HSN
Viestit: 3
Liittynyt: 18.03.09 17:24

Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Mikä oli oikeasti Kenraali Talvelan osuus tässä Leningradin ns. elämän lanka reitin katkaisu yrityksessä? Eipä ole tullut eteeni vaikka olen vuosikausia harrastaja mielessä lukenut suomen sotahistoriaa. Vai onko tällaiset epäonnistuneet seikkailut sitä nk.valikovaa historiaa? Televisio ohjelmassa oli tällä reenpäällä ja venäläisillä melko erilaiset näkemykset ko.asiasta. Osaako kukaan kertoa enemmän tietämättömälle? Harrastelija HSN

Ciccio
Viestit: 918
Liittynyt: 13.12.06 23:36
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Sukututkimuksen merkeissä Salmin suunnan tapahtumat Laatokan rannoilla ovat kiinnostaneet, tuota kyseistä tv-ohjelmaa en ole nähnyt - olisikohan kyse taas
ns. valikoidusta historiasta ?
Erwin Engelbrechtin 163 D. oli Talvelan muistelmien mukaan melko avuton jo Suojärven metsissä 1941 heinäkuussa. Syksyllä -41 163 D. omiensa käskystä lienee valmistellut hyökkäystä Tihvinän suuntaan.
Ilmeisimmin Leningradin saarto ratkesi saksalaisten hävitessä taistelun Tihvinästä
10 - 12 / 1941:
http://lenbat.narod.ru/eng/bat.htm
Saksan merivoimien ( ? ) Einsatz Brasil 10 / 1942 näyttäisi olleen jonkinlainen
epäonnistunut häirintäoperaatio, ei maihinnousuyritys ?
En ole sotahistorian harrastaja, mutta epäilen yhden saksalaisdivisioonan -41 tai muutaman italialaisen moottoritorpedoveneen ja saksalaisen lautan -42 näytelleen kovinkaan suurta osaa Leningradin huoltoyhteyden uhkana.

Veikko Palvo

HSN
Viestit: 3
Liittynyt: 18.03.09 17:24

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

TV ohjelmassa ( 17.3 2009 ) väitettiin että Talvela olisi Hitlerille esittänyt suomen voivan katkaista leningradin huoltoreitin, mutta suomalaisilla ei ollut sopivaa kalustoa kyseiseen tehtävään ja saksa olikin lähettänyt suomeen jonkin verran joitakin italialialaisia tykkiveneitä ja joitakin lauttoja sekä miehistöä. Mannerheim ja Airo eivät olleet innostuneet koko operaatiosta olleenkaan ,oliko siellä muita suomalaisia mukana kuin tämä yksi yhteysupseeri. Haluaisin kyllä tietää oliko tämä suomen sodanjohdon idea vaiko vain kenraali Talvelan sooloilua?

Trilisser
Viestit: 502
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Ohjelma oli aivan luokaton. Jo kuuluttajamissukan* kommentti "synkkä luku Suomen sotahistoriassa" oli jo sen verran syvällä. Samaa jeesustelua oli toimittaja Tuomisen jankutus. Joku veäläinen puhui vielä "fasisteista". Kumma, että sana bolshevikki oli ohjelmassa tuntematon. Samoin ohjelma ei kysynyt kertaakaan miksi Leningradin siviiliväestöä ei evakuoitu, kun siihen oli täysin riittävästi aikaa. Lopussa paljastui, että pietarilaiset olivat ohjelman osatuottajia. Kuvitteleekohan joku, että pietarilaiset ovat asian puolueettomia arvioia. Sokerina pohjalla Helge Seppälä, Puna-armeijan ystävä.

