Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Kulttuurihistorian emeritusprofessori Kari Immonen kommentoi Facebook-sivullaan esitystä lukioiden uudeksi oppiainejaoksi. Immosen mukaan lukioiden yleissivistävä merkitys on vaarassa kadota kokonaan:
Alustavaan tutustumiseen perustuvana kommenttina näyttää siltä, että nykyinen hallitus tulee jäämään historiaan yleissivistävän lukion ja sitä kautta suomalaisen sivistysvaltion keskeisen tukijalan tuhoajana. Kaikissa vaihtoehdoissa lukiokoulutus tulee eriytymään linjoihin, joissa rajojen yli ei juurikaan hypitä.

Helposti keinotekoisiksi jäävät yhteiset kurssit eivät yleissivistystä rakenna.
Esimerkiksi historian osalta kaikille yhteinen pakollinen oppimäärä tulisi supistumaan kuudesta kurssita 0-1:een. Yhteisvalintaan kytkettynä tällä tulee olemaan dramaattinen vaikutus myös yliopistojen opiskelijavalintoihin.

Uskonnon ja terveystiedopn erityisasema säilyy vain siksi, että esitystä ei uskalleta viedä eduskuntakäsittelyyn.
Esitys löytyy pdf tiedostona tästä:
Tulevaisuuden lukio. Valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä (17-12-2013)

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion

Tapio Onnela kirjoitti:
Uskonnon ja terveystiedopn erityisasema säilyy vain siksi, että esitystä ei uskalleta viedä eduskuntakäsittelyyn.
Pakkoruotsin erityisasema säilyy koska...?

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion

IS lukiouudistuksesta:

Lukio läpi ilman historiaa? Opettajat tyrmistyivät esityksestä (IS 18.12.2013)
Varsinkin kahdessa mallissa esitetään varsin radikaaleja muutoksia lukio-opetuksen muuttamiseksi. Näissä lukiolaisilla ei olisi yhtään pakollista kurssia reaaliaineita, kuten biologiaa, maantiedettä, historiaa, yhteiskuntaoppia, kemiaa tai fysiikkaa.

Pakollisina lukiolaisille tulisi yksi yhteinen opintokokonaisuus luonnontieteellisissä opinnoissa ja yksi yhteinen opintokokonaisuus humanistis-yhteiskunnallisissa ja katsomuksellisissa opinnoissa.

Opiskelija saisi valita luonnontieteellisistä oppiaineista ja humanistis-yhteiskunnallisista oppiaineista syventäviä kursseja oman makunsa mukaan. Lukiolainen voisi opiskella esimerkiksi psykologiaa ja filosofiaa, mutta jättää historian kokonaan pois tai luonnontieteellisissä oppiaineissa kemiaa ja fysiikkaa ja jättää biologian kokonaan pois.
...
Lukiosta valmistuva ylioppilas voisi mennä yliopistoon ilman, että hän on lukenut lainkaan esimerkiksi yhteiskuntaoppia tai biologiaa.

- Kuinka hän voi seurata yhteiskunnallista keskustelua ja toimia yliopistosta valmistuttuaan eri asioissa, Arra miettii.
Lukio läpi ilman historiaa? Opettajat tyrmistyivät esityksestä (IS 18.12.2013)

***
Jokaisen abiturientin pitäisi tietää nämä viisi perusasiaa - mutta ei enää tulevaisuudessa? (IS 18.12.2013)
Työryhmä on esittänyt, ettei historia olisi enää pakollinen aine lukiossa. Seuraukset voivat olla opettajan mukaan erittäin huonot.
Pahimmassa tapauksessa lukiolainen saisi valkolakin tietämättä Euroopan unionin taustoja, toisen maailmansodan vaikutuksia tai Neuvostoliiton olemassaoloa.

Uudistetussa mallissa olisi mahdollista, ettei lukiolaisella olisi yhtään pakollista kurssia reaaliaineita, kuten biologiaa, maantiedettä, historiaa, yhteiskuntaoppia, kemiaa tai fysiikkaa.

