Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kielikysymys

Jussi Jalonen kirjoitti:"Jutkut muutkin"? Tämä on kyllä hupaisampia näkemiäni tahattoman rasistisia virhelyöntejä.
Kirjoitusvirhe on rasistista :-P

Jessus Jalonen.

Vähän rajaa!
Jussi Jalonen kirjoitti:Sinulle kyllä esitettiin tuolloin hyvin kauniisti, että tässä yhteydessä tarkoitetaan joukko-osastolla
Selittelit puuta heinää.

Syytit minua valehtelusta kun kirjoitin joukko-osastosta.

Että semmoinen sotahistorioitsija.
Jussi Jalonen kirjoitti:Omasta puolestasi ehdottelit tuolloin Dragsvikin toimintoja siirrettäväksi Upinniemeen; tiedoksesi vielä kerran, että mainittu varuskunta on täynnä.
Ei se minun tietääkseni ole täynnä.

Ei nyt.

Lue uudelleen linkkaamasi blogit. Ajattele sillä kertaa.

Kysy uudelleen jos et hiffaa.

Vetehinen kirjoitti:palautettakoon mieliin, että itse kuvittelit tuolloin että myös Vaasassa sijaitsisi ruotsinkielinen varuskunta.
Olen harvoin erehtynyt, mutta korjannut erehdykseni.

Tapoihini ei kuulu epätoivoinen hätävalheiden ja selittelyjen verkon kutominen virheen peittämiseksi.
Vetehinen kirjoitti:Oliko sinulla jotain historia-aiheeseen liittyvää kommentoitavaa? Tämä nimittäin on historiapalsta. Kielipolitiikasta urputtamistasi voit jatkaa Suomi-kaksnelosella tai vaikka Puheenvuoro-palstalla, jossa se onkin suosiossa tätä nykyä.
Kirjoittelen minne haluan. Olen huomannut sun yhtä "asiantuntevat" kirjoitukset puheenvuorossa kuin täälläkin.

Kirjoitin jo mitä tulee historiaan.

Tuntemalla Suomen kielipoliittista historiaa keksii, mihin pyritään.

Siksi olin varma, että Dragsvik säilytetään kielipoliittisista syistä. Siksi että se kuuluu freudenthalilaiseen pienen isänmaan ideologiaan.

Niille joille ideologia pienestä isänmaasta on tuntematon, voi Dragsvik kielipolittinen päätös olla yllätys.

Suosittelen tutustumista Suomen kielipolitiikan historiaan. Se kannattaa.

Myös Jalonen saattaa hyötyä siitä. Se edellyttää ajattelua kuitenkin.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Kielikysymys

Vitsailu lyöntivirheestä meni sinulta näemmä sitten yli hilseen. No, minkä sille voi jos olet tosikko.

Kirjoittamasi yhden lauseen kappaleet - joihin ei koskaan liity mitään perusteluja - muuten luovat hieman maanisen vaikutelman. Kirjoitustyyli vaikuttaa myös tavallaan tutulta. Ovatko nimikirjaimesi kenties P.R.?

Vetehinen kirjoitti: Kirjoittelen minne haluan. Olen huomannut sun yhtä "asiantuntevat" kirjoitukset puheenvuorossa kuin täälläkin.
Poliittisella palstalla voi aina jutustella politiikasta. Historiapalstalla taas yleensä keskustellaan historiasta. Tässä on nyt kyse yksinkertaisesti siitä, ettet pysy palstan teemassa. Tekisin aivan saman huomautuksen, jos menisit kristilliseen nettiportaaliin tai Vauva-lehden sivuille mesoamaan tuosta kielipoliittisesta pakkomielteestäsi. Onko tämän käsittäminen sinulle hankalaa?



