Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

laitman kirjoitti:Seurasin myös kun Jimmie Åkesson keskusteli oikeusministeri Morgan Johanssonin kanssa. Oikeusministeri oli suuttunut siitä, että Åkesson ja Karlsson olivat sanoneet, että "Ruotsi ottaa avosylin vastaan terroristeja". Åkessonilla on kuitenkin faktat puolellaan kun katsoo miten paljon näitä ISIS-taistelijoita on lähtenyt Ruotsista ja Johansson oli näköjään unohtanut, että oma puolue on ehdottanut, että palaavat ISIS-taistelijat tulee olla etusijalla kun jaetaan työpaikkoja ja asuntoja. Ja ilmaiset ajokortit vielä päälle!
Luulen Klausin päättäneen, että sinun yllä oleva kertomus on propagandaa. En ole seurannut tapahtumia ja tietämättömänä joudun googlaamaan yrittäessäni selventää propagandaa. Läysin viime lokakuulta englanninkielisiä uutisia. Ne voivat olla totuuden jälkeistä propagandaa Klausin mielestä, mutta en ole varma ja Klaus mahdollisesti kertoo kohta onko vai ei.

Ilmaiset ajokortit ja avustukset: Ruotsin shokkisuunnitelma ingegroida palaavat ISIS-taistelijat
Free driving licenses & grants: Sweden's shock plan to reintegrate returning ISIS fighters
http://www.express.co.uk/news/world/722 ... S-fighters

Ruotsi antamassa palaaville ISIS-taistelijoille asumisavustukset ja ilmaiset ajokortit rohkaistakseen heitä uudelleen integroitumaan yhteiskuntaan
Sweden to give returning ISIS fighters housing grants and free driving licences to encourage them to reintegrate into society
https://www.thesun.co.uk/news/2011512/s ... o-society/

On muitakin uutisia samasta asiasta, mutta en viitsi niistä kirjoitella, koska oleellinen on kai jo noissa kahdessa.

Uutisten perusteella päättelen laitman sinun kirjoittamasi voivan olla totta. Voivan olla, koska mahdollisesti mainitsemani brittilehdet suoltavat propagandaa kuten Klaus väittää.

Olen hiukan pohtinut Suomenkin suhdetta ISIS-taistelijoihin. Armeijamme kouluttaa kurdien peshmerga-taistelijoita tappamaan taisteluissa ISIS-taistelijoita, jotka saattavat nauttia Suomesta tukia taistellessaan peshmergoja vastaan. Jos noin on niin se on ristiriitaista: toisaalta valtiomme tukee ISIS-taistelijoita ja toisaalta peshmergojen avulla yrittää tuhota heidät.

SK: Suomalaisille Isis-taistelijoille täydet Kela-tuet
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... et/5254180

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Lemmi kirjoitti:
laitman kirjoitti:Seurasin myös kun Jimmie Åkesson keskusteli oikeusministeri Morgan Johanssonin kanssa. Oikeusministeri oli suuttunut siitä, että Åkesson ja Karlsson olivat sanoneet, että "Ruotsi ottaa avosylin vastaan terroristeja". Åkessonilla on kuitenkin faktat puolellaan kun katsoo miten paljon näitä ISIS-taistelijoita on lähtenyt Ruotsista ja Johansson oli näköjään unohtanut, että oma puolue on ehdottanut, että palaavat ISIS-taistelijat tulee olla etusijalla kun jaetaan työpaikkoja ja asuntoja. Ja ilmaiset ajokortit vielä päälle!
Luulen Klausin päättäneen, että sinun yllä oleva kertomus on propagandaa. En ole seurannut tapahtumia ja tietämättömänä joudun googlaamaan yrittäessäni selventää propagandaa. Läysin viime lokakuulta englanninkielisiä uutisia. Ne voivat olla totuuden jälkeistä propagandaa Klausin mielestä, mutta en ole varma ja Klaus mahdollisesti kertoo kohta onko vai ei.
Säästän Klausin vaivoja ettei hänen tarvitse haaskata aikaa sitä paria sekuntia mikä tuon jo vuosia eri muodoissaan esiintyneen urbaanilegendan tarkistamiseen menee:

http://niclasjonasson.blogspot.fi/2012/ ... akoll.html
http://www.arbetarbladet.se/uppland/alv ... is-korkort
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-20/po ... -avhoppare

