Defektor
Viestit: 1
Liittynyt: 06.10.14 23:34

Historiapolitiikasta ja menneisyydenhallinnasta kiinnostuneet.

Näin alkuun pahoittelen sitä, että keskustelunavaukseni tällä foorumilla on vähintäänkin "erikoinen". Ennen kuin minua märillä nuudeleilla mäiskittäköön, toivon voivani pelastautua sen selityksen taakse, etten oikeastaan keksinyt, mistä muualtakaan olisin asiaa alkanut lähestyä. Mutta asiaan:
"historiapolitiikkaan viitataan kun] historiaa ja menneisyyttä käytetään apuvälineenä yritettäessä saavuttaa tiettyjä yhteiskunnallisia päämääriä...[H]istorian poliittisen käytön muodot voi jakaa kuuteen kategoriaan ja ilmenemismuotoon: koulun historianopetus, julkinen historiakulttuuri (esim. museot, julkiset hautajaiset, muistomerkit, palkinnot, muistopäivät ja historialliset kadunnimet), erilaiset julkaisut populaarikulttuurista ja nettifoorumeista perinteisiin kirjoihin, kansainvälisten ja kansallisten toimijoiden päätökset, eri yhteiskunnallisten tahojen puheet ja kommentit, sekä historiaan kohdistuvat erityistutkimukset, seminaarit ja konferenssit".

Pilvi Torsti: Historiapolitiikkaa tutkimaan - Historian poliittisen käytön typologian kehittelyä. Kasvatus & Aika 2(2) 2008, s. 62.
Tässäpä tiivistettynä historiapolitiikan määritelmä, vaikka aihe varmaan monille foorumin lukijoille tuttu onkin. Tutkimusaiheena historiapolitiikka on on siis hyvin poikkitieteellinen, sillä siinä yhdistyy (ainakin) historia-, kasvatus-, alue- ja kognitiotiede, sekä politiikan että sosiaalipsykologian tutkimus. Olen itse aloittamassa nyt aiheeseen liittyvää väitöskirjaani, ja toivonkin löytäväni muita aihetta tutkineita/tutkivia akateemisen ajatustenvaihdon ja kenties vähän muunkinlaisen yhteistyön nimissä.

Aihe on Suomessa aikalailla marginaalissa, eikä asiaa helpota yhtään se, että etenkään meillä Suomessa ei esimerkiksi jatko-opiskelijoista julkaista useinkaan paljon muuta tietoa kuin nimi ja väitöskirjan otsikko - jos sitäkään. Mikäli siis tunnette aihetta tutkivia ja siitä kiinnostuneita, niin vinkatkaapa. Erityisesti kiinnostaisi jutella aiheeseen perehtyneiden "vanhan kaartin" edustajien sijaan muiden tutkijanalkujen kanssa.

nimim. tositarkoituksella

sia
Viestit: 1
Liittynyt: 05.11.14 12:59

Re: Historiapolitiikasta ja menneisyydenhallinnasta kiinnostuneet.

Hei

Edustan tätä vanhaa kaartia. Pilvi Torstin jutusta olet varmaan jo ottanut varteen Seppo Hentilän ja allekirjoittaneen nimet. Aihe on kovin ajankohtainen, sillä nimenomaan Itä- ja Keski-Euroopassa perustetaan valtion instituutteja historiapolitiikkaa ("kansallista muistia") viljelemään. Myös historiankäyttöä sääteleviä lakeja säädellään. Etenkin Puolassa, Unkarissa ja Ukrainassa - Venäjän lisäksi - asetetaan sanktioita mm. historianopetukselle (Putin, Orban). Ks. esim. Itä-Euroopan tutkimus -journaalia tai Kanavaa.

Itse olen tarjonnut HAikille artikkelin aiheesta, julkaistaneen 2015 alussa. En malta olla mainitsematta kirjaani Coming to Terms with a Dark Past - How Post-Conflict Societies Deal with History (2014).
Hyvä että historian käyttö historiantutkimuksen osa-alueena saa alaa ja tilaa.

Tervehtien

Sirkka Ahonen

Toht.Ei
Viestit: 1
Liittynyt: 01.11.14 18:20

Re: Historiapolitiikasta ja menneisyydenhallinnasta kiinnostuneet.

Ajankohtainen teema kansainvälisesti, mutta keskeinen myös kotimaisille tutkimuksille.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”