kpj
Viestit: 255
Liittynyt: 18.10.13 21:13

Re: Ukraina

jsn kirjoitti:
kpj kirjoitti:Sen sijaan oli näin jälkeenpäin kamalaa huomata, miten kärsivällisenä olen vastaillut kommentteihin, joiden sisältö on suureksi osaksi ollut mallia "niinkuin kantasi oletettavasti on", "ja se muka oikeuttaisi siihen" jne. jne.

Koen sairaaksi, että olen suostunut moiseen kohteluun pelkän "historiaharrastuksen" vuoksi. Oli tervehdyttävä kokemus käydä osan mielipiteistä läpi.
Muistaakseni totesit jossain vaiheessa aiemmin (ehkä vuosi tai enemmän?) keskustelun olevan tällä palstalla niin matalalla tasolla ja väärää, että ilmoitit suoraan boikotoivasi sitä. Voisitkohan kenties harkita toteuttavasi tämän uhkauksen uudelleen? Se ehkä rohkaisisi muitakin samanmielisiä liittymään mukaan. Saisitte tällä varmasti paljon positiivista huomiota ja yhteisrintama olisi näyttävä. Lupaan kannattaa.
Muistikuvasi on paikkansa pitävä, vaikkei juuri se vaihe tänään sattunut silmiini. Siitä taitaa olla enemmänkin kuin vuosi.

Seurasin tuolloin sivustoa pitkään (mutta pitkin välein) enkä halunnut provosoitua - tietäen jo silloin, että vastauksilla ei olisi kunnon yhteyttä siihen minun tavoittelemaani (omasta mielestäni) sivistyneeseen historiakeskusteluun.

Väliin on sitten tullut joku uusi, tärkeä tapahtuma; sittemmin (tapauksessa "Lemmi") vaihtelua ja upouutta kimmoisuutta, jonka seurauksena olen valitettavasti innostunut tulemaan uudestaan joukkoon. Julmia hyökkäyksiä (esimerkkinä tämä viimeisin) en ole hakenut - semmoiseen edes minun keskusteluintoni ei riitä.

On vaikeaa ihan tietää mitä "rohkaisua" ja mitä "kannatusta" lupauksillasi tarkoitat (et varmaankaan pahaa). Niillä ei kuitenkaan ole väliä.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

kpj kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
kpj kirjoitti:Luetteloakaan ei tarvita, kunhan kerrot yhden esimerkin. Edes yhden.
Mitä jos ensin itse vastaisit edes yhteen sinulta keskustelussa useaan kertaan pyydettyyn tarkennukseen. Edes yhteen.
Ensin?
En voi uskoa, että "pyydettyyn tarkennukseen" vastaamatta jättäminen olisi samaa kuin henkilöön kohdistuva valhe.
On hieman noloa myöntää etten yksityiskohtaisesti muista näitä laiminlyöntejäni. Voisitko, Tapio Onnela, muistuttaa minua mielestäsi tärkeimmistä?
Tässä nopealla haulla muutamia esimerkkejä. Tyylisi osallistua tämän foorumin keskusteluun ei ole rakentava. Puheenvuorot, joissa esität vain omia mielipiteitäsi sitomatta niitä erityisemmin mihinkään konkretiaan ei ole minusta hyödyllistä tämän keskustelufoorumin kokonaisuuden kannalta.
kpj kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Luulet väärin. Yle noudattaa uutisoinnissaan journalistisia periaatteita.
Mutta yllä siteerattu sokea luottamus (Yleisradioon) provosoi minua. Olin näet aikuinen mies jo 1970- ja 1980-luvuilla, jolloin Yleisradion uutislähetykset ja (muun muassa) kulttuuriohjelmat vaikenivat kokonaan Neuvostoliiton epäkohdista, edistäen kaikin voimin samaisen liiton kansainvälisiä hankkeita.
Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa. The Reporters Without Borders on julkaissut tuota indexiä vasta vuodesta 2002 lähtien, joten en ymmärrä miten se voisi kuvata Suomen median tilannetta 1970-luvulla?
kpj kirjoitti:Tuolloisten Onneloiden usko on mahtanut olla vankka.
Keitä tarkoitat? Mitä tekemistä minulla tai sukunimelläni on tämän asian ja nykyisen keskustelun kanssa? Nimimerkin takaa kyllä voit näköjään esittää arvioita ihmisten nimien perusteella.
kpj kirjoitti:Itse olin Yleisradiossa, missä jouduin toisinaan (enkä ollut ainoa!) pujottelemaan johdon "diplomaatisten terveisten" ja monien taistolaistoimittajien "Siperia-uhkausten" välillä. Olen liian iäkäs tietääkseni uhkaillaanko ihmisiä tänään, jos ja kun uskaltavat kyseenalaistaa Brysselin ja Kiovan totuuksia.
Jos sinulla on tästä näyttöä esitä näyttösi äläkä vihjauksia siitä, että näin mahdollisesti voisi olla.
kpj kirjoitti:Pidän lisäksi sopimattomana, että suomalainen mielipidevaikuttaja häpeämättömästi kerskuu nimenomaan Suomen ranking-sijoituksilla.
Voit vapaasti pitää sopimattomana sitä, että Kansainvälisen lehdistövapauden mittareita esitellään keskustelussa, joka liittyy Venäjän poliittisen eliitin harjoittamaan ilmaisuvapauden rajoituksiin ja sananvapauden estämiseen Venäjällä. Minusta on puolestaan hyvä muistuttaa siitä, että Venäjän media on hallituksen propagandakoneiston osa eikä minään journalistinen väline. En näe mitä sopimatonta siinä on.
kpj kirjoitti:Juuri tämänkaltaisen "lojaliteetin" olemassaoloa Suomen Nato-intoilijat kilvan kiistävät.
Kunnes heidän päivänsä on käsillä...
Kuka ja (missä kiistävät?
kpj kirjoitti:UPI:n hallituksessa on yksi (1) parlamentaarikko, edustaen perussuomalaisia.
Entä sitten. Olisiko sinulla itse raportiin jotakin kommentoitavaa?

Minusta tässä keskustelussa viittaukset venäläiseen propagandaan ovat olleet perusteltuja. Jos näin ei mielestäsi ole. Ole hyvä ja osoita sellainen viesti ja perustele kantasi. On mahdotonta keskustella asiasta abstraktilla tasolla, joten konkretisoi väitteesi.
kpj kirjoitti:Palstan lukija on näin joutunut kummastuneena toteamaan, että esim. professori Mearsheimeria ja Washington Post-lehteä on saatettu väittää venäläisten puolestapuhujiksi.
Voitko osoittaa missä kohtaa näin on tehty? Minusta hänen esittämistään puheenvuoroista on käyty varsin asiallista ja kiinnostavaa keskustelua

