lentava kirvesmies
Viestit: 360
Liittynyt: 07.12.07 09:20

Kiovan rus

Joitakin aikoja sitten piipahdin Kiovassa pari vuotta.
Lähtiessäni matkaan eräs tuttavani sanoi "Kiovaan. Niin sehän on Ruotsalaisten Viikinkien perustama"

Asia kiinnosti sen verran, että kävin perillä kirjakaupaassa ostamassa kirjan nimeltä Viikingit, painettu Englannissa ja kirjoittaja Dean Jones (saatan muistaa nimen väärin).

Kirja käsitteli lähinnä Viikinkivaikutusta Englannissa, jonkin verran Viikinkien Idäntiestä ja siitä Kiovan perustamisesta. Jonka lähdeteoksena oli käytetty Nestorin Kronikkaa.


No kiinnostus kasvoi ja kirjatorille, joka saa jokaisen lukemisesta kiinnostuneen kuolaamaan.
Metri alan kirjallisuutta hyllyyn ja lukemaan.


Ensinnäkin, etenkin vanhemman historiantutkimuksen osalta huomasin.
Koko kauniin Viikinkitarinan pohjautuvan ainoaan lähteeseen. Nestorin Kronikka.
Kirjojen lähdeluettelon kirjoihin tutustuminen, paljastaa kirjailijoiden lainailleen toinen toisiaan.

Uudempi historiankirjallisuus (mitään ehdotonta rajaa ei voi vetää siitä mistä alkaa se tarkoittamani uudempi) antaa kuvan todellakin vain kauniista tarusta.

Kysytään esimerkiksi. Kaikki Kiovassa vaikuttaneet kansat ovat jättäneet jälkensä, niin miksi Viikinkeistä ei ole mitään jälkiä.
Jos he olivat tarinan mukaisessa korkeassa asemassa, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi jotain jäädä jälkeen.
Jostakin haudasta löytynyt Frankkimiekka ei todista Viikinkien olemassaolosta, sillä niitä käyttivät kaikki muutkin.
Tai, miksi Alueen Slaavikansojen jumalat (Volos, Peru, Perkunas) ovat yhteisiä muiden alueen kansallisuuksien kanssa, mutta Viikingit eivät jättäneet mitään merkkejä omistaan.


Lähinnä niitä Viikinkitaruja pidetään näissä tutkimuksissa 1800 luvun kansallisten juurien etsinnän synnyttämänä ja pyrkimyksenä todistaa Venäjän suurta historiaa.

Venäjällähän oli tuohon aikaan kaksi suuntausta. Slavjanofiilit, joiden mukaan Venäjä on syntynyt ja kasvanut kaikkien alueen kansojen sekoituksena.
Ja Sapadnikit, jotka taas pyrkivät todistamaan Venäjän läntisiä ja pohjoisia juuria.
juuri Sapadnikien keskuudessa "löydettiin" näitä Viikinkitarinoita.

Eli näitä tarinoita syntyi/synnytettiin, ainakin osittain johonkin tarpeeseen.



En ole kaivautunut juoksuhautoihin tässä asiassa, enkä ota kantaa kummankaan näkemyksen puolesta.

Vaan toivon keskustelua joka voisi tuoda jotakin lisävalaistusta asiaan.



Työt haittaa harrastustoimintaa, joten huitaisemalla kirjoitettu.
Toivon asian kuitenkin selviävän.

Kari Hintsala

Wikipedian katsaus aiheeseen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rus'_(people)

The Scandinavians were completely absorbed and, unlike their brethren in England and in Normandy, they left little cultural heritage in Eastern Europe. This almost complete absence of cultural traces (...), is remarkable, and the Slavicists therefore call the Vikings "cultural chameleons", who came, ruled and then disappeared, leaving little cultural trace in Eastern Europe. This seems to suggest that these Rus' were a small group, less than a people in the nation sense of the word; less than an ethnos.

Kourallinen sotureita, jotka sulautuivat pian?

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

Hei!

