Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Emma-Liisa kirjoitti:Venäjänkielisten asemaa Baltian maissa hän selostaa varsin tarkoitushakuisesti.
Olen samaa mieltä. Hän tuntuu haluavan Viron ja Latvian venäjänkielisille kansalaisoikeudet samalla tavalla kuin on Liettuassa.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Tässä venäläisessä propagandavideossa tiivistyy hyvin se venäläinen imperialistinen näkemys, jonka Venäjän hallitseva eliitti tuntuu nykyisin jakavan. Kaikkien Venäjän ja Neuvostoliiton miehittämien alueiden ja maiden asukkaiden tulisi olla kiitollisia siitä, että he ovat saaneet tulla venäläisten hallitsemiksi. Tätä samaa Lavrokin tietysti DN:n haastatellussa tarkoitti. Eikä tässä tietenkään tehdä eroa Venäjän ja Neuvostoliiton välillä.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Lavrov myös väittää Neuvostoliiton teollisilla investoinneillaan luoneen Baltian maiden nykyisen vaurauden perustan. Tämä on kyseenalainen väite. Suurin osa maiden tämän hetken vauraudesta on syntynyt itsenäisyyden jälkeisissä oloissa. Osa taas periytyi jo ajalta ennen miehitystä, kuten Viron palavan kiven hyödyntäminen. Vanha neuvostosektori lopetti 1991 jälkeen toimintansa tai muutti tuotantoaan oleellisesti.

Neuvostoliiton aikana alueelle perustettiin sähköteknistä teollisuutta (usein sotilassektorille), joka pääasiassa lopetti toimintansa 1990-luvulla, kun tuonti vapautui ja tuli ulkomaisia tuotteita. Esimerkiksi Neuvostoliittoon tuotettujen tietokoneiden valmistus loppui lähes kokonaan. Tuotanto oli mitoitettu suunnitelmatalouteen, eikä Baltian alueen omia hyötyjä hyödynnetty mm. ulkomaankaupassa.

Toinen sektori oli elintarviketeollisuus, joka tuotti lihaa, kalaa, hedelmiä ja meijerituotteita. Baltian maat tuottivat myös muita kulutustavaroita.

Muodollisesti Neuvostoliiton Baltiaan perustama teollisuus tuotti kasvua ja piti neuvostotasavaltojen per capita luvun valtion korkeimpana. Etuna olivat halvat raaka-aineet ja energia, mutta olennaisesti kaikki perustui siihen, ettei kauppaa voitu kunnolla käydä muiden maiden kanssa ja markkinat olivat suljetut.

Gorbatshov esitti, etteivät Baltian maat pärjäisi itsenäisinä, mikä uskottiin lännessäkin.

Vapautumisprosessi Baltian taloudessa alkoi jo hieman ennen itsenäisyyttä, eikä se enää perustunut neuvostosysteemiin. Vapaakauppa itsenäistymisen jälkeen lisäsi talouskasvua.

Toisaalta Lavrov ei huomioi sitäkään, että Neuvostoliitto riisti huomattavan määrän yksityistä omaisuutta ilman korvausta liittäessään Baltian maat itseensä, maatalousmaa, teollisuus ja kiinteistöt ym. Tämä ehkä pitäisi huomioida myös neuvostokauden "taseessa".

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Tapio Onnela kirjoitti:Tässä venäläisessä propagandavideossa tiivistyy hyvin se venäläinen imperialistinen näkemys.
Uskon sinun saavan tukea venäläisiä kohtaan tuntemillesi ennakkokäsityksille novosibirskiläisen 29-vuotiaan graafisen suunnittelijan Evgeny Zhurovin videosta.

Minusta video on hyvin tehty. Niin on BBC:n mielestäkin. Sen kaunis tuotanto tuntuu enemmän suuren budjetin Hollywood elokuvalta kuin kotitekoiselta poliittiselta viestiltä. Näin kirjoittaa BBC Onnelan videosta.