kpj
Viestit: 255
Liittynyt: 18.10.13 21:13

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti:
kpj kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Mitä jos ensin itse vastaisit edes yhteen sinulta keskustelussa useaan kertaan pyydettyyn tarkennukseen. Edes yhteen.
Ensin?
En voi uskoa, että "pyydettyyn tarkennukseen" vastaamatta jättäminen olisi samaa kuin henkilöön kohdistuva valhe.
On hieman noloa myöntää etten yksityiskohtaisesti muista näitä laiminlyöntejäni. Voisitko, Tapio Onnela, muistuttaa minua mielestäsi tärkeimmistä?
Tässä nopealla haulla muutamia esimerkkejä. Tyylisi osallistua tämän foorumin keskusteluun ei ole rakentava. Puheenvuorot, joissa esität vain omia mielipiteitäsi sitomatta niitä erityisemmin mihinkään konkretiaan ei ole minusta hyödyllistä tämän keskustelufoorumin kokonaisuuden kannalta.
kpj kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Luulet väärin. Yle noudattaa uutisoinnissaan journalistisia periaatteita.
Mutta yllä siteerattu sokea luottamus (Yleisradioon) provosoi minua. Olin näet aikuinen mies jo 1970- ja 1980-luvuilla, jolloin Yleisradion uutislähetykset ja (muun muassa) kulttuuriohjelmat vaikenivat kokonaan Neuvostoliiton epäkohdista, edistäen kaikin voimin samaisen liiton kansainvälisiä hankkeita.
Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa. The Reporters Without Borders on julkaissut tuota indexiä vasta vuodesta 2002 lähtien, joten en ymmärrä miten se voisi kuvata Suomen median tilannetta 1970-luvulla?
kpj kirjoitti:Tuolloisten Onneloiden usko on mahtanut olla vankka.
Keitä tarkoitat? Mitä tekemistä minulla tai sukunimelläni on tämän asian ja nykyisen keskustelun kanssa? Nimimerkin takaa kyllä voit näköjään esittää arvioita ihmisten nimien perusteella.
kpj kirjoitti:Itse olin Yleisradiossa, missä jouduin toisinaan (enkä ollut ainoa!) pujottelemaan johdon "diplomaatisten terveisten" ja monien taistolaistoimittajien "Siperia-uhkausten" välillä. Olen liian iäkäs tietääkseni uhkaillaanko ihmisiä tänään, jos ja kun uskaltavat kyseenalaistaa Brysselin ja Kiovan totuuksia.
Jos sinulla on tästä näyttöä esitä näyttösi äläkä vihjauksia siitä, että näin mahdollisesti voisi olla.
kpj kirjoitti:Pidän lisäksi sopimattomana, että suomalainen mielipidevaikuttaja häpeämättömästi kerskuu nimenomaan Suomen ranking-sijoituksilla.
Voit vapaasti pitää sopimattomana sitä, että Kansainvälisen lehdistövapauden mittareita esitellään keskustelussa, joka liittyy Venäjän poliittisen eliitin harjoittamaan ilmaisuvapauden rajoituksiin ja sananvapauden estämiseen Venäjällä. Minusta on puolestaan hyvä muistuttaa siitä, että Venäjän media on hallituksen propagandakoneiston osa eikä minään journalistinen väline. En näe mitä sopimatonta siinä on.
kpj kirjoitti:Juuri tämänkaltaisen "lojaliteetin" olemassaoloa Suomen Nato-intoilijat kilvan kiistävät.
Kunnes heidän päivänsä on käsillä...
Kuka ja (missä kiistävät?
kpj kirjoitti:UPI:n hallituksessa on yksi (1) parlamentaarikko, edustaen perussuomalaisia.
Entä sitten. Olisiko sinulla itse raportiin jotakin kommentoitavaa?

Minusta tässä keskustelussa viittaukset venäläiseen propagandaan ovat olleet perusteltuja. Jos näin ei mielestäsi ole. Ole hyvä ja osoita sellainen viesti ja perustele kantasi. On mahdotonta keskustella asiasta abstraktilla tasolla, joten konkretisoi väitteesi.
kpj kirjoitti:Palstan lukija on näin joutunut kummastuneena toteamaan, että esim. professori Mearsheimeria ja Washington Post-lehteä on saatettu väittää venäläisten puolestapuhujiksi.
Voitko osoittaa missä kohtaa näin on tehty? Minusta hänen esittämistään puheenvuoroista on käyty varsin asiallista ja kiinnostavaa keskustelua.

x x x

Lupasin aikaisemmin etten kirjoita palstaan, semminkin kun en ole riittävän rakentava. Toisaalta sanoin Onnelalle, että korjaan mahdolliset vastaamatta jättämiset.

Kimurantein on tavallaan USA-lähteiden vähättely. Näin se meni:


Lemmi kirjoitti:
Amerikkalaisessa Washington Postissa on voimakkaasti Ukrainan nykyhallintoa kritisoiva kirjoitus.

Onnela kirjoitti:
Tässä ja monissa vastaavissa kirjoituksissa, joita nämä Venäjän Ukraina -politiikka tukevat säännöllisesti lähettelevät keskusteluketjuun tuodaan kärkkäästi esille Ukrainan monia ongelmia ja sen politiikka, joka on mm. Venäjän propagandan mukaan on "fasistien käsissä".


Jos oikein tarkkoja ollaan, Onnela tosiaankin kyseenalaistaa "kärkkäästi esille tuomista" eikä lehteä itseään. Anteeksi "vaikutelmani", mutta asia on ja pysyy samana: The Postin kirjoitus, samoin kuin muidenkaan vastaavien, ei ole järin tervetullut.

UPI:n kustanteita en ole arvionut enkä rupeakaan arvioimaan. On kai luvallista mainita mitä UPI on?

Yleisradion kohdalla olen edelleen - omankin kokemuksen perusteella - sitä mieltä, ettei se välttämättä ole luotettava. Voit kysyä esim. Reijo Nikkilältä olivatko hänen Moskovajuttunsa (70- ja 80-luvulla) luotettavat ja totuudenmukaiset.

Nykytilannetta tunnen pikemminkin vain katsojana/kuulijana, eikä minua sovi vaatia siitä tilille.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

kpj kirjoitti: Palstan lukija on näin joutunut kummastuneena toteamaan, että esim. professori Mearsheimeria ja Washington Post-lehteä on saatettu väittää venäläisten puolestapuhujiksi.
Voitko osoittaa missä kohtaa näin on tehty? Minusta hänen esittämistään puheenvuoroista on käyty varsin asiallista ja kiinnostavaa keskustelua.
Et edelleenkään vastaa missä Mearsheimeria tai Washington postia on väitetty venäläisten puolestapuhujaksi
Jos sinulla on tästä näyttöä esitä näyttösi äläkä vihjauksia siitä, että näin mahdollisesti voisi olla.
Et edeleenkään täsmennä väitettäsi.
kpj kirjoitti:Tuolloisten Onneloiden usko on mahtanut olla vankka.
Keitä tarkoitat? Mitä tekemistä minulla tai sukunimelläni on tämän asian ja nykyisen keskustelun kanssa? Nimimerkin takaa kyllä voit näköjään esittää arvioita ihmisten nimien perusteella.
kpj kirjoitti:Yleisradion kohdalla olen edelleen - omankin kokemuksen perusteella - sitä mieltä, ettei se välttämättä ole luotettava. Voit kysyä esim. Reijo Nikkilältä olivatko hänen Moskovajuttunsa (70- ja 80-luvulla) luotettavat ja totuudenmukaiset. Nykytilannetta tunnen pikemminkin vain katsojana/kuulijana, eikä minua sovi vaatia siitä tilille.
Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa. The Reporters Without Borders on julkaissut tuota indexiä vasta vuodesta 2002 lähtien, joten en ymmärrä miten se voisi kuvata Suomen median tilannetta 1970-luvulla? Et edelleenkään kerro miten The Reporters Without Bordersin indeksi voisi kertoa 70-luvun Suomen mediasta. Emme puhuneet 70-luvusta vaan nykypäivästä. Et edelleenkään vastaa kysymykseen.

