historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Lähinnä sulan maan aikaan, mutta myös asiayhteyden mukaan talvellakin olisi päästävä pois luokkahuoneesta. Opintoretket autenttisille tapahtumapaikoille, muille muistopaikoille, museoihin yms. (ja niihin liittyvät opetus) vaativat tietysti rahaa, mutta oman paikkakunnan osalta tämä ei liene ongelma.

Jos minä olisin historianopettaja, niin kehittelisin ennakkoluulottomasti sellaisia keinoja, jotka kohottaisivat historianopetuksen vetovoimaa ja olisivat soveltuvin osin esimerkkinä muidenkin oppiaineiden opettajille.

Minusta kuuluisi myöskin asiaan, että aineiden välisiä raja-aitoja ei kunnioitettaisi ilman muuta, vaan pyrittäisiin poikkitiedolliseen opetukseen. Lähtökohtana tulisi olla ongelma, johon etsitään valaistusta ja ratkaisuja eri suunnilta. Mihin käyttöön siis tietomme menneisyydestä kelpaavat? Tätähän olen itsekin yrittänyt edellä hahmotella.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Tapio Onnela kirjoitti: Käsityksesi siitä, että historiaa voitaisiin opettaa 16-vuotiaille lapsille antamalla heidän googlata nettiä ja, että historian opetus olisi mekaanista ulkoa opettelua eikä vaatisi opiskelijalta itsenäistä ajattelukykyä on yksinkertaisesti väärä.
Itseopiskelu aikuisena. Siitä minä kirjoitin.

Tunnut pitävän itseopiskelua mahdottomana ainakin 16 vuotiaille. Kuitenkin opetus mielestäsi edellyttää itsenäistä ajattelua.

Hyvin kummallista ja outoa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

nelimjaa kirjoitti:Kyllä Onnelan käsitys on ihan oikea. Ulkoa opettelu on mennyttä aikaa, ei sellaiseen nykyään ole edes tarvetta. Syy- ja seuraussuhteiden käsittäminen on ollut ainakin omassa työssäni keskeinen tavoite. Samalla kun opitaan uusi asia tai ajanjakso, mietitään kiivaasti MIKSI silloin tapahtui juuri sellaisia asioita kuin tapahtui.
Googlaamalla tähän on vaikea päästä. Ulkoa oppimalla se ei onnistu ollenkaan.
Kummalliseksi jahnaamiseksi Vetehinen tämän(kin) asian väänsi.
Ehkä sinä olet historian opettaja kun kirjoitat tuolla tavalla työstäsi.

Tavoitteeksesi kerrot syy- seuraussuhteiden käsittämisen.Tarkoitatko, että tavoitteesi on, että itse käsität historian syy-seuraussuhteet vai, että oppilaat käsittävät ne? Kumpi?

Jos tarkoitat jälkimmäistä niin opetatko sinä mitkä syy-seuraussuhteet olivat, vai päättelevätkö oppilaat itsenäisesti kuten Onnela halusi esittää asiaa?

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

historioija kirjoitti:Mihin käyttöön siis tietomme menneisyydestä kelpaavat?
Olen samaa mieltä, että historian opetusta voi elävöittää ja tehdä lihaksi pedagogisilla keinoilla. Kyse on tietenkin siitä, että oppilaat paremmin muistaisivat tiedot menneisyydestä.

Keskustelu on mennyt kummallisille urille. Vastustetaan ajatusta, että historian tietoja opetetaan muistettavaksi. Halutaan ikään kuin väittää, että oppilaat itsenäisesti keksivät historiallisten tapahtumien syyt ja seuraukset ilman opettajan puhuvaa päätä ja historian oppikirjojen tekstejä.

Ehkäpä historian alalla toimivat ovat sekoittaneet historian elävöittämisen siihen, ettei historian tapahtumia tarvitse painaa mieleen. Toisin sanoen heistä, historian voi unohtaa kun opetus on elävää mm keskustelemalla tapahtumista luokassa.

