Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Olen kirjoittanut omalle perheelle edesmennenn isäni sotamuistoja. Ehkä Arnstadtista johtuen heräsin epäilemään seuraavaa:

Lokakuun lopussa Muurmannin radalle (siis sille toiselle joka katkaistiin) oli lähellä Käppäselkää puna-armeijalta jäänyt panssarijuna, josta löytyi "hyviä säilykkeitä". Koska sotilaat olivat pitkään olleet vain vanikan varassa, niitä syötiin niin paljon, että monet saivat ripulin.

Olen jotenkin automaattisesti pitänyt säilykkeitä amerikkalaisina - syynä varmaan elokuvan Tali-Ihantala 1944 kohtaus, jossa panssarivaunun miehistö säilykkeitä löydettyään kiittelee Rooseveltia.

Nyt kuitenkin satuin lukemaan, että britit lähettivät saattueita pohjoista reittiä alkuun hyvin vähän, koska perille pääsi vain osa. Silloinkin kyseessä oli lähinnä Churchillin poliittisesti motivoitu yritys osoittaa, että britit ovat tosissaan.

Amerikkalaiset eivät ilmeisesti olisi uhranneet omia miehiään uhranneet ennen sotaa? Toki oli olemassa Persian reitti ja Tyynen meren reitti.

Mitä arvelette? Olivatko säilykkeet amerikkalaisia - vai olivatko venäläiset säilykkeet suomalaisten mielestä hyviä?

PS. Isältähän en voi enää kysyä.

Ilmo Kekkonen
Viestit: 678
Liittynyt: 16.12.07 09:09

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Ensimmäinen Jäämeren saattue ( PQ 1) lähetettiin Arkangeliin Skotlannin vesiltä 29. syyskuuta 1941. Tavara oli brittiläistä, joskin alkuperä on elintarvikkeiden osalta voinut olla amerikkalaista.

Eli Käppäselässä on voitu syödä venäläisiä, brittiläisiä tai kenties amerikkalaisia säilykkeitä. Uskaltaisiko veikata brittiläistä häränlihaa? Sekin oli usein ulkoa tuotua.Vaikea on tarkistaa enää, mutta ehkä joku jaksaa käydä läpi ensimmäisen saattueen tuomiset tarkemmin.

Sen kuormaa on hyvin voinut olla lokakuun lopussa -41 Karjalan rintamalla.

Martti Kujansuu
Viestit: 89
Liittynyt: 26.04.08 21:24

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3471370 (JR 45, SPK 11965)
30.10[.1941].
[...]
[Klo] 22.25. Ilmoitettiin II P:sta, että Käppäselän aseman maastosta on saatu seuraavat määrät sotasaalista: Rautatiekalustoa: 17 kunnossa olevaa tavaravaunua, [...] ja lisäksi jonkin verran herne- ja luumusäilykkeitä.

Veikko Palvo
Viestit: 853
Liittynyt: 12.10.09 13:13

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Ensimmäinen saattue Dervish saapui tämän http://ukinrussia.fco.gov.uk/en/news/?v ... =649546282 Britannian Moskovan lähetystön uutisen mukaan Arkangeliin 70 päivää Barbarossan alun jälkeen, 28.8.1941.

Hawker Hurricane- hävittäjälentokoneet
ovat olleet brittiläisiä, mutta muut tarvikkeet lienee lastattu Islannissa.
Dervish- saattueessa
sanotaan olleen 6 kauppa-alusta ja saattue on lähetetty matkalle 12.8.1941.
Jäämeren
ase- ja tavaratoimitusten sanotaan olleen 1/4-osa kokonaismäärästä, mutta apua näytettäisiin aloitetun toimittaa "heti" Hitlerin sanottua hyökkäämättömyyssopimuksensa
ja tavaranvaihtosopimukset Stalinin kanssa irti Barbarossan aloittamisella?
Onkohan
Dervish- saattueesta aikanaan 1941 kesällä ollut tietoja Suomessa?
Muistelen
lukeneeni kaukopartiosta Arkangelin radan varrella noina aikoina.
---------------
---------------
lis.: Dervish-projektissa http://www.dervish-project.com Georgi Vozlinski sanoo saattueiden aseiden ja materiaalin edustaneen 12 %:a *e t u l i n j a n* tarvikkeista.
Facts-kohta.
Persian ja Alaskankin kautta toimitettuja 77 %:a LendLeasesta ei mainita.
Mutta
eikö Vozlinskin prosenttilukujen mukaan rintaman tarvikkeista helpolla laskutoimituksella saa tulokseksi itärintaman etulinjan *a s e i s t a* ja muusta taistelujoukkojen materiaalista noin 50 %:a tulleen LendLeasena Neuvostoliittoon?
Entä
Uralin takaisten tehtaiden tarvitsemat raaka-aineet ja vaikkapa säilykkeetkin?

