laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Reuterholm ja Siuntio.

Hei!
Terveisiä täältä Kirkkonummelta! Tämä nimimerkki Laitman on seurausta siitä, että nuorena asuin Espoonlahden alueella ja Laitmanintiellä. Koska en koskaan saanut tietää mistä tämän tien nimi on peräisin tulin siihen tulokseen että voin itse olla tämä henkilö.
Mutta kysymys: Tietääkö kukaan mitään seuraavasta tapauksesta. Eli kuka olisi tutkinut Gustav Adolf Reuterholmin vaiheita kun hän asui Siuntiossa. Eli mitkä arkistot tai kokoelmat Suomessa pystyvät kertomaan hänen asioistaan? Yksi mielenkiintoinen kysymys on mm miten ja kenen toimesta hänen sukunsa hautaholvin sarkofaagit (Siuntion kirkko ja Suitian holvi) siirrettiin Strängnäsin tuomiokirkkoon?
Reuterholm oli Ruotsin ja Suomen tosiasiallinen hallitsija muutaman vuoden 1790-luvulla ja vaikka hänessä oli paljon puutteita niin ainakin valtion talous oli silloin hyvässä mallissa, näin olen ymmärtänyt.
Terveisin Laitman

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Katsoin asiaa Kansallisbiografiasta http://artikkelihaku.kansallisbiografia ... keli/5620/
ja myös Suitian kartanon sivuilta http://www.mm.helsinki.fi/suitia/historia.html
Reuterholm syntyi ja kasvoi siis Siuntiossa ja näin häntä voi pitää suomalaisena yhtä hyvin kuin vaikkapa G. M. Armfeltiakin. Hän lähti vuonna 1772 Upsalaan opiskelemaan ja loppuelämä meni sitten ensin valtakunnallisessa politiikassa ja myöhemmin ulkomailla. Hän pystytti sukunsa haudalle komean muistomerkin vuonna 1793, mutta siirrätti sittemmin vanhempiensa luut Strangnäsiin. Reuterholm kuoli vuonna 1813. Testamentissaan hän määräsi Suitian maat myytäviksi, koska ne eivät olleet enää Ruotsin valtakunnassa, ja rahoilla piti ostaa uusi maatila Ruotsista.

Kansallisbiografian artikkelin on kirjoittanut Kari Tarkiainen, joka on käyttänyt Tukholman Riksarkivetissa olevaa Reuterholmin-Ädelgrenin kokoelmaa sekä seuraavia teoksia: C. Forsstrand, En gustaviansk ädlings ungdomshistoria. Stockholm 1925; Historisk Tidskrift för Finland. 2003, 2005; M. Nylund, G. A. Reuterholm under förmyndaretiden 1792 - 1796. Uppsala 1917. Sukuhaudan luut ja muut vehkeet hän siis siirrätti itse.

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Reuterholm ja Siuntio.

Kiitos tiedoista!
Laitman

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”