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtaja Jari Aalto listasi tärkeimpiä asioita, jotka jäisivät oppimatta, jos lukiolainen jättäisi näiden aineiden opiskelun kokonaan väliin. Mukana on keskeisiä kansalaistaitoja.
Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtaja Jari Aalto listasi tärkeimpiä asioita, jotka jäisivät oppimatta, jos lukiolainen jättäisi näiden aineiden opiskelun kokonaan väliin. Mukana on keskeisiä kansalaistaitoja:

Suomen poliittinen järjestelmä
Taloustieto
Kansainväliset suhteet
Suomen historia
EU

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Historiaa kaivataan

Iltasanomat puolustaa tiukasti historianopetusta:
http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/ ... 95055.html

Asia on luonnollisesti mielestämme oikea ja tärkeä. Huomiotani herättääkin lähinnä kirjoituksen loppu, jossa iltapäivälehden ominaislaatu saavuttaa täyttymyksensä:

Esimerkiksi TV1:ssä alkuvuonna esitetty kymmenosainen Suomi on ruotsalainen -sarja lietsoi raivokasta palautetta, joka kavalsi raivoajien tietämättömyyden monista 1809 päättyneen Ruotsin vallan ajan perusasioista.

Lukion käyneiltä ei pidä odottaa kykyä ladella historiallisia vuosilukuja ulkomuistista. Sen sijaan heiltä pitää odottaa tajua siitä, keitä suomalaiset ovat ja mistä he tulevat. Siinä auttaa kaikille yhteinen historianopetus.


Tuokin on kyllä verraten raivokkaasti sanottu. Huomaamme, että historia tosiaan on tunteita nostatava tieteenala. On myös ilmeistä, että kirjoittaja tietää, "keitä suomalaiset ovat ja mistä he tulevat." Olisin odottanut hänen kertovan oman käsityksensä samassa yhteydessä. Hän vain vetoaa historianopetukseen, joka ei ymmärtääkseni osaa tähän asian selvää ja yksiselittäistä vastausta antaa, koska sitä ei ilmeisesti olekaan. Koostuuhan nykyhetken suomalaisten ryhmä erilaisista aineksista.

P.S. Kirjoituksen painotukset saavat minut päättelemään, että kyseinen historian puolustus perustuisi nimenomaan siihen, että tietty historiallispoliittinen trauma saa luontevan purkautumistien, mikä lopussa onnistuukin. En siis panisi suurta painoa näennäiselle pääasialle eli historianopetuksen tärkeyden korostamiselle.

nelimjaa
Viestit: 75
Liittynyt: 31.08.12 10:31

Re: Historiaa kaivataan

Kovin on ympäripyöreää.
Historian merkityksestä yhtenä yleissivistävän kouluopetuksen kulmakivenä ei kovin suurta erimielisyyttä esiintyne.
Jos lukiolaiset saavat laadukasta historianopetusta riittävästi jatkossakin, se on hyödyksi ja onneksi koko maallemme.
Jos he siinä samalla saavat totuudenmukaisen kuvan maamme pohjois- ja länsimaisesta kulttuuripohjasta, niin so what?
Poistetaan historian pakollisuus niin ruotsi-viha saa uutta kasvualustaa...

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Historiaa kaivataan

nelimjaa kirjoitti:Kovin on ympäripyöreää.
Historian merkityksestä yhtenä yleissivistävän kouluopetuksen kulmakivenä ei kovin suurta erimielisyyttä esiintyne.
Jos lukiolaiset saavat laadukasta historianopetusta riittävästi jatkossakin, se on hyödyksi ja onneksi koko maallemme.
Jos he siinä samalla saavat totuudenmukaisen kuvan maamme pohjois- ja länsimaisesta kulttuuripohjasta, niin so what?
Poistetaan historian pakollisuus niin ruotsi-viha saa uutta kasvualustaa...
Minusta suomenkielisellä nykykulttuurillamme ei enää ole mitään asiallista tekemistä sen enempää ruotsin kuin Ruotsinkaan kanssa. Se elää jo omalla pohjallaan, eikä tarvitse mainittuja tukijalkoja. Sen ei tietenkään tarvitse välttämättä muistella alkujuuriaan sen enempää kuin suomenruotsalaisenkaan kulttuurin.

Kaikilla kulttuureillahan on perustoja monessa kerroksessa, jopa useampia rinnakkain. Kulttuurit kuitenkin ovat sitä, millaisiksi ne ovat eri kasvutekijöiden perusteella muototuneet.
Suomenruotsalainen kulttuuri on sitten asia erikseen. Suomalainen kulttuuri ei siis mielestäni enää ole osaksi ruotsalaista, sen enempää kuin suomenruotsalainen suomalaistakaan. Ainekset ovat sulautuneet ja edelleen sulautuvat ytimeen, joka on omansa. En siis voi hyväksyä näkemystä, jonka mukaan meidän suomalaisten olisi jatkuvasti tunnustettava olevamme osaksi ruotsalaisia tai peräti "itäruotsalaisia". Suomalainen kulttuuri on jo kauan sitten osoittanut omalaatuisuutensa ja kasvuvoimansa.

