Jukka Palm
Viestit: 16
Liittynyt: 30.12.05 17:18
Paikkakunta: Turku

Jewel of Muscat merten silkkitielle - 800-luvun aluksen rekonstruktiolla purjehditaan Omanista Singaporeen

Kuva
Kuva: http://www.jewelofmuscat.tv

Tiistaina (16.2. 2010) puolilta päivin alkoi purjehdus Lähi-Idästä Kaakkois-Aasiaan. Matkalla miehistö käyttää muinaisia navigointitekniikoita ja jopa syö samaa ruokaa kuin entisaikain merenkulkijat. Ilman yhtäkään naulaa valmistetun purjealuksen esikuvana on ollut Indonesiasta löytynyt Belitungin hylky.

Rekonstruktio valmistettiin Qantabin kalastajakylässä, Omanissa. Rakennusmateriaaleja haalittiin monesta maasta. Kylkilaudoitukseen käytettiin kovaa ja kestävää ghanalaista Afzelia africana –puuta (kaupalliselta nimeltään doussie). Kaaret valmistettiin paikallisesta Ziziphus-suvun puusta ja masto intialaisesta tiikistä. Käsintehdyt köydet saatiin Intiasta. Vuoden kestäneen urakan jälkeen ensimmäiselle koepurjehdukselle päästiin tammikuun (2010) alussa.

Suurin osa laivan yksityiskohdista perustuu Indonesian vesiltä 1998 tavattuun Belitungin hylkyyn. Borneon ja Sumatran välissä sijaitsevan Belitungin saaren edustalle täydessä lastissa uponnut alus oli paluumatkalla Kiinasta Lähi-Itään. Se on toistaiseksi ainoa arabialaisen daun (dhow´n) hylky, joka on löytynyt Kaakkois-Aasiasta. Lastina oli yli 60 000 Tang – dynastian (618–907 jKr.) aikaista esinettä, enimmäkseen keramiikka-astioita.

Jewel of Muscat on rakennettu pääosin hylystä saatujen tietojen ja mittojen mukaan. Köli, sikoköli ja keulavannas ovat hylyn mukaisia, samoin kaarien sijoittelu. Käytettyjen lankkujen mitat ovat samat ja puulajien valinta perustuu hylystä otettuihin näytteisiin.

Alus on valmistettu ilman yhtäkään naulaa. Tarkasti toisiinsa sovitetut lankut on ommeltu kiinni kookoskuidusta valmistetulla köydellä. Sitä tarvittiin yli 20 km. Lopuksi laudoitus tilkittiin veden pitäviksi vuohenrasvan ja poltetuista simpukankuorista saadun kalkin seoksella.

Uupumaan jäänyttä tietoa on paikattu etnografisilla, ikonografisilla ja kirjallisilla lähteillä. Niiden perusteella laadittiin ahteri, peräsin ja takila, johon kuuluu kaksi mastoa. Purjeita on kaksin kappalein. Toiset on ommeltu palmunlehdistä Sansibarissa Tansaniassa ja toiset ovat puuvillasta tehtyä purjekangasta. Kumpiakin oli käytössä 800-luvulla ja matkan aikana niitä molempia testataan käytännössä.

Jewel of Muscat on 6,5 m leveä ja 18,5 m pitkä peräsin mukaan lukien. Mastot kohoavat 17 m veden pinnan yläpuolelle. Laivan kantokyky on 55 tonnia ja sen syväys on 2 m.

Kansainvälistä miehistöä johtaa omanilainen kapteeni Saleh bin Said Al Jabri. Muinaista merten silkkitien päälinjaa purjehditaan 800-luvun navigointitekniikoita käyttäen. Eväätkin ovat perinteisiä, mm. kuivattua kalaa, kuivattuja sitruunoita ja taateleita.

Ensimmäisen etapin päämäärä on Intian Malabarrannikolla Keralassa sijaitseva Kochi. Sieltä matka jatkuu Sri Lankaan Gallen kaupunkiin. Malesiassa miehistö purjehtii Penangin saarella sijaitsevan Georgetownin satamaan ja poikkeaa vielä Malakkaan ennen saapumistaan Singaporeen. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, ankkuroituu Jewel of Muscat määränpäässään heinäkuussa. Liki 5000 km:n matkan jälkeen laiva luovutetaan Singaporelle lahjana Omanin kansalta.

Jukka Palm

Lisää tietoa:

Jewel of Muscat -projektin kotisivut:
http://www.jewelofmuscat.tv/

Kartta, jolta voi seurata matkan etenemistä:
http://www.jewelofmuscat.tv/en/route.

Miehistön tunnelmat aluksella päivittyvät logiin täällä:
http://www.jewelofmuscat.tv/en/logs

Täällä on satoja kuvia projektin vaiheista, videoleikkeitä, pyöriteltävä 3d-malli ja muuta taustatietoa. Sivut avasi itse Singaporen presidentti, Hänen Majesteettinsa S. R. Nathan.
http://www.jewelofmuscat.tv/image

Uutinen Oman Daily Observerin sivuilla:
http://main.omanobserver.om/node/620

Uutinen Khaleej Timesin (Yhdistyneet Arabiemiraatit) sivuilla:
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArti ... middleeast

Video, josta ilmenee kylkilaudoituksessa käytetty ompelutekniikka:
http://www.jewelofmuscat.tv/en/node/52


Kuva
Kuva: http://www.jewelofmuscat.tv

Aluksen omanilainen kapteeni Saleh bin Said Al Jabri, 39, on kokenut merenkävijä. Hän on purjehtinut liki 20 vuotta Shabab Omanilla, joka on ankkuroitunut Tall Ship Racen myötä myös Turun ja Maarianhaminan satamiin.

Palaa sivulle “Uutisia historiasta: arkisto”