyden, mutta en esittänyt mitään uutta ultimaatumia eikä sellaista, johon syyttäjäviranomaiset olisivat päässeet kiinni."
"Se oli jokaista sanankäännettä myöten Kosolan "oma" puhe, samanlainen "oma" puhe kuin aikaisemmat ja myöhemmät."

Kekkonen oli 1931-1932 Saksassa opiskelemassa ja 1932 keväällä oli Mäntsälän kapina, joka laajalti tuomittiin ja radiopuhe lopetti kapinankin.
UKK kirjoitti ´demokratian itsepuolustuksen´ kapinan jälkeen 1933:

"Kirjan punaisena lankana oli vaatimus, että demokratian on turvauduttava tarpeen niin vaatiessa pakkokeinoihin oikealta uhkaavan vaaran torjumiseksi. Vetosin siihen, että niin tehtiin 1930-luvun alussa kommunismin suhteen."

"Vaadin 1938 sisäministerinä IKL:n lakkauttamista."
UKK päättää muistelunsa 1972:
"Fasismia koskeva rauhansopimuksen 8. artikla,...fasisminluontoiset järjestöt lakkautettava, sekä muut Neuvostoliitolle ja liittoutuneille vihamielistä propagandaa harjoittavat järjestöt."

Olisikohan lapuanliike sodan jälkeen soveltunut laajalti yleisnimeksi lukuisille lakkautetuille "fasisminluontoisille" järjestöille myös kouluopetuksessakin?

Markku Jokisipilä
kirj. 2009 http://jokisipila.blogspot.fi/2009/03/v ... aiset.html 1970-luvun historianopetuksesta, mikä kuvannee tuolloista ´virallista´ilmapiiriäkin.
mm.
"Historian Opettajain Liiton julkilausuma 31.3.1973: Oikean tiedon puolesta,
YYA-velvoite historian opetukselle ja tutkimukselle."
"Yläasteen historian oppikirja: Historia ja me 8. ( Weilin & Göös 1977 )
Esim. Talvisota vain "puhkesi."

Veikko Palvo

Esko-Olavi
Viestit: 197
Liittynyt: 18.03.15 12:46

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Itse muistan parhaiten Kekkosen tajunnanhallinnan kirjoituksesta Minä olin diktaattori, Ylioppilaslehti 21/1928. En tuolta ajalta, mutta aikoinaan Yliopiston kirjastossa joku oli käynyt leikkaamassa kyseisen kirjoituksen lehdestä ja muista tietolähteistä pois ja tästähän nousi tuolloin pienoinen meteli.

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1

"Minä olin diktaattori.

Minua sanottiin Pohjolan Mussoliiniksi.

Minäpä hallitsin rautaisella kädellä.

Vapaahetkinäni, joita oli vähän, minä leikin, paitsi lapsieni, kuolajärveläisten minulle lähettämän ja lahjoittaman karhunpenikan kanssa, jolle minä olin antanut nimeksi Suomi.

Suomi oli myöskin sen lentokoneen nimi, jonka olin luutnantti Sarkon johdolla lähettänyt etelänapaa etsimään.

Hallitustoimeni olivat hyviä. Ensimmäisenä päivänä valtaantuloni jälkeen olin antanut bulletiinin, jolla määräsin ryssänkirkon, myöskin Uspenskin katedraaliksi nimitellyn, revittäväksi alas kolmessa vuorossa, yötä päivää. Innokas rakennusmestari oli pannut jonkun dynamiittipötkyn liikaa, koska pari viereistä taloakin tuli alas kirkon mukana.

Tilalle rakennutin uuden, komean suomalaisen oppikoulun, johon itse määräsin opettajat: Simojoen pastorin opettamaan uskontoa, Lauri Hakulisen hyvää suomen kieltä ja eestiä, oikean [Elmo Edvard] Kailan maantiedettä ja lentotaitoa teoriassa, Aaro Antti Antinpojan elikkä Pakaslahden historiaa ja taktiikkaa, Ohto-pojan [Oksala] johdatusta filosofiseen ajatteluun, Hakolan Sakarin ruotsinkielen alkeita, Einiön ensiapua tapaturmissa, ystäväni ja taatun apulaisen Lauri Ahon nykyis- ja entisaikojen kirjallisuutta, herra Martin [Haavio] kansan- ym. runoutta, ja monia muita yhtä hyviä miehiä. Tähän kouluun panin omat ja ystävieni pojat ja tytöt.

