SariHa
Viestit: 55
Liittynyt: 18.07.12 13:39

Uusi Nautica Fennica esittelee moni-ilmeistä merihistoriaa kalliotaiteesta kauppaan ja pursiseuratoimintaan

Suomen merimuseon ja Suomen merihistoriallisen yhdistyksen julkaisema Nautica Fennica 2013–2014 – Moni-ilmeinen merihistoria tuo esiin monipuolisen kirjon uusia näkökulmia merihistoriaan. Kirjan artikkelit perustuvat tuoreeseen tutkimustietoon ja niiden aihepiirit vaihtelevat Porin Reposaaren kalliohakkauksista parkkilaiva Helioksen rahtimatkoihin ja turkulaisten pursiseurojen toiminnasta suomalaisten merimiesten kuvaan kirjallisuudessa.

Teemu Korpijärvi käsittelee artikkelissaan laivojen käyttöä Baltian ristiretkillä. Lähdeaineistona hän käyttää keskiaikaista Heinrici chronicon Livoniae -kronikkaa ja sen kuvauksia eri laivatyypeistä, matkoista sekä meritaisteluista.

Outi Korhonen tarkastelee suomalaisen purjelaivaliikenteen kukoistuskautta 1800-luvun lopulla parkkilaiva Helioksen ja sen jännittävien rahtimatkojen kautta. Korhonen kuvaa muun muassa sitä, miten monet tekijät vaikuttivat laivan reitteihin ja menestykseen. Kaupankäyntiä käsittelee myös Sakari Auvinen, jonka artikkeli esittelee Saimaan kanavan kautta kulkenutta halkoliikennettä ja sen merkitystä 1900-luvun alussa.

Porin Reposaaren taidekallioista ja niille eri aikakausina syntyneistä kalliohakkauksista kertoo omassa artikkelissaan Eeva Raike. Kuvien hakkaaminen kallioon oli alun perin merenkulkijoiden tapa, joka on elänyt Reposaarella vuosisatoja. Raike pohtii muun muassa sitä, tulisiko kalliot suojella nykyisessä asussa vai sallia yhä elävän perinteen jatkuminen. Otto Latva taas analysoi omassa tekstissään sitä kuvaa, joka suomalaisista merimiehistä syntyy 1800-luvun ja 1900-luvun alun meriaiheisen kirjallisuuden perusteella. Kirjoissa heidät kuvattiin usein heikkolahjaisiksi, mutta hyviksi työmiehiksi, monesti myös taikavoimia omaaviksi velhoiksi.

Lauri Kaira tarkastelee turkulaisten purjeveneharrastajien järjestöjä, niiden välisiä jännitteitä ja yhteistoiminnan muotoja 1900-luvun alkupuolella. Kaksikielisessä kaupungissa seuratoiminta perustui niin kielipolitiikan kuin luokkajaonkin mukaisiin leireihin. Aaro Sahari puolestaan keskittyy taloushistoriaan valtion laivanrakennusta käsittelevässä artikkelissaan.

Nautica Fennica 2013–2014 – Moni-ilmeinen merihistoria on Suomen merihistoriallisen yhdistyksen ja Suomen merimuseon yhteisjulkaisu, jonka tavoitteena on toimia merihistoriallisen tutkimustyön näyteikkunana ja tuoda merihistoriaa myös laajemman lukijakunnan tietoisuuteen. Kirjassa on ruotsin- ja englanninkieliset tiivistelmät artikkeleista.

MONI-ILMEINEN MERIHISTORIA
Nautica Fennica 2013–2014

Toimittajat Tapio Bergholm ja Sari Mäenpää
Museovirasto 2014, 152 s., nid., ISBN 978-951-616-253-2, ISSN 1235-9122, hinta 21 € (sis. alv)

Lisätietoja:
intendentti Sari Mäenpää, Suomen merimuseo, puh. 040 128 6482, sari.maenpaa@nba.fi

Arvostelukappaleiden tilaukset:
markkinointisuunnittelija Sari Häkkinen, Museovirasto, puh. 040 128 6043, sari.hakkinen@nba.fi


Suomen merimuseon julkaisuja myy Merikeskus Vellamon museokauppa Plootu (Tornatorintie 99, Kotka), http://www.merikeskusvellamo.fi/

Museoviraston kaikkia julkaisuja myy Kansallismuseon museokauppa (Mannerheimintie 34, Helsinki) sekä viraston kirjaston kirjamyynti (Sturenkatu 2a, Helsinki). Julkaisuja voi myös tilata postiennakolla.

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”