Veikko Palvo
Viimeksi muokannut Veikko Palvo, 03.09.12 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Kannattaa lukea vaikkapa Bror Laurlan kirjat, jotka ovat melkoisen perusteellisia oman aikansa kirjoiksi.

Muistaakseni kirjassa Tie Talvisotaan on esim. kuvaus siitä, kuinka NL:n laivat lastasi amerikkalaisten satamissa monenlaista strategista sotamateriaalia 1939 Talvisodan jo alettua. Lieneepä mukana ollut ruokaakin ja säilykkeet on helpointa kuljettaa, koska ne ei pilaannu kovinkaan herkästi... jos vaikka jotain olisi säästynyt 1941 vuoteenkin...

Suomelle oltiin Amerikassa kovin nihkeitä, sillä naapurihan maksoi kullalla. Amerikka vitkutteli niin pitkään "kiellolla myydä aseita sotaa käyvään maahan", että eipä Suomeen tainnut paljoa herua paljon mitään itse 105 päivän sodan aikana. No Petsamoon alkoikin tulla materiaali paljonkin 13.4. jälkeen kun NL joukot olivat vetäytyneet sieltä.

Aiheesta jotain täälläkin

viewtopic.php?f=10&t=4132&p=21787&hilit=petsamo#p21755


Laurla Bror Tie Talvisotaan, Kustannuspiste Oy, 1978

Bror Laurlan kirja, Tie Talvisodan rauhaan, Librum, 1982

Bror Laurla, Talvisodasta Jatkosotaan, 1986


Täälläkin on aiheesta jotain:

UNBREAKABLE BASE - liittoutuneiden sotaromua Ilomantsissa

http://mekri.uef.fi/sotahistoria/base.htm

http://mekri.uef.fi/sotahistoria/tstvalineet.htm

http://mekri.uef.fi/sotahistoria/lahteet.htm

Veikko Palvo
Viestit: 853
Liittynyt: 12.10.09 13:13

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Niitä sun näitä kirjoitti:

Suomelle oltiin Amerikassa kovin nihkeitä, sillä naapurihan maksoi kullalla. Amerikka vitkutteli niin pitkään "kiellolla myydä aseita sotaa käyvään maahan"

Neuvostoliiton kirjoitetaan maksaneen ... aluksi ... läntiset aseet ja materiaalitoimitukset kullalla, miten lienee ollut? Lend Lease - toimitukset ovat kuitenkin olleet niin valtavia, että noita aseita, materiaaleja, polttoainetta, työstökoneita Uralin takaisiin tehtaisiin jne. ei liene vieläkään maksettu.
Ja odotettiinkohan USA:ssa edes maksua?

Amerikasta Talvisodan aikana tai sitä ennen ostettujen Brewster Buffalo -hävittäjälentokoneiden moottoritkin täytyi kuulemma vaihtaa pienempitehoisiin ennen
toimitusta, Suomeen Brewsterit taisivat ehtiä vasta välirauhan aikana?

Saattueista kirjoitetaan tässäkin http://www.elsokilta.net/index.php?page ... dassa#main 3./PMRadP = MO:n osalta. Sortavalassa sijaitsevan radiotiedustelun ja MO:n kirjoitetaan kaapanneen kaksi sanomaa saattue PQ18:sta.

Muissa
yhteyksissä kirjoitetaan myöskin PQ17 saattueesta kaapatuista ja avatuista tiedoista.
Sortavalan
radiotiedustelupiste ilmeisesti keskittyi radiosanomien kaukotiedusteluun, sotilaallisiin ja mm. diplomaattiliikenteeseen, katosivatkohan Sortavalankin sieppaamat ja avaamat radiosanomat Stella Polariksen yhteydessä 1944 ?

Veikko Palvo

Veikko Huuska
Viestit: 193
Liittynyt: 28.09.08 15:26
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Läntinen apu Neuvostoliitolle on varsin varhain syntynyt ilmiö. Sen juuret ovat kaukana ensimmäisen maailmansodan asetelmissa, sekä tietysti 20-30 -lukujen teknistaloudellisessä USA-NL -yhteistyössä, näin suorastaan oletan. Ennen Molotov-Ribbentrop -paktia käytiin NL:n ja länsivaltojen kesken Saksan hyökkäysuhan alla sitkeitä neuvonpitoja, joista USA virallisesti oli ulkona, mutta faktisesti jossain muodossa brittien kautta - ja suoraan Moskovankin kanssa operoiden - mukana.

Tässä linkissä on mainittu eräitä olennaisia päivämääriä.
http://prokarelia.net/fi/?x=artikkeli&a ... &author=10

Juttu on prof. Antti Saariahon esitelmästä, jossa hän mm. toteaa;

"- USA:n 1930-luvulla myymä teknologia yhdessä Lend-lease -avun mukana saadun tietotaidon kanssa nosti NL:n teknologian tasoa jopa 50 vuoden verran 8-10 vuodessa!" - - "- Britannian intressissä oli Hitlerin Saksan tuhoaminen, mitä erityisesti Churchill ajoi voimaperäisesti. Heti Saksan hyökättyä 22.06.41 Neuvostoliittoon Churchill lupasi Stalinille apua. Britannian luottolimiitti avattiin jo 24.06.41 ja ase-toimitukset alkoivat.