Ja nyt voitte sitten varmaan jo siirtyä jatkamaan keskusteluanne sinne Mv-lehden palstalle.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

skrjabin kirjoitti:Säästän Klausin vaivoja ettei hänen tarvitse haaskata aikaa sitä paria sekuntia mikä tuon jo vuosia eri muodoissaan esiintyneen urbaanilegendan tarkistamiseen menee:
Pyydän sinua kertomaan mikä oli parin sekunnin tarkistuksesi tulos skrjabin. Toivon, ettet suutu pyynnöstäni, koska ystävällisesti kysyn ja syy kysymykseeni on tietämättömyyteni. Onko niin, ettei Lundissa ryhdytty tukemaan Ruotsiin palaavia ISIS-taistelijoita brittiläismedioitten kuvailemalla tavalla?

laitman
Viestit: 212
Liittynyt: 12.11.07 22:08

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Nyt olen näköjään astunut miinaan, kun kerroin siitä miten Ruotsi ottaa vastaan takaisin tulevia ISIS-sotureita. Joten minun on parasta poistua keskustelusta, mutta ennen sitä vastaan tähän kysymykseen, koska Ruotsissa on liikkeellä vaihtoehtoisia faktoja. Morgan Johanssonin kanta tuli jo selväksi. Saman puolueen Johan Westerholm kertoo sitten jotain aivan muuta:
https://ledarsidorna.se/2016/10/atervan ... komna-hem/

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Lemmi kirjoitti:En ole seurannut tapahtumia ja tietämättömänä joudun googlaamaan yrittäessäni selventää propagandaa. Läysin viime lokakuulta englanninkielisiä uutisia. Ne voivat olla totuuden jälkeistä propagandaa Klausin mielestä, mutta en ole varma ja Klaus mahdollisesti kertoo kohta onko vai ei.
On muitakin uutisia samasta asiasta, mutta en viitsi niistä kirjoitella, koska oleellinen on kai jo noissa kahdessa.
Tietämättömyys ei ole mikään puolustus, ei etenkään sille, että ei viitsi tai halua hankkia parempaa tietoa. Nytkin Lemmi olisi voinut hyvin helposti saada sitä parempaa tietoa. Olisi saanut tietää, että ruotsalaiset päättivät kohdella kotiin palaavia jihadistitaistelijoita samalla tavalla kuin muitakin väkivaltaisten joukkioiden jäseniä. Niitähän siellä on omastakin takaa, sekä niitä moottoripyörien varjolla toimivia rikollisia että äärioikeistolaisia rasisteja.

Sitä parempaa tietoa Lemmi olisi voinut saada kahdella eri tavalla. Ensimmäisen Skrjabin jo kertoikin, eli olisi voinut katsoa muitakin lähteitä. Toinen tapa olisi ollut vielä helpompi: hän olisi voinut lukea nuo esittelemänsä artikkelit kokonaan. Kerrottiinhan tuo niissäkin. Joten Lemmin on aika hankalla vedota edes tietämättömyyteensä.
Olen hiukan pohtinut Suomenkin suhdetta ISIS-taistelijoihin. Armeijamme kouluttaa kurdien peshmerga-taistelijoita tappamaan taisteluissa ISIS-taistelijoita, jotka saattavat nauttia Suomesta tukia taistellessaan peshmergoja vastaan. Jos noin on niin se on ristiriitaista: toisaalta valtiomme tukee ISIS-taistelijoita ja toisaalta peshmergojen avulla yrittää tuhota heidät.
Ja sitten toinen roskalehdistöä huonomman median levittämä tieto, eikä edes uusi. Teoriassahan tosiaan suomalainen saa hänelle kuuluvat tuet, oli hän missä hyvänsä. Kun tuosta kohistiin kovasti toista vuotta sitten, joku sentään huomasi kysyä, montako näitä tapauksia mahtaa olla? Joku muu älysi miettiä sitäkin, että mitenköhän se ISIS-taistelija täyttää vaikkapa toimeentulotukihakemuksensa kaikkine liitteineen siellä Syyrian tai Irakin rintamalla, taistelun, ryöstelyn ja muun sellaisen ohessa? Lapsilisien nostaminenkin voi olla hitusen hankalaa noissa oloissa. Joten Lemmin tulkinnat taistelijoiden tukemisesta ovat vähintäänkin kaukaa haettuja.

Haluaako Lemmi tosiaan saada porttikiellon tälle foorumille?

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Olen pahoillani Klaus, että olen tietämättömyydelläni suututtanut sinut. Tarkoitukseni ei ollut suuttuttaa sinua tietämättömyydelläni. En voi sille mitään, etten tiedä ja osaa kaikkea. Yritän oppia millainen todellisuus on, mutta en ole vielä täysin onnistunut.

