Ville Häyrinen
Viestit: 1
Liittynyt: 31.03.11 12:54

Berliiniin suuntaaville museovinkki: Deutsches Historisches Museum

Kuva
Kuva: DHM:n uusi osa, Wikicommons
Kävin viime lokakuussa 2010 Deutsches Historisches Museumissa Berliinin Unter den Linden -kadulla. Museossa on kaksi eri osaa. Vanhassa Zeughaus-rakennuksessa toimii pysyvä näyttelyn Saksan historiasta aina esihistoriasta 2000-luvulle. Mielenkiintoisempi osa museota on uudessa 2004 rakennetussa modernissa osassa. Uudessa osassa on aina vaihtuva näyttely tai useita vaihtuvia teemoja.

Syksyllä 2010 vaihtuvassa näyttelyssä oli Saksassa suurta huomiota saanut Hitler und die Deutschen -näyttely Hitlerin ajan Saksasta ja NSDAP-puolueen toiminnasta ja sen vaikutuksista saksalaisiin. Hitler-näyttely oli ensimmäinen suuri ja huomiota herättävä natsiaiheinen museonäyttely yhdistyneessä Saksassa. Tämän aisti myös itse näyttelyä kierrellessä. Paikalla oli paljon vielä aikaa varmasti todistaneita vanhuksia. Vierailijoiden mielenkiinnosta huomasi myös kuinka vaiettu asia koko natsiaika on vielä nykypäivänäkin Saksassa. Itse näyttely koostui natsiaikaisesta materiaalista, erityisesti propagandajulisteet ja SS-joukkojen jäämistö jäivät itselle mieleen.

Suosittelen Deutsches Historisches Museumia, jos matka suuntautuu Berliiniin. Itse museon sijainti Unter den Lindenillä aivan Brandenburgin portin itäpuolella on hieno paikka 1700-luvun preussilaisen rakennustyylin dominoimana.

Kuva
Museon vanha osa, ns. Zeughaus. Wilhelm Brücke, "Eine Ansicht vom Zeughaus mit der neuen Wache, und einem Teil des Schlosses zu Berlin" (Ausschnitt), 1828

* Hitler und die Deutschen (näyttelyn sivut)
* Deutsches Historisches Museum

Palaa sivulle “Matkailua historiaan”