*hänhän on ex-missi

Ilmo Kekkonen
Viestit: 678
Liittynyt: 16.12.07 09:09

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Ohjelma oli todella heikko sotahistoriallisesti ja Talvelan toimien osalta täysin harhaanjohtava. Mistään hänen johtamastaan operaatiosta, saati "salaisesta tai yksityisestä sodasta" ei todellakaan ollut kyse. Talvela oli Berliinissä yhteysupseerina ja sotilasasiamiehenä. Kyse oli hänen osaltaan ilmeisen tarkoituksellisesta mustamaalauksesta. Arvo Tuominen on toisaalta tehnyt hyviäkin ohjelmia.

Jo 85-vuotiaan Helge Seppälän tilalle olisi ollut selväsanaisia nuorempia merisodan asiantuntijoita useitakin. Seppälän käyttö lienee johtunut hänen tunnetusti kriittisestä asenteestaan viime sotiin.

Luotettavia tietoja löytyy helpoiten teoksesta Jatkosodan pikku jättiläinen ss. 662-672. Sieltä löytyy myös lisää lähteitä. Teos on kirjastoissa.

Selvitän tässä vain muutaman keskeisen asian.

1. Aloite oli Laatokan Rannikkoprikaatin komentajan eversti Eino Järvisen, ei Talvelan. Hän kertoi huolensa lisävoimien tarpeesta kenraalimajuri Paavo Talvelalle kevättalvella 1942 tämänä lähtiessä Saksaan. Talvela puhui asiasta Saksassa eteenpäin ja sai Saksan merivoimien esikunnan lähettämään Laatokalle miinaveneitä sekä ilmatorjuntalauttoja ynnä hankkimaan lisäkalustoa Italiasta.

2. Lisäkalusto saatiin Laatokalle ja alistettiin operatiivisesti eversti Järviselle. Ensin muodostettiin jo 17.5. 42 laivasto-osasto K komentajakapteeni Kullervo Kijasen johtoon. Koko kalusto oli Laatokalla heinäkuun lopussa ja tukeutui Sortanlahteen.Saksalaisen everstiluutnantti Siebelin johtoon muodostettiin heinäkuussa osasto Einsatzfähre Ost, johon kuului mm. 21 ilmatorjuntalauttaa ja peräti 2 323 miestä. Ne olivat ilmavoimiin kuuluvia ilmatorjuntajoukkoja.

3. Koulutusvaiheen jälkeen aloitettiin partiointi Laatokalla 14.8. alkaen. Sitä tukivat suomalaiset ja saksalaiset ilmavoimat. Joitain upotuksia tehtiin ja mm. miinoitettiin Viteleen rannikkoa ynnä Leningradin huoltoreittiä. Näityä operaatioita nimitettiin syöksyiksi, koska ne olivat aikaan ja paikkaan sidottuja lyhytaikaisia sotatoimia.

4. Suhon operaatio 21.-23.10. oli viimeinen syöksy. Siihen osallistui koko liikkeelle saatava kalusto, siis pääasiassa saksalaiset. Kiivaassa taistelussa tuhottiin patteri. Sitä ei ollut tarkoituskaan vallata pysyvästi, varsinkin kun ilmeni, että saarelta ei edes kyennyt tähystämään Leningradin huoltoreiteille, joille oli yli 30 km matkaa.

5. Osasto käskettiin hajoittaa 21.10. 1942. Italialaiset moottoritorpedoveneet ostettiin Suomelle samoin hieman muuta kalustoa.

6. Suomalaisten rooli Suhon syöksyssä oli vähäinen. Sillä ei myöskään ollut mitään merkitystä Leningradin saarron kannalta. On muistettava, että ratkaisut tehtiin vuoden 1942 oloissa, ei 2009.Leningradin puolustus saattoi tietysti juhlia tapahtumaa voittona. Lähtiväthän "fascistit" varsin kiireesti paluumatkalle kärsien hieman tappioitakin.

Tuomiselle on annettava tunnustus siitä, että hän oli löytänyt neuvostoveteraaneja kertomaan näkemyksiään. Siinä tuli selville eroavat käsitykset tapahtumista.