Jos sinulla on epäilyksiä Ylen nykypäivän uutisoinnin puolueellisuudesta, ole hyvä ja esitä tarkalleen missä ja kuka. Vihjauksesi eivät todista mitään, eikä kanssasi voi keskustella asiallisesti ellet pysty konkretisoimaan väitteitäsi.
kpj kirjoitti:Juuri tämänkaltaisen "lojaliteetin" olemassaoloa Suomen Nato-intoilijat kilvan kiistävät.
Kunnes heidän päivänsä on käsillä...
Kuka ja missä kiistävät ja mitä? Et vastaa kysymykseen, etkä konkretisoi väitteitäsi.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti:Et edelleenkään kerro miten The Reporters Without Bordersin indeksi voisi kertoa 70-luvun Suomen mediasta.
Luulen ettei hän ole kirjoittanut indeksin kertovan Suomen 70-luvusta, mutta voin olla väärässäkin ja sinulla Tapio on kirjallinen osoitus moisesta tapahtumasta ja ellei sellaista ole niin ehkä kyse on saamastasi vaikutelmasta, josta uskon foorumin jokaisen kirjoittajan olevan hyvin pahoillaan.

Osaatko sinä Tapio sanoa onko Novaja Gazetan uutinen käsitelty journalistisia periaatteita noudattaen YLE:ssä?

Suomen YLE uutisoi :
Novaja Gazeta: Venäjä suunnitteli Ukrainan osien haltuunottoa jo Janukovytšin vallassa ollessa
http://yle.fi/uutiset/novaja_gazeta_ven ... sa/7827394

Luulen ettei miljonääri liikemies Konstantin Malofeevin muistio ole Venäjän valtion suunnitelma.

Mitä ajattelet Tapio?

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti: Luulen ettei hän ole kirjoittanut indeksin kertovan Suomen 70-luvusta, mutta voin olla väärässäkin ja sinulla Tapio on kirjallinen osoitus moisesta tapahtumasta ja ellei sellaista ole niin ehkä kyse on saamastasi vaikutelmasta, josta uskon foorumin jokaisen kirjoittajan olevan hyvin pahoillaan.
Olen lukuisia kertoasj pyytänyt nimimerkki kpj:tä ja myös nimimerkki lemmiä konkretisoimaan väitteen, jonka mukaan Yle ei noudattaisi journalistisia periaatteita, mutta tähän emme näköjään saa vastausta. Kpj perustelee kantaansa hänen omiin kokemuksiinsa 1970-luvulla, mutta ei kykene esittämään mitään konkreettista nykyajasta.
Postaukset alkavat jo täyttää tarkoituksellisen häirinnän merkit.
kpj kirjoitti:Kun "lähteitä" katsoo tarkemmin ne saattavatkin olla loppupeleissä joku Bellingcat tai, hurjimmassa tapauksessa, Suomen Yleisradion poliittinen pakinoitsija.Jos vaihteeksi haluaisi lukea Trollien Tietotoimiston tuotoksia, mistä ne löytyisivät?
Tapio Onnela kirjoitti: Jotta asiasta voisi keskustella järkevästi, anna joku konkreettinen esimerkki tällaisesta tapauksesta ja mieluummin vielä tästä samaisesta ketjusta.
* Jos olet sitä mieltä että Bellingcatin tiedot eivät pidä paikkaansa esitä missä kohdassa ne eivät ole ja perustele väitteesi.
* Jos olet eri mieltä Ylen Venäjää seuraavan toimittajan kolumneissaan esittämistä väitteistä, kerro ensin väite josta olet eri mieltä ja perustele sitten oma väitteesi.
* Jos Ylen Venäjää seuraavan toimittajan kolumini on mielestäsi "poliittinen pakinoitsija" kerro myös meille muille millä tavoin ja mitä puoluetta hän mielestäsi edustaa?
kpj kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Luulet väärin. Yle noudattaa uutisoinnissaan journalistisia periaatteita.
Mutta yllä siteerattu sokea luottamus (Yleisradioon) provosoi minua. Olin näet aikuinen mies jo 1970- ja 1980-luvuilla, jolloin Yleisradion uutislähetykset ja (muun muassa) kulttuuriohjelmat vaikenivat kokonaan Neuvostoliiton epäkohdista, edistäen kaikin voimin samaisen liiton kansainvälisiä hankkeita.
Noudattaako Yle journalistisia periaatteita vaiko ei? Jos mielestäsi ei noudata niin ole hyvä ja osoita missä kohdassa. The Reporters Without Borders on julkaissut tuota indexiä vasta vuodesta 2002 lähtien, joten en ymmärrä miten se voisi kuvata Suomen median tilannetta 1970-luvulla?
kpj kirjoitti:Tuolloisten Onneloiden usko on mahtanut olla vankka.
Keitä tarkoitat? Mitä tekemistä minulla tai sukunimelläni on tämän asian ja nykyisen keskustelun kanssa? Nimimerkin takaa kyllä voit näköjään esittää arvioita ihmisten nimien perusteella.
kpj kirjoitti:Itse olin Yleisradiossa, missä jouduin toisinaan (enkä ollut ainoa!) pujottelemaan johdon "diplomaatisten terveisten" ja monien taistolaistoimittajien "Siperia-uhkausten" välillä. Olen liian iäkäs tietääkseni uhkaillaanko ihmisiä tänään, jos ja kun uskaltavat kyseenalaistaa Brysselin ja Kiovan totuuksia.
Jos sinulla on tästä näyttöä esitä näyttösi äläkä vihjauksia siitä, että näin mahdollisesti voisi olla.
kpj kirjoitti:Pidän lisäksi sopimattomana, että suomalainen mielipidevaikuttaja häpeämättömästi kerskuu nimenomaan Suomen ranking-sijoituksilla.
Voit vapaasti pitää sopimattomana sitä, että Kansainvälisen lehdistövapauden mittareita esitellään keskustelussa, joka liittyy Venäjän poliittisen eliitin harjoittamaan ilmaisuvapauden rajoituksiin ja sananvapauden estämiseen Venäjällä. Minusta on puolestaan hyvä muistuttaa siitä, että Venäjän media on hallituksen propagandakoneiston osa eikä minään journalistinen väline. En näe mitä sopimatonta siinä on.