Minuakin alkoi kiinnostamaan niin tuo Kiovan tapaus että viikinkiaika yleensä.
William W. Fitzhugh kirjoittaa vuonna 2000 esseessään "Puffins, Ringed Pins, and Runestones: The Viking Passage to America" seuraavaa:

Over time Vikings who went raiding later returned to regions they had first visited as marauders and took wives and land and settled there permanently, leaving younger and more boisterous generations to go aviking elsewhere. In this way Viking population and lands expanded rapidly during the ninth and tenth centuries, and soon farming, trading, and diplomacy became as common as raiding and pillaging for Vikings living abroad. [- -] Vikings from Götland and Sweden were exploring, raiding, and building economic relationships to the east trhough the eastern European and Russian rivers systems leading to the Black Sea, the Caspian, and the eastern Mediterranean. Swedish Vikings became powerful traders, politicians, and mercenaries in these regions, and founded a dynasty that ruled Kiev. (s. 15)

Harmillisesti Fitzhugh ei tässä artikkelissa käsittele tuota Kiovan asiaa tuon enempää.

Lentävä kirvesmies pohti, että jos viikingit asuttivat ja jopa perustivat Kiovan niin miksi heistä ei ole jäänyt jälkiä. Ensinnäkin tunnen asiaa niin huonosti, etten tiedä onko totta, että ainoa säilynyt lähde viikinkien ajasta Kiovassa on Nestorin kronikka. Mutta se, ettei heistä olisi jäänyt suurempia tai sanotaanko selkeitä jälkiä alueelle ei sinänsä minua niin yllätä. Minulla on nimittäin viikinkikulttuurista aika samanlainen käsitys kuin mitä KH:n antama lainaus wikipediasta kertoo. Ensinnäkin viikingit olivat polyteisteja, joille uusien jumalien omaksuminen ei ollut ongelma, eikä heillä toisaalta ollut tarvetta tyrkyttää omaa uskontoaan muille. Toisaalta olen käsittänyt, että viikinkien kaupankäyntiin kuului myös uusien kielten opettelu - eihän toki kaikki kaupankäynti ollut suurta ryöstöretkeä. Se tosin kuulostaa hieman erikoiselta, jos mitään aineellista evidenssiä ei tuolta ajalta olisi. No tiedän arkeologiasta vieläkin vähemmän, joten en sitten osaa todella sanoa onko se kummallista vai ei. Mutta se on käsittääkseni varmaa, että kaupankäynti ja yleensäkin kulttuurien kohtaaminen mustan meren ympäristössä on ollut, no, vilkahkoa. Olihan bysantissa viikinkejä jopa henkivartijoina. Kuten Lotte Hedeager artikkelissaan From warrior to Trade Economy (1994) kirjoittaa:

More than 85,000 Arab coins dating to the ninth and tenth centuries have been found in Scandinavia. Some of this wealth came to Scandinavia trhough Viking mercenaries who served as bodyguards to the Byzantine emperors, the so-called Varangian guard; others came from Viking traders.

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

Sivustoja viikingeistä

Hei jälleen!

Internetistä löytyy muuten monia ihan varteenotettavia viikinkiaikaan liittyviä sivustoja. Vaikka tämä ei suoraan liity esitettyyn kysymykseen, voi näistä olla iloa joillekin lukijoille.

Skaldic Poetry of the Scandinavian Middle Ages
Kansainvälisin voimin toteutettu projekti. Sivustolle on koottu digitoituja alkuperäislähteitä, esimerkiksi keskiaikaista runoutta.

Vikings in America
Pittsburghin yliopiston alainen sivusto. Ei kovin laaja, mutta sisältää muutamia kiintoisia kuvia.

Vikings: The North American Saga
Yhdysvaltalaisen National Museum of Natural History -museon tuottama sivusto, joka on tehty osittain museossa pidettävän näyttelyn pohjalta. Sivuilta löytyy monenlaista materiaalia.

The Online Medieval and Classical Library (OMACL)
Jos oikein ymmärsin, sivusto on yksityisten luoma, mutta yliopistojen tukema. Sivuilta löytyy mm. islantilaisia saagoja käännettynä englanniksi. Esimerkiksi aina niin iloinen ja tapahtumarikas Njal's saga löytyy täältä.

WESS & WWW-VL Scandinavian History
Sivuston tekijätaho esitellään näin: The Western European Studies Section (WESS) is a section within the Association of College and Research Libraries, which is itself a division of the American Library Association. Sivusto on wikipedia-idealla toimiva, mutta käsittääkseni akateemisten ihmisten toimittama linkkikokoelma.