Trilisser
Viestit: 502
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Veteraanien haastattelut ovat aina mielenkiintoisia. Venäläisten veteraanien osalta pistää silmään miten usein he esiintyvät kunniamerkkiensä kanssa. Nythän yhdellä taisi olla vielä päällä laivaston univormu ja aluspaita (se sinivalkoraidallinen).

EsaH
Viestit: 120
Liittynyt: 27.11.06 08:56

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Ilmo Kekkonen kirjoitti:Ohjelma oli todella heikko sotahistoriallisesti ja Talvelan toimien osalta täysin harhaanjohtava. Mistään hänen johtamastaan operaatiosta, saati "salaisesta tai yksityisestä sodasta" ei todellakaan ollut kyse. Talvela oli Berliinissä yhteysupseerina ja sotilasasiamiehenä. Kyse oli hänen osaltaan ilmeisen tarkoituksellisesta mustamaalauksesta. Arvo Tuominen on toisaalta tehnyt hyviäkin ohjelmia.

Jo 85-vuotiaan Helge Seppälän tilalle olisi ollut selväsanaisia nuorempia merisodan asiantuntijoita useitakin. Seppälän käyttö lienee johtunut hänen tunnetusti kriittisestä asenteestaan viime sotiin.
Olen samaa mieltä Ilmon kanssa. Vaikka Talvelalla oli kiistämättä ainakin saksalaissympatioita, dokumentti teki hänestä yksioikoisesti aikamoisen pellen tai natsimielisen roiston. Kaikki pyrittiin laittamaan tukemaan tätä käsitystä. Helge Seppäläkin tuntui haastatteluissa oikein kihisevän tunteella Talvelaa vastaan.

En ihmettelisi jos tämä suomalais-venäläinen yhteistyödokumentti saisi jonkin tunnustuksen tai palkinnon Venäjällä. Sopisi hyvin Medvedev-Putin-regiimin suosiman nationalistisen ja faktoja oikovan historiankirjoituksen henkeen.

Sinänsä hyvä kuitenkin, että dokumentti tuo esille tämän aihepiirin ja herättää keskustelua.

Ciccio
Viestit: 918
Liittynyt: 13.12.06 23:36
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Vsjafinlandijan historiankirjoitusta

EsaH kirjoitti:En ihmettelisi jos tämä suomalais-venäläinen yhteistyödokumentti saisi jonkin tunnustuksen tai palkinnon Venäjällä. Sopisi hyvin Medvedev-Putin-regiimin suosiman nationalistisen ja faktoja oikovan historiankirjoituksen henkeen.

Sinänsä hyvä kuitenkin, että dokumentti tuo esille tämän aihepiirin ja herättää keskustelua.
------------------------
Novomedia Ltd - Venäjän Aika 1/2009, Martti Kiuru - Pietari artikkelin mukaan
Arvo Tuomisen ohjaama Mannerheim ja Pietari -dokumentti on jo saanut ensimmäisen palkinnon Viipurin elokuvafestivaalien 2003 dokumenttisarjassa.
Venäjä Aika, Martti Kiuru- Pietarissa sanoo Arvo Tuomisen kirjoittavan dokumenttinsä yhdessä Venäjän valtakunnallisen TV 5:n historioitsija Lev Lurie´n
kanssa, mielipide-eroja dokumentintekijöillä ei ole kuulemma ollut.
-----
Tuo "dokumentti" tuo mieleen ajat, jolloin YLEn kirjeenvaihtaja Moskovassa luki TASSin tiedonantoja uutisina.
Erikoista on mielestäni se, että soviet-tyylisiä ( osin neuvostoajaltakin ? ) venäläisiä dokumentteja esitetään YLE tv1:ssä 2009.
Tasapuolisesti Venäjän Aika 1/2009 kirjoittaa myös venäläisten partisaanien urotöistä Suomen puolella, mutta epäilen ettei tuo "tasapuolisuus" ulotu Ven.TV5:n
ohjelmiin asti.
Mitäpä siitä, omapahan on historiankirjoituksensa, jonka ei kuitenkaan soisi e n ä ä ulottuvan Suomen TV1-kanavalle asti.