Best,

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kielikysymys

Jussi Jalonen kirjoitti:Vitsailu lyöntivirheestä meni sinulta näemmä sitten yli hilseen. No, minkä sille voi jos olet tosikko.
Jutkuvitsit eivät ole hauskoja.
Jussi Jalonen kirjoitti:Tekisin aivan saman huomautuksen, jos menisit kristilliseen nettiportaaliin tai Vauva-lehden sivuille mesoamaan tuosta kielipoliittisesta pakkomielteestäsi.
Onnittelut perheenlisäyksestä.

Et keksinyt mikä Niemisen blogeissa on virheenä ja uskon, ettei moni muukaan ole keksinyt virhettä, miksi keskisi, sillä moni ei vaivaudu ajattelemaan ja miettimään. Sinäkin olet niin älyllisesti laiska, ettet lue arvostelemaasi kirjaa, et edes avaa kansia. Moni muukin on.

MInusta historia, myös kielipoliittinen historia, joka on Suomessa saakelin tärkeä asia, on sellaista, että sitä pitää miettiä ja pohtia. Se ei ole sitä, että heitetään jotain mitä päähän pälkähtää, jotain sellaista, joka ei ole järkevää.

Suosittelen tutustumaan meidän historiaamme. Sen avulla tämä Dragsvik-keissikin oli ennakoitavissa. Rkp:n freudenthalilaiseen ideologiaan tutustumisen jälkeen pystyy ennakoimaan. Saa ajatuksen miksi meillä on segregoidut varuskunnat, koulut jne

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Kielikysymys

Omapa oli lyöntivirheesi. Enkä minä ole lapsia saanut.

Alan muuten kyllästyä tähän jatkuvaan ja toistuvaan paskanheittoon nimimerkin takaa, etenkin mitä tulee tuohon alituiseen lässyttämiseen siitä, etten muka "lukisi arvostelemiani kirjoja". Olen arvostellut Agricolan palstalle kaikkiaan neljä teosta, ja aikoinaan Tapio Onnela tuli pyytäneeksi minulta kirja-arvostelujen kirjoittamista. Totta saatana minä luen arvostelemani kirjat. Mutta koska palaute on tätä luokkaa, niin se päättyi tähän päivään.

Lisäksi, kun kerran tämä yksi lautapää jatkaa vainoharhaista suunpieksäntäänsä yhdestä asiasta täällä alituiseen ja vuodesta toiseen ilman, että valvojat osoittavat mitään aikomustakaan puuttua asiaan, niin ilmoitan Lindgrenille ja Onnelalle julkisesti, että tämä palsta saa minun puolestani jäädä. Samalla jätän myös kirja-arvostelujen laatimisen sikseen. Pitäkää hauskaa. Pyytäkää vaikka Jouko Heynoa taas vaihteeksi niihin hommiin.

Aleksandra-isomummoni sanoi aikoinaan "ei tupata, jos ei tykätä". Hän oli fiksu nainen, joten on aika toimia hänen esityksensä mukaan. Se on moro.



Best,

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Kielikysymys

Jussi Jalonen kirjoitti:Omapa oli lyöntivirheesi. Enkä minä ole lapsia saanut.

Alan muuten kyllästyä tähän jatkuvaan ja toistuvaan paskanheittoon nimimerkin takaa, etenkin mitä tulee tuohon alituiseen lässyttämiseen siitä, etten muka "lukisi arvostelemiani kirjoja". Olen arvostellut Agricolan palstalle kaikkiaan neljä teosta, ja aikoinaan Tapio Onnela tuli pyytäneeksi minulta kirja-arvostelujen kirjoittamista. Totta saatana minä luen arvostelemani kirjat. Mutta koska palaute on tätä luokkaa, niin se päättyi tähän päivään.

Lisäksi, kun kerran tämä yksi lautapää jatkaa vainoharhaista suunpieksäntäänsä yhdestä asiasta täällä alituiseen ja vuodesta toiseen ilman, että valvojat osoittavat mitään aikomustakaan puuttua asiaan, niin ilmoitan Lindgrenille ja Onnelalle julkisesti, että tämä palsta saa minun puolestani jäädä. Samalla jätän myös kirja-arvostelujen laatimisen sikseen. Pitäkää hauskaa. Pyytäkää vaikka Jouko Heynoa taas vaihteeksi niihin hommiin.