Nimimerkki Lemmi ei myöskään koskaan vastannut tähän:
Tapio Onnela kirjoitti: Mitkä näitä kv. lehdistövapuden kriteereistä täyttyvät Venäjällä paremmin kuin niissä 151:ssa maassa joiden sijoitus indeksissä on parempi kuin Venäjällä – jota tunnut arvostavan laatumedian maana?
These are the seven criteria categories used since the 2013 index: • Pluralism [indicator scorePlur]
Measures the degree to which opinions are represented in the media
• Media independence [indicator scoreInd]
Measures the degree to which the media are able to function independently of sources of political, governmen- tal, business and religious power and in uence
• Environment and self-censorship [indicator scoreEA]
Analyses the environment in which journalists and other news and information providers operate
• Legislative framework [indicator scoreCL]
Analyses the impact of the legislative framework governing news and information activities
• Transparency [indicator scoreTra]
Measures the transparency of the institutions and procedures that affect the production of news and informa- tion
• Infrastructure [indicator scoreInf]
Measures the quality of the infrastructure that supports the production of news and information
• Abuses [indicator scoreExa]
Measures the level of violence and harassment during the period assessed
Lemmi ei myöskään koskaan perustellut tätä väitetään, joten lienee vahvoja syitä olettaa, että kyseessä ei ole vakavasti keskustelua käyvä henkilöä (tai kollektiviinimimerkki)
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Arvostan pyrkimystä totuuteen ja uskon saman arvostuksen koskevan tieteilijöitä ja journalisteja.
Kun kerran arvostat niin paljon totuutta, odotamme edelleenkin vastausta tähän väitteeseen:
Lemmi kirjoitti:Uskon sinun kuvailevan osuvasti EU:n virallisen politiikan Ukrainan suhteen. Tärkeintä on estää Venäjän vaikutusvalta Ukrainassa.
Olisi kiinnostavaa tietää mihin EU:n asiakirjaan tai muuhun todennettavaan lähteeseen perustat tämän väitteesi? Onko tuo väitteesi totta?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Luulen ettei hän ole kirjoittanut indeksin kertovan Suomen 70-luvusta, mutta voin olla väärässäkin ja sinulla Tapio on kirjallinen osoitus moisesta tapahtumasta ja ellei sellaista ole niin ehkä kyse on saamastasi vaikutelmasta, josta uskon foorumin jokaisen kirjoittajan olevan hyvin pahoillaan.
Olen lukuisia kertoasj pyytänyt nimimerkki kpj:tä ja myös nimimerkki lemmiä konkretisoimaan väitteen, jonka mukaan Yle ei noudattaisi journalistisia periaatteita, mutta tähän emme näköjään saa vastausta.
En muista mainitsemaanne väitettä. Luulen etten ole väittänyt YLE:n olevan noudattamatta journalistisia periaatteita, mutta silti niiden noudattamatta jättämisestä on YLE tuomittu Julkisen sanan neuvoston toimesta. Tuomiot kai perustuvat journalististen ohjeiden rikkomiseen. Näin olen ymmärtänyt.

JSN:n tuomioista on tiedot JSN:n sivulla: http://www.jsn.fi/paatokset/?year=2016

Olen pahoillani ellen osaa vastata teille haluamallanne tavalla. En vain osaa. Joudun vastaamaan osaamiseni rajoissa ja ne ovat vaatimattomat.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti: Luulen ettei hän ole kirjoittanut indeksin kertovan Suomen 70-luvusta, mutta voin olla väärässäkin ja sinulla Tapio on kirjallinen osoitus moisesta tapahtumasta ja ellei sellaista ole niin ehkä kyse on saamastasi vaikutelmasta, josta uskon foorumin jokaisen kirjoittajan olevan hyvin pahoillaan.
Olen lukuisia kertoasj pyytänyt nimimerkki kpj:tä ja myös nimimerkki lemmiä konkretisoimaan väitteen, jonka mukaan Yle ei noudattaisi journalistisia periaatteita, mutta tähän emme näköjään saa vastausta.
En muista mainitsemaanne väitettä. Luulen etten ole väittänyt YLE:n olevan noudattamatta journalistisia periaatteita, mutta silti niiden noudattamatta jättämisestä on YLE tuomittu Julkisen sanan neuvoston toimesta. Tuomiot kai perustuvat journalististen ohjeiden rikkomiseen. Näin olen ymmärtänyt.
JSN:n tuomioista on tiedot JSN:n sivulla: http://www.jsn.fi/paatokset/?year=2016Olen pahoillani ellen osaa vastata teille haluamallanne tavalla. En vain osaa. Joudun vastaamaan osaamiseni rajoissa ja ne ovat vaatimattomat.
No ei tuo kyllä todista yhtään siitä, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytänöjä.
Kannattaa lukea ne journalistiset periaatteet tosiaankin tarkemmin. Olennaistahan niissä on, että kun virheitä tehdään ne korjataan. Ihan turha väittää, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytäntöjä. Heikko yritys Lemmi.

Tähänkin kysymykseen on odotettu vastausta jo pidemmän aikaa:
Lemmi kirjoitti: Uskon sinun kuvailevan osuvasti EU:n virallisen politiikan Ukrainan suhteen. Tärkeintä on estää Venäjän vaikutusvalta Ukrainassa.
Olisi kiinnostavaa tietää mihin EU:n asiakirjaan tai muuhun todennettavaan lähteeseen perustat tämän väitteesi?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Olen lukuisia kertoasj pyytänyt nimimerkki kpj:tä ja myös nimimerkki lemmiä konkretisoimaan väitteen, jonka mukaan Yle ei noudattaisi journalistisia periaatteita, mutta tähän emme näköjään saa vastausta.
En muista mainitsemaanne väitettä. Luulen etten ole väittänyt YLE:n olevan noudattamatta journalistisia periaatteita, mutta silti niiden noudattamatta jättämisestä on YLE tuomittu Julkisen sanan neuvoston toimesta. Tuomiot kai perustuvat journalististen ohjeiden rikkomiseen. Näin olen ymmärtänyt.
JSN:n tuomioista on tiedot JSN:n sivulla: http://www.jsn.fi/paatokset/?year=2016Olen pahoillani ellen osaa vastata teille haluamallanne tavalla. En vain osaa. Joudun vastaamaan osaamiseni rajoissa ja ne ovat vaatimattomat.
No ei tuo kyllä todista yhtään siitä, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytänöjä.
Kannattaa lukea ne journalistiset periaatteet tosiaankin tarkemmin. Olennaistahan niissä on, että kun virheitä tehdään ne korjataan. Ihan turha väittää, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytäntöjä. Heikko yritys Lemmi.
En tiennyt, ettet usko JSN:n tuomioihin.

Minulla on kysymys. Luulen, että lain mukaan pitää olla päätoimittaja, mutta en löydä tietoja hänestä Agricolan sivustolta. Kuka on Agricolan päätoimittaja?

On minulla toinenkin kysymys. Kysyisin sen päätoimittajalta ja kysymykseni hänelle kuuluu onko Agricola sitoutunut Julkisen sanan neuvoston journalistisiin ohjeisiin? Olisin iloinen ja kiitollinen päätoimittajalle asiallisesta vastauksesta.

Heikki Jansson
Viestit: 662
Liittynyt: 14.04.06 12:55
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:Minulla on kysymys. Luulen, että lain mukaan pitää olla päätoimittaja, mutta en löydä tietoja hänestä Agricolan sivustolta. Kuka on Agricolan päätoimittaja?

