Sivu 1/1

Puintia lokomobiilin voimalla

Lähetetty: 06.09.10 07:16
Kirjoittaja ollijii
Kuva
Kuvassa Turun Rautateollisuuden valmistama "Kullervo" lokomobiili, Turun Rautateollisuus ja Vanutehdas OY:n luettelosta vuodelta 1919

Liikuteltavat höyrykoneet, lokomobiilit, olivat maaseudulla puimakoneiden, sahojen ja myllyjen voimanlähteinä suht. yleisiäkin sotia edeltäneenä aikana. Lokomobiilit ovat olleet kestäviä koneita, ja toisaalta maaseudun sähköistäminen viipyi pitkään. Näin ollen on luultavaa, että ainakin -50-luvulla lokomobiileja on käytetty puimakoneisiin voimaa antamassa.

Onko kenekään silmiin osunut mainintoja, tai muistiin mielikuvia lokomobiilien käytöstä 1960-luvulla?
ojo
ps: nykyään joissain masinistijuhlissa voi ihailla lokomobiilin toimintaa.

Re: Puintia lokomobiilin voimalla

Lähetetty: 16.09.10 21:53
Kirjoittaja Tapio Onnela
Tässä Uudenkaupungin museon kuvassa Kallelan Vapolan puintiväkeä 1920-luvulla, kuvassa näkyy myös lokomobiili:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=5 ... 7196723545

Re: Puintia lokomobiilin voimalla

Lähetetty: 17.09.10 20:19
Kirjoittaja nylander
Näin ollen on luultavaa, että ainakin -50-luvulla lokomobiileja on käytetty puimakoneisiin voimaa antamassa.

Onko kenekään silmiin osunut mainintoja, tai muistiin mielikuvia lokomobiilien käytöstä 1960-luvulla?
Mikäli tämä on yleistys koko Pelto-Suomen oloihin, ollaan kovin anakronistisilla jäljillä. Muistan, kuinka tuoreena koulukkaana katselin niin sanotusti monttu auki eräänä 1950-luvun loppupuolen syksynä, kuinka mahtavat, aivan nykyisten kaltaiset leikkuupuimurit korjasivat kelat pyörien viljaa silloisen Maarian pitäjän pelloilla. Lokomobiileja näki ainakin sillä seudulla korkeintaan maatalousmuseossa.

Re: Puintia lokomobiilin voimalla

Lähetetty: 04.11.10 13:58
Kirjoittaja Tulinäppi
Rajoittuneen otannan (n. 8 konetta) perusteella kehitys näyttää kulkeneen jotakuinkin seuraavasti:

1. n.1880 - 1900 lokomobiilien hidas yleistyminen
2. 1900 - 1926 lokomobiilien kulta-aika
3. 1926 - 1950 höyryvoiman käyttö maataloudessa vähenee tasaisesti
4. 1950 - 1955 lokomobiilien maatalouskäytön loppu ja uusiokäyttö, mm. höyrynmuodostajina teollisuudessa.

Kulta-aika päättyy vuonna 1926, kun höyrypainekattiloille tulee tarkastuspakko. Kilpailevilla voimanlähteillä kuten polttomoottoreilla ja sähkömoottoreilla ei tällaista ollut. Juuri lokomobiileihin, joita raahattiin pitkin kuoppaisia ja kivisiä syrjäteitä, tuli usein vuotoja jotka edellyttivät kalliita korjauksia tai aiheuttivat käyttökieltoon asettamisen. Hyväkuntoisena säilyneet koneet kokivat lyhyen renessanssin sotien aikana öljy- ja polttoainepulan johdosta, mutta sodan jälkeen jälleenrakennuksen ja talouden elpymisen myötä maaseudulla otettiin käyttöön muut voimanlähteet. 1950-luvulla maatalouskäytössä oleva lokomobiili lienee ollut huomattavan erikoinen tapaus.