Videon minähenkilö miehittäjä, sanoo olevansa synnynnäinen miehittäjä, agressiivinen ja verenhimoinen hirviö. Se kehuu myönteisiä saavutuksiaan Baltiassa, Ukrainassa ja Aasiassa. Video on kuulemma viesti Barack Obamalle.
"I'm an occupier by birthright. An aggressor and a bloodthirsty monster,"
BBC:n haastattelema Zhurov sanoo, että Venäjä on laajamittaisen informaatiosotan kohteena ja hän on Venäjän puolella ja tavoitteena on laadukas Venäjä-myönteinen propaganda. Luulen, ettei propaganda onnistu kutsumalla Venäjää tai Neuvostoliittoa verenhimoiseksi hirviöksi.
"A full-scale information war is being waged against Russia. I'm just taking part in the war on Russia's side," he says. "My goal is high-quality pro-Russian propaganda"
BBC:n mukaan video jakaa venäläisten mielipiteitä. Osa kirjoittaa pyytää Zhurovia olemaan tekemättä tuollaisia videoita, koska ne laittavat häpeään kotimaa-Venäjän koko maailman silmissä ja osa on ylpeitä Venäjästä ja Putinista.

'I, Russian Occupier': The hit propaganda film
http://www.bbc.com/news/blogs-trending-31715389

Uskon Zhurovin videon vahvistavan joidenkin russofobiaa. Sekunneissa voi poimia vahvistavat kohdat. Yksi novosibirskiläinen voi kai sekoittaa monen päät.

Veikko I Palvo
Viestit: 1404
Liittynyt: 04.03.13 22:09

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

jsn kirjoitti:Lavrov myös väittää Neuvostoliiton teollisilla investoinneillaan luoneen Baltian maiden nykyisen vaurauden perustan.

Vapautumisprosessi Baltian taloudessa alkoi jo hieman ennen itsenäisyyttä, eikä se enää perustunut neuvostosysteemiin. Vapaakauppa itsenäistymisen jälkeen lisäsi talouskasvua.

Toisaalta Lavrov ei huomioi sitäkään, että Neuvostoliitto riisti huomattavan määrän yksityistä omaisuutta ilman korvausta liittäessään Baltian maat itseensä, maatalousmaa, teollisuus ja kiinteistöt ym. Tämä ehkä pitäisi huomioida myös neuvostokauden "taseessa".
Eiköhän Neuvostoliitto vienyt 9.1939 sopimuksella, kesällä 1940 ja ww2 jälkeen virolaisilta kaiken ja Viron valtionkin kaiken omaisuuden ja suunnitelmataloudessa Viro oli maatalousmaa, jossa oli muutamia `suunnitelmataloudellisia tehtaitakin´.

Neuvostoliiton alkaessa rakoilla ja viimeistään miehitysajan päätyttyä Virossa oli päätettävä, jatkaako entisellä talouslinjalla tuottamalla ylihintaisia elintarvikkeita alipalkatulla työvoimalla vaiko päättää muuttua markkinatalousmaaksi. Viron yksityistämisohjelmassa ei syntynyt oligarkki-luokkaa ja soviet-aikana Viroon tulleet/siirretyt venäjänmaalaiset jäivät 1990-luvun yksityistämisestä osattomiksi.

Lavrovin väittämiä suunnitelmatalouden investointeja Virosta on vaikea löytää, harvat tehtaat yhtiöitettiin ja Viron valtio piti tarjoushuutokaupoissa osan osakkeista itsellään jakaen ne korvaukseksi sellaisille virolaisille, joille ei voitu palauttaa heidän sosialisoitua omaisuuttaan. Oikeastaan Viron talouskehitys sopisi esimerkiksi siitä, miten Venäjälläkin olisi tullut tehdä NL:n hajottua?
Lavrov näyttää tavallaan tunnustavankin tämän puhuessaan Baltian nykyisestä vauraudesta?

Veikko Palvo

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

jsn kirjoitti:Lavrov myös väittää Neuvostoliiton teollisilla investoinneillaan luoneen Baltian maiden nykyisen vaurauden perustan. Tämä on kyseenalainen väite.
Uskon myös, että väite on kyseenalainen. En löydä väitettä Lavrovin puheesta ja siksi pidän sitä itsekin kyseenalaisena.