Aleksandra-isomummoni sanoi aikoinaan "ei tupata, jos ei tykätä". Hän oli fiksu nainen, joten on aika toimia hänen esityksensä mukaan. Se on moro.

Viittasin siihen mitä itse kirjoitit kirjasta, jonka kansia et ole avannut.

Mitä tulee noihin muihin "arvosteluihin" ei minulla ole mitään tekemistä niiden kanssa, eikä myöskään sen kanssa, että kieltäydyt arvostelemasta kirjoja. Päätös on omasi, enkä ole syyllinen tekemääsi päätökseen vaikka syyllistä haetkin omaan tekemiseesi.

En ole lautapää. En ole myöskään kirjoittanut harhoja.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Kielikysymys

Tämä keskustelu meni näköjään täysin löpinäksi. En tullut eilen katsoneeksi palstaa, josta Jalonen ehti jo valittaakin (en minäkään nyt 168 tuntia viikossa tätä palstaa jaksa kytätä). Nyt täytyy pyytää arvon herroja keskustelemaan jatkossa muista asioista ja jättämään tämän säikeen sikseen.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Kielikysymys

Jussi Jalonen kirjoitti:Totta saatana minä luen arvostelemani kirjat. Mutta koska palaute on tätä luokkaa, niin se päättyi tähän päivään.

Lisäksi, kun kerran tämä yksi lautapää jatkaa vainoharhaista suunpieksäntäänsä yhdestä asiasta täällä alituiseen ja vuodesta toiseen ilman, että valvojat osoittavat mitään aikomustakaan puuttua asiaan, niin ilmoitan Lindgrenille ja Onnelalle julkisesti, että tämä palsta saa minun puolestani jäädä. Samalla jätän myös kirja-arvostelujen laatimisen sikseen. Pitäkää hauskaa.
Harmillista menettää aktiivinen ja hyvä kirjoittaja, mutta minkäs sille mahtaa. Pidän silti hiukan erikoisena, että sinä Jussi vedit noin ison herneen nenään YHDEN nimimerkkikirjoittajan antamasta palautteesta, enkä ymmärrä mikä yhteys tällä on kirja-arvosteluihin, jotka julkaistaan ihan toisessa paikassakin.

Kannattaa myös muistaa, että Agricolassa kun nyt kuitenkin on kuukauden aikana yli 89 000 sivun näyttöä ja yli 23 000 kävijää joista absoluuttisesti uniikkeja kävijöitä on joka kuukausi n. 13 000. Niitä jotka lukevat, mutta eivät koskaan kommentoi tai kirjoita mitään, on siis moninkertainen määrä aktiivikirjoittajiin nähden. Uskon että lukijamme kyllä ovat varsin valistuneita ja fiksuja ihmisiä, jotka kyllä osaavat erottaa nimimerkin takana olevan agendan.

Mitä tulee foorumin moderointiin, mielestäni täällä kyllä vedetään suhteellisen tiukkaa linjaa. Sananvapaus vain on siitä ”harmillinen” vapaus, että se antaa mahdollisuuden esittää myös tyhmiä ja ikäviä mielipiteitä. Vai olisiko mielestäsi kielipolitiikan historiasta keskusteleminen kiellettävä täällä kokonaan? Minusta tuohon tautiin ei muuta lääkettä ole kuin kärsivällinen keskustelun jatkaminen. Areenalta poistuminen ei tilannetta ainakaan muuta yhtään paremmaksi. Päin vastoin.

Parhain terveisin:
Tapio Onnela

Ilmo Kekkonen
Viestit: 678
Liittynyt: 16.12.07 09:09

Re: Kielikysymys

Hyvä Jussi Jalonen

Olen omalta puoleltani myös useankin kerran kyllästynyt samaa asiaa jauhaviin nimimerkkeihin, johin mikään argumentointi ei tunnu vaikuttavan.