Minusta tuollainen kuulostaa sekopäiseltä. Lukion historian opetuksen tarkoitus on varmasti, että oppilaat muistavat jotain historiasta. Se tarkoittaa mieleen painamista ja ulkoa opiskelua. Opetuksen elävöittämisen tarkoitus on edistää mieleen painumista.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Vetehinen kirjoitti:Itseopiskelu aikuisena. Siitä minä kirjoitin.
Et kirjoittanut, lukio-opetuksestahan sinä tässä puhut:
Vetehinen kirjoitti:Historia on ulkoa pänttäämistä eikä lukiolainen tee historiasta itsenäisiä päätelmiä. Hän vain lukee ja yrittää muistaa kokeeseen asti mitä lukemansa ja mitä luokan edessä puhuva pää kertoi hänelle ja muille.

Historian opiskelu on passiivista pänttäämistä, jossa hyvä valokuvamuisti on eduksi. Miksi historiassa jotain tapahtui lukee oppikirjassa.

Mitä Tapion mielestä lukiotason historiassa on niin vaikeaa, ettei luku- ja googlaustaitoinen siitä selviäisi?

Opettajaa ei tosiaan tarvita historian lukiotason oppineisuuden hankkimiseen. Historia ei todellakaan ole vaikea aine ja koska se on helppo aine, sen voi omaksua ilman opettajaa.
Sinulle on esitetty lukion opetussuunnitelma, jossa kerrotaan mitä opetus pitää sisällään esimerkiksi sen, että opetuksessa nimenomaan korostetaan itsenäisten päätelmien tekemisen tärkeyttä. Lisäksi esitettiin kahden historianopettajan kertomus siitä minkälaista historianopetus koulussa on eli, että se ei ole ulkoa oppimista eikä onnistu ilman opettajaa.

Nyt tämä alkaa riittää, keskustelupuheenvuorosi eivät ole enää asiallisella tasolla.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Kirjoitin myös lukio-opetuksesta ja välillä siitä, että aikuisena VOI oppia lukiotason historian opit.

Historian opettaja ja maisteri kai luulevat, ettei historiaa voi oppia itsenäisesti. Opetussuunnitelmassa, johon Onnela viittaa, korostetaan itsenäisten päätelmien tärkeyttä. Itsenäisesti ei kuitenkaan voisi oppia.

Outoa ja hyvin kummallista.

Miksei sitä voi tunnustaa, että historiaa opetetaan, jotta oppilaat muistaisivat siitä jotakin ja, että historiaa voi oppia itsenäisesti?

yucca
Viestit: 129
Liittynyt: 01.12.12 18:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti: Kotisivu

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Vetehinen kirjoitti: Yliopistossa historian opiskelu voi alkaa nollasta. Matematiikka ei voi aloittaa nollasta yliopistossa.
Silloin kun minä aloitin matematiikan opinnot yliopistossa, kuulin, että ensimmäisellä luennolla (matematiikkaa pääaineena lukeville) oli sanottu: ”Unohtakaa kaikki, mitä olette koulussa oppineet matematiikasta.”

Todellisuudessa se oli hiukan liioittelua, mutta liioittelua on sekin, että historian opiskelu alettaisiin nollasta. Päinvastoin, opiskelijoilla on mielessään paljonkin tietoja ja käsityksiä historiasta, eikä niitä voi puhdistaa pois sen enempää kuin matematiikan opiskelija saataisiin unohtamaan koulun matematiikka (ja siinä opitut väärät käsitykset ja asenteet).

Eri asia on, että historian yliopisto-opiskelu ei edellyttäisi mitään koulussa opittua. Nollasta se ei todellisuudessa voi lähteä, koska historiaa opiskelemaan lähteneellä on sen verran kiinnostusta alaan, että hän olisi siitä jotain lukenut, vaikka se olisi koulussa erikseen kielletty.