Jyrki Ilva
Viestit: 340
Liittynyt: 30.11.05 15:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Tässä vähän vastakkaista näkemystä tämänkin ketjun viesteissä siteerattujen
tekstien ilmentämälle "ammattiyhdistyspoliittiselle nurkkakuntaisuudelle":

"Lukion edistyksellistä tuntijakoesitystä ei saa kampittaa nurkkakuntaisuuksilla"
(Lukiolaisten liitto, 17.12.2013)
http://www.lukio.fi/liitto/tiedotteet-j ... suuksilla/

Taustaksi myös Lukiolaisten liiton puheenjohtajan visiointia siitä mihin
suuntaan lukiota pitäisi kehittää, erityisesti yliopisto-opintoihin liittyen:

Daniel Sazonov: "Nykyinen lukiolainen on tulevaisuuden yliopistolainen" (Tulevaisuuden yliopisto, 4.11.2013)
http://tulevaisuudenyliopisto.fi/post/6 ... istolainen

Totta puhuen omastakin mielestäni on ongelmallista, jos lukio-opintojen
antama yhteinen yleissivistävä pohja kuihtuu olemattomiin. Periaatteessa
kannatan toki lämpimästi satsaamista tiedon hankintaan liittyvien
taitojen ja tiedon kriittisen arvioimisen opettamiseen, mutta näiden
taitojen lähtokohdaksi tarvitaan kuitenkin myös eri alojen perustietoja.

Toinen asia tietysti on, mikä on riittävä määrä yleissivistystä ja perustaitoja,
ja miten paljon valinnaisuutta lukion opetusohjelmaan on mahdollista
sisällyttää.

Niitä sun näitä
Viestit: 565
Liittynyt: 19.12.11 23:11

Re: Historiaa kaivataan

nelimjaa kirjoitti:Kovin on ympäripyöreää.
Historian merkityksestä yhtenä yleissivistävän kouluopetuksen kulmakivenä ei kovin suurta erimielisyyttä esiintyne.
Jos lukiolaiset saavat laadukasta historianopetusta riittävästi jatkossakin, se on hyödyksi ja onneksi koko maallemme.
Jos he siinä samalla saavat totuudenmukaisen kuvan maamme pohjois- ja länsimaisesta kulttuuripohjasta, niin so what?
Poistetaan historian pakollisuus niin ruotsi-viha saa uutta kasvualustaa...

Ruotsin historiahan ei ole nytkään lukiossa pakollinen kurssi. Ei tosin Venäjänkään historia.

Miten lienee Suomen oman historian laita? Muistan vielä hyvin muutaman vuoden takaisen missikisan "historia-tentin". Siinä lukion käyneet ylioppilas-missukat sijoitteli Talvisotaa käydyksi 1920- luvulta aina 1940 -luvulla. Vain yksi monista missiehdokkaista tiesi sen suunnilleen oikein sijoittaen sen vuodelle 1939.
Mahtoikohan heidän entisiä historian opettajiaan hävettää?

Onkohan Ruotsin historia jätetty lukioissa valinnaisuuden piiriin, koska se on paljolti pelkkää veristä sotaa vuodesta toiseen. Siksikö siitä halutaan mieluummin vaieta?

Pohjan Prikaatin perinnejoukkojen taistelut -sivusto antaa melkoisen sotaisan kuvan naapurimme historiasta...

http://www.pohjanprikaatinkilta.fi/PohPr/taistelut.htm


Aiheesta jotain täälläkin:

viewtopic.php?f=10&t=4953

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Historiaa kaivataan

nelimjaa kirjoitti:Kovin on ympäripyöreää.
Historian merkityksestä yhtenä yleissivistävän kouluopetuksen kulmakivenä ei kovin suurta erimielisyyttä esiintyne.
Yleissivistystä historia kyllä on, mutta ei sentään ihan kulmakivi. Kun tietää vain historiasta, näkee vain historian eikä se ainakaan ole yleistä sivistystä.
nelimjaa kirjoitti:Jos lukiolaiset saavat laadukasta historianopetusta riittävästi jatkossakin, se on hyödyksi ja onneksi koko maallemme.
Sisältää tärkeän sanan laadukasta. Mikä on laadukasta historianopetusta? Onko se sitä, että oppii hyvin vai onko laatu myös opetuksen sisällön laatua?
nelimjaa kirjoitti:Jos he siinä samalla saavat totuudenmukaisen kuvan maamme pohjois- ja länsimaisesta kulttuuripohjasta, niin so what?
Tärkeä sana on totuudenmukainen. Mikä on totta ja mikä on valhetta?