On minulla toinenkin kysymys. Kysyisin sen päätoimittajalta ja kysymykseni hänelle kuuluu onko Agricola sitoutunut Julkisen sanan neuvoston journalistisiin ohjeisiin? Olisin iloinen ja kiitollinen päätoimittajalle asiallisesta vastauksesta.
Onhan tuota samaa kysytty aikaisemminkin. Vastauksen kysymykseesi saat jos älyät etsiä tietoa Agricolan keskustelufoorumin ulkopuolelta osoitteesta
http://agricola.utu.fi/.
Tuohon osoitteeseen ei edes pääse keskustelualueelta. Olen aikoinaan informoinut näistä seikoista erästä toista foorumin kirjoittajaa kun tämän kysymys, joka koski samaa asiaa, oli poistettu palstalta muutama vuosi sitten syytä enemmälti ilmoittamatta (sensuroitu). Vaihdoimme sen jälkeen muutamia sähköposteja (privaatisti) joissa ilmoitin samat asiat tälle kun nyt sinulle.

Yllä mainitussa osoitteessa pitää sitten älytä valita sivun alalaitaan piilotetun pienen nappulan ”Tekijät”. Silloin päädytään osoitteeseen
http://agricola.utu.fi/tekijat.php
josta ilmenee, että Agricolan niin sanottu ”vastaava päätoimittaja” olisi Tapio Onnela. - Onko muuten edes Hesarilla useampia päätoimittajia, joista kuitenkin vain yksi olisi ”vastaava päätoimittaja” niin kuin fil.maist. Onnelan hienolta kalskahtava titteli kuuluu tuon välilehden mukaan.

Ei tuolta välilehdeltä eikä muualtakaan ilmene sen sijaan lainkaan kuka on palstan julkaisija, vaikka se tieto on sananvapauslain (460/2003) mukaan ilmoitettava – siis pakollinen tieto. Myös sen ilmoittamatta jättämisestä säädetään rangaistus. Jos tuo tieto ilmoitettaisiin ilmenisi kuka on maist. Onnelan esimies ja kuka määrää palstasta viime kädessä. Silloin myös ilmenisi minkä tahon olisi kuulunut vahvistaa palstalle sen niin sanotut ”säännöt”. Kysymyksessä oleva rikos - julkaisijan ilmoittamatta jättäminen - on yleisen syytteen alainen eikä asianomistajarikos.

Nykyisin esitetään palstalla muka ”sääntöinä” eräs kolmen yksityishenkilön (eli Tapio Onnelan, Klaus Lindgrenin ja Annastiina Mäkilän) allekirjoittama kommentaari ns. ”säännöistä”. (Lindgren ja Mäkilä ovat ymmärtääkseni joitain maist. Onnelan läheisiä tuttuja ilman varsinaista muuta yhteyttä Turun yliopistoon). Maist. Onnela on puolestaan - ainakin ollut - Turun yliopiston palveluksessa nimikkeellä "projektipäällikkö".

Itse palstan säännöistä ei foorumilla ole ollut koskaan muuta tietoa kuin tuo Onnelan, Lindgrenin ja Mäkilän sinänsä ansiokas kommentaari. Kukaan ei tietysti ole voinut sitoutua noudattamaan sellaista, mitä ei ole nähnyt. Se, mihin - jos mihinkään - mainittu sääntökommentaari perustuu on jäänyt ainakin minulle epäselväksi. Ehkä jotkut säännöt on joskus vahvistettu palstalle jossain jonkin elimen (kuten hallituksen tms.) kokouksessa, mutta epäilen ettei ole. Siitä ei ainakaan palstalla ole tietääkseni ainakaan koskaan ollut mitään tiedotetta tai puhetta. Noita väitettyjä sääntöjä ei kukaan ole tiettävästi nähnyt. Mitään tietoa sääntöjen hyväksyjästä tai vahvistamiskokouksen päivämäärästä tai sen paikasta ei ole liioin esitetty. Luulisin siksi, ettei niitä ole.

Nähdäkseni ovat yleensäkin sellaiset sitoumukset, joiden mukaan sitoumuksen sisältö muuttuu jos sitoumuksen saaja niin tahtoo mitättömiä juridisesti, ainakin Suomen lain mukaan. Toisaalta on niinkin, että palstan kirjoittajat eli sitoumuksen antajat lupaavat antamassaan sitoumuksessa noudattaa lähes minkä tahansa maan lakia (myös vaikkapa sharia-lakia, jos palvelin sijaitsee maassa, jossa sharia-lakia noudatetaan) sekä lisäksi myös ”kansainvälisiä lakeja” [sic!]. Minkä teet ellet hyväksy koneen tarjoamaa sääntöpakettia niin kuin kone vaatii?

Voi vain arvailla miten itsekukin sitoumuksen antaja on käsittänyt tuon painaessaan ”hyväksyn ehdot-nappulaa”, tai onko tuon sitoumuksen laatija pitänyt lainkaan mielessään kirjoittajien intressejä? - Minusta tuollainen sitoumus on arvottomana jätettävä huomiotta ja uskoisin myös tuomioistuimen – jos asia tulisi tuomioistuimen arvosteltavaksi – olevan kanssani sama mieltä.

Mutta osoitteesta
http://agricola.utu.fi/tekijat.php
löydät siis kaipaamasi tiedon: palstan ”vastaava päätoimittaja” on maisteri Tapio Onnela.

---

Kysymykseesi sitoutumisesta JSN:n valvontaan odotan hyvin kiinnostuneesti vastaavan päätoimittajamme ystävällistä vastausta.


Semmottii...

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Ukraina

Miksi suotta ruveta tärkeilemään ja suurentelemaan tällaista kuin nettipalstaa? Eihän tässä kenenkään olennaiset edut, edes taloudelliset ole kyseessä. Huomataanpa vielä, että tuotokset täällä ovat kevyttä tavaraa, joiden perään ei kehtaisi huudella. Koetetaanpa katsoa näiden suomalaisten nettipalstojen kokonaisuutta, niin saadaan vähän suhteellisuudentajua. Sanonpa, että tyytymättömät voisivat unohtaa koko palstan, eivätkä viitsisi ryhtyä huutamaan maan muutenkin ylityöllistettyä oikeuslaitosta apuun. Niin että tämmöttii tällä kerralla. Koetetaan ottaa mokoma asia rauhallisemmin.

Odotaan kuitenkin tietyllä uteliasuudella selvitystä siitä, miksi täydellinen rajoittamaton sananvapaus tällaisella areenalla olisi jollekulle välttämätöntä. Ehkä otan itse ongelman liian kevyesti... Joka tapauksessa toivoisin voivani paremmin arvioida, mistä tässä "oikeustaistelussa" oikein on kysymys. Itse kun en näe tässä mitään ongelmaa. Minun tuotoksiani saa vapaasti heitellä vaikka roskakoriin, vaikka en ole niitä mihinkään varakopioinut. En palvo niitä edes sen vertaa, että lukisin jälkeenpäin. Päinvastoin pelkään löytäväni niistä ja palauttavani mieleeni pikku mokia.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

Kannattaa lukea ne journalistiset periaatteet tosiaankin tarkemmin. Olennaistahan niissä on, että kun virheitä tehdään ne korjataan. Ihan turha väittää, etteikö Yle noudattaisi journalistisia käytäntöjä. Heikko yritys Lemmi.[/quote]
Lemmi kirjoitti: En tiennyt, ettet usko JSN:n tuomioihin.
Viimeistään tämä kommnetti osoittaa, ettet todellakaan ymmärrä journalistisia periaatteita.
Lemmi kirjoitti:Minulla on kysymys. Luulen, että lain mukaan pitää olla päätoimittaja, mutta en löydä tietoja hänestä Agricolan sivustolta. Kuka on Agricolan päätoimittaja?