En tiennyt Sunday Expressin, The Sunin ja MTV3:n olevan roskalehdistöä. Jos olisin tiennyt, en olisi linkittänyt niiden uutisiin. Kiitos Klaus, että kerroit noiden medioitten oikean luonteen. Ainakin noin ymmärrän sinun sanovan.

Toivon Klaus, ettet antaisi minulle porttikieltoa ja pyydän tietämättömyyttäni nöyrästi anteeksi. Pahoitteluni vielä kerran sinulle aiheuttamastani mielipahasta.

Ajattelen pidättäytyä osallistumasta Ruotsin maahanmuuttoa koskevaan keskusteluun, koska tietämättömyyteni johdosta joudun uhan alaiseksi. En tiennyt ISIS-taistelijoiden vaikeuksista KELA-korvausten hakemiseksi, koska en ole itse koskaan hakenut KELA-korvauksia. En tiedä miten sellaisia haetaan. Ruotsalaisilla oli kai aikomus tarjota ajokortti ja muuta tukea palaaville ISIS-taistelijoille samalla tavalla kuin ruotsalaisille muillekin kriminaaleille. Noin minä ymmärsin, mutta voin olla väärässäkin.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Taasko se alkaa?
Lemmi kirjoitti:En tiennyt Sunday Expressin, The Sunin ja MTV3:n olevan roskalehdistöä. Jos olisin tiennyt, en olisi linkittänyt niiden uutisiin. Kiitos Klaus, että kerroit noiden medioitten oikean luonteen. Ainakin noin ymmärrän sinun sanovan.

Toivon Klaus, ettet antaisi minulle porttikieltoa ja pyydän tietämättömyyttäni nöyrästi anteeksi. Pahoitteluni vielä kerran sinulle aiheuttamastani mielipahasta.
En minä noita roskalehdiksi sanonutkaan. Mainitsin sen sijaan seuraavaa:
Toinen tapa olisi ollut vielä helpompi: hän olisi voinut lukea nuo esittelemänsä artikkelit kokonaan. Kerrottiinhan tuo niissäkin.
Ajattelen pidättäytyä osallistumasta Ruotsin maahanmuuttoa koskevaan keskusteluun, koska tietämättömyyteni johdosta joudun uhan alaiseksi. En tiennyt ISIS-taistelijoiden vaikeuksista KELA-korvausten hakemiseksi, koska en ole itse koskaan hakenut KELA-korvauksia. En tiedä miten sellaisia haetaan. Ruotsalaisilla oli kai aikomus tarjota ajokortti ja muuta tukea palaaville ISIS-taistelijoille samalla tavalla kuin ruotsalaisille muillekin kriminaaleille. Noin minä ymmärsin, mutta voin olla väärässäkin.
On todellakin syytä pidättäytyä. Tällä palstalla ei tulla käymään läpi rasistien huhupuheita, vääristelyjä, valheita ja uutisankkoja, sitä varten on muita foorumeita. Tämä on historiapalsta, ja koska noissa ei historiaa ja historiapolitiikkaa ole vilahtanut esille, ei ole mitään syytä, miksi nuo asiat saisivat mitään sijaa tällä palstalla.

Syytä olisi myös perehtyä asioihin ennen kuin puuttuu niihin. Vaikkapa lukemalla ne artikkelit, joihin itse viittaa ja myös ne puheenvuorot, joihin itse vastaa. Tietämättömyys ei ole puolustus ainakaan sille, ettei vaivaudu ottamaan selvää tai halua ymmärtää lukemaansa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Brittimedioitten kirjoitukset perustuivat kahden ruotsalaisen lausuntoihin ja MTV3:n uutinen oli alunperin Suomen Kuvalehdestä. Luulen, etteivät ne julkaise ainakaan tietoisesti rasistien huhuja, vääristelyjä, valheita ja uutisankkoja, mutta voin olla väärässäkin ja olet Klaus oikeassa, että ne julkaisevat.

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Lemmi kirjoitti:
Tapio Onnela kirjoitti:Tätä samaa soopaa tuuttaa Venäjän propagandatv maalaillen kauhistuttavia näkymiä palavista ja rappeutuneista kaupungeista Ruotsissa, joiden mukaan maa on täysin rappiossa ja tuhoutunut, kuten muutkin Euroopan valtiot. (ja kuten nytkin huomasimme tälle foorumille Venäjän propagandaa syytää useilla postauksillaan päivässä nimimerkki Lemmi)
En tiennyt Venäjän television maalailevan kauhistuttavia näkymiä.
Onko sinulla siis kenties asiasta parempi käsitys? Venäjän propaganda (jonka valheita tunnut itsekin foorumilla mieleelläsi levittävän) ja nyt siis myös USA:n presidentti ja hänen äärioikeistolainen hallintonsa, kertoo Ruotsin tilanteesta hallituksen valvomilla TV kanavilla mm näin:
***
Olle Lönnaeus: Malmo a weapon in Russia's information war (Sydsvenskan, 21.2.2017)
Two days before foreign minister Margot Wallstrom's visit in Moscow, Russian state TV Channel One sends a feature about Malmo depicting the city in the worst possible light. It is no coincidence.