Veikko Palvo

MM
Viestit: 344
Liittynyt: 23.09.08 09:47

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Mielenkiintoinen juttu sinänsä. Lainasin tuon Jatkosodan pikkujättiläisen eikä siellä olevassa aineistossa ja ohjelmassa ollut kovinkaan silmiinpistäviä poikkeamia. Suomalais-saksalais-italialialainen yhteistyö on kuitenkin merkittävä asia. Eikä sitä seikkaa, että aloite hankkeelle tuli suomalaisilta ja tapahtui suomalaisten sotatoimialueella, voi kieltää. Ohjelmaa oli vaikea seurata, mutta digiboksilta jälkikäteen katsomalla ja ääntä säätelemällä Seppälän ja Reenpään lausumat pystyi ymmärtämään. Venäläisen osapuolen sanomisislla on itseisarvonsa, vaikka Elämän tie -museon johtajan käyttämä facisti-ilmaus onkin nykypäivänä korni. Leningradilaiselta kannalta kuitenkin ymmärrettävä.
Kirjassa on selostettu veneiden siirto-operaatio ensin Italiasta kuorma-autoilla Saksan pohjoisrannikolle, sieltä laivoilla Helsinkiin, josta hinaus Viipuriin ja Saimaan kanavan kautta Punkasalmelle. Sieltä sitten junalla Lahdenpohjaan. Nevaahan ei voinut noin vain ajella. Lautat siirrettiin samaa reittiä, myös operaatiota purettaessa.
Osasto miinoitti Tuuloksen rantaa, mutta se ei estänyt v. 1944 maihinnousua. Se laski miinoja myös Elämäntien vesialueelle. Kirjassa mainitaan, että kuultiin yksi miinarajähdys.
Onhan näitä yhteistyöohjelmia ollut. Kaikki muistavat varmaan "Luottamus" -sarjan. Jos niiden kertoma ei nyt justiinsa natsaa suomalaiselta kantilta, aina niistä onkin tiedonsirpaleen saattaa saada.
Viimeksi muokannut MM, 22.03.09 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Seppo Jyrkinen
Viestit: 416
Liittynyt: 06.12.08 16:10

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Me elämme markkinavetoisen journalismin aikaa ja se näkyy ikävällä tavalla myös historiaa koskevassa julkisuudessa. Jos juttu ei ole suuria tunteita herättävä skandaali, niin silloin se ei ole yhtään mitään. Historiastakin pyritään repimään esiin ale-myyntien huutomerkki ja yksi kätevä tapa on esittää väite, että asia on pidetty salassa. Tavallinen töllöttimen tuijottaja ei tunne historiaa, joten hänelle 90% historiankirjojen sisällöstä voidaan esittää salaisuuksien paljastamisena. Amerikkalaisista 1/3 uskoo ties mihin salaliittoihin eivätkä suomalaiset ole yhtään sen fiksumpia.

Joku vuosi takaperin oli - sinällään ihan mielenkiintoinen - dokumentti lento-osasto Kuhlmeystä. Ohjelmassa väitettiin että sen toiminta olisi jotenkin pidetty salassa. Itse olen kuitenkin lukenut aiheesta kirjan ja nähnyt viittauksia yli kymmenessä historiaa käsittelevässä teoksessa. Ei puhettakaan unohtamisesta tai vähättelystä.

Samankaltainen salaamisen paljastus -kohu nousi Elina Sanan kirjasta. Innokkaimmat väittivät Sanan paljastaneen, että Suomesta Saksaan lähetettiin kolmisen tuhatta venäläistä sotavankia (ja Saksasta Suomeen parisen tuhatta). Kuitenkin kyseinen tieto oli luettavissa Jatkosodan historia - kirjasarjasta jo kymmenisen vuotta aikaisemmin. Sanan kirjan jälkeen arvostettu BBC peräti väitti Suomen luovuttaneen 3000 omaa kansalaistaan Saksaan.