On minulla toinenkin kysymys. Kysyisin sen päätoimittajalta ja kysymykseni hänelle kuuluu onko Agricola sitoutunut Julkisen sanan neuvoston journalistisiin ohjeisiin? Olisin iloinen ja kiitollinen päätoimittajalle asiallisesta vastauksesta.
Palsta, jolle nyt kirjoitat on keskustelufoorumi, ei journalistisia periaatteita noudattava julkaisu, joten se ei myöskään voi noudattaa "journalistisia periaaatteita". En todellakaan haluaisi olla vastuussa esimerkiksi siitä mitä jotkut nimimerkkien takaa tänne kirjoittelevat. Foorumit ovat osa Agricola portaalia, jonka tiedot löytyvät tästä.
Jouduimme vuoden alussa 2016 päivittämään tätä foorumisoftaa, jonka vuoksi suora linkitys portaalin puolelle ei ole toiminnassa, kuten se oli siinä vanhemmassa versiossa. Tätä yritetään saada kuntoon vielä kevään aikana.

Tässä vielä foorumin säännöt, jotka kyllä löytyvät myös alafoorumeilta:
Tervetuloa Agricola–Suomen historiaverkon uutis- ja keskustelufoorumeille

Keskustelufoorumi on tarkoitettu avoimeen historiaan liittyvään asialliseen keskusteluun kaikille historiasta ja historian tulkinnoista kiinnostuneille.

Agricolan keskustelufoorumi on avoin toimitettu keskustelupalsta. Jotta keskustelun taso säilyisi, foorumi on moderoitu, toisin sanoen palstan toimittajilla on yleisönosastojen tapaan oikeus poistaa asiattomat ja riitaa haastavat puheenvuorot, sekä muokata viestejä. Asiattomat viestit, jotka eivät edistä keskustelua poistetaan. Toistuvasti asiattomia viestejä postittavien käyttäjätunnukset poistetaan.

Foorumilla keskustelu voi olla kiivasta ja räväkkääkin, mutta sen päämääränä ei ole riitely, vaan rakentava keskustelu, josta mahdollisimman moni voisi oppia myös jotakin uutta.

Tahallinen riidan haastaminen, trollaus, epäkunnioittava käytös ja negatiivinen asenne muita keskustelijoita kohtaan ei ole rakentavaa. Tällaisille keskustelijoille langetetaan joko pysyvä tai määräaikainen porttikielto.

Suosittelemme oman nimen käyttöä kirjoituksissa, oman nimen käyttäminen nostaa selvästi keskustelufoorumin tasoa, kun kirjoittajat joutuvat itse seisomaan sanottavansa takana.

Kirjoittajat ovat itse vastuussa kirjoituksiensa sisällöstä. Foorumilla esitetyt näkemykset eivät edusta Agricola-portaalin tai sen palvelinta hallitsevan organisaation näkemyksiä. Äänestyksiin voi osallistua vain foorumille rekisteröitynyt käyttäjä.

Agricolan keskustelufoorumeilla ovat kiellettyjä:

1. Puheenvuorot, jotka menevät selvästi asian ohi. Toimituksella on oikeus poistaa puheenvuoroja tai siirtää niitä aiheeseen paremmin sopiville paikoille. Viesteihin ei saa liittää keskusteluaiheen ohittavia verkko-osoitteita mainostarkoituksessa.

2. Riidan haastaminen ja toisten kirjoittajien nälviminen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen ja asiaton kielenkäyttö. Esimerkiksi keskustelukumppanin julistaminen kommariksi tai psykopaatiksi ei ole asiallista argumentointia.

3. Erilaisiin sukupuolen, kielen, etnisyyden, uskonnon tai jonkin muun perusteella määrittyneisiin ihmisryhmiin kohdistuva syyttely, herjaaminen ja vihankylvö. Erilaisista ryhmistä, niiden määrittymisestä ja asemasta saa ja tuleekin keskustella, mutta palstan tason säilyttämiseksi räikeimmät puheenvuorot poistetaan.

4. Toisten tekijänoikeuksia rikkovat tai liian pitkät puheenvuorot ja lainaukset.

5. Asiallista keskustelua ei myöskään ole jonkin poliittisen aatesuunnan tai mielikuvituksellisten teorioiden itsepintainen esiin tuominen. Uudet avaukset ja rohkeat ajatukset ovat aina suotavia, mutta myös historian alalla esiintyy teorioita ja näkemyksiä, joita voi huoletta luonnehtia huuhaatieteeksi. Moderaattorit lupaavat olla kuitenkin suvaitsevaisia.


Tervetuloa taittamaan peistä ja myös osallistumaan foorumien tekemiseen!

Toivottavat moderaattorit:
Klaus Lindgren
Annastiina Mäkilä ja
Tapio Onnela

****
Lisäksi jokainen foorumille rekisteröitynyt käyttäjä sitoutuu seuraavaan painamalla Hyväksyn ehdot nappulaa

Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit - Rekisteröityminen

Käyttämällä "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" palvelua (jälkeenpäin "me", "meitä", "meidän", "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit", "http://agricola.utu.fi/keskustelu"), sitoudut noudattamaan seuraavia ehtoja. Mikäli et hyväksy näitä ehtoja, älä rekisteröidy ja/tai käytä "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelua. Me voimme muuttaa näitä ehtoja koska tahansa ja teemme parhaamme informoidaksemme sinua. On kuitenkin suositeltavaa lukea nämä ehdot säännöllisesti, koska "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelun käyttö vaatii että hyväksyt nämä ehdot siinä muodossa, kuin ne on päivitetty tai korjattu.

Keskustelufoorumimme käyttää phpBB-ohjelmistoa, (jälkeenpäin "he", "heidät", "heidän", "phpBB-ohjelmisto", "www.phpbb.com", "phpBB Group", "phpBB Tiimit"), joka on julkaistu "General Public License"-lisenssillä (jälkeenpäin "GPL") ja se voidaan ladata osoitteesta http://www.phpbb.com. phpBB-ohjelmisto luo vain ympäristön internet-keskustelulle ja GPL-lisenssi kieltää meitä rajoittamasta sivuston sisältöä ja toimintatapaa. Saadaksesi lisätietoa phpBB:stä vieraile osoitteessa: http://www.phpbb.com/.

