geekoo
Viestit: 20
Liittynyt: 28.03.11 16:48
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Eri alojen ensimmäinen yritys Suomessa

www.porssitieto.fi/yhtiot/suomen-ensimmaiset.html

Mukana on 380 sellaista yritystä, joiden siirtyminen ensimmäisinä tehdasmaiseen (teolliseen) valmistukseen tai laajamittaiseen muuhun liiketoimintaan pystytään määrittelemään riittävällä varmuudella. Ei siis käsityöläispajoja tms. Käytetty toimialaluokitus on Tilaskokeskuksen vanha.

Onko tietoa aikaisemmista vastaavista luetteloista, tai täydennyksiä ja korjauksia tähän listaan?

Samuli Korkalainen
Viestit: 1
Liittynyt: 03.12.18 12:43

Re: Eri alojen ensimmäinen yritys Suomessa

Huomasin, että kohdassa D. 29 Muu valmistus mainitaan ensimmäisenä urkutehtaana Kangasalan urkutehdas. Perustamisvuodeksi annetaan 1844, mutta ainakin itse olen artikkeleissani käyttänyt vuotta 1843. Sen olen saanut Pentti Pellon vuonna 1994 ilmestyneestä väitöskirjasta "Kaksi suomalaista urkuperinnettä. Tutkimus kangasalalaisten ja uusikaupunkilaisten 1800-luvun mekaanisten urkujen musiikillisista ominaisuuksista" (Helsinki: Sibelius-Akatemia). Muissa alan kirjoissa ja artikkeleissa näyttävät pyörivän vuoroin kumpikin noista vuosiluvuista. Hyvä on myös huomata, että tehdas ei toiminut tuolla nimellä alusta lähtien, vaan se otettiin käyttöön myöhemmin.

Listaan voisi lisätä myös ensimmäisen harmonitehtaan, mutta valitettavasti sen tarkkaa aloittamisvuotta minulla ei ole tähän hätään tiedossa. Mutta kyseessä oli A. A. Hedénin harmonitehdas Tampereella ja se aloitti toimintansa 1860-luvulla. Yritän hankkia tarkempaa tietoa tästä, kunhan pääsen lähteiden äärelle.

geekoo
Viestit: 20
Liittynyt: 28.03.11 16:48
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Re: Eri alojen ensimmäinen yritys Suomessa

1843 näyttää olevan vuosi jolloin Anders Thulé itsenäistyi ja muutti Kangasalaan. Lokakuussa hän sai luvan rakentaa Tammisaaren kirkon urut. Varmaankin hän aloitti työt jo vuoden 1843 puolella. Vaikka en tiedä oliko luovutus vasta 1844 "tehtaan" oikea aloitusvuosi lienee kyllä tuo 1843. Minä muutan.

Eri asia on sitten, täyttääkö tuo aloitus luetteloni tavoittamaa tehdasmaisuutta. Haluan kuitenkin pitää Kangasalan Urkutehtaan mukana, koska yhtiön historiasta tuli pitkä ja Kangasala on selkeästi määriteltävissä alan ensimmäiseksi, josta asteittain muodostui tehdas. Zachariassen aloitti 1860-luvun loppupuoliskolla.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”