Suhon operaatiota kutsuttiin myös unohdetuksi vaikka asiasta on runsaasti tietoja sotahistoriaa käsittelevissä teoksissa. Suomen Sota 1941-45 kertoi asiasta jo vuonna 1960. Sen mukaan iskujoukot nousivat maihin kello 6:55 ja ne määrättiin vetäytymään kello 7:10. (Noita kellonaikoja kyllä minäkin hieman epäilen.) Asiasta ei historiankirjoissa ole laajalti kerrottu, koska asia ei vaikuttanut sodan kulkuun yhtään mitään. Suurin merkitys lienee ollut siinä, että suomalaiset ostivat italialaisilta ne neljä moottoritorpedovenettä ja alkoivat rakentaa omia kopioitaan.

Historian popularisointi lipsahtaa helposti historian skandalisoinniksi ja silloin historia hukkuu huutomerkkien alle. Ja arvatkaapa mihinkä menee, kun yliopistoista tehdään täysin bisnevetoisia!

mianolve
Viestit: 21
Liittynyt: 26.03.09 14:42

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Tulin katsoneeksi dokumentin ja nyt jälkikäteen arvioiden olisi ihan hyvin voinut jäädä katsomatta, mitään oleellista ei ohjelmassa mielestäni käsitelty. Vaiettua historiaa, niinpä niin. Jatkosodan Pikkujättiläisestäkin on luettavissa koko episodin historia.

Tässä muuten linkki aiheeseen: http://heninen.net/laatokka-war/suomeksi.htm

Minusta tuo suomalais-saksalais-italialaisen laivasto-osaston toiminta Laatokalla on kokonaisuutena vain pieni ja eksoottinen sivujuonne jatkosodan päiviltä. Dokumentissa käsitelty Suhon saaren taistelukin kuvattiin merkittäväksi tapahtumaksi. Minusta se vaikutti lähinnä pienen mittakaavan kahakalta.

Dokumentin parasta antia olivat minusta veteraanien haastattelut. Huomasitteko muuten selvän eron suomalaisten ja venäläisten veteraanien tarinoissa? Suomalaisista haastateltavista ainakin Heikki A. Reenpää esitti sanottavansa hillityn asiallisesti. Venäläiset pyrkivät ainakin minun mielestäni suurentelemaan tapahtumien merkitystä. Mutta onhan se "Suuren Isänmaallisen Sodan" muisteleminen toki heille tärkeä ylpeydenaihe.

Ilmo Kekkonen
Viestit: 678
Liittynyt: 16.12.07 09:09

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Pari tarkennusta vielä Talvelan osuudesta Suhon operaatioon. Olen juuri lukenut uudelleen Juha Vahen Talvela-elämäkerran. Talvela jätti erittäin tarkat paperit kaikista tekemisistään. Tästä Suhon operaatiosta ei ole edes mainintaa elämäkerrassa.

Todettakoon, ettäTalvela oli siis koko kesän -42 pääasiassa Saksan päämajan mukana joko Itä-Preussissa tai Ukrainassa seuraamassa sotaretken etenemistä. Suomessa hän kävi ainakin Hitlerin mukana kesäkuun 4. päivä. Ei ole tietoa, että hän olisi käynyt Laatokalla.Elokuussa Talvelalle vakuutettiin, etä hyökkäys Leningradiin alkaisi 14. syyskuuta 1942. Talvelan tulisi silloin olla sotamarsalkka Mannsteinin esikunnassa yhteysupseerina. Syyskuun 3.päivänä T. sai tietää hyökkäyksen siirtymisestä viikolla. Syyskuun 23. T.ilmoitti raportissaan Mannerheimille, ettei hän kahteen viikkoon ollut saanut tietoja Leningradin operaatiosta. Lokakuun 7. T. sai kutsun OKW:n kenraali Jodlin puheille. Tämä ilmoitti, että Leningradin operaatio tulee siirtymään. T. oli yllättynyt. Hän lähti Suomeen ja sai Mannerheimilta ohjeen olla suostumatta saksalaisten pyyntöihin yhteisistä sotatoimista Leningradia vastaan. Niistä siis ei ollut päätöstä olemassa.