Toivon kuitenkin Sinun jossain vaiheessa harkitsevan ratkaisuasi vielä uudelleen. Palsta tarvitsee ajoittain hyvinkin heikon tason piristeeksi sinunlaisiasi kirjoittajia.

Kirjoittamisiin
Ilmo Kekkonen

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Jussi Jalonen kirjoitti:
Mistä muuten tämä pakkomielteesi oikeastaan juontaa? Antoiko joku ruotsinkielinen tyttö sinulle teininä rumasti rukkaset kuten Eugen Schaumanille aikoinaan?
Vetehinen on kertonut, että hänet on joskus kavereineen poistettu salivuoroltaan jonkun ruotsinkielisen koulun jumppasalista. Omien sanojensa mukaan syynä oli suomen puhuminen. Itse veikkaisin kyseessä olleen ihan jonkun muun häiriökäyttäytymisen, ja syynä olleen puhuttujen sanojen sisällön eikä kielen.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Vetehinen kirjoitti: Suosittelen tutustumaan meidän historiaamme. Sen avulla tämä Dragsvik-keissikin oli ennakoitavissa. Rkp:n freudenthalilaiseen ideologiaan tutustumisen jälkeen pystyy ennakoimaan. Saa ajatuksen miksi meillä on segregoidut varuskunnat, koulut jne
Tarkoittanet ajatuksen sijasta pakkomiellettä. Eivät kaikki saa samanlaisia pakkomielteitä "freudenthalilaisesta ideologiasta", kuin sinä, vaikka tuntevatkin Suomen historiaa. Ehkä he tuntemisen lisäksi sinusta poiketen myös ymmärtävät sitä.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Onkohan kenelläkään tietoa, onko tämä vuonna 2006 Suomalaisuuden liittoa vastaan kerätty addressi johtanut minkäänlaisiin jatkotoimiin?

http://www.adressit.com/pois_sl

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Vetehinen kirjoitti:[
Jussi Jalonen kirjoitti:Omasta puolestasi ehdottelit tuolloin Dragsvikin toimintoja siirrettäväksi Upinniemeen; tiedoksesi vielä kerran, että mainittu varuskunta on täynnä.
Ei se minun tietääkseni ole täynnä.
Sinun tietääksesi siellä ei myöskään ole tilaa, koska et tiedä asiasta mitään.

Dragsvikissä on vuosittain noin 1500 varusmiestä ja henkilökuntaa noin 200. Jos Upinniemessä on pidetty noin paljon resursseja tyhjinä ja tyhjäkäynnillä, on se ollut rikollista tuhlausta.

Upinniemessä on noin 2400 varusmiestä ja 700 henkilökuntaan kuuluvaa. He olisivat siis pitäneet noin 1/3 tiloistaan tyhjäkäynnillä.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Kielikysymys

Ilmo Kekkonen kirjoitti: Palsta tarvitsee ajoittain hyvinkin heikon tason piristeeksi sinunlaisiasi kirjoittajia.
Paras keino palstan "hyvinkin heikon tason" piristämiseksi on kirjoittaa palstalle itse niitä "korkeatasoisia tekstejä".

Peter Tikka
Viestit: 166
Liittynyt: 03.08.06 16:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kielikysymys

ekyto kirjoitti:Tarkoittanet ajatuksen sijasta pakkomiellettä. Eivät kaikki saa samanlaisia pakkomielteitä "freudenthalilaisesta ideologiasta", kuin sinä, vaikka tuntevatkin Suomen historiaa
Freudenthalilaisuus oli vallalla joskus pääasiassa 1800-luvun loppupuolella. Nyttemmin sitä ei esiinny käyt. katsoen lainkaan. Wiki sanookin “Freudenthal harrasti ajalleen tyypillisiä rotuoppeja”. Suomenruotsalaisten keskuudessa vallitsee sen sijaan mielestäni elitismi, jolle on tyypillistä erityisen “hyvän käytöksen” ylläpitäminen jossa “small talk”ia harrastetaan huomattavati enemmän kuin suomenkielisten keskuudessa ja jonka suomenkieliset usein kokevat rasittavana. Sama koskee amerikkalaisten dominoimaa kanssakäymistä internetissä nykyisin jossa myös "small talk" on korostuneessa asemassa. Onkin painotettava että tämän hiljaisesti normatiiviseksi hyväksytyn "hyvän käytöksen" vastainen toiminta julkisesti (esim. karkeuksien käyttö) on paheksuttavaa niinkuin on myös suomenkielisesten sivistyneiden piirissä.

