Sivu 1/1

Klinge angosaksisesta historiakulttuurista, russofobiasta ja poliittisen historian pojista

Lähetetty: 30.08.16 16:59
Kirjoittaja Tapio Onnela
Kuva
Kuva: Matti Klinge. Wikipedia.

Emeritusprofessori Matti Klinge kritisoi 80-vuotishaastattelussaan Turun Sanomissa mm. Suomi 100 -hullutusta sekä "poliittisen historian poikia", jotka kirjoittavat hänen mukaansa anglosaksisen historiakulttuurin näkökulmasta. Lisäksi tutkijat syyllistyvät hänen mielestään "russofobiaan".
Klingen mielestä ”Suomi 100 -hullutuksessa” unohdetaan, että historioitsijat loivat Suomen kansakuntana 1800-luvulla valtiollisesti ja kulttuurisesti. Myös taiteilijoilla oli tärkeä rooli. Valtiolliset johtajatkin olivat olleet näkyvissä asemassa jo keisariajalla.
– Tämä hullutus haluaa pyyhkiä pois vuotta 1917 edeltävän vaiheen, vaikka se on paljon tärkeämpi kuin sitä seurannut.
Omahyväisyyden ohella jälkiviisaus ei Klingen mukaan kuulu historiantutkimukseen.
– En edes jaksa oikein seurata kaikkia poliittisen historian poikia, jotka kirjoittavat poliittista- ja sotahistoriaa kovin ahtaasta ja yksipuolisesta näkökulmasta.
Se lähtee Klingen mukaan anglosaksisesta historiakulttuurista.
– Niiden historia, kaikki tällaiset beevorit ja muut, ne ovat aivan harhaisia. Toista maailmansotaa kirjoitetaan edelleen oman maan propaganda-aineistosta lähtien ja russofobisesti.
(Ennen oli sellainen käsite kuin yleissivistys, TS, 30.8.2016)

Re: Klinge angosaksisesta historiakulttuurista, russofobiasta ja poliittisen historian pojista

Lähetetty: 31.08.16 09:22
Kirjoittaja Emma-Liisa
Historian kauneuden hän näkee hahmottuvan hyvin pitkissä päälinjoissa, ”tiessä brutaaliudesta kohti sivistystä ja jalostuneisuutta”. Omia historiankuviaan Klinge on jalostanut myös runokokoelmin, lukuisin taidenäyttelyin ja vielä lukuisimmin julkaistuin päiväkirjoin.

Jos monia harha- ja taka-askelia on otettu ja otetaan vastakin, hallitsevaksi jää ihmiskunnan kumulatiivisesti kasautuva positiivinen suunta.
http://www.hs.fi/ihmiset/a1472526139552

Huomaamme, että Klingen historiakäsitys on ihmiskeskeinen (ei sisällä eläimiä ja muutakaan luontoa), kollektiivinen (subjektina "ihmiskunta") lineaaris-edistyksellinen.

Sapiensin kirjoittaja Harari on eri mieltä. Hänestä jo maanviljelykseen siirtyminen oli suuri erehdys: työ lisääntyi, ruoka yksipuolistui ja kotieläimet kärsivät. Eikä tulevaisuuden onni korvannut yksilöiden kärsimyksiä.