Martti Pelho
Viestit: 168
Liittynyt: 11.03.11 13:16

Urho Kaleva Kekkonen ja Haminan vallit v. 1918

Tasavallan presidentti Urho Kaleva Kekkonen muisteli heinäkuussa 1981 ”Vuosisatani”-kirjaansa vuoden 1918 omakohtaisia tapahtumia.

Kekkonen selosti, miten 22.5.1918 kainuulaiset sijoitettiin Haminaan:

Kävelin kerran Haminassa tyhjähköllä torilla, kun näin, että sotilasjoukko kuljettaa keskellä kymmenkuntaa siviilihenkilöä. Sotilaiden johtajana oli komppaniamme päällikkö, jääkäri Taskisen nimellä tunnettu mies, joka oli ollut Kajaanissa syksystä 1917 saakka vapaaehtoisten kouluttajana.

Nähtyään minut Taskinen komensi minut miesryhmään. Matkamme jatkui Haminan valleille. Siviilimiehet pantiin riviin. Nyt vasta oivalsin, että kyseessä oli kuolemantuomion täytäntöönpano. Taskinen määräsi minut antamaan ampumiskäskyn. Olin niin hermostunut, että en muista, oliko minulla kivääri vai ei.

Mutta sen olen muistavina, että en ampunut. Kai siinä mainittiin teloitettavien nimet, mutta missä kuolemantuomiot oli langetettu, sitä ei kuulutettu.

Se, mitä keväällä 1918 Haminan valleilla tapahtui, taikka se mikä minulle siellä silloin tapahtui, ei ole koskaan jättänyt minua rauhaan, vaikka olenkin häädellyt sitä pois mielestäni.”


Tasavallan presidentti Urho Kekkonen ja ministeri Ele Alenius ovat kumpikin tahollaan muistelleet pientä tapahtumaa Malmilla punaisten haudalla keväällä 1968. Päiväkirjassaan 19.5.1968 Kekkonen kertoo käyneensä laskemassa seppeleen Vainajien muistopäivänä Hietaniemen sankaripatsaalle ja Malmilla vuoden 1918 punaisten haudalle:

Kun olin Malmilla laskenut seppeleen, tuli luokseni ministeri Ele Alenius, joka sanoi ’Entisen punakaartilaisen poikana esitän vilpittömän kiitokseni’.

Alenius kertoo muistelmissaan olleensa ymmällään siitä, miten voimakkaasti Kekkonen oli liikuttunut hänen Malmin punaisten haudalla esittämästä kiitoksesta. Myöhemmin Alenius kertoi Tv-haastattelussa Kekkosen liikutuksen saavan luontevan selityksensä Kekkosen traumaattisesta teloituskokemuksesta Haminassa.

Juuri ennen sairastumistaan Kekkonen muisteli meille näin:

”Milloin minulla on ollut vaikeuksia, epäonnea, vastoinkäymisiä tai mielipahaa, on mieleeni noussut voimakkaana tämä Haminan tapahtuma kuin painajainen. Voin ehkä jo tässä vaiheessa sanoa, että moneen minun yleisestä mielipiteestä joskus hyvinkin kauas vasemmalle päätyneeseen kannanottooni on ratkaisevassa määrin vaikuttanut tuo onneton päivä Haminassa.”

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
Andalusia

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Urho Kaleva Kekkonen ja Haminan vallit v. 1918

Martti Pelho kirjoitti:Tasavallan presidentti Urho Kaleva Kekkonen muisteli heinäkuussa 1981 ”Vuosisatani”-kirjaansa vuoden 1918 omakohtaisia tapahtumia.
Eikös Kekkosen "muistelmat" ole kirjoittanut Paavo Haavikko?

Mitä itse asiaan tulee, niin siitä on paljon parempi selostus Korjuksen Haminassa.


Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Urho Kaleva Kekkonen ja Haminan vallit v. 1918

Urho Kekkonen oli sisällissodan aikaan vain 17 vuotias ja osallistui mahdollisesti Kuopion valtaukseen ja varmasti Varkauden valtaukseen, mutta ei tainnut juurikaan osallistua taisteluihin. Hän oli käynyt katsomassa Huruslahden arpajaisina tunnetun antautuneiden vankien teloitettuja ruumiita.

Huruslahden arpajaisia johtivat suomenruotsalainen tsaarin ex-upseeri Ernst Löfström, ruotsalainen Gabriel Cronstedt ja saksalainen itsensä yliluutnantiksi ylentämä ja väärällä identiteetillä esiintynyt von Zedtwitz.

Martti Pelho
Viestit: 168
Liittynyt: 11.03.11 13:16

Emma-Liisalle, Kyläkoskelle ja Vetehiselle

Valtiotieteen tohtori Alpo Rusi kysyy "Vasemmalta ohi"- kirjassaan (2007, Gummerus) sivulla 172 viitteessä 59 seuraavasti:

"Miksi Kekkonen salasi Haminan tapahtumat aina elämänsä viime hetkiin saakka?"

Rusin tulkinta, jonka Kekkonen olisi salannut Haminan teloitukseen osallistumisensa, ei ilmeisesti ole totta.

Kun vuonna 1976 olin suorittamassa varusmiespalveluani KymJP:ssa Haminan varuskunnallisen ruokalan alikessuna, puolustusvoimain silloinen lääkintäkenraalimajuri Martti Karvonen kertoi meille ruokalan varusmiehille syksyllä -76 nuoren Kekkosen toimista Haminassa vuonna 1918. Karvonen näytti jopa teloituspaikan. Karvonen kertoi valokuvanneensa teloituspaikkaa aikaisemmin.

Minulla ei ole tietoa Kekkosen ja Karvosen keskinäisestä ystävyyssuhteesta. Mutta on toki mahdollista, että Karvonen oli saanut teloituspaikan kuvaustoimeksiannon juuri Kekkoselta.

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
Andalusia

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Emma-Liisalle, Kyläkoskelle ja Vetehiselle

Martti Pelho kirjoitti:Valtiotieteen tohtori Alpo Rusi kysyy "Vasemmalta ohi"- kirjassaan (2007, Gummerus) sivulla 172 viitteessä 59 seuraavasti:

"Miksi Kekkonen salasi Haminan tapahtumat aina elämänsä viime hetkiin saakka?"
Itse asiassa kysyä sopisi pikemmin päinvasta: miksi Kekkonen otti asian muistelmissaan esiin. Vastaavia tapauksia lienee paljon useammalla, mutta he ovat niistä yleensä vaienneet.

Jos Kekkonen kärsi syyllisyydentunnoista, niin miksi hän meni töihin EK:hon eli jahtaamaan kommunisteja?

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”