The Viking Site
Viikinkejä jo pitkään tutkineen Jesse Byockin ylläpitämä sivusto.

The Electronic Gateway for Icelandic Literature
The Research Support Libraries Programmen rahoittama projekti. Sivuille on nimensä mukaisesti kerätty digitoitua islantilaista kirjallisuutta. Osa kirjallisuudesta on englannin kielellä, joten islantia taitamattomillekin sivustosta voi olla iloa. Sivuilta löytyy esimerkiksi 1200-luvulta peräisin olevia anekdootteja Olave the Black -nimisestä miehestä. Ja ovathan nuo vanhat saaga-kirjat kauniita, vaikkei niistä mitään ymmärtäisikään. :-)

Ancient History - Vikings
BBC:n tuottama viikinki-aiheinen sivusto. No, kaikki tietävät BBC:n. Sivusto on aika laaja ja hyvää on sekin, että artikkelien kirjoittajat (ainakin yleensä) mainitaan aina kirjoituksen ohessa. Sivuilta löytyy esimerkiksi tietoa naisten asemasta viikinkikulttuurissa.


Ah, ja melkein unohtui tämä sivusto, joka akateemisessa maailmassa minulle esiteltiin näillä sanoin: "A very scholarly site but well worth a quick look" - www.rathergood.com/vikings
Jos hermeneuttisessa kehässä pitää tiedostaa omat ennakko-odotukset jostain tietystä aiheesta ja käydä lähteiden kanssa keskustelua muokatakseen näitä ennakko-oletuksia oikeampaan suuntaan, niin tämä sivusto todella haastaa tutkijan.

lentava kirvesmies
Viestit: 360
Liittynyt: 07.12.07 09:20

Kiitos vastauksista!

Tarkennusta kirjoitukseeni. Niillä Viikinkien jättämillä jäljillä tarkoitin, jälkiä jotka selkeästi yhdistäisivät ne johonkin tiettyyn kansaan.

Viikinkiaika on jättänyt näille "idänteille" hyvinkin runsaasti jälkiä.
Joten liikenne on varmasti ollut vilkasta.

Mutta ketkä liikkuivat näillä teillä. Sitä ei varmuudella voi sanoa.
Mutta lukemani kirjallisuuden valossa, voi päätellä, kaikkien alueen kansojen liikkuneen, käyneen kauppaa ja sotineenkin.
Kansojen erotteleminen toisistaan on vaikeaa jo siitäkin syystä, että ensinnäkin, minkälainen käsitys siihen aikaan ihmisillä oli itsestä ja omasta kansasta ja toiseksi, ne kirjoitustaitoiset etelän kauppiaat joilta on jäänyt muutamia kirjallisia lähteitä, eivät erotelleet pohjoisesta tulevia kansoja toisistaan.
Kolmas asia on oma havaintoni jonkinlaisena "kulkukauppiaana" Vaikka tämän päivän ihminen tuntee maantietoa oleellisesti paremmin kuin Viikinkiaikana, niin kansallisuudesta huolimatta olemme kaikki saman alan väki samoja "Varjaageja"



Tuntuu vain siltä, että todellakin jokainen aikakausi luo oman historiansa. Saman aineiston pohjalta tukemaan kulloinkin vallalla olevaa suuntausta.
Vähäistä kirjallista aineistoakin lainataan tukemaan omaa näkemystä.
Esimerkiksi kuvauksista pohjolan kauppiaista kelpuutetaan, kertomus vaaleista pitkistä miehistä, mutta sivuutetaan kertomus, miten nämä kertovat kotona liikkuvansa puisilla laudoilla ja koiravaljakoilla, tai pyytävänsä talon kokoisia kaloja (valas).
Konstantinopolin/kiovan välillä tehdyissä kauppasopimuksissa esiintyy, meille kovin tutun tuntuisia nimiä, niistäkin lainataan itselle sopivimmat nimet.


Kaikella kunnioituksella kuitenkin historiantutkijoita kohtaan, vaikka tässä tulikin vähän moitteita.

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

lentävä kirvesmies kirjoitti:[- -] Kansojen erotteleminen toisistaan on vaikeaa jo siitäkin syystä, että ensinnäkin, minkälainen käsitys siihen aikaan ihmisillä oli itsestä ja omasta kansasta ja toiseksi, ne kirjoitustaitoiset etelän kauppiaat joilta on jäänyt muutamia kirjallisia lähteitä, eivät erotelleet pohjoisesta tulevia kansoja toisistaan.
Hei!