Toisaalta jos kouluissa ei opetettaisi historiaa, historian opiskelijoita olisi paljon vähemmän kuin nykyisin, ja opiskelu varmaankin olisi aika erilaista kuin nyt.


jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

yucca kirjoitti:Nollasta se ei todellisuudessa voi lähteä, koska historiaa opiskelemaan lähteneellä on sen verran kiinnostusta alaan, että hän olisi siitä jotain lukenut, vaikka se olisi koulussa erikseen kielletty.
Tietääkseni yliopistoissa on edelleen pääsykokeet, joissa on varsin laaja-alaisia kysymyksiä ja jotka läpäistäkseen tulee hallita aika paljon asioita, eikä siinä millään riitä pelkkä faktojen ulkoaopettelu. Niin taitaa olla matematiikassakin, mutta olen käsittänyt niin että sinne menijöitä on jo jonkin aikaa ollut niin vähän että paljon korkeampi prosentti hakijoista pääsee sisään. Tämä ei tietenkään tarkoita etteivätkö he hallitsisi ao. oppiainetta.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Uusi tuntijakoehdotus ei tietääkseni kiellä historian opetusta lukiossa vaan ehdottaa pakollisuudesta luopumista. Jotkut tuntuvat valinnaisuuden/vapaaehtoisuuden merkitsevän oppiaineen täydellistä häviämistä, mutta ei kai siinä niin käy.

Matematiikassa on opetettu joukko-oppia, josta on vuosia sitten luovuttu. Kun oli unohdettava koulussa opetettu matematiikka, se on voinut liittyä joukko-oppiin.

Matematiikan kokeisiin osallistuvista kai edelleen suuri osa pääsee opiskelemaan. Samoin suhteellisen helposti pääsee lääketieteellisiin ja Teknilliseen korkeakouluun. Taideteolliseen korkeakouluun pääsee hyvin pieni osa opiskelemaan ja arkkitehtiosastolle paljon suurempi osa. Ero on matematiikassa, josta on koe arkkitehtiosastolle.

Pyrkijät valikoituvat ennen kokeita, mikä selittää sen, että vaikeina pidetyille aloille pääsee suhteellisen suuri osa kokeisiin osallistuneista. On vähemmän kepillä jäätä kokeilevia.

Erja Yläjärvi (historioijan linkkaus) kirjoitti "Paljon tärkeämpää on opiskella historiaa, jotta voisimme ymmärtää heitä, jotka maailmalla nyt kokevat asioita, joita me suomalaisetkin olemme joskus kokeneet."

En ole samaa mieltä. Minusta paljon tärkeämpää on, että voisimme ymmärtää meitä itseämme. Miksi Suomi ja suomalaiset ovat sellaisia kuin kuin ovat. Mieliaiheeni on kielipolitiikka. Miksi Suomi segregoi? Miksi rkp on aina hallituksessa? Niille on mielestäni historialliset syyt, mitä monet eivät tajua. Itse asiassa monet pelkäävät ajatella koko asiaa ja pelkokin voi olla historiasta kumpuavaa.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Vetehinen kirjoitti:Matematiikassa on opetettu joukko-oppia, josta on vuosia sitten luovuttu. Kun oli unohdettava koulussa opetettu matematiikka, se on voinut liittyä joukko-oppiin.
Tämä tuskin on kovin todennäköistä. Joukko-oppia opetettiin vain peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Sen tarkoitus oli 1970-luvulla perehdyttää 6-7-vuotiaita lapsia abstraktiin matemaattiseen ajatteluun. Joukko-opin opettamisesta luovuttiin virallisesti kokonaan 1980-luvun alussa. Käsittääkseni joukko-oppia ei koskaan opiskeltu peruskoulun yläasteella tai missään lukiossa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

jsn kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Matematiikassa on opetettu joukko-oppia, josta on vuosia sitten luovuttu. Kun oli unohdettava koulussa opetettu matematiikka, se on voinut liittyä joukko-oppiin.
Tämä tuskin on kovin todennäköistä. Joukko-oppia opetettiin vain peruskoulun ensimmäisellä luokalla.
Joukko-opin alkeet voi opiskella yliopistoissa ja se on matematiikan yksi haara.