The message that Sweden is in a state of chaos because of uncontrolled Muslim immigration is part of the information warfare Vladimir Putin is waging against the EU.
The aim is to destabilize the Western democracies and spread suspicion toward the people in power – and through this dividing and weakening the whole of Europe.
The feature where Malmo is portrayed as a city in the grip of anarchy was part of Channel One's popular weekly show Voskresnoje vremja, which has an audience well into the millions. In the feature, "star reporter" Timur Siraziev tears around in Malmo, which is described as a war zone occupied by Muslims. With unabated enthusiasm, Timur Siraziev talks about terrified inhabitants – often anonymous – paralyzed police and a square called "little Bagdad".

Apart from the exagerrations, the feature is packed with false facts.
***
Malmötä käsittelevän TV-ohjelman voi katsoa vaikka tästä
RUSSIAN TV Airs Footage of Migrants Torching Police Cars – Protesting in Burkas in Malmo, Sweden (VIDEO) (Jim Hoft Feb 21st)

Kuva

Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Lemmi kirjoitti:Luulen kohinan olleen Ami Horowitzin haastattelusta Fox:lla.
Tässä vähän lisätietoja siitä, minkalainen media tuo Trumpin suosikki Fox-tv on.
Trumpin aloittama kummallinen Ruotsi-keskustelu jatkuu: Nyt USA:n televisiossa esiintyy ”Ruotsi-asiantuntija”, jota kukaan ei tunnu tuntevan
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005103274.html (HS, 25.2.2017)
”Poliittinen keskustelu Ruotsissa on täysin valheellista. Ruotsissa ei voi käydä maahanmuutosta rehellistä ja avointa keskustelua”, kommentoi Ruotsia edustanut ”neuvonantaja” Bildt haastattelussa.

Mies on kuitenkin Ruotsissa tuntematon hahmo, ainakin niiltä osin, mitä tulee kansallisen turvallisuuden asiantuntijuuteen. Dagens Nyheter -lehden mukaan häntä ei tunneta Ruotsin puolustusministeriössä eikä ulkoministeriössä, jotka ovat kansallisesta puolustuksesta ja turvallisuudesta vastaavia tahoja.
... olkiukkoja ja vaihtoehtoisia faktoja

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Lemmi kirjoitti:Brittimedioitten kirjoitukset perustuivat kahden ruotsalaisen lausuntoihin ja MTV3:n uutinen oli alunperin Suomen Kuvalehdestä. Luulen, etteivät ne julkaise ainakaan tietoisesti rasistien huhuja, vääristelyjä, valheita ja uutisankkoja, mutta voin olla väärässäkin ja olet Klaus oikeassa, että ne julkaisevat.
Niin, näitä enemmän tai vähemmän hämäriä "tietoja" päätyy tuon tuostakin parempienkin tiedotusvälineiden sivuille. Samoista sylttytehtaista ne ovat silti peräisin, ja pääsääntöisesti niitä seuraa keskustelu, jossa oudommat väitteet korjataan. Kuten nyt tuossa Trumpin Ruotsi-tapauksessakin. Foxia ei roskamediaan lasketa, mutta niin vain sinnekin oli päässyt muutama Breitbartin hengenheimolainen juttuja tekemään. Ja nyt niille nauretaan ympäri maailmaa. Mutta Lemmi, turha sinun on tästä enää jatkaa, uskon kaikkien jo ymmärtäneen sinun ymmärtämättömyytesi.