Poistin yhteiskunnalliset epäkohdat ja eheytin suomalaisen kansan. En I[tsenäisyyden] L[iito]n avulla, vaan IL:stä huolimatta.

Panin Sihvon sopimaan Laukolan majureiden kanssa ja päinvastoin.

Tein muitakin mahdottomalta näyttäviä tekoja.

Niinpä asetin maalaisliittolaisen hallituksen, jossa ei ollut Procopeta. Siksipä hallitus uskalsikin ehdottaa minulle, että kouluhallituksen ruotsinkielinen osasto kokonaan lakkautettaisiin.

Valtakunnan kielelliset olot järjestin tunnustusta ansaitsevalla tavalla. Kun otin pois ruotsinkielisiltä heidän etuoikeutensa ja vakuutin heille oikeuden omakieliseen sivistykseen ja hallintoon asuma-alueillaan, sain Kansainliitolta tunnustukseksi oikeamielisyydestäni suurristin ja jälkimaailmalta lisänimen "oikeudentekijä".

Suomalaistin virkakunnan myöskin ulkoasiainhallinnon alalla ja erotin [Johan] Nykoppin.

Länsi-Pohjan suomalaisille ryhtyi Ruotsi antamaan suomenkielistä opetusta ja suomalaiset virkamiehet. Se tapahtui minun toivomuksestani.

Norjalta ostin Ruijan. Lähetin [Ilmari] Turjan sinne maaherraksi.

Rakensin Suomen sillan.

Tein valtioliiton Karjalan tasavallan kanssa ja henkilökohtaisen ystävyydenliiton Gyllingin kanssa.

Suomalaistin Suomen Höyrylaivaosakeyhtiön ja Suomi-Seuran.

Siirsin Hufvudstadsbladetin kirjapainon ja toimituksen Sipooseen ja ajoin seemiläiset pois Heikinkadulta.

Määräsin perhekielen suomeksi niissäkin perheissä, joissa rouva oli ruotsalainen ja herra suomalainen.

Ostin [Ernesti] Hentuselta Totuuden Torven ja annoin sen vapaamielisille ylioppilaille äänenkannattajaksi.

Tein lukuisasti muitakin hyviä töitä.

Mahdoton kävi minulle mahdolliseksi.

Niinpä suomalaistin Helsingin yliopiston käden käänteessä. Turvasin samalla ruotsalaisille oikeuden omakieliseen yliopisto-opetukseen väestösuhteiden mukaan, ja kun ruotsalaiset saattoivat asian Kansainliittoon, lähetti se minulle uuden suurristin ja aikalaiseni antoivat minulle lisänimen "teoissa väkevä".

Ylioppilaat opiskelivat suomen kielellä Helsingin yliopistossa, kuuntelivat suomenkielisiä luennoita ja lukivat suomenkielisiä oppikirjoja (Hernbergin Yleissiviilioikeus-nimisen oppikirjan julistin pannaan ja annoin Anton Kotosen toimeksi polttaa kaikki saatavissa olevat kappaleet julkisesti valtioneuvoston torilla).

Poistin ryssän kuvat yliopistosta ja ryssän muistot koko maasta. Erotin kaikki ryssää hännystelevät virkamiehet, olivatpa he maan itsenäistymisen jälkeen tulleet kuinka vitivalkoisiksi ja suojeluskunta-aatteen elähdyttämiksi tahansa. Niitä lähti isoja jos pieniäkin virkamiehiä.

Yliopiston suomalaistaminen sai aikaan ihmeitä. Hengenviljelys alkoi edistyä, tieteiden harjoitus vilkastui. Nobelin palkintoja piti suomalaisille antaa tuon tuostakin. Yliopisto, joka oli ollut etuoikeutetun ruotsalaisen yläluokan käsissä, muodostui suomalaisen kansan palvelukseen valmistuvien opinahjoksi. Varmemmaksi vakuudeksi siitä, että yliopistoa todella johdetaan oikealla isänmaallisella ja kansanvaltaisella tavalla, panin Yrjö Ruudun yliopiston rehtoriksi.