Tuskin siihen uskoo juuri kukaan muukaan.

Viron nykyisen vaurauden, joka suomalaisittain ei ole edes vaurautta, perusta on kai lähinnä EU:n antama taloudellinen tuki. Baltian maat saivat jäsenyytensä johdosta EU:lta taloudellista tukea kuten Portugal, Espanja ja Irlantikin aikanaan. EU ostaa tuilla jäseniä ja maksajat ovat vanhoja EU-maita.

Homma toimi kun oli maksajia, mutta nyt on kai tullut stoppi. Velalla ei voi enää ostaa kannatusta kuten ennen pystyi, koska velkaa ei voi ottaa lisää.

Luulen, että Virossa yksityistäminen onnistui kohtuullisen hyvin. Oli aika vähän korruptiota. Virossa oli Neuvostoaikana kohtalaisen laaja yksityismaatalous, joka tuotti noin viidenneksen maatalouden tuotannosta. Perestroikan aikana pystyi perustamaan yksityisiä yrityksiä ja valtion yrityksiä voi vuokrata. Myöhemmin Neuvostoliiton romahdettu Virossa yksityistettiin yrityksiä mm huutokauppaamalla, joissa oli neuvottelukomponentti mukana. Käsittääkseni neuvottelukomponentti koski mm työntekijöitten kohtaloa, investointien määrää jne. Ostajan maksama hinta yrityksestä ei aina ollut ainoa myyntipäätökseen vaikuttava asia.

Virossa ei ollut suurta liiketoimintaa. Yksityistäminen kai koski noin 1200 yritystä, mutta niiden joukossa ei ollut suuria öljy- ja kaasuyhtiöitä eikä suuria metalliyrityksiä. Miljardien omaisuuksia ei voinut tehdä kuten Venäjän suurilla yrityksillä pystyi.

Baltian väestö on pienentynyt noin 22 %:lla vuodesta 1991. Nuoret työikäiset ovat muuttaneet muihin EU-maihin. Novosibirskiläisen propagandavideo ei ole aivan väärässä. Monet baltit siivovat vessoja muissa rikkaammissa EU-maissa. Suomessa on jonkun lukemani arvion mukaan noin 30 000 virolaista rakennusalalla toimivaa. Se on Viron kokoisessa taloudessa aika suuri määrä ihmisiä, joista ehkä suurin osa lähettää rahaa kotiin Viroon.

Luulen, että Viron yksityistäminen tehtiin aika hyvin. Se ei repinyt maata rikki, kuten Venäjällä Jeltsinin hallinnon tekemä yksityistäminen repi ja jonka korjaamisesta venäläiset käsittääkseni kiittävät Vladimir Putinia.

Toisessa ketjussa kirjoitin Jeffrey Sachsin mielipiteistä Venäjän talousuudistuksista vallankumouksen jälkeen. Hän oli pyytänyt IMF:n, Maailmanpankin ja länsimaiden tukea Venäjän sosiaalisen turvaverkon ylläpitoon eikä saanut. EU on tukenut Baltian maita.

Lukuja minulla ei ole. En pysty niitä antamaan ja voi olla, ettei niitä ole kenelläkään. Luulen, että on mahdollista, että Venäjä on pärjännyt vallankumouksen jälkeen paremmin kuin Baltian maat kun balteilta poistaa EU-tuet. Venäjän nousu romahduksesta ilman tukia. Baltia sai tukea ja taitaa saada edelleen, mutta se ei ole estänyt väestökatoa. Venäjä sen sijaan on ollut nettomaahanmuuttomaa toisena maailmassa USA:n jälkeen.