Tässä on muuten yksi valitettava piirre näiden aikojen tiedonvälityksessä. Vääristeltyjen, perättömien ja muiden sellaisten juttujen levittäjät eivät hätkähdä siitä, että heidän levittämänsä väitteet oikaistaan, vaan vähääkään hätkähtämättä jatkavat samojen juttujen levittämistä. Hieman samaan tapaan kuin tosiaan Trump ei tunnu välittävän vähääkään siitä, että sattui puhumaan jälleen kerran silkkaa palturia. Sen sentään ymmärtää helposti, että Sergei Lavrov ja Vladimir Putin kiistivät ensin osallisuutensa Krimin tapahtumiin ja sitten silmääkään räpäyttämättä myönsivät masinoineensa koko jutun. Kylmän kovia valtapoliitikkojahan nuo ovat, eivätkä päästä demokratiaa toimiaan häiritsemään. Recep Tayyip Erdoganin ilmiselvät valheet "gülenisteistä" on vielä helpompi ymmärtää, mieshän toimii aivan kuin diktaattorit ovat aina tehneet. Trumpia on sen sijaan vaikeampi ymmärtää.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Luin eilen Ilkka Remeksen Kiirastulen. Olisi uskomaton, jollei lukisi mm. tätä palstaa.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Klaus Lindgren kirjoitti:
Lemmi kirjoitti:Brittimedioitten kirjoitukset perustuivat kahden ruotsalaisen lausuntoihin ja MTV3:n uutinen oli alunperin Suomen Kuvalehdestä. Luulen, etteivät ne julkaise ainakaan tietoisesti rasistien huhuja, vääristelyjä, valheita ja uutisankkoja, mutta voin olla väärässäkin ja olet Klaus oikeassa, että ne julkaisevat.
Niin, näitä enemmän tai vähemmän hämäriä "tietoja" päätyy tuon tuostakin parempienkin tiedotusvälineiden sivuille. Samoista sylttytehtaista ne ovat silti peräisin,
Luulen, että hämäriä "tietoja" levittäneiksi sylttytehtaiksi nimittämäsi ovat Anna Sjostrand, Christoffer Carlsson ja Henna Huhtamäki. Brittimedioissa Sjostrand on Lundin koordinaattori väkivaltaisia äärimmäisyysliikkeitä vastaan ja Carlsson on kansallinen koordinaattori väkivaltaisia ääriliikkeitä vastaan. MTV3:n uutisen Huhtamäki on KELA:n lakimies.

Minusta on huonoa käytöstä Klaus julistaa heidät ja heidän lausuntojaan julkaisseet mediat rasistisiksi hämäriä "tietoja" lausuviksi. Vaikka et pitäisi heistä niin ei sinun pidä haukkua ja nimitellä.

Toivon taas ystävällisesti sinun parantavan käytöstäsi.

Klaus Lindgren
Viestit: 1178
Liittynyt: 30.11.05 12:31

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Niin, Lemmi, taisin mainitakin, että ne asiallisemmat tiedot olisivat löytyneet niistä itse viittaamistasi artikkeleista. Ja juuri niinhän tässä viime aikoina on silloin tällöin käynyt, että ties kenen keksimät oudot väitteet päätyvät aivan asiallistenkin toimittajien artikkeleihin. Usein käy niinkin, että se asiallinen toimittaja kertoo myös sen kohuotsikon takana olevan asiallisen tiedon, mutta sitten joku muu taas nappaa sen kohuotsikon ja jättää sen asiallisen tiedon huomiotta. Kuten juuri tässä ruotsalaisten ajokortiien tapauksessa. Joku, en tiedä kuka, keksi että "Ruotsi jakaa ISIS.-taistelijoille ilmaisia ajokortteja", toimittajista jotkut uskoivat sen, toiset taas huomasivat, ettei se niin olekaan ja kertoivat tarinan kokonaisuudessaan, siis sen, että rikollisjengien ja muiden sellaisten entisiä jäseniä pyritään integroimaan takaisin yhteiskuntaan, mutta sitten joku taas ottaa niistä asiallisista artikkeleista sen kohuotsikon. Eivät nuo mainitsemasi henkilöt tosiaankaan ole niitä sylttytehtailijoita, Lemmi.

Lemmi
Viestit: 1146
Liittynyt: 12.12.15 22:57

Re: Elämmekö jo "totuuden jälkeistä aikaa"?

Klaus Lindgren kirjoitti:Niin, Lemmi, taisin mainitakin, että ne asiallisemmat tiedot olisivat löytyneet niistä itse viittaamistasi artikkeleista.
Olet Klaus oikeassa, että viittasin artikkeleihin, jotta sinäkin voit lukea ne. En arvannut artikkelehin linkitettyäni sinun nimittelevän minua, artikkelit julkaisseita medioita ja lähteinä käytettyjä henkilöitä halventavalla tavalla.

Pidän käytöstäsi sopimattomana.

Olen monta kertaa toivonut sinulta ja esimieheltäsi parempaa käytöstä epäonnistuen kerta toisensa jälkeen. Ystävälliset pyynnöt eivät ehkä auta. En tiedä mikä auttaisi.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”