mkaitt
Viestit: 1
Liittynyt: 31.03.09 19:37

Miksi opiskella historiaa ?

Olen valmistumassa historian opettajaksi. Luokkatilanteissa törmää usein seuraaviin kysymyksiin: Miksi historiaa pitää opiskella ? ja mitä hyötyä on historian opiskelusta ? Löytyisikö täältä hyviä vastauksia näihin kysymyksiin ?!

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Miksi opiskella historiaa ?

Jos ei tiedä mistä tulee, eksyy.

Martti Kujansuu
Viestit: 89
Liittynyt: 26.04.08 21:24

Re: Miksi opiskella historiaa ?

Historiaa tulee opiskella siksi, että et tekisi samoja virheitä kuin edeltäjäsi. Sotahistoriaa opetetaan Maanpuolustuskorkeakoulussa siksi, että kenraalit eivät tapattaisi joukkojaan suoralla rintamahyökkäyksellä. Taloushistoriaa opetetaan yliopistoissa, että vältyttäisiin vuoden 1929 kaltaisilta tapahtumilta. Joissain tilanteissa historian opiskelu tukee suoraan myös luonnontieteitä paljastamalla unohtuneita tieteellisiä havaintoja ja kokeiluja.

nylander
Viestit: 1356
Liittynyt: 07.06.06 20:33

Re: Miksi opiskella historiaa ?

Itse olen lähtenyt liikkeelle mahdollisimman konkreettisista esimerkeistä. Olen esim. voinut näyttää dian kotikaupungin kauppatorista ja kehottanut oppilaita pohtimaan, miksi torin varrella kohoaa suuri, Engelin piirtämä ortodoksinen kirkko, vaikka valtaosa suomalaisista on luterilaisia. Vähitellen, "sokraattisella metodilla" oppilaat herätetään havaitsemaan, että Suomi on aikanaan ollut osa Venäjän keisarikuntaa, jolloin venäläisillä varuskuntapaikkakunnilla on on ollut tarpeen rakentaa ortodoksikirkkoja.

Kun näin muidenkin esimerkkien avulla on todettu, että fyysistä kulttuuriympäristöä on mahdotonta "lukea" ilman historian tuntemusta, on vastaavalla mallinnuksella käsitelty abstraktimpia asioita, esim. valtiomuotoa, demokratiaa yms.

En tarkoita näitä esimerkkejä miksikään reseptikirjaksi; haluan vain tähdentää, miten tärkeää jo oman itseymmärryksen kannalta on oppia ajattelemaan "historiaksi".

Kun sitten ollaan sisällä kursseissa, niin parhaimmillaan voi havaita, että tällaisen johdattelun ansiosta, ja monien sumeiden katseiden seassa, ainakin joidenkin oppilaiden silmissä välähtää ymmärrys. Voisiko tällaisesta tähtihetkestä juhlallisesti sanoa, että "hermeneuttinen kehä" on pyörähtänyt käyntiin...

Tomas
Viestit: 1
Liittynyt: 06.04.09 17:07

Re: Miksi opiskella historiaa ?

Mielestäni historian tunteminen on tärkeää siksi että ymmärtäisimme nykypäivää. Nykyisyys tulee ymmärretyksi ainoastaan historian kautta ja menneisyytensä tunteva osaa paremmin varautua tulevaisuuden haasteisiin. Globaalissa maailmassa toimiminen on helpompaa kun tuntee oman taustansa.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”