b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Pedon luku, melkoista politiikkaa?

Mitä mieltä olette seuraavasta?

Aihe on melko abstrakti ja asiasta varmastikin ollaan montaa mieltä,
itse ole mietiskellyt lukua jo kovin pitkään, vähintäänkin edelliset 20 vuotta.

Taas tovin asiaa pohdittuani, luettuani raamatun eri versioita, eri ajan jaksoilta, oppimattomana kuitenkin vain Suomen kielisiä, päädyin viimein seuraavaan.

Johanneksen ilmestyksen kirjoittaja oli Kreikassa,
Patmoksen saarella vankina, vuosi luvusta kiistellään, kuitenkin noin vuonna <- 100 ->
(kts. Johanneksen ilmestys Wikipedia)

Muistan lukeneeni eräästä Raamatun versiosta että hän kirjoitti:
"Ja nyt lukija olkoon tarkkana,
sen luku on yhtä kuin kuusi kertaa kuusi kertaa kuusi." (= 216)

Hänen kerrotaan myös kirjoittaneen: " Ja tämä luku on yhtä kuin ihmisen luku."

Kirjoittaja on saattanut kuulua Pythagoraan koulukuntaan,
(kts. Pythagoras Wikipedia)
ja vainojen pelossa kyseinen "veljeskunta" oli turvautunut sala kieleen,
matemaattiseen yhtälöön, joka nyky päivinä on kaikille tuttu mutta
ennen vanhaan vain harvojen ja valittujen tiedossa.

Siihen maailman aikaan jolloin tätä Johanneksen Ilmestystä kerrotaan kirjoitetun,
tuskin kovinkaan monet tiesivät että aikaakin oli alettu laskea,
"Ja tämä luku on yhtä kuin ihmisen luku." , siis ihmisen keksimä luku = aika.

Pedon luku on mielestäni tarkoittanut vuosilukua.

Peto oli tämä kyseisen vuosi luvun aikana hallinnut
Rooman keisari.

Pedon merkki otsassa, polttamalla? tehty merkki joka kertoi ko. henkilön
olevan jonkun omaisuutta, orjan merkki.

Pedon merkki kädessä, raha, jossa hallitsijan kuva.

Vuosiluvulla 216 oli keisarina Caracalla (211–217), murhattiin.
(kts. Wikipedia luettelo Rooman keisareista)

b/

:shock:

Apatiitti
Viestit: 75
Liittynyt: 26.10.06 18:27

Re: Pedon luku, melkoista politiikkaa?

b/ kirjoitti:Mitä mieltä olette seuraavasta?
Tämän sortin huumori on oikeastaan ja minun ja Tylsimyksen alaa, mutta kyllä tänne sekaan mahtuu, tervetuloa vain! :-P

b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos. Luettuani kirjoitukseni muutamaan otteeseen se alkaakin tuntua melko koomiselta. Olen kuitenkin inspiroitunut aiheesta ja inspiroituneena luin internet sivuilta löytämäni vielä kerran yhden Johanneksen ilmestyksen.
Se ei ollutkaan niin vaikeaselkoista kuin aiemmin, tosin "avaimeni" ei mitenkään voi olla oikea kun aikaakin on tapahtumista kulunut ja saattaahan kirjoitus olla vain propaganda mielessä kirjoitetun silloin kauan sitten.
Oli niin tai näin olen vaikuttunut, ikäänkuin Johannes esim kiristäisi jotakuta, sanoessaan "Minä tiedän sinun tekosi" jne... Tapahtumat ikään kuin todentuvat ja tajuaisin tapahtumat ikään kuin ne olisivat elokuvaa.
Se portto esim. voisi olla ennemminkin erittäin vetovoimainen henkilö jonka läheisyyttä Keisari ei voinut vastustaa ja rakkaudesta sokaistuneena säntäsi suoraan ansaan.

Siis kiitos tervetulo toivotuksesta menenkin tästä lukemaan mitä kaikkea teikäläiset on kirjoittannu.

