Sivu 1/1

Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 12.03.18 15:59
Kirjoittaja nikkolajari
Missäköhän määrin asiaa on tutkittu? Eritoten kiinnostaisi perusopetuksen historian (ja kenties myös yhteiskuntaopin) oppikirjojen suhde suomalaiseen kulttuuriperintöön, siirtolaisuuteen ja etnisyyteen. Janne Holmenin aihetta sivuava väitös on tiedossa mutta onko julkaistu muita vastaavia töitä?

Re: Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 13.03.18 19:45
Kirjoittaja Tapio Onnela
Ei kyllä Holmenin lisäksi heti tule muuta mieleen. Luulisi niitä olevan. Sirkka Ahonen on asiaa sivuten kyllä kirjoittanut:
Ajan merkit – historian käyttö ja opetus, 2015 (yhdessä Jukka Rantalan kanssa)

Re: Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 26.07.18 15:26
Kirjoittaja Valas
Tutkiminen kannattaa aloittaa kulloinkin voimassa olleista perusopetuksen opetussuunnitelmista. Ne pitää tuntea, ainakin, jos kyseessä on tutkimuksen teko. Samoin hyötyy didaktiikan tiedoista, siitä, mitä on ajateltu oppilaiden kielellisistä valmiuksista vastaanottaa historian oppikirjojen käsitteitä. Historian opetuksen käsitteet kun ovat vaikeimmasta päästä (aika, jatkuvuus, samanaikaisuus, episodi, kehitys, periodi yms).

Vaikka oppikirjoissa olisi mitä tietoa, niin kannattaa muistaa, että historia ei erityisen arvostettua ja suosittua ole koskaan ollut oppilaiden mielestä. Kirjoissa olevat asiat eivät tarkoita samaa kuin opitut tai omaksutut asiat. Ei kirjoja määrättömästi voi syyttää eikä kehuakaan.

Taannoin eräs julkisuuden henkilö puhui suulla suuremmalla ja ilmoitti jotenkin, että meitä on kauheasti pidetty pimennossa eikä ole annettu oikeaa tietoa historiasta. Jälleen kerran jäin ihmettelemään, että estikö joku (vanhemmat, opettajansa kenties) häntä lukemasta kunnolla läksyjä, kuka epäsi häneltä pääsyn kirjastoon, eikö annettu lainata kirjoja. Vai miten se menikään, kun ei aikuisena tiedä asioita.

Re: Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 26.07.18 15:29
Kirjoittaja Valas
Tutkiminen kannattaa aloittaa kulloinkin voimassa olleista perusopetuksen opetussuunnitelmista. Ne pitää tuntea, ainakin, jos kyseessä on tutkimuksen teko. Samoin hyötyy didaktiikan tiedoista, siitä, mitä on ajateltu oppilaiden kielellisistä valmiuksista vastaanottaa historian oppikirjojen käsitteitä. Historian opetuksen käsitteet kun ovat vaikeimmasta päästä (aika, jatkuvuus, samanaikaisuus, episodi, kehitys, periodi yms).

Vaikka oppikirjoissa olisi mitä tietoa, niin kannattaa muistaa, että historia ei erityisen arvostettua ja suosittua ole koskaan ollut oppilaiden mielestä. Kirjoissa olevat asiat eivät tarkoita samaa kuin opitut tai omaksutut asiat. Ei kirjoja määrättömästi voi syyttää eikä kehuakaan.

Taannoin eräs julkisuuden henkilö puhui suulla suuremmalla ja ilmoitti jotenkin, että meitä on kauheasti pidetty pimennossa eikä ole annettu oikeaa tietoa historiasta. Jälleen kerran jäin ihmettelemään, että estikö joku (vanhemmat, opettajansa kenties) häntä lukemasta kunnolla läksyjä, kuka epäsi häneltä pääsyn kirjastoon, eikö annettu lainata kirjoja. Vai miten se menikään, kun ei aikuisena tiedä asioita.

Re: Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 01.08.18 14:36
Kirjoittaja Kari_Kaunismaa
Suomessa olen tutkinut, mutta venäläisen keskikoulun historian oppikirjoja. Kts. https://oa.doria.fi/handle/10024/44663. Tietenkään pelkkien kirjojen lukeminen ei kerro koko totuutta. Helsingin yliopistossa aiheesta "Äänetön alistuminen" väitellyt virolaistohtori Magnus Ilmjärv kertoi omasta kouluajastaan Neuvosto-Virossa:"Opettaja sanoi:'Pankaa nyt kirjat pulpettiin ja kuunnelkaa. Minä kerron teille, miten asiat oikeasti olivat.'" Olen samaa mieltä siitä, että suomalaiset oppikirjat ansaitsevat laajemman tutkimuksen.

Re: Historian oppikirjojen tutkimus Suomessa?

Lähetetty: 02.10.18 19:40
Kirjoittaja oscari
On ehdottomasti mainittavat historian oppikirkojen tutkimuksesta Sirkka Ahosen teos: Suomalaisuuden monet mýytit - Kansallinen katse historian kirjoissa.
Ilmestynyt Gaudeamuksen toimesta 2017. ISBN 978-952-495-430-3.