Joukko-opissa on oma käsitteistönsä ja matemaattiset merkintänsä. Niitä varmaan käytettiin koko koulun läpi eikä vain ensimmäisellä luokalla. Puhuttiin alkioista, joukoista ja unioneista, mutta peruslaskutoimituksia ei opetettu ollenkaan tai hyvin vähän.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Vetehinen kirjoitti:Joukko-opissa on oma käsitteistönsä ja matemaattiset merkintänsä. Niitä varmaan käytettiin koko koulun läpi eikä vain ensimmäisellä luokalla. Puhuttiin alkioista, joukoista ja unioneista, mutta peruslaskutoimituksia ei opetettu ollenkaan tai hyvin vähän.
llmeisesti et taida tietää oikein kuinka matematiikkaa on opetettu viime vuosikymmeninä koulussa. Joukko-oppi oli merkittävässä asemassa vain muutamia vuosia 1970-luvun alussa kun kiisteltyä peruskoulu-uudistusta toteutettiin. Jo vuonna 1976 sen osuutta supistettiin merkittävästi ja palattiin mainitsemiisi peruslaskutoimituksiin. Yli 30 vuotta sitten joukko-oppi poistettiin virallisesti peruskoulun opetusohjelmasta. Kovin hallitsevasta roolista tuskin voidaan puhua lukion laajassa matematiikassakaan, enkä oikein jaksa uskoa että joukko-oppiin olisi palattu 1990- tai 2000-luvullakaan takaisin.

Unioneihin, alkioihin yms. voi varmasti perehtyä matematiikan yliopisto-opinnoissa. Se on kuitenkin aika lailla eri asia kuin aiemmin opetetun unohtaminen. Mutta jos joukko-oppi on matematiikan yliopisto-opintojen keskeisintä osa-aluetta, niin silloin lienee paikallaan puhua aiemman unohtamisesta ja unohtaa numerot.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Joukko-opista on luovuttu vuosia sitten. Jotenkin noin sen kirjoitin. Senkin pystyy halutessaan tajuamaan päin vastoin näköjään.

Luulet jsn että joukko-oppi on yliopisto-opintojen keskeisintä osa-aluetta ja päättelet, että numerot oli unohdettava. Ensimmäisen kerran kuulen moisesta.

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Lukion uusi tuntijako tuhoamassa yleissivistävän lukion: historian opiskelusta vapaaehtoista?

Vetehinen kirjoitti:Joukko-opista on luovuttu vuosia sitten. Jotenkin noin sen kirjoitin. Senkin pystyy halutessaan tajuamaan päin vastoin näköjään.
Taisitkin sitten muuttaa mieltäsi. Kirjoitit vielä hetki sitten että joukko-oppia "varmaan käytettiin koko koulun läpi" ja että "Kun oli unohdettava koulussa opetettu matematiikka, se on voinut liittyä joukko-oppiin".

Ehkä parin vuoden verran 1970-luvun alussa kaikki ala-astelaiset opettelivat joukko-oppia. Tuolloin peruskoulu-uudistusta ei kuitenkaan ollut vielä toteutettu Etelä-Suomessa (se alkoi pohjoisen kunnista), eikä lopulta ehtinyt mennä koko peruskoulua läpi kun sitä jo oli merkittävästi vähennetty ja viimein luovuttu. Sillä ei siis koskaan ollut sellaista merkitystä matematiikan lukio- ja yliopisto-opintojen kannalta kuin väitit. Kaikki lapset päätyivät lopulta laskemaan numeroilla.
Vetehinen kirjoitti:Luulet jsn että joukko-oppi on yliopisto-opintojen keskeisintä osa-aluetta ja päättelet, että numerot oli unohdettava.
Tämä lienee jo epätoivon ilmaus.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”