:shock: b/

Valfrid
Viestit: 17
Liittynyt: 24.05.06 12:18

Ennen kuin tässä nyt enempää nauretaan, niin kai nyt sentään tiedät, että ajanlasku Jeesuksen syntymästä otettiin käyttöön lähinnä 800-luvulla. Roomassa aikaa laskettiin Rooman oletetusta perustamisesta.

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

Valfrid kirjoitti:Ennen kuin tässä nyt enempää nauretaan, niin kai nyt sentään tiedät, että ajanlasku Jeesuksen syntymästä otettiin käyttöön lähinnä 800-luvulla. Roomassa aikaa laskettiin Rooman oletetusta perustamisesta.
Joo, ja huumoria lisää alkukielinen versio, joka on kirjoitettu "kansankreikalla" ("koinee). Siinä lukuja kuvattiin kirjaimilla, joilla on numeroarvo, ei numeraaleilla.

b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Niin ja sitten Julius Caesar päätti että vuodessa on niin ja niin monta päivää, niin monena vuotena ja jonain vuotena vähemmän.
Eli ajan lasku on melkoisella varmuudella ihan sekaisin, muutaman vuoden sinne päin tai toisaalle.
Eihän sitä kaikki tienneet ajanlaskusta, joten helposti salaisia tapaamisia saattoi järjestää kun kukaan ei tiennyt mihin aikaan, mahdolliset tapaamista vastaan olevista.

b/

b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Ps kiitos Heyno, haluaisinkin lukea alkukielellä ja tuli mieleen että pitäisi ensin opetella Kreikkaa mutta numeroiden merkitystä on varmaankin helpompi miettiä.

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

b/ kirjoitti:Ps kiitos Heyno, haluaisinkin lukea alkukielellä ja tuli mieleen että pitäisi ensin opetella Kreikkaa mutta numeroiden merkitystä on varmaankin helpompi miettiä.
Joo, tässä ihan vain tiedoksi vähän hauskaa: Kuten sanottu, kreikkalaisilla ei ollut numeraaleja, vaan he käyttivät kirjaimia ilmaisemaan lukuja. Tämän takia kuuluisa "pedon merkki" "kuusi, kuusi, kuusi" ei voinut olla 666, niin kuin on niin suosittua nykyisn erilaisissa yhteyksissä esittää. Jopa menestyksekkäitä kaupallisia sovelluksia löytyy. "Tosiasiassa" pedon merkki on kolme apstrofilla varustettua digammaa. Ja tulos on tämän foorumin ja tietokoneosaamiseni perusteella suunnilleen

's's's

Kursiivi digamma on nimittäin vähän saman näköinen kuin kursiivi sigma. Numeraalia osoittamassa on tuo apostrofi.

TTT
Viestit: 54
Liittynyt: 22.02.07 07:26
Paikkakunta: Vantaa

Jouko Heyno kirjoitti:
b/ kirjoitti:Ps kiitos Heyno, haluaisinkin lukea alkukielellä ja tuli mieleen että pitäisi ensin opetella Kreikkaa mutta numeroiden merkitystä on varmaankin helpompi miettiä.
Joo, tässä ihan vain tiedoksi vähän hauskaa: Kuten sanottu, kreikkalaisilla ei ollut numeraaleja, vaan he käyttivät kirjaimia ilmaisemaan lukuja. Tämän takia kuuluisa "pedon merkki" "kuusi, kuusi, kuusi" ei voinut olla 666, niin kuin on niin suosittua nykyisn erilaisissa yhteyksissä esittää. Jopa menestyksekkäitä kaupallisia sovelluksia löytyy. "Tosiasiassa" pedon merkki on kolme apstrofilla varustettua digammaa. Ja tulos on tämän foorumin ja tietokoneosaamiseni perusteella suunnilleen

's's's

Kursiivi digamma on nimittäin vähän saman näköinen kuin kursiivi sigma. Numeraalia osoittamassa on tuo apostrofi.