Kyllä nuori menee päästä pyörälle kun hänelle sanotaan, että suomalaisten kulttuuripohja on ruotsalainen ja rkp:n poliitikko sanoo, ettei suomenruotsalaisia lapsia saa laittaa suomalaisten kanssa samaan kouluun, koska suomalainen kulttuuri eroaa niin paljon suomenruotsalaisesta.
nelimjaa kirjoitti:Poistetaan historian pakollisuus niin ruotsi-viha saa uutta kasvualustaa...
Parasta ruotsivihan ja suomivihan kitkemistä on käydä koulua samassa koulussa ja kieltää kaikki segregaatio eikä se, että on erilliset koulut suomenruotsalaisille lapsille.

Kun opetuksen tarkoitus on vääristää ja valehdella niin on hyvä kun se lopetetaan. Historiassa voisi kertoa totuuden esimerkiksi siitä miksi "pohjoismainen kulttuuripohja" johtaa segregointiin. Miksi ruotsalaiset selittävät, etteivät suomalaiset ole pohjoismaalaisia?

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Viestiketjuun kuulumattomat viestit poistettu.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Kiinnostus ja motivaatio tehostavat oppimista

Jos historian opiskelusta tulee vapaaehtoista, niin sen vetovoimaa on tietysti voimistettava. Miten?
Realismia on, että useimmat oppilaat haluavat viettää koulutuntejaan mahdollisimman hauskasti ja miellyttävästi. Niinpä opetusta on uudistettava radikaalisti niin, että edetään tuohon suuntaan tietosisältö silti säilyttäen.
Kaiken kaikkiaan on oppitunneista tehtävä mukavia, mutta itse asian kiinnostavuutta ja sen opiskelumotivaatiota vahvistaen. Siitä vain pohtimaan käytännön sovelluksia. Löytyisikö uudesta tekniikasta sekä opintokäynneistä apua? Opettajien innostusta ja taitoja on niitäkin vahvistettava.
Kaikkia kiinnostaa eniten kotipiirin menneisyys. Se on nivottava yleiseen historiaan, mikä epäilemättä käykin luontevasti. Miten oppikirjoista luettava historia on näkynyt omassa ja esi-isien elinpiirissä tai nykyisen asuinseudun elämässä?
Hyvät ideat ovat nyt kalliita. Tuhannet historianopettajat tuottanevat niitä minua paremmin, joskin ulkopuolistenkin ja tietysti oppilaiden näkemykset ja toiveet on otettava huomioon.

P.S. Eiköhän lukion historianopettajien määrä jää satoihin. Joka tapauksessa joukosta luulisi löytyvän kokemusten perusteella ideoita historianopetuksen uudistamiseen - kehittämisestä puhuminen olisi liian vaatimatonta.

Mikko Utriainen
Viestit: 1
Liittynyt: 28.12.13 14:45

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Tapio Onnela kirjoitti:Kulttuurihistorian emeritusprofessori Kari Immonen kommentoi Facebook-sivullaan esitystä lukioiden uudeksi oppiainejaoksi. Immosen mukaan lukioiden yleissivistävä merkitys on vaarassa kadota kokonaan:
Alustavaan tutustumiseen perustuvana kommenttina näyttää siltä, että nykyinen hallitus tulee jäämään historiaan yleissivistävän lukion ja sitä kautta suomalaisen sivistysvaltion keskeisen tukijalan tuhoajana. Kaikissa vaihtoehdoissa lukiokoulutus tulee eriytymään linjoihin, joissa rajojen yli ei juurikaan hypitä.

Helposti keinotekoisiksi jäävät yhteiset kurssit eivät yleissivistystä rakenna.
Esimerkiksi historian osalta kaikille yhteinen pakollinen oppimäärä tulisi supistumaan kuudesta kurssita 0-1:een. Yhteisvalintaan kytkettynä tällä tulee olemaan dramaattinen vaikutus myös yliopistojen opiskelijavalintoihin.

