Nauriinkantaja

Ronja Ryövärintytär

Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta haluaisin tietää, että mihin aikaan Ronja Ryövärintytär-kirja sijoittuu?

sifferi

Täytyisipä lukea uudelleen, niin voisi saada enemmän vinkkejä ajoituksesta. Itse olen ajatellut romaanin aina epämääräisesti "keskiajalle" sijoittuvaksi. Tosin Lindgrenin romaaneille on mielestäni ominaista, että aikakaudesta ei anneta erityisen tarkkoja viitteitä. Jos joku tuntee Lindgreniä paremmin kirjailijana, voisi ehkä kertoa osallistuiko Lindgren itse koskaan tällaiseen spekulointiin teostensa taustoista.

Taika
Viestit: 2
Liittynyt: 06.03.06 16:21

Satuaikaan

'Ronja Ryövärintytär' on yksi niistä Lindgrenin teoksista, joka ei sijoitu suoraan mihinkään historialliseen aikakauteen, vaan satu- tai fantasia-aikaan. 'Ronjassa' luodaan keskiaikaisia tai varhaismoderneja mielikuvia esimerkiksi piirroksissa ja maisemakuvauksissa. Nämä kuvaukset eivät kuitenkaan perustu mihinkään todelliseen historialliseen esikuvaan. Sen sijaan ne jatkavat menneisyyden mielikuviin perustuvaa satutraditiota.

Koska Ronjan tarina sijoittuu hyvin suljettuun yhteisöön, ei kirjailijan ole 'Ronja Ryövärintyttäressä' tarvinnut viitata yhteisön ulkopuoliseen yhteiskuntaan. 'Veljeni Leijonamielessä' tilanne on toinen, ja niinpä keskiaikaan ja keskiaikaiseen yhteiskuntaan viittaavat piirteet ja kuvaukset ovat voimakkaampia, samoin kuin myös nykyaikaan viittaavat piirteet ja kuvaukset. Myöskään 'Veljeni Leijonamieli' ei sijoitu suoraan keskiaikaan, vaan siinä on luotu satuajalle tarkemmat puitteet kertomalla veljeksien seikkailevan kertakaikkiaan toisessa maailmassa. Ehkäpä siksi on helpompi heittäytyä ajatukseen, että Ronjan tarina olisi voinut tapahtua todellisuudessa, vaikkakin joskus kaukana historiassa, mikä varmaankin on ollut kirjailijan tarkoitus.

karppi
Viestit: 6
Liittynyt: 25.01.06 12:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Olisipa mielenkiintoista ymmärtää, mikä keskiajassa niin kovasti kiehtoo. Miksi niin monet sadut ja aikuisten fantasiakirjat, sarjakuvat ja pelit sijoitetaan nimenomaan viitteelliseen tai todenmukaiseen keskiaikaan?

Anu Lahtinen
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.05 16:18
Paikkakunta: Helsinki - Turku

Keskiajan viehättävyyttä selitetään usein sillä, että se näyttäytyy nykyajalle vastakkaisena, erilaisena aikana, jolloin kaikki oli toisin - sinne voidaan heijastaa niin pelkoja kuin toiveitakin: pimeä tietämättömyyden keskiaika versus ylväiden ritarien aika, mutta joka tapauksessa jotain erilaista, yleisesti ottaen dramaattisempaa, mustavalkoisempaa, kuin nykyään.

Keskiajan ihannointia ja vihannointia esiintyi jo aikakaudella, jota nykyään kutsumme myöhäiskeskiajaksi, sillä tuolloin jo ruvettiin ihailemaan entisaikojen ritarikulttuuria ja toisaalta halveksimaan edellisten vuosisatojen "tietämättömyyttä". Lisää vettä myllyyn saatiin 1700- ja 1800-luvulla, joten pitkästä traditiosta on kyse...

Keskiajan tutkijana pidän kyseistä aikakautta moniulotteisempana, mutta kyllä yliaikaisen menneisyyden tutkija saa usein kiittää populaaria viihdettä siitä, että yleisö jaksaa kiinnostua :-)

Ainakin Leena Valkeapää on kirjoittanut keskiajan mielikuvista ja niiden merkityksestä:
* Mielikuvien vapaa aikakausi : keskiajan käyttöyhteyksiä 1800- ja 1900-luvulla. Teoksessa Keskiajan rajoilla (Atena, Jyväskylä 2002.)
* Historiakulttuurinen keskiaika : tiedon ja mielikuvituksen liitto, teoksessa Ilmaisun murroksia vuosituhannen vaihteen suomalaisessa kulttuurissa (SKS, Helsinki 2005)

Mielestäni kiinnostava on myös Valkeapään artikkeli, jossa hän pohtii nuoren itsenäisen Suomen modernismin ja keskiajan kohtaamista kirkkotaiteessa, ks.
* Muuttuvat merkitykset : tapauksia suhtautumisesta keskiaikaisiin kirkkoihin Suomessa 1800- ja 1900-luvulla. teoksessa Historioita ja historiallisia keskusteluja (Turun historiallinen yhdistys, Turku 2004)

Keskiajan kiehtovuutta sivutaan myös joissakin artikkeleissa, esim. allekirjoittaneen esipuheessa, "Virtually Medieval?" -symposiumin artikkeleissa nettilehti Miratorissa, os.
http://www.cc.jyu.fi/mirator/
http://www.cc.jyu.fi/mirator/themeissue2005

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”