Edistin kauppaa ja teollisuutta, maanviljelystä, merenkulkua ja kaikkia elinkeinoja, kuten olin lukenut historiasta hyvien hallitsijain ennenkin tehneen.

Ja kun sain kaikki hyvään kuntoon, ihmisiin mielisuosion ja hyvän tahdon, luovuin kansalaisten ihmeeksi ja murheeksi diktaattorin virasta ja lähdin perheineni Lotinanpellon lähistöltä ostamalleni maatilalle, jossa viljelin tulppaaneja hamaan kuolemaani saakka.

Lautamies"

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

"... aikoinaan Yliopiston kirjastossa joku oli käynyt leikkaamassa kyseisen kirjoituksen lehdestä ja muista tietolähteistä pois ja tästähän nousi tuolloin pienoinen meteli."

Onko tuosta tapauksesta tositietoa jossakin? Joutuiko syyllinen kiinni? Vaikuttaa mielenvikaisen tai provokaattorin työltä. "Meteli" taas on nähtävästi ollut poliittisesti motivoitunut, sillä leikkelyjähän sinänsä näkyy tapahtuvan kirjastoissa useinkin ilman mitään jälkimetelöintejä.

JK. Olisikohan kiinnostuneella kopioijalla ollut epätietoisuutta asianmukaisista menetelmistä?

Esko-Olavi
Viestit: 197
Liittynyt: 18.03.15 12:46

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

historioija kirjoitti:"... aikoinaan Yliopiston kirjastossa joku oli käynyt leikkaamassa kyseisen kirjoituksen lehdestä ja muista tietolähteistä pois ja tästähän nousi tuolloin pienoinen meteli."

Onko tuosta tapauksesta tositietoa jossakin? Joutuiko syyllinen kiinni? Vaikuttaa mielenvikaisen tai provokaattorin työltä. "Meteli" taas on nähtävästi ollut poliittisesti motivoitunut, sillä leikkelyjähän sinänsä näkyy tapahtuvan kirjastoissa useinkin ilman mitään jälkimetelöintejä.

JK. Olisikohan kiinnostuneella kopioijalla ollut epätietoisuutta asianmukaisista menetelmistä?
Tarkemmin Helsingin ylioppilaskunnan kirjastosta - Ylioppilaslehden vanha vuosikerta.
Olihan noita muitakin vastavia "leikkelyjä" paljonkin tuohon aikaaan kun, mutta kuriositeettina tuli tämä sanottuna.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Esko-Olavi kirjoitti:
Ostin [Ernesti] Hentuselta Totuuden Torven ja annoin sen vapaamielisille ylioppilaille äänenkannattajaksi.
Urho Kekkonen olisi näköjään 1928 halunnut syrjäyttää Ernesti Hentusen, halunnut vain ostaa Totuuden Torvi-lehden, mutta olisikohan ollut yhtä populisti kuin Ernesti.
Ernesti Hentunen on ollut värikäs henkilö, joka http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja- ... .php?id=79 sodan jälkeen perusti Suomen ensimmäisen populistipuolueenkin. Tuohon aikaan puolue ei kuitenkaan saanut äänestäjiä Hentusta kannattamaan ja Ernesti on tyytynyt Totuuden Torven toimittamiseen ja "rötösherrojen" julkituomiseen.
Ernestin sanotaan mm. uutisoineen: "puolet kansanedustajista on hulluja" ja uutiseen on vaadittu oikaisua ja Ernesti on niin tehnytkin: "puolet kansanedustajista ei ole hulluja." Ernestin yya-vastaiset kirjoitelmat näyttävät saaneen Paasikivenkin suuttumaan ja Hentusen "KekkoSlovakia" on jäänyt eloon ja käyttöönkin.
Mutta
olisikohan UKKn "Miksi kirjoitin demokratian itsepuolustuksen" -muistelma 1972 UKKn "menneisyydenhallintaa"?
Urhohan oli aina "ajan tasalla" ajamassa kulloisenkin ajan valta-aatetta. EKn poliisina UKK jahtasi kommunisteja ja Vihtori Kosola oli samalla kannalla ja UKK sanoo 1972 kirjoittaneensa ainakin yhden Kosolan puheenkin. Lapuanliikkeen joukossa suunniteltiin uutta valtiollista poliisiakin, johtajanaan Urho Kekkonen ja ajatus sinänsä ei liene ollut UKK:lle vastenmielinen. EKsta oli tullut lähtö hänen suunnittelemansa organisaatiouudistuksen johdosta.
Ehkäpä Urho toimi myöskin agent provocateurinakin Lapuanliikkeen suuntaan?
Ja
1933 Lapuanliike ei enää ollut millään tavoin kannatettava, Urho liittyi samana vuonna poliittiseen puolueeseenkin ja sodan jälkeen Lapuanliike lienee sopinut malliesimerkiksi "fasisminluontoisesta" kielletystä toiminnasta?
Mutta kutsuttiinkohan kiellettyä ja hyljeksittyä Lapuanliikettä 1933 Suomessa "fasisminluontoiseksi"?