Toimittaja Arvo Tuomisen väite, että Suhon hyökkäys olisi ollut Talvelan "salainen ja yksityinen sotaretki" on poikkeuksellisen perätön väite, itse asiassa se on suoranainen vale. Sille ei löydy mitään tukea mistään tutkimuksesta. Talvela lienee ollut viimeinen tekemään mitään vastoin suorastan palvomansa Marskin nimenomaista käskyä.

Operaation toteuttamisaikana Talvela oli joko OKW:ssa Vinnitsassa Ukrainassa tai jo siirtynyt Berliiniin.

Oma käsitykseni on edelleen se, että Suhon retkl oli yksinkertaisesti toimeenpantu, jotta Laatokalle koottujen laivastovoimien olisi voitu sanoa tehneen edes jotain ennen väistämätöntä osaston purkamista, joka oli jo käsketty ennen operaatiota. Retki oli saksalaisten Leningradille antama muistutus siitä, että ainakin jonkinlainen vaara uhkasi myös Laatokalta. Koko asia muuttui toiseksi tammikuussa 1943, kun puna-armeija avasi kapean maayhteyden Leningradiin.

Ciccio
Viestit: 918
Liittynyt: 13.12.06 23:36
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Laatokan seikkailu

EsaH kirjoitti: En ihmettelisi jos tämä suomalais-venäläinen yhteistyödokumentti saisi jonkin tunnustuksen tai palkinnon Venäjällä. Sopisi hyvin Medvedev-Putin-regiimin suosiman nationalistisen ja faktoja oikovan historiankirjoituksen henkeen.

Sinänsä hyvä kuitenkin, että dokumentti tuo esille tämän aihepiirin ja herättää keskustelua.
[/quote]
------------------------
Ylen toimittaja Tuominen jatkaa YYA-ajan Rauhanpuolustajien puheenjohtaja Paavo Rintalan Leningradin kohtalonsinfonia-linjalla, jota edustaa myöskin Pietarin Johan Beckman-instituutin 2003 julkaisema Helge Seppälän Leningradin saarto- kirja.
-------
On muistettava, että toisen maailmansodan aloittivat kesällä 1939 liittolaiset Hitler ja Stalin, jotka eivät kahden ( 2 ) vuoden liittolaisuutensa aikana jättäneet Suomelle valinnanvaraa.
----------------
Suomen on väitettykin tehneen valintansa 1941; Talvisota oli oikeastaan oikeutettu, mutta 1941 Suomi halusikin kommunististen tulkintojen mukaan lähteä valloittamaan Neuvostoliiton aluetta.
Suomettuneisuuden ajalla kirjoitettiin Suomen olevan osaltaan vastuussa Leningradin piirityksestä ja sen aiheuttamista uhreista ja Suomen suunnitelleen hyökkäystä n. 3 miljoonan asukkaan Leningradiin.
Sitä eivät Suomen johtohenkilöt varmastikaan suunnitelleet, J.K.Paasikivi ehti kylläkin laatia pitämättä jääneen radiopuheen saksalaisten suorittaman Leningradin valloituksen johdosta.
Miksi tämä aihepiiri halutaan yhteistyödokumenteilla ja Beckman-instituuttien toimesta nostaa esille 2009 ?
Samallahan nostetaan esille kysymys Neuvostoliiton elintarvikehuollosta 1941-1945 NL:n menetettyä Euroopan puoleisen osan alueestaan, puolet viljelysmaastaan ja puolet teollisuuskapasiteetistaan.
Edistääkö se Suomen ja Venäjän ystävyyssuhteita ?