Koulussa meillä olikin 60-luvulla tapana nauraen sanoa “vi är finlandssvenskar, vi går på wc och spyr tyst.” Emme siis ruotsinkielisinä melunneet joutuessamme hakeutumaan vessaan liiallisen alkoholin nauttimisin seurauksena, ja se oli meistä suomenruotsalaista “hyvää” jolloin nauroimme - itsellemme. Joku muu olisi sanonut tietysti, ettei alkoholia pidä juoda niin paljoa, mutta me ratkaisimme pulman omalla tavallamme. Sellaista se oli, Vetehisen kuvaamaa “freudenthalismia” anno domini 1960. Viha suomenruotsalaisia kohtaan on sen sijaan edelleen voimissaan ja laajalle levinnyttä.

Varmaan suomenruotsalaiset olisivat muutoin aivan yhtä rasistisia kuin muutkin suomalaiset, mutta meidän asemamme yhtenä rasismin kohteena kuten Vetehisen rasismin, on yksi este rasismin leviämiselle suomenruotsalaisten keskuudessa. Mitään sen kummempaa rasismia en ole suomenruotsalaisten keskuudessa huomannut, vaikka meidän keskuudessa on varmaan rasismia. Epäilemättä oli niitä puupäitä, jotka luuulivat olevansa suomenruotsalaisina “bättre folk”ia, mutta heitä yleisesti säälittiin.

Oikeastaan pikemmin seuraava ote Suomalaisuuden liittoa (Heikki Talaa) vastaan kerätystä addressista pätisi Vetehiseen ja hänen pakkomielteseen suomenruotsalaisten freudenthalismista:
Heikki Talan kirjoituksesta Jippii.fi sivustolla 17.8.2006 klo 22:32, jossa hän kommentoi tästä adressista noussutta keskustelua:

Sairas? Minä? Missä mielessä? Minulla on kyllä esittää somaattisesti terveen paperit.

Suomenruotsalaisuus nyt vain on tuollaista. Aivan kuten Pär Stenbäckin salaisessa seminaarissa Hannu Olkinuora sanoi viidessä teesissään, joita toki ei julkaista!
Petsku

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Kielikysymys

Peter Tikka kirjoitti:
ekyto kirjoitti:Tarkoittanet ajatuksen sijasta pakkomiellettä. Eivät kaikki saa samanlaisia pakkomielteitä "freudenthalilaisesta ideologiasta", kuin sinä, vaikka tuntevatkin Suomen historiaa
Freudenthalilaisuus oli vallalla joskus pääasiassa 1800-luvun loppupuolella. Nyttemmin sitä ei esiinny käyt. katsoen lainkaan. Wiki sanookin “Freudenthal harrasti ajalleen tyypillisiä rotuoppeja”.
Näitä samoja oppeja edusti suomenkielisellä puolella pesäpallon isänä tunnettu Lauri "Tahko" Pihkala:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauri_Pihkala
Poliittisilta mielipiteiltään Tahko Pihkala oli nykynäkemyksen mukaan äärioikeistolainen, joka tunsi vetoa muun muassa sosiaalidarwinismiin, eugeniikkaan ja rodunjalostukseen. Olennainen osa Pihkalan liikuntaideologiaa oli ajatus voimakkaan suomalaisen soturirodun luomisesta. Pesäpallon kehittäminen oli osaltaan sotilaskoulutuksen luontaista tukemista.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”