- Yhdysvaltain kongressi hyväksyi Lend-lease –ohjelman (LL-ohjelma tai LL-apu) 11.03.41. Se antoi Rooseveltille lähes rajoittamattomat valtuudet lähettää sota- ja elintarvikkeita sotaponnisteluja varten Eurooppaan."


Minulla on sellainen tuntuma, että USA-laista apua virtasi Neuvostoliittoon jo ennen pohjoisen saattueita, mm. Vladivostokin kautta.

Veikko Palvo
Viestit: 853
Liittynyt: 12.10.09 13:13

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Veikko Huuska kirjoitti:

Heti Saksan hyökättyä 22.06.41 Neuvostoliittoon Churchill lupasi Stalinille apua. Britannian luottolimiitti avattiin jo 24.06.41 ja ase-toimitukset alkoivat.
Britanniakin oli Amerikan avun varassa ja englantilaisten kirjoitetaan saaneen apua heti Ranskan luhistumisen ja Dunkerquen jälkeen. Saattueita Atlantilla suojaamaan Britannia sai mm. 50 hävittäjäalusta.
Tässä
http://history.state.gov kirjoitetaan valtiosihteeri Sumner Wellesin ja Neuvostoliiton suurlähettiläs Constantine Oumanskin neuvotelleen jo heinäkuussa 1940 Stalin - Hitler sopimusten ollessa voimassa Saksan uhasta NL:lle lähitulevaisuudessa.
Pres. F.Roosevelt
tuomitsi julkisesti MR-sopimuksen ja NL:n Itä-Puolan miehityksen, sekä Neuvostoliiton hyökkäyksen Suomeen ja Talvisodan.
Mutta NL:n asettaminen jonkinlaiseen "moraaliseen kauppasaartoon" näyttää olleen ainoa teko, F.D.R.:n sanotaan koko ajan pitäneen mielessään Saksan olevan päävihollisen ja sen johdosta suhteiden solmimisen mahdollisuutta Neuvostoliittoon tulevaisuudessa ei missään tapauksessa voinut katkaista.

Kesäkuussa 1941 pres. Franklin Rooseveltin sanotaan lähettäneen avustajansa Harry Lloyd Hopkinsin Moskovaan.
Ja Dervish- saattuehan lähti Islannin vesiltä elokuun 1941 alussa Arkangeliin.

Lend Leasen käytännön tasolla amerikkalaisten ja neuvostoliittolaisten komitea neuvotteli siitä minkälaista materiaalia Neuvostoliitto kiireimmin ja ensisijaisesti tarvitsi.
Esim. ilman Amerikasta apuna saatuja työstökoneita ja kevytmetallia yms. Neuvostoliitto ei olisi kyennyt valmistamaan nähtävästi montaakaan lentokonettakaan ja niiden korkeaoktaaninen polttoainekin toimitettiin Persian kautta. NL:ssahan kirjoiteltiin myöhemmin Airacobrien, Boston- ja DC- pommikoneiden olleen rintamakäyttöön miltei kelpaamattomia ja merkityksettömiä.
Persiaan amerikkalaiset perustivat ja rakensivat tehtaitakin mm. niiden Studebaker- kuorma-autojen valmistamiseksi.

Muistelen
lukeneeni työstökonetoimitusten olleen NL:n saaman avun kiireellisyyslistassa kärkisijoilla, joten se osoittanee "Uralin taakse *siirrettyjen* tehtaiden" puutteita?
Ja
venäläisten tappiothan olivat nekin amerikkalaisen avun lailla valtavia, 26,6 miljoonaa kuollutta, joista 8,5 miljoonaa oli sotilaita.
Mutta
maksoihan Suomi velkansa Amerikalle ja Suomeen hyökänneelle Neuvostoliitolle sotakorvauksetkin.
Italialle
muistaakseni määrättiin samansuuruiset sotakorvaukset - joita se ei maksanut.

Veikko Palvo

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Säilykkeitä Muurmannin radalla lokakuun lopussa 1941

Veikko Huuska kirjoitti:Tässä linkissä on mainittu eräitä olennaisia päivämääriä.
http://prokarelia.net/fi/?x=artikkeli&a ... &author=10
Tässä on koko artikkelisarja aiheesta:

Professori Antti Saarialho asiantuntijana: USA:n apu Neuvostoliitolle toisessa maailmansodassa

http://kareliaklubi.com/KareliaKlubiLehti/014/008.pdf
http://kareliaklubi.com/KareliaKlubiLehti/014/009.pdf
http://kareliaklubi.com/KareliaKlubiLehti/014/0010.pdf

Tämä artikkeli taitaa olla hieman huonosti koostettu?

http://www.prokarelia.net/fi/?article_i ... =artikkeli

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”