Veikko Palvo

MM
Viestit: 344
Liittynyt: 23.09.08 09:47

Re: Kenraali Talvela ja Laatokan seikkailu

Ohjelma ei väittänyt Talvelan osallistuneen itse Laatokan sotatoimiin, vaan idean viemiseen Saksan ylimpään sodanjohtoon ohi päämajan ja merivoimien esikunnan niin että nämä yllättyivät, kun Saksa ilmoitti keväällä suostuneensa Suomen pyyntöön. Pikkujättiläisessä mainitaan Talvelan tavanneen Hitlerin 18.3.1942. Talvelan ei väitetä käyneen Laatokalla sen jälkeen kun sai eversti Järvisen laatiman muistion siirtyessään Saksaan "maaliskuun loppupuolella".
Ohjelmassa mainitaan Talvelan merkineen päiväkirjassaan, että ilmeisesti hänen tuomansa terveiset olivat saaneet saksalaiset ryhtymään tähän operaatioon.

Talvela ihannoi Mannerheimia, mutta oli kärsimätön hänen ja itsensä välissä olevien kenraaleiden ripeyden suhteen. Hän pyrki suoraviivaisempaan toimintaan, jopa Mannerheimin tahtoa uhmaten, joten ohjelman kertomus ei ole ristiriidassa tämän luonteenpiirteen kanssa.

Ciccio
Viestit: 918
Liittynyt: 13.12.06 23:36
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Elämäntie

Neuvostoliitto menetti 1941 viidessä kuukaudessa Euroopan puoleisen osan alueestaan, puolet viljelyalueestaan ja puolet teollisuuskapasiteetistaan.
Nälänhädässä 1932 - 1933 NL:ssa kuoli 7 - 10 miljoonaa arvioijasta riippuen.
Lend Lease-apu Stalinille sisälsi mm. 4.478.000 tonnia elintarvikkeita, mutta tuon
4,5 milj. elintarviketonnin kulutti ensisijaisesti puna-armeija.
Miten siviilien elintarvikehuolto NL:ssa järjestettiin ?
Lend Lease-apu sisälsi myös Persian kokoonpanotehtaiden kuorma-autoja, mutta
Studebakeritkin tarvittiin ensisijaisesti puna-armeijan käyttöön.
------------
Erosiko Leningradin 1941 / 1942 nälkätalvi elintarviketilanteesta muualla Neuvostoliiton alueella ?
MM. Cambridge Journal of Economics, Vol.24, nro 5, syyskuu 2000 mukaan
Neuvostoliiton 1947 nälänhädässä kuoli 1,0 - 1,5 miljoonaa venäläistä.
Lend Lease-apu oli tuolloin loppunut ja NL oli kieltäytynyt Marshall- avusta.
------------
Leningradin huolto 20/11 1941 - 24/4 1942 - 152 pv:n ajan - kulki 308 km:n pituista elämäntietä, josta 30 km oli vesitietä Laatokalla.
N.Baryshnikovin (Johan Beckman Institute/St.Petersburg) mukaan ensimmäisenä talvena Leningradista evakuoitiin n. 514000 siviiliä ja kaikkiaan 1,3 miljoonaa, sekä
86 teollisuuslaitosta.
Operaatio Iskra 12/1 1943 avasi 6 pv kuluttua maayhteyden Leningradiin, jonne oli vedetty Laatokan kautta mm. öljyputki.
Leningradissa Baryshnikov sanoo yli miljoonan kuolleen 1941 - 1944.
----------------
Satojen ilmatorjuntatykkien ja hävittäjälentokoneiden suojaamaa elämäntietä ei uhannut Saksan operaatio Brasil.
Ev.ltn Siebelin Englannin maihinnousuun valmistetuille it-lautoille oli ilmeisestikin etsittävä käyttöä ?
Ainoastaan neljän italialaisen MAS-torpedoveneen miehistön kirjoitetaan olleen merimiehiä, joten minkä Saksan aselajin alaisia Siebel-lautat it-tykkimiehineen
ovat olleet ?

Veikko Palvo

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”