Löysin alkuperäislähteitä (jälleen käännettyinä englanniksi), joissa puhutaan Rus'seista, jotka käsittääkseni tarkoittivat noihin aikoihin juuri näitä itä-Euroopan, länsi-Venäjän tienoille muuttaneita tai liikkuvia viikinkejä. Korjatkaa toki jos olen väärässä. En osaa niitä sen kummemmin tulkita, mutta ajattelin, että ne voivat kiinnostaa jotakuta. Näihin Rus'seihin liittyen minulle on myös opetettu, että suomen kielessä ruotsalaisia alettiin kutsua ruotsalaisiksi juuri tämän historian kautta. Lieneekö tämä teidän mielestänne paikkaansa pitävää tietoa? Mutta niihin lähteisiin:


Ibn-Khurdadhbih: Book of Routes and Kingdoms. CA. 846-847.
On the Route of Russian Merchants.

[The Russians] are a tribe of Slavs. They bring furs of beavers and black foxes, as well as swords, from the most distant parts of the land of Slavs to the Black Sea where the ruler of the Greeks collects the tithe [on the Volga], a city of the Khazars, where the latter's ruler collect the tithe from them. Then they reach the Sea of Jurjan [the Caspian Sea] and land at the shore they like... Sometimes they bring their wares n camels from Jurjan to Baghdad, where Slavic eunuchs serve as interpreters for them. They profess to be Christians, and they pay [only] the head tax.


Liudprand of Cremona. 960-luku.

Ch.15. There is a certain northern people whom the Greek call Rusii, 'les roux' from the colour of their skins, while we from the position of their country call them Nordmanni, 'northmen'. In the Teuron language 'nord' means north, and 'man' means 'human being', so that Nordmanni is equivalent to 'men of the north'. These people had a king named Igor, who got together a fleet of a thousand ships or more, and sailed for Constantinople. The Emperor Romanos hearing of this was distracted by various thoughts; for his naval forces were either engaged against the Saracens or occupied in guarding the islands. He spent some sleepless nights in reflection while Igor devastated the coast lands, and at last he was informed that there were fifteen old battered galleys in the yards which had been allowed to go out of commission. Thereupon he called les constructeurs des bateaux, that is, the ship carpenters, into his presence and said to them:
- 'Make haste and get the old galleys ready for service without delay. Moreover, put the fire-throwers not only at the bows but at the stern and both sides as well.'
When the galleys had been equipped according to his instructions, he collected his most skilful sailors, and bade them give King Igor battle. So they set out; and when King Igor saw them on the open sea he ordered his men to capture them alive and not kill them. But the merciful and compassionate Lord willed not only to protect His worshippers who pray to Him and beg His aid, but also to give them the honour of victory. Therefore he lulled the winds and calmed the waves; for otherwise the Greeks would have had difficulty in hurling their fire. As they ley, surrounded by the enemy, the Greeks began to fling their fire all around; and the Rusii seeing the flames threw themselves in haste from their ships, preferring to be drowned in the water rather than burned alive in the fire. Some sank to the bottom under the weight of their cuirasses and helmets which they were never to see again; some caught fire even as they swam among the billows; not a man that day escaped save those who managed to reach the shore. For the Rusan ships by reason of their small size can move in very shallow water where the Greek galleys because of their greater draught cannot pass. As the result of this Igor returned to his own country completely demoralized, while the victorious Greeks returned in triumph to Constantinople bringing a host of prisoners with them. These were all beheaded in the presence of King hugh's envoy, namely my stepfather, by order of Romanos.



Ibn Rusta: On the Russians. CA. 903-913.