Niinpä, mutta eihän J.H loppujen lopuksi tee muuta kuin piirtää pedon luvun eri tavalla kuin mihin me olemme tottuneet, kolmella omituisen näköisellä härvelikuviolla 's's's kun me olemme tottuneet, siihen että luku piirretään kolmella perättäisellä kuutosen kuviolla eli '6' '6' '6'. Jo pelkästään kun käyttää erilaista fonttia niin lukuhan näyttää ihan erliaiselta,esim. 666. Pixeleitä ja fonttejahan voi muuttaa mielin määrin. Kreikkalaiset kirjoittivat luvut noin (ja venäläiset kirjoittavat omalla tavallaan, esimerkiksi "Росси́я" - Rossija - - Venäjä venäläisittäin merkittynä.

Hexadesimaalisesti tuo pedon luku sen sijaan on jo hyvin erilainen, pedon luvuksi mainittu 216 merkitään hexadesimaalijärjestelmässä 0xD8. Vaikeaksi menee kun luvun kirjoittaa binäärilukuna joka on yksitoistamiljoonaa yksitoistatuhatta (11.011.000). Mutta näyttäähän luku varsin erilaiselta myös roomalaisin numeroin kirjoitettuna, siis VI ja CCXVI. Suurin ero on on kuitenkin kun kirjoitetaan luku ensin toisaalta numeroin eli "'6" ja verrataan tätä kuviota toisaalta kirjaimin kirjoitettuun samaa tarkoittavaan eli "kuusi", joka koostuu yhden kuvion (6) sijasta peräti viidestä kuvoista eli kuvioista 'k', 'u', 'u', 's' ja 'i'.

Sen että kreikkalaiset ja roomalaisten kulttuuri ja sivistys oli korkealla uskon, mutta miten he suorittivat jakolaskua on vaikea ymmärtää. Me merkitsemme jakolaskun muotoon (esimerkiksi) 2376 / 11 (2376 jaetaan luvulla 11 - ja saadaan 216), mutta roomalaiset merkitsivät MMCCCVIIVI / VI (tulos on siis CCXIV mutta miten tuon jakolaskun suorittaa edes paperilla tietää vain Anttoo, joka ei kerro. Melkein mielummin lasken päässäni arabialaisittain ja kiitän mielessäni hiljaa arabeja kekseliäisyydestään.

Onko kellään lisää petomaisuuksia? :?: :idea:

________________

Toni TT :!: :-)

b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Alla olevan kirjoituksen löysin löysin kun Googletin Diagamma eli oisko se sitten v. eli v v v

b/


Stigma & Diagamma
Larry Baker lbaker at accs.edu
Fri Nov 1 12:58:23 EST 2002

Previous message: another Mounce mistake
Next message: NUN plus Aorist
Messages sorted by: [ date ] [ thread ] [ subject ] [ author ]

--------------------------------------------------------------------------------

Does anyone know the relationship between the Stigma {st} and Diagamma
{w}? I understand that the Diagamma [appearing as an italics English
capital F] corresponds the Semitic Vav/Waw in its alphabetic position
and [thus] would be a consonantal upsilon equated with our English "w
(='double'-u)" [or "v"] as a consonantal u. This letter is in the 6th
position of the Greek [and Hebrew] alphabet[s] and thus was used for a
quantity of six, as a symbol.

The stigma symbol (along with the c=Chi=600 and x=Xi=60) is found in
Revelation 13:18 [=666] apparently in Papyrus 47, ms.051, and many
miniscule mss. of the Majority text [according to Nestle's 27th] (and
von Soden's I-alpha-5 grouping). I do not know why this Stigma is used
here instead of a Diagamma. Smyth's GRAMMAR in #348A.c has the Stigma
[an abbreviation of Sigma-Tau] as a later form of the Diagamma [with the
Koppa for 90 and the Sampi for 900].