Suostut olemaan esittämättä loukkaavaa, vihamielistä, epämoraalista tai muutakaan materiaalia, joka voisi loukata voimassa olevia lakeja oli se sitten omassa maassasi, se maa, johon "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelin on sijoitettu tai kansainvälisiä lakeja. Toimimalla tätä vastoin voidaan sinut välittömästi ja lopullisesti poistaa järjestelmän käyttäjistä ja tarvittaessa internet-yhteydentarjoajaasi otetaan yhteyttä. Kaikkien viestien IP-osoite tallennetaan näiden ehtojen noudattamisen tarkkailua varten.
Hyväksyt, että "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" on oikeus poistaa, muokata, siirtää ja sulkea mikä tahansa keskusteluketju tai viesti niin halutessamme. Suostut myös siihen, että kaikki yllä annettu tieto tallennetaan tietokantaan. Tätä tietoa ei anneta kolmannelle osapuolelle ilman suostumustasi, mutta "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" tai phpBB ei ole vastuussa mahdollisen tietoturvamurron aiheuttamasta tietojen vuodosta ulkopuolisille tahoille.
ucp.php?mode=register


Foorumin sääntöjä on täsmennetty viimeksi 31.1.2014

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Ukraina

Heikki Jansson kirjoitti: Onhan tuota samaa kysytty aikaisemminkin. Vastauksen kysymykseesi saat jos älyät etsiä tietoa Agricolan keskustelufoorumin ulkopuolelta osoitteesta
http://agricola.utu.fi/.
Tuohon osoitteeseen ei edes pääse keskustelualueelta.
Tämä on totta. Jouduimme vuoden alussa 2016 päivittämään tätä foorumisoftaa, jonka vuoksi suora linkitys portaalin puolelle ei ole toiminnassa, kuten se oli siinä vanhemmassa versiossa. Tätä yritetään saada kuntoon vielä kevään aikana.
Heikki Jansson kirjoitti:Voi vain arvailla miten itsekukin sitoumuksen antaja on käsittänyt tuon painaessaan ”hyväksyn ehdot-nappulaa”, tai onko tuon sitoumuksen laatija pitänyt lainkaan mielessään kirjoittajien intressejä? - Minusta tuollainen sitoumus on arvottomana jätettävä huomiotta ja uskoisin myös tuomioistuimen – jos asia tulisi tuomioistuimen arvosteltavaksi – olevan kanssani sama mieltä.
Siitä sitten vain syytteitä ja kanteluita värkkäämään, mikäli foorumin säännöt eivät miellytä. Helpointa toki on kirjoitella ihan muille foorumeille, mikäli kokee tämän foorumin sopimattomaksi omille ajatuksilleen, ei tänne ole pakko tulla kärsimään epäoikeudenmukaiseksi kokemistaan ratkaisuista. Näitä sääntöjä täällä noudatetaan ja jos ne eivät miellytä voit perustaa oman foorumin, ei se niin vaikeaa ole.
Heikki Jansson kirjoitti:Kysymykseesi sitoutumisesta JSN:n valvontaan odotan hyvin kiinnostuneesti vastaavan päätoimittajamme ystävällistä vastausta.
Semmottii...
Kirjoitat nyt viestejä keskustelufoorumille, joka ei ole journalistisia periaatteita noudattava julkaisu vaan keskustelufoorumi, jolle on määritelty tietyt säännöt, joita sen ylläpito tulkitsee. Foorumile voi ihan vapaasti tulla tai olla tulematta. Kiinnostuksella kuuluisin, miten itse järjestäisit tämän tyyppisen palvelun, jotta se mahdollisimman hyvin palvelisi historiasta kiinnostunutta yleisöä?

***
Tässä vielä foorumin säännöt, jotka kyllä löytyvät myös alafoorumeilta:
Tervetuloa Agricola–Suomen historiaverkon uutis- ja keskustelufoorumeille

Keskustelufoorumi on tarkoitettu avoimeen historiaan liittyvään asialliseen keskusteluun kaikille historiasta ja historian tulkinnoista kiinnostuneille.

Agricolan keskustelufoorumi on avoin toimitettu keskustelupalsta. Jotta keskustelun taso säilyisi, foorumi on moderoitu, toisin sanoen palstan toimittajilla on yleisönosastojen tapaan oikeus poistaa asiattomat ja riitaa haastavat puheenvuorot, sekä muokata viestejä. Asiattomat viestit, jotka eivät edistä keskustelua poistetaan. Toistuvasti asiattomia viestejä postittavien käyttäjätunnukset poistetaan.

Foorumilla keskustelu voi olla kiivasta ja räväkkääkin, mutta sen päämääränä ei ole riitely, vaan rakentava keskustelu, josta mahdollisimman moni voisi oppia myös jotakin uutta.

Tahallinen riidan haastaminen, trollaus, epäkunnioittava käytös ja negatiivinen asenne muita keskustelijoita kohtaan ei ole rakentavaa. Tällaisille keskustelijoille langetetaan joko pysyvä tai määräaikainen porttikielto.

Suosittelemme oman nimen käyttöä kirjoituksissa, oman nimen käyttäminen nostaa selvästi keskustelufoorumin tasoa, kun kirjoittajat joutuvat itse seisomaan sanottavansa takana.

Kirjoittajat ovat itse vastuussa kirjoituksiensa sisällöstä. Foorumilla esitetyt näkemykset eivät edusta Agricola-portaalin tai sen palvelinta hallitsevan organisaation näkemyksiä. Äänestyksiin voi osallistua vain foorumille rekisteröitynyt käyttäjä.

Agricolan keskustelufoorumeilla ovat kiellettyjä:

1. Puheenvuorot, jotka menevät selvästi asian ohi. Toimituksella on oikeus poistaa puheenvuoroja tai siirtää niitä aiheeseen paremmin sopiville paikoille. Viesteihin ei saa liittää keskusteluaiheen ohittavia verkko-osoitteita mainostarkoituksessa.

2. Riidan haastaminen ja toisten kirjoittajien nälviminen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen ja asiaton kielenkäyttö. Esimerkiksi keskustelukumppanin julistaminen kommariksi tai psykopaatiksi ei ole asiallista argumentointia.

3. Erilaisiin sukupuolen, kielen, etnisyyden, uskonnon tai jonkin muun perusteella määrittyneisiin ihmisryhmiin kohdistuva syyttely, herjaaminen ja vihankylvö. Erilaisista ryhmistä, niiden määrittymisestä ja asemasta saa ja tuleekin keskustella, mutta palstan tason säilyttämiseksi räikeimmät puheenvuorot poistetaan.

4. Toisten tekijänoikeuksia rikkovat tai liian pitkät puheenvuorot ja lainaukset.

5. Asiallista keskustelua ei myöskään ole jonkin poliittisen aatesuunnan tai mielikuvituksellisten teorioiden itsepintainen esiin tuominen. Uudet avaukset ja rohkeat ajatukset ovat aina suotavia, mutta myös historian alalla esiintyy teorioita ja näkemyksiä, joita voi huoletta luonnehtia huuhaatieteeksi. Moderaattorit lupaavat olla kuitenkin suvaitsevaisia.


Tervetuloa taittamaan peistä ja myös osallistumaan foorumien tekemiseen!