Eivät nuo kaikkea selitä, mutta suhteuttavat asioita toisiinsa. Ainakin toivon niin.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Tässä venäläisessä propagandavideossa tiivistyy hyvin se venäläinen imperialistinen näkemys.
Uskon sinun saavan tukea venäläisiä kohtaan tuntemillesi ennakkokäsityksille novosibirskiläisen 29-vuotiaan graafisen suunnittelijan Evgeny Zhurovin videosta.
***
Uskon Zhurovin videon vahvistavan joidenkin russofobiaa. Sekunneissa voi poimia vahvistavat kohdat. Yksi novosibirskiläinen voi kai sekoittaa monen päät.
Mitä ennakkokäsityksiä sinä oletat minulla olevan venäläisistä? Voisitko pidättäytyä henkilökohtaisuuksista ja pysytellä asiassa. Minulla ei ole mitään venäläisiä vastaan, minulla on myös esim. venäläisiä ystäviä ja ihailen monia venäläisen kulttuurin piirteitä. Mutta aivan kuten neuvostoaikoina, ei pidä sekoittaa hallitsevan eliitin ja valtiokoneiston toimia tavallisiin kansalaisiin.

Tuo ammattimaisesti tehty propagandavideo tuntuu kuvaavan hyvin Venäjän johdon käsityksiä omasta tehtävästään ja Venäjän asemasta maailmassa. Ei kai sitä oltaisi muuten jaettu Venäjän ääni sivustolla, Venäjän puolustusteollisuuden varapääministerin Dmitri Rogozinin tai Venäjän Suomen suurlähetystön toimesta ellei olisi haluttu viestittää tälläkin tavoin Venäjän maailmankuvaa.
”Minä valloitin Ukrainan. Yhdessä ukrainalaisten kanssa rakensin lentokoneita, laivoja, tankkeja ja autoja. Minua pyydettiin lähtemään sieltä. Nyt siellä tuhotaan kaikki, mitä jäi valloittajalta. Siellä ei rakenneta mitään uutta, paitsi jatkuvia maidaneja ja diktatuuria.”
”Ymmärtäkää… minä en tarvitse teidän tekopyhää vapauttanne, minä en tarvitse mädäntynyttä demokratiaanne, minulle on vierasta kaikki, mitä kutsutte länsimaisiksi arvoiksi. Minulla on muut kiinnostuksen kohteet! Varoitan ystävällisesti viimeisen kerran. Älkää tulko kynityksi. Minä rakennan rauhaa, minä rakastan rauhaa, mutta sotia osaan paremmin kuin kukaan muu.”
Käännökset IS:n artikkelista 6.3.2015

