heehak
Viestit: 124
Liittynyt: 06.03.08 11:25

Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Viimeisessä Ajankohtaisessa kakkosessa esitettiin dokumentti suomalaisten 1941 Neuvosto-Karjalaan perustamista keskitysleireistä, joista suomalaiset käyttivät nimitystä siirtoleirit.

Entiset leirivangit haluavat Suomelta anteeksipyyntöä ja korvauksia kärsimyksistä.

Onko kuitenkin niin, että Suomi maksoi sotakorvauksissaan myös nämä leirikorvaukset. Muistelen sellaista jostain lukeneeni vai oliko se vain väite?

ukko62
Viestit: 12
Liittynyt: 08.09.09 17:45

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Minun isäni ollut Kolvasjärven keskitysleirillä 1943-44.Kotipaikaksi merkitty 1944 erääseen Sota-arkistosta saatuun asikirjaan .Kolvasjärven keskitysleiri.Isäni kuoli 1972 joten hänen kohdallaan korvaus nolla.

Olisin kiinnostunut tunteeko joku tällä leirillä olleita taikka jotain joka liittyy niihin leireihin.Minulla paljon kopioita viranomaisilta.Isäni syntynyt Venäjällä 1914

heehak
Viestit: 124
Liittynyt: 06.03.08 11:25

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Näinhän siinä juuri kävi. Neuvostoliitto ei koskaan ilmeisesti maksanut korvauksia kansalaisilleen, jotka olivat suomalaisten ylläpitämissä siirtoleireissä (eli keskitysleireissä).

Kirjoittamani kysymyksen idea on siinä, että N-liitto mahdollisesti vaati korvauksia kansalaisilleen sotakorvausten osana. Eli Suomi on korvaukset käsittääkseni kertaalleen maksanut, eikä ymmärrettävästi halua niitä toista kertaa maksaa. Venäjän pitäisi ne itse maksaa, koska on Neuvostoliitolta perinyt suurvalta-asemansa

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

heehak kirjoitti:Näinhän siinä juuri kävi. Neuvostoliitto ei koskaan ilmeisesti maksanut korvauksia kansalaisilleen, jotka olivat suomalaisten ylläpitämissä siirtoleireissä (eli keskitysleireissä).
Näin sanoo myös Antti Laine Haikin artikkelissaan:
Kuva
Antti Laine: Lapsia piikkilangan takana eli historian monta totuutta, Historiallinen Aikakauskirja: 105 (2007)

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Tästä korvausasiasta tehtiin 1990-luvun alussa myös kysely Eduskunnassa. Tässä silloisen ulkoministerin Paavo Väyrysen vastaus kysyjille:
Valtiopäiväjärjestyksen 37 §:n 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa Te, Herra Puhemies, olette 2 päivänä huhtikuuta 1993 päivätyn kirjeenne n:o 501 liitteenä lähettänyt valtioneuvoston jäsenelle kansanedustaja Laineen ym. kirjallisen kysymyksen n:o 197, jossa tiedustellaan:

Aikooko Hallitus ryhtyä toimenpiteisiin humanitaarisen avun toimittamiseksi tai mahdollisten korvausten maksamiseksi suomalaisten perustamissa keskitysleireissä Karjalassa sodan aikana vangittuina olleille vanhuksille, naisille, lapsille ja muille siviilikansalaisille taikka heidän omaisilleen, ja

aikooko Hallitus helpottaa pääsyä mainituista keskitysleireistä kertovan arkistoaineiston pariin?


Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti seuraavaa:

Jatkosodan alussa suomalaiset joukot etenivät Itä-Karjalassa niin nopeasti, ettei kaikkea siviiliväestöä ollut ehditty evakuoida alueelta pois. Väestöä oli eniten jäänyt alueen eteläosiin. Suomen armeijan tehtäväksi tuli tällöin huolehtia vallatulla alueella asuvasta siviiliväestöstä, jota on arvioitu olleen kaikkiaan n. 83 000─85 000. Tehtävästä vastasi heinäkuussa 1941 perustettu Itä-Karjalan sotilashallintoesikunta.