Toivottavat moderaattorit:
Klaus Lindgren
Annastiina Mäkilä ja
Tapio Onnela

****
Lisäksi jokainen foorumille rekisteröitynyt käyttäjä sitoutuu seuraavaan painamalla Hyväksyn ehdot nappulaa

Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit - Rekisteröityminen

Käyttämällä "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" palvelua (jälkeenpäin "me", "meitä", "meidän", "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit", "http://agricola.utu.fi/keskustelu"), sitoudut noudattamaan seuraavia ehtoja. Mikäli et hyväksy näitä ehtoja, älä rekisteröidy ja/tai käytä "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelua. Me voimme muuttaa näitä ehtoja koska tahansa ja teemme parhaamme informoidaksemme sinua. On kuitenkin suositeltavaa lukea nämä ehdot säännöllisesti, koska "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelun käyttö vaatii että hyväksyt nämä ehdot siinä muodossa, kuin ne on päivitetty tai korjattu.

Keskustelufoorumimme käyttää phpBB-ohjelmistoa, (jälkeenpäin "he", "heidät", "heidän", "phpBB-ohjelmisto", "www.phpbb.com", "phpBB Group", "phpBB Tiimit"), joka on julkaistu "General Public License"-lisenssillä (jälkeenpäin "GPL") ja se voidaan ladata osoitteesta http://www.phpbb.com. phpBB-ohjelmisto luo vain ympäristön internet-keskustelulle ja GPL-lisenssi kieltää meitä rajoittamasta sivuston sisältöä ja toimintatapaa. Saadaksesi lisätietoa phpBB:stä vieraile osoitteessa: http://www.phpbb.com/.

Suostut olemaan esittämättä loukkaavaa, vihamielistä, epämoraalista tai muutakaan materiaalia, joka voisi loukata voimassa olevia lakeja oli se sitten omassa maassasi, se maa, johon "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit"-palvelin on sijoitettu tai kansainvälisiä lakeja. Toimimalla tätä vastoin voidaan sinut välittömästi ja lopullisesti poistaa järjestelmän käyttäjistä ja tarvittaessa internet-yhteydentarjoajaasi otetaan yhteyttä. Kaikkien viestien IP-osoite tallennetaan näiden ehtojen noudattamisen tarkkailua varten.
Hyväksyt, että "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" on oikeus poistaa, muokata, siirtää ja sulkea mikä tahansa keskusteluketju tai viesti niin halutessamme. Suostut myös siihen, että kaikki yllä annettu tieto tallennetaan tietokantaan. Tätä tietoa ei anneta kolmannelle osapuolelle ilman suostumustasi, mutta "Agricolan uutis- ja keskustelufoorumit" tai phpBB ei ole vastuussa mahdollisen tietoturvamurron aiheuttamasta tietojen vuodosta ulkopuolisille tahoille.
ucp.php?mode=register


Foorumin sääntöjä on täsmennetty viimeksi 31.1.2014

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Ukraina

Tapio Onnela kirjoitti: Viimeistään tämä kommnetti osoittaa, ettet todellakaan ymmärrä journalistisia periaatteita.

Palsta, jolle nyt kirjoitat on keskustelufoorumi, ei journalistisia periaatteita noudattava julkaisu, joten se ei myöskään voi noudattaa "journalistisia periaaatteita". En todellakaan haluaisi olla vastuussa esimerkiksi siitä mitä jotkut nimimerkkien takaa tänne kirjoittelevat. Foorumit ovat osa Agricola portaalia, jonka tiedot löytyvät tästä.

Kiitos paljon tiedosta Tapio. Agricola ei siis noudata Hyvää lehtimiestapaa. Näin päättelen huomattuani, että linkittäessäsi journalistisiin periaatteisiin linkität wikipedian artikkeliin Hyvä lehtimiestapa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvä_lehtimiestapa

En huomannut linkitystä aiemmin, mikä on oma mokani. Oletin sinun linkittävän Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeisiin, mutta en tarkistanut linkkiäsi hölmöyksissäni. Otan opikseni: ei pidä olettaa vaan on tarkistettava.
http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

Luulen että väittäessäsi YLE:n journalististen ohjeiden rikkomisesta saaman tuomion osoittavan, etten ymmärrä journalistisia periaatteita on syynä se, että sinulle wikiartikkeli Hyvä lehtimiestapa on journalistiset periaatteet ja minulle ne ovat JSN:n journalistiset ohjeet.

Ehkä vastaat ettei Agricola noudata myöskään JSN:n journalistisia ohjeita. Oletan niin, mutta saatan olla väärässäkin.

Olet Agricolan portaalin vastaava päätoimittaja Tapio ja uskon sinun tuntevan vastuusi, sen mistä vastaava päätoimittaja vastaa. Ei siitä sen enempää, koska en halua tuottaa pettymystä.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 11:34

Re: Ukraina

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti: Viimeistään tämä kommnetti osoittaa, ettet todellakaan ymmärrä journalistisia periaatteita.

Palsta, jolle nyt kirjoitat on keskustelufoorumi, ei journalistisia periaatteita noudattava julkaisu, joten se ei myöskään voi noudattaa "journalistisia periaaatteita". En todellakaan haluaisi olla vastuussa esimerkiksi siitä mitä jotkut nimimerkkien takaa tänne kirjoittelevat. Foorumit ovat osa Agricola portaalia, jonka tiedot löytyvät tästä.

Kiitos paljon tiedosta Tapio. Agricola ei siis noudata Hyvää lehtimiestapaa. Näin päättelen huomattuani, että linkittäessäsi journalistisiin periaatteisiin linkität wikipedian artikkeliin Hyvä lehtimiestapa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvä_lehtimiestapa

En huomannut linkitystä aiemmin, mikä on oma mokani. Oletin sinun linkittävän Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeisiin, mutta en tarkistanut linkkiäsi hölmöyksissäni. Otan opikseni: ei pidä olettaa vaan on tarkistettava.
http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

Luulen että väittäessäsi YLE:n journalististen ohjeiden rikkomisesta saaman tuomion osoittavan, etten ymmärrä journalistisia periaatteita on syynä se, että sinulle wikiartikkeli Hyvä lehtimiestapa on journalistiset periaatteet ja minulle ne ovat JSN:n journalistiset ohjeet.

Ehkä vastaat ettei Agricola noudata myöskään JSN:n journalistisia ohjeita. Oletan niin, mutta saatan olla väärässäkin.

Olet Agricolan portaalin vastaava päätoimittaja Tapio ja uskon sinun tuntevan vastuusi, sen mistä vastaava päätoimittaja vastaa. Ei siitä sen enempää, koska en halua tuottaa pettymystä.
Turhahan tällaisia päähänpinttymiä on vastustaa, mutta neuvoisin keskittymään historiakeskusteluun ja jättämään turhat pohdinnat tämän foorumin luonteesta syrjään. Tämähän ei ole mikään päivälehti eikä siis tarkoitettu päivänpolitiikan, kuten esimerkiksi Ukrainan tapahtumien setvimiseen. Kuvitellaanko muuten, että oikeiden lehtien kommenttipalstoille olisi vapaa pääsy? Viestejä karsitaan jo ennakkoon, eikä moderointi näy ulkopuolisille mitenkään, ei edes jälkipuheena. Siitä on turha vedota mihinkään ulkopuoliseenkaan instanssiin.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”