Lea Murto-Orava
Viestit: 394
Liittynyt: 21.11.05 14:09
Viesti: Kotisivu

Perinnealusten arvon säilyttäviä korjauksia tuettiin entistämisavustuksilla

Museovirasto on myöntänyt vuoden 2016 määrärahoista 355 000 euroa entistämisavustusta 15:n arvokkaaksi luokitellun aluksen ja kahden telakan säilymisen varmistamiseksi. Entistämisavustusta myönnetään kohteiden kulttuurihistoriallisen arvon säilyttävään korjaamiseen.

Avustuksen hakijoita oli 51 ja haettu avustussumma 1,1 miljoonaa euroa, mikä on puolet hankkeiden yhteenlasketuista kokonaiskustannusarvioista. Valtaosa hakijoista on yksityishenkilöitä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä. Tyypillisin hakukohde on aluksen rungon kunnostustyöt.

Avustusta myönnettiin yhdelle museolaivalle, viidelle höyrylaivalle, yhdelle purjelaivalle, kahdelle moottoriveneelle, viidelle purjeveneelle, yhdelle moottorilaivalle sekä yhdelle telakalle ja yhdelle veistämölle. Alusten kotisatamat ovat Savonlinnassa, Helsingissä, Kemissä, Kuhmoisissa ja Turussa.

Suurin avustus, 94 150 euroa myönnettiin Helsingin Pohjoisrannassa kotisatamaansa pitävän kaljaasi Astridin rungon kunnostukseen. Astrid on Porvoon maalaiskunnassa vuonna 1947 rakennettu puurunkoinen kaljaasi, jolla kuljetettiin halkoja ja hiekkaa Helsingin ja Porvoon välillä aina vuoteen 1969 saakka. Tämän jälkeen alus on liikkunut Itämerellä tilaus- ja nuorisopurjehdusaluksena. Pienin avustus, 2500 euroa myönnettiin vuonna 1905 Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabrikerin telakalla Lehtoniemen Joroisissa vesille lasketun höyryhinaaja Papinnimen rungon ja kannen kunnostukseen.

Avustetut moottoriveneet edustavat molemmat 1920-lukua: m/v Pyryn rakensi Emil Suortti Helsingin Valkosaarella ja Bruno Westinin suunnitteleman m/v Boniton Åbo Båtvarf. Viiden avustetun purjeveneen joukossa on neljä Porvoossa rakennettua venettä. Vanhin aluksista on s/y Svea, joka valmistui vuonna 1914 Borgå Båtvarfvilla. Perinteikkäällä Wileniuksen telakalla valmistuneita avustettuja aluksia ovat SK22-luokan saaristoristeilijä Inga-Lill XXI (1932), Östersjö-luokan Albertina (1938) ja 8mR-luokan Katrina (1939). Moottorilaivoista avustus myönnettiin Kemissä liikennöivän, vuonna 1961 Wärtsilän telakalla Helsingissä vesille lasketun jäänmurtaja Sampon ohjaamokannen uusimiseen.

Avustuksia myönnettäessä kiinnitetään huomiota siihen, että restaurointityöt tehdään perinteisillä materiaaleilla vanhoja työtapoja noudattaen. Perinnealuksen arvon säilyttävä korjaaminen edellyttää tekijöiltä vankkaa kokemusta ja ammattitaitoa. Ammattitaitoisten palveluiden säilyttämiseksi ja elvyttämiseksi Museovirasto voi myöntää avustusta myös perinteisiä kunnostus- ja entistämispalveluita harjoittavan telakan tai veistämön koneiden ja laitteiden kunnostamiseen. Tällä kertaa avustettiin Lauritsalan telakan (Lappeenranta) ja Svartholmenin veistämön (Espoo) vetotelakan kiskojen, vaunujen ja vinssien kunnostusta.

Tietoa avustusten saajista ja myönnetyistä summista on Museoviraston verkkosivuilla osoitteessa http://www.nba.fi/fi/File/3104/avustukset-2016.pdf olevan tiedoston liitteessä 2.

Lisätietoja avustusten jakamisesta antaa erikoistutkija Hannu Matikka, puh. 0295 33 6273, hannu.matikka@museovirasto.fi

Palaa sivulle “Uutisia historiasta: arkisto”