Russia is an island around which is a lake, and the island in which they dwell is a three days' journey through forsts and swamps covered with trees and it is a damp morass such that when a man puts his foot on the ground it quakes owing to the moisture.
They have a king who is called Khaqan Rus, and they make raids against Saqlaba [the Slavs], sailing in ships in order to go out to them, and they take them prisoner and carry them off to Khazar and Bulkar [Bulgar] and trade with them there. They have no cultuvated lands; they eat only what they carry off from the land of the Saqlaba.
When a child is born to any man among them, he takes a drawn sword to the newborn child and places it between his hands and says to him: "I shall bequeath to thee no wealth and thou wilt have naught expect what thu dost gain for thyself by this sword of thine."
They have no landed property nor villages nor cultivated land; their only occupation is trading in sables and grey squirrel and other furs, and in these they trade and they take as the price gold and silver and secure it in their belts [or saddlebags].
They are cleanly in reagrd to their clothing, and the men wear bracelets of gold. They are kind to their slaves and clothe them well for they eg´ngage in trade.
The Russians have many cities, and they expend much money on themselves. They honour their guests and are kind to strangers who seek shelter with them, and everyone who is in misfortune among them. They do not allow anyone among them to tyrannise over them, and whoever amng them does wrong or is oppressive, they find out such a one and expel him from among them. They have Sulaymani swords, and when there is any call to war, they go out altogether, and do not scatter, but are as one hand against their foes until they have conquered them.
If one of them has a complaint against another, he summons him before their king and their plead their case against each other, and if he settles their differences it will be as he wishes, but if they disagree with his opinion, he orders them to settle it with their swords, and which sword is the sharper will be victorious, and the two sets of kindred go out and they two [both] take up their weapons, and the dispute is adjudged in favor of the one who gets the better of his friend.
[- -]
These people are vigorous and courageous and when they descend on open ground, none can escape from them without being destroyed and their women taken position of, and themselves taken into slavery. The Russians are strong and observant, and their raids are not made riding, but their raids and fights are only in ships.
[- -]
When a great man among them dies, they erect for him a tomb like a spacious house, they place him in it and with him his bodyclothes and the gold bracelets which he used to wear, and abundance of food and jars of wine and money also, and they place with him into tomb his wife whom he loved, while she is still alive, and the door of the tomb is sealed upon her and she dies there.



Photius. 860.

Indeed [this disaster]does not resemble other inroads of barbarians; but the unexpectedness of the incursion and its extraordinary speed, the mercilessness of the barbarous race and the harshness of their habits, prove that this blow has been sent from heaven like a thunderbolt... They [the Russians] despoiled the surroundings and plundered the suburbs, cruelle massacred captives and safely astablished themselves around all this [city], showing in their greed for our wealth such conceit and arrogance that the inhabitants did not even dare to look on them with level and undaunted eyes... [This people] poured upon our frontiers all at once in the twinkling of an eye, like a billow of the sea, and destroyed the inhabitants on the earth as the wild boar [destroys] grass or reed [- -]

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Kiova

Kiovan ja viikinkien kohdalla on huomattava, että

1) Koko Venäjälle on historiassa tehty tasan yksi viikinkiretki, ja sen teki Harald Hardrada palatessaan kotiin.
2) Toponyymi "Kiova" on SU alkuperää ja kuuluu sanueeseen "kivi". Paikka on ainoa oikeastaan koko Aro-Ukrainassa, jossa peruskallio tulee esiin.
3) Kiova on tunnetusti vanha SU kulttipaikka (ks. mm. G. Vernadsky "History of Russia" tms.).
4) Termi "viikinki" on alunperin skyyttalainen sana, joka tarkoittaa rikollista. Viikingit olivatkin porukkaa, jota vihasivat niin Itämeren alueen asukkaat kuin muutkin. Termi on saanut glooriaa vasta saksalaisen nationalismin myötä.

lentava kirvesmies
Viestit: 360
Liittynyt: 07.12.07 09:20

kiova

Paikallisten legendojen mukaan Kiovan ovat v500 perustaneen Hasaarisisarukset. Kij, Tseh, Horijv ja Libed.
Joista vanhimman veljen mukaan olisi kaupunki nimetty.
Armenialaisilla on tämän tarinan kanssa yhtäpitävä legenda, jossa sisarustenkin nimet ovat hyvin saman kaltaiset.

Samat legendat kertovat paikalla olleen jo sisarusten saapuessa kauppapaikan ja kukkulalla sijainneen puisen pakolinnan.

Legendoissa kerrotaan alueelle tyypillistä olleen juuri, kukkuloiden puiset linnat, joissa ei asuttu. Autus oli hajallaan talo siellä toinen täällä.
Toisin kuin maanviljelijäSlaaveilla, jotka asuivat tiiviissä kylissä.
Näistä legendoista saa myös kuvan, että Näiden kansojen. MaanviljelijäSlaavit ja metsästäjä-kalastaja-hunajantuottaja Mordvalaiset, ei ollut minkäänlaista vihanpitoa, johtuen erilaisesta toimeentulosysteemistä, jotka täydensivät toisiaan.


