Sivu 1/1

Sisällissota historian oppikirjoissa

Lähetetty: 26.05.18 10:30
Kirjoittaja Emma-Liisa
Laila Hallamaa kirjoitti HS:ssä 26.5.2018 sisällissodan esityksestä oppikirjoissa:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005694944.html

Re: Sisällissota historian oppikirjoissa

Lähetetty: 07.07.18 22:44
Kirjoittaja anulah
"Sisällissodalle ei opetuksessa uhrata määrällisesti paria oppituntia enempää." Mille muullekaan aiheelle uhrataan edes sitä paria oppituntia? Toki kuvauksen olisi tärkeää olla monipuolista; en kyllä allekirjoittaisi ajatusta, että olisi meneillään selkeän lineaarinen muutos siten kuin Rantala esittää, vaan opetusratkaisut ovat pitkään vaihdelleet paljon. Jo 1990-luvun oppikirjoissa on myös arkisia päiväkirjadokumentteja ja vastaavia tavallisen ihmisen kokemusta tavoittelevia aineistoja.

Oppikirja-aineistojen lisäksi monenlaisia aineistoja on saatavilla myös muuten, esimerkiksi tämä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Svenska Litteratursällskapetin yhteistyönä ilmestynyt "Minä olin siellä" -aineistokokoelma, jossa tulee juuri henkilökohtaisia kokemuksia monipuolisesti ja kaksikielisesti. https://www.1918.finlit.fi/

Oppikirjojen suhdetta sisällissotaan käsitteli myös taannoin Kimmo Katajala Historiallisen Aikakauskirjan numerossa 4/2017, ja päätoimittajana otan vapauden suositella myös uusinta Historiallista Aikakauskirjaa, numeroa 2/2018, joka samoin pureutuu vuoen 1918 tematiikkaan. Helsingin yliopistossa kokeilimme muuten nyt keväällä kurssimuotoa, jossa käsittelimme vuoden 1918 tapahtumia twiitaten ja henkilökokemuksiin keskittyen: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/kiel ... nkilaisina

Yst.terv. Anu Lahtinen, Suomen ja Pohjoismaiden historian professori, HY, & Historiallisen Aikakauskirjan päätoimittaja.

Re: Sisällissota historian oppikirjoissa

Lähetetty: 25.10.18 10:13
Kirjoittaja Ruben
Historian oppikirjat eivät suoraan määritä aiheeseen käytettävien tuntien määrää ja niiden sisältöä. Opetussuunnitelma asettaa opetukselle raamit, joita opettaja toteuttaa parhaaksi näkemällään tavalla. Aiheeseen voi tutustua juuri internetistä löytyvän materiaalin, videoiden tai vaikka ryhmätyön muodossa. Toki vähäinen materiaali voi vähentää opettajan motivaatiota käydä asioita läpi.

Oppikirjojen on tärkeä tarkastella historiallisia asioita mahdollisimman neutraalisti ja monesta näkökulmasta. Tämä antaa lapselle kattavan kuvan tapahtumista ja mahdollisuuden vetää omia johtopäätöksiään.

Terv Ruben, luokanopettajaopiskelija