Larry N. Baker, biblical languages
The American Christian College and Seminary,
OKC, OK

Apatiitti
Viestit: 75
Liittynyt: 26.10.06 18:27

TTT kirjoitti:Onko kellään lisää petomaisuuksia? :?: :idea:
Lehti oli tätäkin aihetta ehtinyt sivuamaan:

http://lehti.samizdat.info/2004/07/15/238/

Totta kyllä, paljon löytyy kokkeloimalla tästä teemasta. Ja mikä ettei, netistä... :-P

b
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.07 11:24
Paikkakunta: Helsinki

Niin aikaa ei ollut samalla tavalla kuin nyt sen käsitämme, ei ollut kelloja eika yhtenäistä kalenteria. Hyvinkin saattavat ilmestys kirjan tapahtumat alunperin sijoittua aikaan Julius Caesarin. Johanneksen toiset kirjeet, kirje Caiukselle, Caesarin ja Cleopatran pojalle ja kunnian arvoiselle Äidille, Cleopatralle.
Alussa kirjoittaja kertoo olevansa vankeudessa, siis ilman kosketusta tavanomaiseen sen hetkiseen ympäröivään maailmaan, uskoisin kenen tahansa alkavan pikku hiljaa seota viettäessään aikaa suljetussa ympäristössä. Johanneksen ilmestyksessä tämä näkyy selkeästi tarinan edetessä, kirjeistä seurakuntiin kohti loppu huipentumaa uudesta taivaasta ja maasta, omaan kuolemaansa, ennustettua vapahtajaa odottaen.
Kirjoitetut osuudet puhuttaessa portosta, pedoista, riettauksista, iljetyksistä ja mitä niitä onkaan, tästä suljetusta ympäristöstä, mahdollisista kidutuksista, johtuvia pelkoja ja painajaisia, tilanteen toivottomuudesta, puutteellisesta ravinnosta johtuvia ilmiöitä.

Avatar
Jouko Heyno
Viestit: 842
Liittynyt: 30.11.05 10:26

b/ kirjoitti:Alla olevan kirjoituksen löysin löysin kun Googletin Diagamma eli oisko se sitten v. eli v v v

b/


Stigma & Diagamma
Larry Baker lbaker at accs.edu
Fri Nov 1 12:58:23 EST 2002

Previous message: another Mounce mistake
Next message: NUN plus Aorist
Messages sorted by: [ date ] [ thread ] [ subject ] [ author ]

--------------------------------------------------------------------------------

Does anyone know the relationship between the Stigma {st} and Diagamma
{w}? I understand that the Diagamma [appearing as an italics English
capital F] corresponds the Semitic Vav/Waw in its alphabetic position
and [thus] would be a consonantal upsilon equated with our English "w
(='double'-u)" [or "v"] as a consonantal u. This letter is in the 6th
position of the Greek [and Hebrew] alphabet[s] and thus was used for a
quantity of six, as a symbol.

The stigma symbol (along with the c=Chi=600 and x=Xi=60) is found in
Revelation 13:18 [=666] apparently in Papyrus 47, ms.051, and many
miniscule mss. of the Majority text [according to Nestle's 27th] (and
von Soden's I-alpha-5 grouping). I do not know why this Stigma is used
here instead of a Diagamma. Smyth's GRAMMAR in #348A.c has the Stigma
[an abbreviation of Sigma-Tau] as a later form of the Diagamma [with the
Koppa for 90 and the Sampi for 900].

Larry N. Baker, biblical languages
The American Christian College and Seminary,
OKC, OK
Joo, pari täsmennystä: ne ovat digamma ja sigma, eivät diagamma ja stigma. Ilmestyskirjassa on nimen omaan apostrofi ja digamma, ei apostrofi ja sigma, niin kuin tuo jenkki luulee. Ja sitten, digamman äännearvo todella on suunnilleen /w/. Kursiivi digamma on lähes saman lainen kuin kursiivi sigma, kuten jo totesin. Erona tuohon edellä esitettyyn viittaukseen "kuusi" on, että 6 on pelkkä numeraali, 's's's voi olla myös vaikkapa lyhenne tai, koska kirjoittaja oli pössyssä nähdessää uniaan, myös viittaus kolmeen käärmehieroglyfiin, jolloin äännearvo olisi jotain /d/:n kaltaista, ja voisi sisältää myös vokaalin; daadaadaa ;-)

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”