Itä-Karjalan väestö jakaantui sodan alkaessa selvästi kahteen lähes yhtä suureen ryhmään ─ ns. kansalliseen väestöön eli suomensukuisiin (pääasiassa karjalaisiin) sekä muihin kansallisuuksiin, joiden keskuudessa venäläiset olivat enemmistönä; näitä kutsuttiin epäkansalliseksi väestöksi. Epäkansallista väestöä koottiin perhekunnittain väestöleireille, joista aluksi käytettiin nimeä keskitysleiri, mutta vuodesta 1943 lähtien siirtoleiri.

Leireille koottujen määrä vaihteli miehityksen aikana, korkeimmillaan se oli 1.4.1942, 23 984, ja miehityksen lopussa 15 000─18 000, mikä vastasi 18─27 % alueen koko väestöstä. Ikäjakautuma leireillä heijasti koko alueen väestön jakautumaa, mistä alle 15-vuotiaita oli 48 % sekä yli 15-vuotiaita miehiä 13 % ja naisia 39 %. Leirejä perustettiin mm. Petroskoihin, johon väestöä voitiin sijoittaa tyhjiksi jääneisiin rakennuksiin.

Suomen ja SNTL:n 19.9.1944 solmiman välirauhansopimuksen 11. artiklassa todetaan "Suomen sitoutuvan korvaamaan SNTL:lle sotatoimien ja SNTL:n alueiden miehityksen johdosta Suomen aiheuttamat vahingot'', joiden määräksi tuli 300 milj. dollaria. Viimeiset sotakorvaukset saatiin maksetuksi vuoden 1955 aikana.

Voittajavaltiona SNTL määräsi korvausten muodon ja päätti niiden toimituksista SNTL:n alueella. Neuvostoliiton tai Venäjän viranomaiset eivät ole esittäneet Suomelle vaatimuksia humanitaarisen avun antamisesta Itä-Karjalan siirtoleireillä olleille.

Karjalan tasavallan edustajat ovat pyytäneet arkistotietoja siirtoleireillä olleesta väestöstä. Karjalan viranomaisten ongelmana on selvittää, kuka olisi oikeutettu saamaan avustusta tai lisäeläkettä, jota Venäjä myöntää mm. vieraan miehitysvallan leireillä sodan aikana olleille. Karjalan viranomaisille on todettu, että tiedot ovat poimittavissa Sota-arkiston aineistosta. Tiedot ovat julkisia ja ilmaisia. Mikäli arkistoaineistoa halutaan kopioida tai mikrofilmata, tulee arkistonkäyttäjän korvata nämä kulut.
Helsingissä 4 päivänä toukokuuta 1993
Ulkoasiainministeri Paavo Väyrynen
Näm tässä lainatut asiakirjat löytyvät Eduskunnan verkkosivuilta:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... ta.fi&f=WP

Eki

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

ukko62 kirjoitti:Minun isäni ollut Kolvasjärven keskitysleirillä 1943-44.Kotipaikaksi merkitty 1944 erääseen Sota-arkistosta saatuun asikirjaan .Kolvasjärven keskitysleiri.Isäni kuoli 1972 joten hänen kohdallaan korvaus nolla.

Olisin kiinnostunut tunteeko joku tällä leirillä olleita taikka jotain joka liittyy niihin leireihin.Minulla paljon kopioita viranomaisilta.Isäni syntynyt Venäjällä 1914
Onhan Sinulle tuttu Arkistolaitoksen "Vankileirien käsikirja?"

Löytyy netistäkin osoitteesta

http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tied ... ja_web.pdf

Repolan Kolvasjärvestä lyhyt seloste sivulla 256. Sen mukaan leirin arkisto löytyy Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä tulonumerolla T 9729/77 - 81. Lisäksi löytyvät leirin sotapäiväkirjat numerot 25614 ja 25615.

ukko62
Viestit: 12
Liittynyt: 08.09.09 17:45

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Kiitoksia.
Niin ,kerkesin jo pommittamaan Kansallisarkistoa, Entinen Sota-arkisto onkin nyt siellä. Sain Kolvasjärven leirikortin ,isäni tiedot ja syy pidätykseen. Epäily vakoilusta.
Vankilista.
Väestökirjaote,Vitele, Itä-Karjalan sotilash,esik.
Kuulustelijan tiedot.
Olen tutkinut 1996 lähtien isäni vaiheita :Kansallisarkisto, Sisäministeriö, Eduskunnan arkisto, Sota-arkisto, Supon arkisto, Joensuun maak.