Legendojen mukaan alueen pääasiallinen asujamisto olisi ollut Mordvalaista.
Vuosien 500-800 välillä myös Unkarilaista (Ugrit)
Kiovan Rusin synty ajoittuukin juuri Unkarilaisten siirtymiseen pois alueelta ja sen aikaansaamaan valtatyhjiöön.

Olisikin mielenkiintoista tietää. Miten Mordvalaiset ja Unkarilaiset nimittivät, näitä kukkulalinnoja. Erityisesti Kiova. Tuli mieleen se Joukon "kivi"

Toni Selkala
Viestit: 159
Liittynyt: 15.04.07 13:28

En voi väittää olevani Venäjän historian asiantuntija saati viikinkien, mutta tämä keskustelu innosti tekemään rahtusen etsintää asian tiimoilta. Kuten tässäkin keskustelussa on tullut esiin, näyttää että Kiovan kuningaskunnan syntyyn samoin kuin Rus-sanaan liittyy paljon legendoja ja paljon vähemmän aktuaalista tietoa. Olemassa on vähintäänkin nuo kaksi edelläkin esitettyä kantaa, joita nähtävästi kirjallisuudessa nimitetään normaaniseksi ja anti-normaaniseksi kannaksi, joista ensimmäinen korostaa viikinkien vaikutusta ja jälkimmäinen taas muita vaikutteita. Koska kummankin kannan puolesta on olemassa näennäisesti yhtä paljon todisteita, on valinta kannasta ollut monesti poliittinen kuten niin usein kaikessa humanismissa. Tämä tulee ilmi Jaroslav Lebendynskyn kirjoituksessa L'Empire médiéval de Kiev, débats historiques d'hier et d'aujourd'hui (lue koko artikkeli täältä) jossa hän kirjoittaa:
Dans les pays slaves orientaux, l'origine varègue fut enseignée comme vérité officielle dans l'empire de Russie jusqu'en 1917. À l'époque soviétique au contraire, elle fut victime d'une violente réaction « anti-normaniste ».
Saatavilla olevien suorien lähteiden määrä on, ainakin nopeasti selailemien artikkelien perusteella, varsin suppea ja vahvin peruste pohjanmiesten ja Kiovan kuningaskunnan synnyn välillä näyttää olevan Lentävän kirvesmiehenkin mainitsema Nestorin kronikka. Lähde on kuitenkin kirjoitettu yli 200 vuotta kuningaskunnan perustamisen jälkeen, ja sitä monissa selailemissani kirjoituksissa syytettiin anakronismista, mikä ei liekkään aivan poissuljettua. Tätä lähteiden vähyyttä voidaan myös kiittää siitä, ettei vieläkään nähtävästi ole tietoa siitä keitä nämä arabialaisissa ja byzanttilaisissa mainitut Russit oikein olivat, mutta yhtä mieltä nähtävästi ollaan siitä, että he asuttivat aluetta Kiovan lähellä perustuen tietoihin joista, joilla aikoinaan kauppaa on käyty. Julie Ollivier-Chakhnovski kirjoittaakin artikkelissaan Les origines de la Russie kokoavasti aiheesta:
Reste encore à définir qui sont ces Rous, mentionnés à maintes reprises dans des textes byzantins et arabes, avant même la date supposée de la fondation de Kiev en 862. L'étymologie du mot n'a pu fournir d'hypothèses satisfaisantes
Mitä tulee itse nimeen siitä ollaan samalla tavalla oltu aikojen saatossa varsin montaa mieltä kuin itse aluetta asuttaneesta kansastakin. Nähtävästi Kiovan seudusta on esiintynyt kahta erilaista nimeä aikalaiskirjoituksissa: Kioava sekä Sambatas. Näiden nimien alkuperästä on, kuten edellä on kirjoitettu, taitettu peistä puolesta ja vastaan. Omasta mielestäni kuitenkin vakuuttavin todistusaineisto oli löydettävissä ns. kasaari-teorialla, jonka mukaan sanat olisivat peruja turkinsukuisilta Kasaareilta, joiden katsotaan hallineen aluetta 700-900-luvuilla. Myös Jouko Heynon esittämä kivi teoria saa kannatusta, mutta sen puolesta olevat todisteet eivät ole kovin vakuuttavia. Kasaarin turkinsukuiseen kieleen nojaten J. Brutzkus kirjoittaa artikkelissaan The Khazar Origin of Ancient Kiev perustelut sekä Kiovalle (rannantörmän asutus) sekä Sambatasille (korkea linnoitus). Toki hän tuo esiin, että yhtä hyvin nimi voi olla vaikka paikallisen lautturin -- tätähän ei koskaan voi tietää.