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Tapio Onnela kirjoitti:
jsn kirjoitti:Lavrov myös väittää Neuvostoliiton teollisilla investoinneillaan luoneen Baltian maiden nykyisen vaurauden perustan. Tämä on kyseenalainen väite.
Lemmi kirjoitti:Uskon myös, että väite on kyseenalainen. En löydä väitettä Lavrovin puheesta ja siksi pidän sitä itsekin kyseenalaisena. Tuskin siihen uskoo juuri kukaan muukaan.
Näin Lavrov DN:n haastattelussa:
För att vi byggde industrier där, moderniserade deras ekonomier, och att investeringarna per capita var mycket högre än i den ryska sovjetrepubliken?
Niin, että kyllä tuossa Lavrov väittää Neuvostoliiton investoinneillaan vaikuttaneen Baltian nykyiseen vaurauteen, aivan kuten jsn sanoo, ja on se ihan sama eetos, jota myös tuo Venäjän valtiollisten toimijoiden jakama propagandavideo toitottaa: "olisitte kiitollisia venäläisille":
”Minä valloitin Baltian. Rakensin sen maaseudulle tehtaita ja voimaloita. Baltiassa tehtiin korkealaatuista radiotekniikkaa ja autoja ja se tuli tunnetuksi hajuvesistään ja balsameistaan. Minua pyydettiin lähtemään sieltä. Nyt sieltä saadaan anjovista ja osa väestöstä pesee vessanpyttyjä Euroopassa”
... ja jos ette ole kiitollisia ja tee kuten me sanomme niin täältä pesee – ja niinpä Ukraina sai sitten esiintyä havainnollisena esimerkkinä siitä mitä tulemaan pitää.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Tapio Onnela kirjoitti:
jsn kirjoitti:Lavrov myös väittää Neuvostoliiton teollisilla investoinneillaan luoneen Baltian maiden nykyisen vaurauden perustan. Tämä on kyseenalainen väite.
Lemmi kirjoitti:Uskon myös, että väite on kyseenalainen. En löydä väitettä Lavrovin puheesta ja siksi pidän sitä itsekin kyseenalaisena. Tuskin siihen uskoo juuri kukaan muukaan.
Näin Lavrov DN:n haastattelussa:
För att vi byggde industrier där, moderniserade deras ekonomier, och att investeringarna per capita var mycket högre än i den ryska sovjetrepubliken?
Niin, että kyllä tuossa Lavrov väittää Neuvostoliiton investoinneillaan vaikuttaneen Baltian nykyiseen vaurauteen, aivan kuten jsn sanoo
Luulen Lavrovin kysyvän jostakin baltialaisen lähettämän 185 miljardin laskun aiheesta ja sen vuoksi virkkeen lopussa on kysymysmerkki, mutta voin olla väärässäkin ja lauseissa ja virkkeissä voi nähdä kaiken sen minkä haluaa nähdä, mutta en olekaan historioitsija.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Tapio Onnela kirjoitti: Näin Lavrov DN:n haastattelussa:
För att vi byggde industrier där, moderniserade deras ekonomier, och att investeringarna per capita var mycket högre än i den ryska sovjetrepubliken?
Niin, että kyllä tuossa Lavrov väittää Neuvostoliiton investoinneillaan vaikuttaneen Baltian nykyiseen vaurauteen,
Lavrov vertaa Baltiaan tehtyjä investointeja per capita Venäjän SNT:hen. Häneltä jää - tai hän jättää - huomiotta, että Baltian maiden elintaso oli 1939 korkeampi kuin NL:ssa. Tällä perusteella esim. virolaiset katsovat, että he olisivat itsenäisinä olleet 1991 Suomen tasolla, joten neuvostoaika siis jarrutti heidän taloutensa kehitystään.

Puhumattakaan muista seurauksista: maahan tuoduista ei-balteista, ympäristötuhoista ja tietenkin kyydityksistä.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Lemmi kirjoitti: Luulen Lavrovin kysyvän jostakin baltialaisen lähettämän 185 miljardin laskun aiheesta ja sen vuoksi virkkeen lopussa on kysymysmerkki, mutta voin olla väärässäkin ja lauseissa ja virkkeissä voi nähdä kaiken sen minkä haluaa nähdä, mutta en olekaan historioitsija.
En tiedä, onko asia virallinen, mutta vahinkoja on laskettu esim. kokoomateoksessa Kaiken takana oli pelko on seuraavat luvut:
- Kalev Kukk: Neuvostomiehityksen aiheuttamat taloudelliset tuhot
- Rein Ratas ja Antero Raukas: Katsaus miehityksen aiheuttamiin ympäristövahinkoihin

Kukk käyttää suoraan käsitettä kolonialismi:
Prosessi, jota ideologisista syistä kutsuttiin sodanjälkeisinä vuosina Viron talouden jälleenrakennukseksi ja sosialistiseksi rakennustyöksi, sisälsi kaikki klassisen kolonialismin tunnusmerkit. Niihin kuuivat aikaisempien (1920-1940) kansallisten talousrakenteiden tavoitteellinen tuhoaminen, vieraan vallan intressejä palvelevan tuotantorakenteen maahantuonti vain keskushallinnon määrittelemiin tuotannonaloihin keskittymällä ja niitä kehittämällä, paikallisten luonnonvarojen laajamittainen, ryöstötaloudeksi katsottava käyttö, alkuperäisväestön assimilointiin tähtäävä työ- ja maahanmuuttopolitiikka sekä maan aiempien taloussuhteiden katkaiseminen ja maailmantaloudesta eristäminen.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Emma-Liisa kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Luulen Lavrovin kysyvän jostakin baltialaisen lähettämän 185 miljardin laskun aiheesta ja sen vuoksi virkkeen lopussa on kysymysmerkki, mutta voin olla väärässäkin ja lauseissa ja virkkeissä voi nähdä kaiken sen minkä haluaa nähdä, mutta en olekaan historioitsija.
En tiedä, onko asia virallinen, mutta vahinkoja on laskettu esim. kokoomateoksessa Kaiken takana oli pelko on seuraavat luvut:
- Kalev Kukk: Neuvostomiehityksen aiheuttamat taloudelliset tuhot
- Rein Ratas ja Antero Raukas: Katsaus miehityksen aiheuttamiin ympäristövahinkoihin
Luulen että laskuja varten osatan kulut ja vahingot laskea ja jos oikein muistan, olemme itsekin Suomessa laskeneet ainakin Saksan Lapissa aiheuttamat vahingot ja kai pari vuotta sitten Kreikka vaati Saksaa maksamaan 500 miljardia. Voin muistaa väärin, mutta tuollaista on mielessä.