Viimeksi 2007 pääsin Pietarin kautta Murmanskin Valtion arkistoon. Sieltä sain pappani Akxelin hänen veljensä sekä isäni vanhimman veljen :Vangitun lomake, kuulustelupöytäkirja, ja päätöksiä. Myös isäni siskojen yksityiskirjeitä ,vuosikym, -50 ja -60 luvuilta, etsivät isäänsä .

Kopioita onkin kertynyt noin 200 kpl,mielenkiintoisia viranomaisten merkintöjä, 2 Urho Kekkosen allekirjoittamaa kirjettä, vuosilta -56 ja -64.

Onko näillä sivuilla historiasta kiinnostuneita,aineisto on käytettävissä. Olen satoja puheluita ottanut niiden vuoksi.

Eki

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

ukko62 kirjoitti:...
Olen tutkinut 1996 lähtien isäni vaiheita :Kansallisarkisto, Sisäministeriö, Eduskunnan arkisto, Sota-arkisto, Supon arkisto, Joensuun maak.
...

Onko näillä sivuilla historiasta kiinnostuneita,aineisto on käytettävissä. Olen satoja puheluita ottanut niiden vuoksi.
Kunnioitettavaa työtä. Tunnetko muita, jotka etsivät leireillä olleiden omaistensa tietoja?

ukko62
Viestit: 12
Liittynyt: 08.09.09 17:45

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Olen yrittänyt. Isästäni löytyy tarinaa Välisuomen lehdet Keskisuomalainen, Ilkka ja muita .11,3-07 sunnuntain erikoisartikkeli.

Toivoin sen avulla saavani jotain selville.Ilmeistä on että tuo sukupolvi on manan majoilla,koska itse olen 62 v.

Eki

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

ukko62 kirjoitti:Olen yrittänyt. Isästäni löytyy tarinaa Välisuomen lehdet Keskisuomalainen, Ilkka ja muita .11,3-07 sunnuntain erikoisartikkeli.

Toivoin sen avulla saavani jotain selville.Ilmeistä on että tuo sukupolvi on manan majoilla,koska itse olen 62 v.
Olet varmaan ollutkin yhteydessä Petroskoissa ilmestyviin lehtiin "Karjalan Sanomat" ja "Carelia."

Taisit mainita, että isäsi pidätettiin Meg-saaren luona Äänisellä. Sehän oli itäisin suomalaisten hallussa ollut paikka. Uhanalainen tukikohta varsinkin talvella jäälakeuden keskellä. Kirjallisuudessa on mainintoja saaren luona pidätetystä suomea puhuvasta neuvostokansalaisesta. Tai ehkä noita tapauksia on ollut useitakin.

ukko62
Viestit: 12
Liittynyt: 08.09.09 17:45

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Kiitos taas,tämä lisää kiinnostusta tätä palstaa kohtaan.

Isäni leirikortissa tarkkaanottaen lukee näin:

1941 NKVD:n miesten puheillaTeru- Navoloki,,,.Silloin ilm,nuort, asiamieheksi.Viety kalastamaan Neg- saareen, jossa jäi suomal, puolelle muut kalastajat evakuoitiin .Epäiltynä vakoojaksi.Sot,hall,määr, Valv,os,siirt, K-leiriin 16,3 43.
Tässä syytös .Kirjoitettu nopealla käsialalla, eri käsialalla kuin varsinainen Keskitysleiri kortti.
Mitä näppäilen jotta pääsen noihin lehtiin,ne kiinnostaa.Tämän tietok kanssa olen vasta vuoden pelannu,yksi silmä sokea virheitä meinaa tulla, antakaa ne anteeksi.

Isäni on tullu pohjoisesta sinne Itä-karjalaan ehkä -40 Stalinin siirroissa .

Eki

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Kulttuurilehti Carelia on käsitellyt venäjänsuomalaisten ja venäjänkarjalaisten asioita vaikka kuinka paljon.