Itse asiassa Kiovan kuningaskunnasta sekä sen synnystä ja historiasta oli Internetistä saatavilla useita varsin kattaviakin artikkeleita joihin perehtyminen varmasti tarjoaa kaikille aiheesta kiinnostuneille hyvän lähtökohdan lisätiedon etsimiseen. Erityisesti Roman Zakhariin pro gradu -tutkielma The Historiography of Normanist and Anti-Normanist theories on the origin of Rus’ (koko tutkielma luettavissa täällä) tarjoaa kattavan kirjallisuusluettelon josta varmasti löytyy jokaiselle jotakin. Nimen alkuperästä löytyy varsin paljon kirjoituksia 1900-luvun alkupuolelta vaikka Google Scholarin avulla sekä paljon myöhempää kirjallisuutta aivan viime vuosiltakin Google Booksin kautta.

Hauskoja russitteluja kaikille!

Ystävällisin terveisin,
Toni Selkälä

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Toni Selkälä kirjoitti:E. Myös Jouko Heynon esittämä kivi teoria saa kannatusta, mutta sen puolesta olevat todisteet eivät ole kovin vakuuttavia.
Tähän hieman lisää, jos sopii...

Poliittisesta "historioinnista" on kirjoittanut sekä gradun että väikkärin aivan loistavasti Juha Hiltunen. Kannattaa tutustua.

Kari Hintsala

Tämä on jo tuolla uutispuolella:

Turun Sanomat: Arkeologit löysivät upean hopea-aarteen Ruotsissa, 7.4.2008

...mutta sopii tähän Kiovasäikeeseenkin. :-)

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

Hei!

Muokkasin hieman KH:n viestiä, koska pitkä osoitteet leventävät koko keskustelunäkymää. Toivottavasti tämä ei KH haittaa? :-)

Ja tuo meidän lyhykäinen uutinen kolikoista löytyy täältä:
Arabialaisia kolikkoja viikinkiajalta löytynyt Ruotsista

Kari Hintsala

Annastiina Mäkilä kirjoitti:Toivottavasti tämä ei KH haittaa? :-)
Ei toki, en vain osannut tehdä noin hienosti tuota linkkiä! :-)

Miten se muuten tehdään?

Avatar
Annastiina Mäkilä
Viestit: 390
Liittynyt: 25.01.07 20:42
Paikkakunta: Turku

KH kirjoitti:Miten se muuten tehdään?
Hmm, parhaiten osaan neuvoa varmaankin yksinkertaisen esimerkin avulla. Eli jos haluaisit linkittää agricolan etusivun tapahtuisi se muutoin näin, mutta ilman välilyöntejä osoitteen ympärillä:
Agricolan etusivu
Ja ilman noita välilyontejä tuo näyttää siis tältä: Agricolan etusivu
Hmm, en osaa tämän erikoisemmin selittää...

Yst. terv.
Annastiina

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Kiova

Jouko Heyno kirjoitti: 1) Koko Venäjälle on historiassa tehty tasan yksi viikinkiretki, ja sen teki Harald Hardrada palatessaan kotiin.
Mitä oikein mahdat, Heyno, tarkoittaa "viikinkiretkellä"? Eivätkös ne varjaagit/viikingit/skandinaavit reissanneet aika paljonkin pitkin Venäjän jokia edestakaisin?
Jouko Heyno kirjoitti:4) Termi "viikinki" on alunperin skyyttalainen sana, joka tarkoittaa rikollista.
Voisitko Heyno jättää tuon skyyyttalaisteoriasi markkinoimisen ainakin siihen asti, että olet saanut sen gradusi julkaistua?

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”