Uskonnon ja terveystiedopn erityisasema säilyy vain siksi, että esitystä ei uskalleta viedä eduskuntakäsittelyyn.
Koska tuntijaossa on kyse asetuksesta, ei eduskuntakäsittelyä tarvita. Lukion tuntijakoehdotus onkin tässä suhteessa jatkoa hallituksen asetukselle Perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2012. Tutustumalla 1.8.2016 voimaan tulevaan ja nykyiseen perusopetuksen tuntijakoon tuon lukion tuntijakoehdotuksenkin tarkoitukset käsittää paremmin. Tehdään jotain, mutta ei uskalleta käydä poliittisesti herkkiin aiheisiin ja aineisiin käsiksi, joten lopputulos jää kunnianhimottomaksi.

Kaisa Kylakoski
Viestit: 591
Liittynyt: 01.12.05 07:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion

Tapio Onnela lainasi yllä IS 18.12.2013 tekstiä. Mukana ollut kauhukuva
Pahimmassa tapauksessa lukiolainen saisi valkolakin tietämättä Euroopan unionin taustoja, toisen maailmansodan vaikutuksia tai Neuvostoliiton olemassaoloa.
herättää kysymyksen peruskoulun historianopetuksesta. Onko se lakkautettu jo kokonaan vai eletäänkö uskossa/tiedossa, että lukiolaisten pää tyhjenee lukion aikana kaikesta aiemmin opitusta?

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion

Kaisa Kyläkoski kirjoitti:Tapio Onnela lainasi yllä IS 18.12.2013 tekstiä. Mukana ollut kauhukuva
Pahimmassa tapauksessa lukiolainen saisi valkolakin tietämättä Euroopan unionin taustoja, toisen maailmansodan vaikutuksia tai Neuvostoliiton olemassaoloa.
herättää kysymyksen peruskoulun historianopetuksesta. Onko se lakkautettu jo kokonaan vai eletäänkö uskossa/tiedossa, että lukiolaisten pää tyhjenee lukion aikana kaikesta aiemmin opitusta?
Luonnollinen unohtamisprosessi luonnollisesti joka tapauksessa etenee, mutta lukio-opetuksen ansiosta se alkaa ja vaikuttaa iässä kolme vuotta myöhemmin. Onneksi nykyään on helppo löytää aina kulloinkin tarvitsemaansa tietoa, niin kirjoista kuin Internetistäkin.
Kouluopetuksessa pitäisikin keskittyä erilaisten taitojen harjaannuttamiseen, ei niinkään helposti unohtuvien tietomassojen syöttämiseen. Keskeisin (tietopuolinen) taito luku- ja kirjoitustaidon ja ehkä laskutaidon jälkeen on tarvitsemansa tiedon löytämisen taito.

Kaisa Kylakoski
Viestit: 591
Liittynyt: 01.12.05 07:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Suomen Kuvalehden verkkosivuilla Marko Maunula kirjoittaa historian puolustuspuhetta. Hänkin tuntuu ohittavan peruskoulun ja puhuu "historian opetuksen pakollisuuden poistamisesta".

Historian puolustuksena Maunula kirjoittaa m.m.
Yhä tunteellisemmassa ja subjektiivisemmaksi muuttuvassa tiedonhakukentässä tarvitsemme historiaa ja historianopetusta, joka pakottaa ihmiset haastamaan omat asenteensa sekä kriittisesti tutkimaan tietolähteitään. Ideologisesti leiriytyvässä maailmassa on vahva tilaus tiedeaineelle, joka pyrkii kertomaan, rumasti ja rehellisesti, miten asiat ovat, ilman hyvisten ja pahisten tai syyllisten ja syyttömien etsintää.

Historia voi opettaa meitä haastamaan modernin älyllisen individualismin subjektivismin. Historiantutkimus parhaimmillaan pakottaa meidät tarkastelemaan kriittisesti jopa omia rakkaimpia ideoitamme. Tämä on vaikeaa ja joskus jopa tuskallista: itselleni on usein erittäin vaikeaa vastata rehellisesti ulkomaalaisten esittämiin kysymyksiin suomalaisten yhteistyöstä natsi-Saksan kanssa jatkosodan aikana. Halu selittää tapahtumat parhain päin ja nykyperspektiivistä käsin on vahva.
Aivan, mutta missä määrin koulujen (peruskoulu tai lukio) historianopetus tarjoaa näitä haasteita?

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”