Mahtaisiko tuo paikannimi "Teru-navoloki" olla Kontupohjan lähellä oleva "Ternovalok" eli Teroniemi?

Tarkoititko, että isäsi oli niitä kuolansuomalaisia, jotka siirrettiin Kuolan niemimaalta Suomen luovuttamaan Karjalaan v 1940. Ja sieltä edelleen mm Argangelin alueelle ja Tseljabinskiin Uralille?

ukko62
Viestit: 12
Liittynyt: 08.09.09 17:45

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Olet oikeilla jäljillä. Esi-isäni asuneet Suomussalmella, 1646 ensimerkinnät.
1870 luvulla lähteneet nälkää pakoon ilmeisesti Ruijaan. Pappani Axelin isä Lauri synt. 1850 S:salmi vaimonsa kera. Seuraava merkintä Valokuva ilmeisesti vihkikuva. Kuvassa kuin hääasussa, otettu Vadso 1900. Murmanskin valtionarkiston sukuselv.asiakirjassa Axelin vaimo synt. Norja ,Vadso. Sieltä Kalastajasaarennolle vuosiluvuista ei tietoa.
Tähän avioon syntynyt Isäni sekä 8 sisarusta.

Neuvostoliitto Evakuoi Saarennon 1936 Lev-Guba nimiseen Vienanmeren kylään .Sieltä taas 1940 sinne Itä-Karjal. Meg-saaressa on vangittu (kiitoksia ,asiakirjassa neg-saari)
.
Arkistotiedot Venäjältä kertoo jotain yksityiskohtia perheestä 1938 saakka ,ja siitä jatkaa 1942 laadittu väestökirjaote Karjalassa, ja Valpon tietoja 1943 ja nyt saadut Keskityleirikortit.

Sven Lokan kirja "Missä on muuttolinnun kotimaa" Siellä Sheljabinskin leirillä isän veli kuollu 1943 Sven jaksoi 2008, ehdin soittaa hänelle Uuravuonon miehelle.

Venäjällä sukua ,jaksanko enää etsiä
Kirjassa "Olimme joukko vieras vaan" Eila Lahti hänen isä kuollu samalla leirillä. Uralin eteläpäätä.
Axel ammuttu 1938 ja veljensä Jalmari samoin.

Mutta olen päättänyt etsiä,niin ja sinne Gareliaan menen,kiitos ,olen itse myöskin erkki

Eki

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Kiitos!

Menee vähän kahdenväliseksi keskusteluksi ja ohi tuon otsikossa olevan aiheen.

Eila Lahti-Argutinan tunsin hyvin. Olin tuon kirjan julkistamistilaisuudessakin Siirtolaisuusinstituutissa Turussa. Yhteyttäkin hiukan pidettiin. No, nyt hän on poissa. Mayme Sevanderin tunsin myös. Poissa jo hänkin.

Tässä on kuva Meg-saaresta.

Kuva

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Keskitysleirit Neuvosto-Karjalassa

Eki kirjoitti:Kiitos!

Menee vähän kahdenväliseksi keskusteluksi ja ohi tuon otsikossa olevan aiheen.

Eila Lahti-Argutinan tunsin hyvin. Olin tuon kirjan julkistamistilaisuudessakin Siirtolaisuusinstituutissa Turussa. Yhteyttäkin hiukan pidettiin. No, nyt hän on poissa. Mayme Sevanderin tunsin myös. Poissa jo hänkin.
Sattuisitko mahdollisesti tietämään Lahti-Argutinan keräämän materiaalin kohtalosta, hehän esimerkiksi Rislakin kanssa Ural-kirjaan kokosivat paljon arkistoaineistoa Sverdlovskista ja myös tekivät Venäjällä joitakin haastatteluita. Siinä aineistossa on parikin itseäni kiinnostavaa nimeä mutta olen miettynyt että mistä sitä kannattaisi kysyä. Siirtolaisuusinstituutti kenties? Se Rislakin kanssa tehty kirja taisi olla kyllä Otavan tai WSOY:n julkaisema, mutta tuskin siellä ainakaan mitään aineistoja on.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”