En oikein tiedä miten suhtautua historian vääryyksien vuoksi lähetettäviin laskuihin.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Lemmi kirjoitti: En oikein tiedä miten suhtautua historian vääryyksien vuoksi lähetettäviin laskuihin.
Niin kuin sanoin, en tiedä, onko mitään laskua virallisesti esitetty.

On kai kuitenkin luonnollista, että jos toinen osapuoli väittää valheellisesti tehneensä vain hyvää, se halutaan kumota myös ihan taloudellisin laskelmin.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

kpj kirjoitti: "Kiitollisuus" on historiatieteessä vaikea - ja vieraskin - käsite.
Vielä vieraampi se on kansojen välillä.

Anthony Beevor ja Artemis Cooper kuvaavat teoksessaan Pariisi miehityksen jälkeen 1944-1949, miten de Gaulle heti saapuessaan Pariisiin 1944 piti puheen, jossa esitti, että pariisilaiset ovat vapauttaneet itse itsensä - eikä lausunut sanaakaan liittoutuneiden joukoista, vaikka ilman niitä hän olisi edelleen ollut maanpaossa.

De Gaulle ei ollut mikään harvinaisuus siinä, että monien omakuva ei kestä sitä, ettei kaikki olekaan omaa ansiota, vaan on ollut saanut paljonkin apua muilta. (Toisaalta amerikkalaiset harvoin tiedostavat, miltä "vapautus" näytti ranskalaisista, joita kuoli liittoutuneiden pommituksissa.)

Lavrovin kohdalla on kyse päinvastaisesta: omakuva perustuu niin valtavaan itsepetokseen, ettei siihen yhä mahdu se, että oma maa (Lavroville samastuu haastattelussa NL:oon) on tehnyt muille pahaa, vaan pahakin selitetään hyväksi. (Tämä ei ole vierasta Suomessakaan.)

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Baltian miehityksen päättyminen ja kiitollisuus

Emma-Liisa kirjoitti:Niin kuin sanoin, en tiedä, onko mitään laskua virallisesti esitetty.On kai kuitenkin luonnollista, että jos toinen osapuoli väittää valheellisesti tehneensä vain hyvää, se halutaan kumota myös ihan taloudellisin laskelmin.
Toki on jokseenkin mahdotonta laskea kaikkia tuhoja ja vahinkoja, koska aikaa on kulunut niin paljon. Jo yksin sitä menetystä, että merkittävä ja koulutettu osa kansasta tuhottiin kyyditsemällä Siperiaan, on äärimmäisen vaikea laskea rahassa. Samoin kuin sitä, että Viro oli vuonna 1939 verrattain kehittynyt markkinatalousvaltio ja mikä se olisi ellei miehitystä olisi tullut. Latvia taisi vielä olla huomattavasti Viroa vauraampi. Mutta tietenkin kaikki nämä seikat tulee ottaa huomioon, jos halutaan esittää lopputaseita joko puolesta tai vastaan, jos halutaan kumota kumpaa tahansa.

Laskuja voidaan tietenkin esittää ja on historiallista näyttöä siitä, että niitä on joissain tapauksissa myös maksettu. Jostakin syystä Neuvostoliitto ei ole koskaan korvannut mitään. Muilta se on kyllä vaatinut ja saanut korvauksia.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”