Veikko Palvo
Viimeksi muokannut Veikko I Palvo, 25.08.15 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Esko-Olavi
Viestit: 197
Liittynyt: 18.03.15 12:46

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Kekkonen mitä lienee, mutta aika hyvin Ernesti osasi matkia Kekkosta:

"...Hentusen poliittisissa takinkäännöksissä olisi ollut tiettyä logiikkaa, kun hän ensiksi - sihteerinsä kertomuksen (Nyrkki 9/1963) mukaan - ilmoitti kannattavansa kansallistamista ja sen jälkeen vastustavansa sitä. Selitys: "Poliitikon on saatava kannattajia sekä kansallistamisen kannattajista että vastustajista. Kun on selittänyt saman asian kymmenellä eri tavalla, voi jälkeenpäin aina todistaa olleensa oikeassa."

Samaahan Kekkonen harrasti kuuluessaan rauhapuolustajiin, samalla kirjoittaessaan vastakkaista pekka peitsenä ja muutoinkin lopun elämänsä. Ei se niin vaikeaa ole.

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja- ... .php?id=79

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Esko-Olavi kirjoitti:---
Samaahan Kekkonen harrasti kuuluessaan rauhapuolustajiin, samalla kirjoittaessaan vastakkaista pekka peitsenä ja muutoinkin lopun elämänsä. Ei se niin vaikeaa ole.
Huomaamme taas valittaen, että historiaa voi tulkita ja esittää mieleisellään tavalla, ja ilman että mitään (tätäkään) tulkintaa voi osoittaa vääräksi. Historian vääntely haluttuun muotoon ei ole sekään vaikeaa, sillä kyse on yleensä arvostelmista eli sananvalinnoista. Faktatkaan eivät aina ole selviä, mainittakoon esimerkkinä vaikka jatkosodassa teloitettujen sotilaiden määrä.

Jukka Lindstedt
Viestit: 4
Liittynyt: 26.12.11 19:20

Re: Menneisyyden hallintaa vai masokismia? Suomen tapaus

Keskustelussa mainittiin esimerkkinä epäselvistä faktoista jatkosodassa teloitettujen sotilaiden määrä. Kesän 1944 teloituksiin liittyvä keskustelu on palstan lukijoille varmaankin tuttu enkä mene siihen enemmälti, mutta terminologinen täsmennys on paikallaan: jatkosodassa teloitettujen - siis tuomioistuimen tuomitsemien - suomalaisten sotilaiden määrästä ei ole enää 1990-luvun jälkeen ollut mitään tutkimuksellista epäselvyyttä. Erilaisia kantoja sen sijaan on ollut esimiehen ampumien suomalaisten sotilaiden määrän suhteen.

Itse olen ollut tuohon keskusteluun osallinen, mutta ulkopuolisen arvioijan yhteenvetona keskustelusta voin viitata Tommi Uschanovin kirjaan "Miksi Suomi on Suomi" (2012): "Mikään ei hivelisi maailmankuvallisia ennakkoluulojani täydellisemmin kuin se, että huhut peitellyistä teloituksista [oik. siis ampumisista] osoittautuisivat paikkansapitäviksi. Mutta ne eivät nyt vain osoittautuneet, ja hyvä niin."

Jukka Lindstedt

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”